large of small

Started by jaco, August 13, 2003, 18:05:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Dirc

Quote from: RalphH on January 12, 2018, 23:04:59
Large laat je receiver niet eens toe wanneer er geen sub is aangesloten,...als het goed is tenminste.

Je hebt gelijk als je small bedoeld inderdaad.

Teejoo

#1227
Quote from: Dirc on January 13, 2018, 09:10:40
Je hebt gelijk als je small bedoeld inderdaad.
En zelfs dan is niet het correct. Als jij de fronts bijvoorbeeld large hebt kan de rest best small zijn. Dat dat er maar weinig front speakers zijn die echt fulltange zijn is een 2e.

morca

Quote from: Dirc on January 12, 2018, 22:23:03
Inmiddels wat topics doorgespit maar toch even voor de zekerheid hier de vraag.
De meeste handleidingen gaan ervan uit dat je een sub gebruikt. In mijn situatie heb ik een set Usher Mini Dancers 2 staan, voorlopig zonder sub.

Ga ik deze nu op large of small zetten, aangezien ik niets heb om de lage tonen heen te sturen natuurlijk.
Ik las dat de stelregel is de crossover op 1,5 keer de laagste Hz?

Ik heb trouwens een Marantz SR-8002
Heel simpel.
Zonder sub zet je ze op large.
Een set betekend stereo neem ik aan?

Dirc


RalphH

Quote from: jossie on January 12, 2018, 23:37:31
Je bedoelt 't net ff anders neem ik aan...

Euh...ghegh, ja. ;D lekker handige typo. Maar idd, moet small zijn.

Quote from: Teejoo on January 13, 2018, 09:15:15
En zelfs dan is niet het correct. Als jij de fronts bijvoorbeeld large hebt kan de rest best small zijn.

Doelde enkel op de fronts/stereo, daar ging t om dacht ik. En die kun je niet op small zetten als je geen sub hebt. De rest wel inderdaad, de fronts nemen dat laag dan over.

Quote from: morca on January 13, 2018, 00:29:49
Teveel Brabants bier Jossie  :clapping:

Daar heb je een punt, had me bij bier moeten houden, zat aan de wijn. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

evilniek

Quote from: Dirc on January 12, 2018, 22:23:03
Inmiddels wat topics doorgespit maar toch even voor de zekerheid hier de vraag.
De meeste handleidingen gaan ervan uit dat je een sub gebruikt. In mijn situatie heb ik een set Usher Mini Dancers 2 staan, voorlopig zonder sub.

Ga ik deze nu op large of small zetten, aangezien ik niets heb om de lage tonen heen te sturen natuurlijk.
Ik las dat de stelregel is de crossover op 1,5 keer de laagste Hz?

Ik heb trouwens een Marantz SR-8002

Waarom gebruik je eigenlijk een AVR dan? Of heb je wel surround's?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Dirc

Omdat ik ooit surrounds, center en sub had.
De AVR is gebleven de rest is weg. Maar ik sluit niet uit dat die er ooit weer komen.

morca

Quote from: RalphH on January 13, 2018, 09:50:47
Euh...ghegh, ja. ;D lekker handige typo. Maar idd, moet small zijn.

Doelde enkel op de fronts/stereo, daar ging t om dacht ik. En die kun je niet op small zetten als je geen sub hebt. De rest wel inderdaad, de fronts nemen dat laag dan over.


Daar heb je een punt, had me bij bier moeten houden, zat aan de wijn. ;D
:clapping:

pberghmans

Hallo
Ik ben hier nieuw en zoek wat advise qua aankoop HT
Ben van plan ganse HT setup te kopen (monitor audio silver reeks, moet nog dali opticon 6 reeks gaan beluisteren)
maar geraak er niet uit qua setup ... Dacht eerst de silver 200 small vloer staanders speakers als front en bookshelfs als rear maar hoor van velen in winkels dat je moet voor je front investeren en dan dacht ik aan silver 500 als front.. Die zijn wel stuk groter (full range ?) en extra bass driver

Geeft dit niet noodzakelijk meer beter hoog,mid en detail grote speaker in dit geval Beter voor muziek  maar niet noodzakelijk merkbaar voor home cinema ??
Tot in hoever moet je gaan voor groter als front ?? Ruimte afhankelijk heb ik als advies gehad (ruimte 5,5 meter diep en 4 meter hoog en vrij lang lengte (houtskelet, lemen muren en heel veel glas partijen)



Dirc

Ik heb nog een mooi setje Usher Mini Dancer 2 voor je  :clapping:

Marcel.B

Hallo pberghmans,

ik heb De Monitor Audio Silver 10 en die is gelijk aan de 500 serie in een kamer van 7x5 mtr en daar heb ik al moeite om de bas in toom te houden en ik heb een maat met de 200 serie van MA en die heeft ongeveer een kamer van 4x5 mtr en die komt echt wat lage tonen tekort , ik heb hem geadviseerd een bijpassende subwoofer te kopen.

Overigens scoort de MA 200 Silver serie heel hoog bij diverse reviews maar ik vind toch echt dat er wat meer bas in had gemogen.

Dus voor een grote ruimte kan je zeker de 500 serie gebruiken met muziek en de 200 kun je heel goed met een subwoofer gebruiken, maar dat is mijn mening.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

theshadow

Even een vraagje:

Na het draaien van de audyssey setup worden mijn main en surround speakers op large gezet. Hoe kan ik dit aanpassen? Als ik naar speaker setup ga kan ik ze aanpassen naar small maar hoe weet ik dat ze ook daadwerkelijk op small staan als ik audessey aan heb. Als ik in de audessey settings kijk zie ik dat ze nog steeds op large staan. Is het niet zo dat de speaker setting alleen wordt gebruikt als je audessey uit zet. Zet je audessey aan dan maakt audessey gebruik van de gemeten settings?

RalphH

In de app bedoel je?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

theshadow

Nee, in de versterker

djaxx

Quote from: theshadow on October 20, 2018, 10:05:30
Even een vraagje:

Na het draaien van de audyssey setup worden mijn main en surround speakers op large gezet. Hoe kan ik dit aanpassen? Als ik naar speaker setup ga kan ik ze aanpassen naar small maar hoe weet ik dat ze ook daadwerkelijk op small staan als ik audessey aan heb. Als ik in de audessey settings kijk zie ik dat ze nog steeds op large staan. Is het niet zo dat de speaker setting alleen wordt gebruikt als je audessey uit zet. Zet je audessey aan dan maakt audessey gebruik van de gemeten settings?

Neen, je hebt de resultaten die je met de meting hebt verkregen, aud. Settings. Dit zijn ook je je beginwaarden in de handmatige settings, bij mij althans. Wat je in handmatig wijzigt zal hij ook bij aud. Gebruiken. Zo is het op mijn er 7008 met zekerheid.

RalphH

De handmatige settings zouden inderdaad leidend moeten zijn. In mijn 6011 kan ik volgensmij ook maar op 1 plek de gedetecteerde waarden zien en dat is in de handmatige speaker settings (en in de app dan).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

theshadow

#1242
Oke, thx voor de uitleg. Ik ben blij om te lezen dat i.i.g. de gecorrigeerde settings worden meegenomen. Ik vind het geluidsbeeld zonder aud meer sprankelen - met aud aan is dit minder. Daarintegen klinkt met aud het laag weer wat beter. Als ik dyn eq aanzet en dol volume wordt het geluid nog minder - de fronts vallen bijna weg. Surround wordt zwaar gebootst.

Helaas moet ik vanwege hele vervelende buren wel beide aanzetten. Zonder dat wordt het verschil tussen de "zachte scenes" en "harde scenes" te groot. Bij een harde scene doet mijn sub eindelijk mee maar wellicht te luid voor de buren. Zet ik de sub zachter dan kan ik net zo goed geen sub aansluiten. De zachte scenes zijn zo zacht dat ik de volume harder moet zetten om het goed verstaanbaar te houden en in de film te zitten, wel iets aan geluid horen.

Ik ben nog aan het experimenteren om de juiste balans te vinden met dyn eq en volume aan. Vandaar mijn vraag of het aanpassen van de speaker settings ook wordt toegepast met aud aan.

Dutchmuscle

#1243
Quote from: theshadow on October 21, 2018, 09:29:40
Oke, thx voor de uitleg. Ik ben blij om te lezen dat i.i.g. de gecorrigeerde settings worden meegenomen. Ik vind het geluidsbeeld zonder aud meer sprankelen - met aud aan is dit minder. Daarintegen klinkt met aud het laag weer wat beter. Als ik dyn eq aanzet en dol volume wordt het geluid nog minder - de fronts vallen bijna weg. Surround wordt zwaar gebootst.

Helaas moet ik vanwege hele vervelende buren wel beide aanzetten. Zonder dat wordt het verschil tussen de "zachte scenes" en "harde scenes" te groot. Bij een harde scene doet mijn sub eindelijk mee maar wellicht te luid voor de buren. Zet ik de sub zachter dan kan ik net zo goed geen sub aansluiten. De zachte scenes zijn zo zacht dat ik de volume harder moet zetten om het goed verstaanbaar te houden en in de film te zitten, wel iets aan geluid horen.

Ik ben nog aan het experimenteren om de juiste balans te vinden met dyn eq en volume aan. Vandaar mijn vraag of het aanpassen van de speaker settings ook wordt toegepast met aud aan.

Dynamic eq altijd aan laten staan.
dynamic volume geeft op light veel punch en middle gewoon en heavy is een soort avond modus voor de buren.
Wat je ook kan doen is kijken op welk subwoofer niveau adsy de sub heeft gezet bv: -6.db dan zet je die naar -1 toe en je sub zet je dan 5db zachter dan hoor jij nog wel de diepte in het geluid maar minder punch en bleeding naar de buren toe dit werkt ook de andere kant op natuurlijk :D
Staat je sub ontkopeld van de vloer?
Wat je ook nog  kan proberen is switchen tussen adsy of adsy flat klint wat rustiger.

scoc

Wat ook wat kan helpen is om onder de sub een Auralex Subdude te plaatsen.

Persoonlijk zou ik van die Dynamiq Eq weg blijven omdat het bij een luider volume het laag teveel aanzet.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

morca

Quote from: Dutchmuscle on December 26, 2018, 08:54:38
Dynamic eq altijd aan laten staan.
dynamic volume geeft op light veel punch en middle gewoon en heavy is een soort avond modus voor de buren.
Wat je ook kan doen is kijken op welk subwoofer niveau adsy de sub heeft gezet bv: -6.db dan zet je die naar -1 toe en je sub zet je dan 5db zachter dan hoor jij nog wel de diepte in het geluid maar minder punch en bleeding naar de buren toe dit werkt ook de andere kant op natuurlijk :D
Staat je sub ontkopeld van de vloer?
Wat je ook nog  kan proberen is switchen tussen adsy of adsy flat klint wat rustiger.
Dynamic eq en volume beter uit laten imo.

De sub op de receiver 5 db harder zetten en dan op de sub weer terug gaat niks helpen imo

Staaled

Quote from: morca on December 26, 2018, 11:58:05
Dynamic eq en volume beter uit laten imo.

De sub op de receiver 5 db harder zetten en dan op de sub weer terug gaat niks helpen imo
Klopt helemaal.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Tabcam

Quote from: Dirc on January 12, 2018, 22:23:03
Inmiddels wat topics doorgespit maar toch even voor de zekerheid hier de vraag.
De meeste handleidingen gaan ervan uit dat je een sub gebruikt. In mijn situatie heb ik een set Usher Mini Dancers 2 staan, voorlopig zonder sub.

Ga ik deze nu op large of small zetten, aangezien ik niets heb om de lage tonen heen te sturen natuurlijk.
Ik las dat de stelregel is de crossover op 1,5 keer de laagste Hz?

Ik heb trouwens een Marantz SR-8002
Ik heb de Ushers op Large staan in een 5.0 opstelling met een Arcam 550. Als ik een youtube 5.1 test afspeel hoor ik de bas nog steeds als alleen het sub-kanaal speelt.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: pberghmans on January 18, 2018, 16:27:44
Hallo
Ik ben hier nieuw en zoek wat advise qua aankoop HT
Ben van plan ganse HT setup te kopen (monitor audio silver reeks, moet nog dali opticon 6 reeks gaan beluisteren)
maar geraak er niet uit qua setup ... Dacht eerst de silver 200 small vloer staanders speakers als front en bookshelfs als rear maar hoor van velen in winkels dat je moet voor je front investeren en dan dacht ik aan silver 500 als front.. Die zijn wel stuk groter (full range ?) en extra bass driver

Geeft dit niet noodzakelijk meer beter hoog,mid en detail grote speaker in dit geval Beter voor muziek  maar niet noodzakelijk merkbaar voor home cinema ??
Tot in hoever moet je gaan voor groter als front ?? Ruimte afhankelijk heb ik als advies gehad (ruimte 5,5 meter diep en 4 meter hoog en vrij lang lengte (houtskelet, lemen muren en heel veel glas partijen)

Ik zou nooit kleine vloerstaanders nemen. Ik zou of voor grote vloerstaanders of voor 'kleine' monitoren ondersteund met een sub gaan. Ik heb geen sub en ook geen crossover/subintegratieproblemen.

Wat is het budget waar je grofweg aan denkt? Nu je toch aan het zoeken bent, kijk eens naar een NAD (T758v3/T777v3) versterker. Heb je gelijk Dirac. En kijk ook eens bij Arendal. Prijzen zijn daar per twee i.p.v. per stuk.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

govi73

#1249
Ik heb een vraag:
Als je alle speakers op Small hebt staan, wat is dan de toegevoegde waarde van staande fronts?
Ik heb nu sub, 2 grote frontspeakers, 2 kleine achter speakers en een center.
Wil graag nieuwe set luidsprekers en dacht ook op de fronts te kunne bezuinigen door kleintjes te nemen.