large of small

Started by jaco, August 13, 2003, 18:05:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Kingpin

Interressante thread.

Mijn systeem staat wel op large aangezien ik in mijn versterker geen keuzes kan maken.
Ik moet het bass-management gebeuren instellen in mijn DVD-speler, die ik hiervoor ook heb gekocht vanwege de filters (Pioneer 757).
Mijn conclusie na veel geexperimenteer is dat mijn systeem op large beter klinkt dan op small. Dit heeft misschien te maken omdat ik geen duidelijk verschil kan maken waar mijn kantelfrequentie moet komen te liggen ( 80/100/120).
Volgens mij (weet het niet zeker meer) geeft de pioneer aan dat speakers die niet onder de 100Hz komen deze op small te zetten de speakers die wel onder de 100Hz komen op Large. En inderdaad, op small klinkt het geheel toch ieler, je mist gewoon wat.
Dus of je je systeem nu op small of large moet zetten is natuurlijk ook afhankelijk van je gebruikte elektronica.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martin_M

#76
Quote from: garmtz on August 15, 2003, 22:55:54
Sterker nog, de vloerstaande varianten van veel standmounts klinken door de grotere kast en soms grotere woofer alleen maar slechter omdat er om het geld moet worden gedacht. )

Mee eens, maar zou dit niet meer komen door de resonatie van de kast door de lagere basweergever waarvan ook mid en hi last hebben (hier iets aan doen kost meer ja ;D) en ten tweede door de afstraling die minder wordt doordat daaronder een grote(re) woofer staat te brullen.

Het laatste punt zal je ook wel krijgen met een small+sub systeem.  Ik verwacht dat een beter klinkende standmount mindere afstraling krijgt als je er een sub bij aanzet.
Wel heb je met small-speakers het voordeel dat de woofer (van de sub dus) in een andere behuizing zit i.v.m. trillingen. Meer (timing) problemen heb je dan echter wel met het afstandsverschil tussen de verschillende units (al dan niet met de speaker-setup van de processor rechtgetrokken).

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

Staat trouwens een prachtig artikel over wilson audio alexandria X-2 in Hi-Fi News van September :)
Ook een artikel over welk vermogen je nodig zou hebben om een "kleine" piano en een clarinet redelijk natuurgetrouw (qua volume) weer te geven...niet mis in iedergeval. De Kef reference 205 kreeg trouwens ook een pluim Jaco ;)

Martin_M

#78
Quote from: Spacebass on August 24, 2003, 01:12:20
Staat trouwens een prachtig artikel over wilson audio alexandria X-2 in Hi-Fi News van September :)
Als nieuw flaggeschip van dit merk mag je ook wel iets verwachten 8)
Begrijp ik dat deze de X-1 (Grand-Slamm) gaat vervangen???

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

Nee hij blijft in productie om het gat tussen de MAXX en de X-2 te vullen (vertaald uit het blad ;) )

prijzen Alexandria = 125.000$
Grand-Slam = 85.000$

jaco

Quote from: Spacebass on August 24, 2003, 18:06:28
Nee hij blijft in productie om het gat tussen de MAXX en de X-2 te vullen (vertaald uit het blad ;) )

prijzen Alexandria = 125.000$
Grand-Slam = 85.000$
Per stuk ?

Ik denk verder dat we nog niet goed genoeg getest hebben.
Als je nou een muziektrack zou hebben waar niets onder de 100 Hz in zou zitten. Zou het dan uitmaken of je een grote of kleine speaker zou hebben ?
Als Tommy zijn bewering waar is, dan zou je dit stuk mooier moeten vinden op een 802 dan op een 804. Natuurlijk gaan de lagere frequenties boven de 100 Hz ook nog naar de woofer toe, want die zal wel tot een paar honderd Hz doorlopen. Dus daar kan dan ook nog het verschil in klank inzitten.

Nogmaals, ik bekijk het met HT ogen. Dus het gaat niet alleen om de Links en rechts speaker, maar ook over de center en surrounds.
Dus het gaat me ook om de intergratie van de center.

Voor de 802 eigenaren: wat voor center (HTM-1 ?) gebruiken jullie, en staat die op large of small ?
Zelfde voor de gebruikte rears.

Als deze speakers minder kunnen weergeven dan de fronts, zou je daar (theoretisch) nog meer een gat krijgen als je ze ook op large draait.


Verder zal ik ook nog eens benadrukken dat voor mij het ideale systeem ook 5 of 7 speakers zouden zijn die full range zijn, en alleen een LFE woofer erbij.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

thommy

#81
Quote from: jaco on August 24, 2003, 18:39:24


Ik denk verder dat we nog niet goed genoeg getest hebben.
Als je nou een muziektrack zou hebben waar niets onder de 100 Hz in zou zitten. Zou het dan uitmaken of je een grote of kleine speaker zou hebben ?
Als Tommy zijn bewering waar is, dan zou je dit stuk mooier moeten vinden op een 802 dan op een 804. Natuurlijk gaan de lagere frequenties boven de 100 Hz ook nog naar de woofer toe, want die zal wel tot een paar honderd Hz doorlopen. Dus daar kan dan ook nog het verschil in klank inzitten.

Zo mag je het volgens mij niet bekijken.
Vergeet niet dat de kast/ontwerp ook een belangrijke rol speelt, zwijgen we nog over de filters die in de diverse types ingebouwd zijn.
Inderdaad, een muziekstuk of passage in een film waar dus niet veel of weinig laag in voorkomt resulteert met de 802 toch in een opmerkelijke betere weergave.
Dat we voornamelijk het hier over het 'laag' hebben is extreem gestelt.
Ook het mid is veel meer open met de 802, om maar te zwijgen wat een verschil in soundstage.
Nu spreek ik wel als ik de N-802 met de N-803 is stereo-opstelling ga vergelijken.
Maar de meerwaarde van zo een 802 resulteert dan ook weeral in een beter 'overall' resultaat.


QuoteNogmaals, ik bekijk het met HT ogen. Dus het gaat niet alleen om de Links en rechts speaker, maar ook over de center en surrounds.
Dus het gaat me ook om de intergratie van de center.

Vergeet niet dat zelfs een 803 reeds een top-speaker is.
Dus dat ie minder presteert dan de N 802 is op zich geen probleem, wel is die typische Nauti-sound steeds aanwezig.


QuoteVoor de 802 eigenaren: wat voor center (HTM-1 ?) gebruiken jullie, en staat die op large of small ?
Zelfde voor de gebruikte rears.

Inderdaad, alles op 'large'.
Dus ook de HTM-1 die in principe de minste uit mijn set is.
Wel moet ik zeggen dat deze ge-bi-amped is wat toch wel voor een behoorlijk kwaliteitsverschil zorgt.
Vershil situeert zich voornamelijk in de 'openheid' van de mid, kortom hij is overall meer autoritair geworden.

QuoteAls deze speakers minder kunnen weergeven dan de fronts, zou je daar (theoretisch) nog meer een gat krijgen als je ze ook op large draait.

Inderdaad geef ik je gelijk als je het louter theoretisch beschouwt.
Maar in de praktijk resulteert dit (all large) op een veel betere weergave(in mijn set).
Vergeet niet dat de basis van de Nauti in uitzondering van de iets andere klinkende N-805 toch over de gehele lijn dezelfde klankkleur weergeeft.
Ik weet dus echter ook niet of er in je front/rear/center zoveel sublaag aanwezig is met film?
Feit is dat er soms toch tamelijk laag in de rears geproduceerd wordt wat resulteert in een prachtige natuurgetrouwe weergave dan als dat je dit deels laat doen door je subwoofers.




QuoteVerder zal ik ook nog eens benadrukken dat voor mij het ideale systeem ook 5 of 7 speakers zouden zijn die full range zijn, en alleen een LFE woofer erbij.

Jaco

Ik begrijp je hoor, maar als je er vanuit gaat dat je 'zwakste' speaker reeds een top-toestel is geeft het echt niet dat je verschillende types(van dezelfde range) gaat mixen in je setup.
Er wordt maar al te vaak uitgepakt met 'alle speakers rondom hetzelfde geeft het beste resultaat'
Wel daar geloof ik echt niet in, zorg echter wel dat je 'minste' speaker ook zeer goed is en behoort uit dezelfde range.
Kortom, ik kan me dus moeilijk voorstellen dat een totaal-setje van N804 beter gaat zijn dan een mix van N-802 tot HTM-1 ;)
Natuurlijk dan ook weeral zal een setje N 802 rondom toch iets beter klinken ;D
Is weeral een bevestiging dat je je niet mag blindstaren op puur theorie.

Mvgr
Yves.




jaco

Thommy, Ik geloof direct dat dat kleine HTM-1 centertje de minste speaker is. Het is immers 'maar' een bescheiden center naast een 802.

Affijn, het wordt nu een discussie met speakers die min of meer full range zijn (802 en die infinity knapen van SB). Dan gaat mijn argumentatie minder op, dat wil ik best toegeven.
Vooral zoals thommy zijn set zo beschrijft geloof ik ook wel dat je niet erg veel gaat missen met alles speakers op large. Er zijn echter niet veel mensen die deze combinatie hebben staanl.
Meestal wijken toch de center en rear behoorlijk af van de mains, en daar heb ik nog steeds mijn bedenkingen bij.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

thommy

Quote from: jaco on August 24, 2003, 20:23:48
Thommy, Ik geloof direct dat dat kleine HTM-1 centertje de minste speaker is. Het is immers 'maar' een bescheiden center naast een 802.

Jaco

Hi Jaco,

Vorreerst, is volgens mij geen dicussie hoor.
We delen toch gewoon onze persoonlijke ervaringen, is toch veel fijner als naar de specs die de fabrikant opgeeft te kijken ;)

Zo klein is de HTM-1 ook weeral niet ;D

Maar toch was ik meer blij geweest als ze als basis een N803 genomen hadden.

Neem nu bv de Kef 204C:

Dit lijkt me meer mijn ding kwa afmetingen ;)
Hopelijk brengt B&W ooit een equivalent kwa groote uit 8)
Is nu reeds vebetert tegen vroeger met de Matrix-reeks, toen had je de HTM die de basis van een M-805 had en vergelijkbaar met de huidige N-HTM 2.
Maar toch blijf ik erbij dat ze presteren als de beste, zeker wanneer je ze gaat bi-ampen 8)

Mvgr
Yves.





Spacebass

QuoteVorreerst, is volgens mij geen dicussie hoor.
We delen toch gewoon onze persoonlijke ervaringen, is toch veel fijner als naar de specs die de fabrikant opgeeft te kijken

Thommy , kan mij niet voorstellen dat wij (die zoveel gemeen hebben  ;) ) ooit een woordje hebben gehad  ;D

Zo voel ik het ook. Is idd het delen van je ervaring. Ben je al eens bij Thommy langs geweest Jaco?

Martin_M

Quote from: jaco on August 24, 2003, 18:39:24
Quote from: Spacebass on August 24, 2003, 18:06:28
prijzen Alexandria = 125.000$
Grand-Slam = 85.000$
Per stuk ?
Nee per stel. In Europa kost een setje X-1 Grand-Slamm zo'n € 92000.
Zonde om zo'n speaker op small te zetten ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

thommy

Quote from: Martin_M on August 24, 2003, 22:27:18
Quote from: jaco on August 24, 2003, 18:39:24
Quote from: Spacebass on August 24, 2003, 18:06:28
prijzen Alexandria = 125.000$
Grand-Slam = 85.000$
Per stuk ?
Nee per stel. In Europa kost een setje X-1 Grand-Slamm zo'n € 92000.
Zonde om zo'n speaker op small te zetten ;D

Inderdaad, zo zie ik het ook ;)
Stel je voor , een Grand Slam wordt Small Slam ROFLMAO ;D
Kan je toch echt niet maken hé.
Mvgr
Yves.

thommy

Quote from: Spacebass on August 24, 2003, 22:02:26

Thommy , kan mij niet voorstellen dat wij (die zoveel gemeen hebben  ;) ) ooit een woordje hebben gehad  ;D

Inderdaad en als je je nog herinnert over wat we ons aan't druk maken waren. ;D
Och, moeten alles ook met een korrel zout nemen, zal te wijten zijn aan onze gedrevenheid ;)

QuoteZo voel ik het ook. Is idd het delen van je ervaring. Ben je al eens bij Thommy langs geweest Jaco?

Nee spijtig genoeg is het er nog niet van gekomen, ik zou trouwens ook nog op zoveel plaatsen eens moeten gaan kijken/luisteren maat tijd en afstand is vaak de spelbreker :'(

Indien het er dan toch ooit eens moest van komen zou ik wel met veel plezier zijn Mer 800 DVD-player even in mijn setje willen aansluiten, lijkt me echt het einde 8)

vgr
Yves.

jaco

#88
Quote from: thommy on August 24, 2003, 23:49:29
Quote from: Spacebass on August 24, 2003, 22:02:26

Thommy , kan mij niet voorstellen dat wij (die zoveel gemeen hebben  ;) ) ooit een woordje hebben gehad  ;D

Inderdaad en als je je nog herinnert over wat we ons aan't druk maken waren. ;D
Och, moeten alles ook met een korrel zout nemen, zal te wijten zijn aan onze gedrevenheid ;)

QuoteZo voel ik het ook. Is idd het delen van je ervaring. Ben je al eens bij Thommy langs geweest Jaco?

Nee spijtig genoeg is het er nog niet van gekomen, ik zou trouwens ook nog op zoveel plaatsen eens moeten gaan kijken/luisteren maat tijd en afstand is vaak de spelbreker :'(

Indien het er dan toch ooit eens moest van komen zou ik wel met veel plezier zijn Mer 800 DVD-player even in mijn setje willen aansluiten, lijkt me echt het einde 8)

vgr
Yves.
Ik ben inderdaad nog nooit bij Yves geweest. Dat moet er ooit nog wel eens van komen. 800 meenemen heeft niet direct veel zin, de combinatie 861/800 doet het hem meer vanwege de upsampling en digitale link.
De speler zelf is niet verkeerd, maar een beetje overpriced: geen analoog out voor audio, geen progressive video output. (het kan er wel in, maar dat kost je weer >1000 Euro) Gelukkig heb ik hem niet nieuw gekocht..
In combinatie met de 861 is echter CD en DVD-V geupsampeld, en is DVD-A direct digitaal de processor in.


Maar om terug te komen op de speakers. Het lijkt wel of de merken bang zijn dat ze hun (te) grootte centers niet zullen gaan verkopen. Het valt ook nog niet mee deze op een TV te leggen. En de markt voor mensen met een projector zal wel niet groot genoeg zijn.
De kef 204c is echt groot als je hem voor de 1e keer ziet. Ik schrok er een beetje van, terwijl ik hem al 1 op 1 uitgetekent had..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

VlisChris

De markt voor de 802/801/800/HTM1 is ook al ernstig klein. Dus ik denk niet dat de groep die dit formaat speakers wil kopen erg veel kleiner gaat worden.
Vergeet ook niet dat de groep mensen die dit koopt (genoemde speakers) dat dit ook gewoon audiofielen zijn (ook al weten ze dat zelf niet altijd). En dat soort mensen zal er ook geen moeite mee hebben om enorme center neer te zetten. Als ik het geld en de ruimte had zou ik hem ook kopen.  ;D ;D ;D
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Scarp

Valt wel mee met het type audiofielen hoor. Ik heb ook een HTM1 (samen met 804's) en hij is groot, maar het is te doen :) Het is gewoon een supergoede center.
Overigens is het verschil qua kracht tussen 804 en 802 echt gigantisch groot. Ik heb zelf laatst bij Marco Lisi van audioforum.be geluisterd en 802 kunnen gewoon enorm veel dieper. 804's zouden wel nog kunnen profiteren van een goede subwoofer, alhoewel ik het in een flat voorlopig krachtig genoeg vind. Ook moet je een goede matchende subwoofer hebben, anders werkt het alleen tegendraads (die svs sub vond ik niet echt geweldig machten met 804's, ding moest 15 dB lager gecalibreerd worden en dan nog was ie veel te hard).

Spacebass

Quote(die svs sub vond ik niet echt geweldig machten met 804's, ding moest 15 dB lager gecalibreerd worden en dan nog was ie veel te hard).

Dat is een van de dingen die ik mij al eerder afvroeg...of verschillende luidsprekers (ontwerpen merk) wel met elkaar matchen...bij jou dus niet...of een goed bassmanagement zoals Jaco al eerder voorstelde. tenminste daar heb ik nou juist geen hands-on ervaring mee..

patrick_vdb

Hoi SB.

Het is zeker niet zo, zoals vaak wordt voorgesteld, dat elke sub zondermeer matched met elke speaker. Vooral in de overgangsgebieden kan het zeer kritisch worden wanneer beide qua kleuring, of het ontbreken ervan, niet aansluiten ;)

Mvrg

Patrick

demandt

Ik merk dat dit item al meerdere keren besproken is op dit forum doch ik wil toch nog een paar vraagjes stellen omtrent dit onderwerp.

Ik kan op mijn receiver (Philips FR996) geen crossover frequency instellen doch alleen per speaker Small of Large. Verder heb ik mijn subwoofer ingesteld op een crossover van 70hz.

Vraag 1:
Indien ik mijn fronts op large instel betekent dit dan dat mijn subwoofer niet meedoet? Zoja vanaf welke frequentie doet hij dan mee?

Vraag 2:
Indien ik mijn fronts instel op small, vanaf welke frequentie wordt dan de subwoofer aangesproken? Geeft de speaker die op small staat dan geen enkel signaal zelf meer weer? Wat speelt de crossover op de subwoofer hier voor een rol. Indien bv. vanaf 80hz de subwoofer wordt aangesproken kapt hij dan de frquentie van 80hz - 70hz af? Zoja dan heb ik een gat in de frequenties.

Vraag 3:
Indien de subwoofer aangesproken wordt via het LFE kanaal, kapt de subwoofer dan ook alle signalen boven 70hz af of is de crossover alleen voor non LFE signalen bedoeld?

Wie weet antwoord op mijn vragen.

jaco

Mits het bassmanagment volgens de regels verloopt:

1) Als de Speakers op large staan,  zullen er geen lage  frequenties van de speakers naar de woofer toe gaan. Dus bij het afspelen van 2 kanaals muziek zul je de woofer niet horen.

2) Als je de speakers op small zet, dan zullen alle frequenties onder de crossover frequentie (zal wel 80 Hz zijn als het niet vermeld is) naar de woofer gaan. Dit is niet een signaal wat opeens ophoud, het wordt achter met een aantal dB per oktaaf.
Dus een woofer die ingesteld is op 70 Hz zal daarboven ook nog wel iets weergeven, al wordt het met stijgende frequentie snel langzamer. Zelfde geld voor je crossover in je versterker, als die op 80 Hz staat zullen je hoofdspeakers onder de 80 Hz ook in elkaar zakken. Deze afvallende grafieken overlappen elkaar, en je zult niet een bijzonder groot gat krijgen. Afhankelijk van hoe je kamer in deze frequentie band is, hoor je misschien wel helemaal niets. Met veel pech en je daar een dip hebt, krijg je een iets diepere dip.

3) Als je op je woofer 70 Hz instelt voor de crossover zou je LFE kanaal van 70 - 120 Hz niet weergegeven worden. (hierbij is 70 weer niet een harde grens)

Waarom schakel je niet je crossover filter op je woofer uit ? Dat is vrij gangbaar, want een processor/receiver heeft normaal ook een crossover, en dan kun je het beter daar regelen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robert

Quote from: demandt on August 28, 2003, 09:44:03Vraag 1:
Indien ik mijn fronts op large instel betekent dit dan dat mijn subwoofer niet meedoet? Zoja vanaf welke frequentie doet hij dan mee?

Als de fronts op LARGE staan dan hoeft de subwoofer niet mee te doen, in mijn Sony receiver werkt het zo dat hij een subwoofersignaal maakt op basis van het laag aandeel in de fronts. Of de Philips op een soortgelijke manier werkt weet ik niet.


QuoteVraag 2:
Indien ik mijn fronts instel op small, vanaf welke frequentie wordt dan de subwoofer aangesproken? Geeft de speaker die op small staat dan geen enkel signaal zelf meer weer? Wat speelt de crossover op de subwoofer hier voor een rol. Indien bv. vanaf 80hz de subwoofer wordt aangesproken kapt hij dan de frquentie van 80hz - 70hz af? Zoja dan heb ik een gat in de frequenties.

Als je fronts op SMALL staan dat wordt er vanaf een bepaalde frequentie, als die niet in te stellen is is dat in de meeste gevallen 80 Hz. Met je hudige subwoofer crossover op 70 Hz zal het misschien net lukken, omdat de subwoofer alles boven 70 Hz niet gelijk afkapt.


QuoteVraag 3:
Indien de subwoofer aangesproken wordt via het LFE kanaal, kapt de subwoofer dan ook alle signalen boven 70hz af of is de crossover alleen voor non LFE signalen bedoeld?

De subwoofer geeft in dit geval alles weer tot 70 Hz, dus het gebied 70 - 120 Hz wordt niet weergegeven. Je kunt hem dan beter op 120 Hz of hoger zetten om het LFE kanaal volledig weer te geven.


MvrGr.
Robert

Robert

Je was mij net even voor Jaco ;D


MvrGr.
Robert

jaco

Quote from: Robert on August 28, 2003, 10:06:13
Je was mij net even voor Jaco ;D


MvrGr.
Robert
Maakt niet uit, beter 2 maal hetzelfde advies dan geen advies.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robert

#98
I do not disagree ;D

We aim to please ;)


MvrGr.
Robert

Spacebass

Zijn we nou al klaar met deze thread?  ;D