Gesloten sub op basis van CSS SDX-15

Started by daxie, November 5, 2009, 20:44:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daxie

Ik ben er eindelijk aan gestart.

Eerste stap is het ontwerp.

Het worden 2 gesloten subs van elk ong 90l, met daarin de CSS SDX-15. Buitenamten ong 65x56x44.

Omwille van praktische redenen mag de sub niet breder zijn dan 44 cm. Wat voor een 15"er dus krap is. Vandaar dat de wanden in het ontwerp maar 22 mm zijn. Boven, onder, voor en achter worden daarentegen uitgevoerd in 22 mm multiplex + 30 mm MDF. Bracing in 22mm MDF.

Voorlopig heb ik bijgevoegd ontwerp..

Ik zou graag al jullie commentaren weten met betrekking tot de bracing. Zijn de gaten goed? Is de bracing ok?

bedankt alvast,

Wouter

daxie

Nu ik het zelf zie ga ik het nog wat aanpassen.

Ik ga nog een extra verticale bracing toevoegen, zodat er 2 verticale zijn.

Die ga ik wel rond de magneet brengen, maar niet ertegen.

Morgen weer verder tekenen

Ejorne

Gaaf  O0

Ik heb zelf ook een zelfbouw sub op basis van deze woofer.
Heel erg veel plezier van, zeker nu het afregelen met een behringer me steeds beter afgaat.

Er is een SDX15 sketchup model, misschien leuk om te gebruiken?
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=882154aab31d483e130bc0755682f7f3


slobberbone

@Daxie,

Je kan er ook voor kiezen om kast wat kleiner te maken,65 liter maar dan moet er wel voldoende vermogen met boost aanwezig zijn.

Zie :  http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=9265&hilit=sdx

WMC

Bracing ziet er wel in orde uit. Uiteindelijk maakt het allemaal niet zo heel veel uit, zolang de kast maar stijf is. Wel een opmerking bij je ontwerp, denk aan de plek van de naden. Als je er zo overheen wilt gaan schilderen is het belangrijk dat de naden zo min mogelijk in het zicht zitten.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

morca

hee vette woofer en kist man goeie keuze

een goeie vriend van me heeft ook zo,n ding staan klinkt erg goed
de kist is nog een heel werkje hij had mazzel dat mijn pa hem heeel aardig vind en de kist en bracing voor hem heeft gemaakt van speciaal 25mm dik zwart mdf
dit is stijver beter verlijmd met persen dus nog beter ook als gewoon mdf
mijn kistje is hier ook van gemaakt werkt zonder bracing zelfs super
maar jij hebt hem wel nodig denk ik
ps maak de woofers 120 tot 140 kg anders blijven ze niet staan als je ze echt opendraaid ik moest op de 60 kg zware kist gaan zitten om hem niet te gaan laten wandelen ;D
dat was nog eens een ervaring :wacko:

morca

Quote from: Ejorne on November  5, 2009, 21:00:54
Gaaf  O0

Ik heb zelf ook een zelfbouw sub op basis van deze woofer.
Heel erg veel plezier van, zeker nu het afregelen met een behringer me steeds beter afgaat.

Er is een SDX15 sketchup model, misschien leuk om te gebruiken?
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=882154aab31d483e130bc0755682f7f3



heb je de tekening niet nog liggen van de kist die er omheen hoort misschien kan hij daar ook nog wat mee
alhoewel de kist wel veel op de jouwe lijkt

Ejorne

Quote from: morca on November  5, 2009, 22:32:35
ps maak de woofers 120 tot 140 kg anders blijven ze niet staan als je ze echt opendraaid ik moest op de 60 kg zware kist gaan zitten om hem niet te gaan laten wandelen ;D
dat was nog eens een ervaring :wacko:

>:D

Quote from: morca on November  5, 2009, 22:36:23
heb je de tekening niet nog liggen van de kist die er omheen hoort misschien kan hij daar ook nog wat mee
alhoewel de kist wel veel op de jouwe lijkt

Mijn kist is helemaal vierkant en heeft alleen een dubbele baffle. De rest van de wanden in enkel uitgevoerd. De bracing is inderdaad vrijwel gelijk. De tekening van mij komt overigens zo van de CSS site af. Alleen de daar getekende bracing heb ik vervangen door soortgelijk als hier is getekend.

daxie

@slobberdone
Ik wil boosten niet van in de ontwerpfase al beschouwen. Ik heb de ruimte, dus dat is geen probleem.
@WMC
de sub moet niet afgewerkt worden, staat volledig uit het zicht (in een ruimte naast de eigenlijke ruimte)
@jeroen
bedankt voor het model, maar ik teken in Solidworks. De nagemaakte woofer die je op de tekening ziet komt qua maten overeen met de SDX15.

Wouter

ruud2

hoi Daxie,

kun je de bracing door laten lopen naar de baffle? deze betrek je dan nog meer in de totale stijfheid van de kast.
en alle aansluitingen getrapt maken, zoals je aan de onderzijde baffle hebt gedaan, dan heb je later aan de buitenzijde maar een deelnaad ipv. twee .( = 1x keer minder scheurrisiko als je evt. gaat fineren en je lijm verbinding heeft een groter oppervlak) zie je aan de buitenzijde ook maar 1 materiaal ipv. 2.
verder een lekker duidelijk plaatje.

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

daxie

Quote from: ruud2 on November  6, 2009, 09:17:24
hoi Daxie,

kun je de bracing door laten lopen naar de baffle? deze betrek je dan nog meer in de totale stijfheid van de kast.
en alle aansluitingen getrapt maken, zoals je aan de onderzijde baffle hebt gedaan, dan heb je later aan de buitenzijde maar een deelnaad ipv. twee .( = 1x keer minder scheurrisiko als je evt. gaat fineren en je lijm verbinding heeft een groter oppervlak) zie je aan de buitenzijde ook maar 1 materiaal ipv. 2.
verder een lekker duidelijk plaatje.

Ruud.

Dag Ruud,

neen, kan niet doorlopen tot de Baffle. Die is, vooral in de breedte, vrij krap omwille van de praktische inpassing van de woofer. Onderaan kan ik het eventueel wel laten doorlopen.

Alhoewel afwerking niet nodig is, ga ik het wel aanpassen zoals je zegt. ALs de kasten ooit verkocht worden maakt dit voor de opvolger wel verschil.

Wouter

ruud2

hoi Wouter,

als het aan de onderzijde kan , kan het ook aan de zijkant denk ik.
de vertikale schoor zit verder naar binnen dan de horizontale schoor ( tov. de unit diameter) , en je werkt niet de de grootste diameter van de unit.

groet, Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

daxie

Quote from: ruud2 on November  6, 2009, 10:26:14
hoi Wouter,

als het aan de onderzijde kan , kan het ook aan de zijkant denk ik.
de vertikale schoor zit verder naar binnen dan de horizontale schoor ( tov. de unit diameter) , en je werkt niet de de grootste diameter van de unit.

groet, Ruud.

ik probeer vanavond of morgen of zo nog wat aan te passen.

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

WMC

Heb je al eerder een sub in die ruimte gehad? Zo niet, probeer dat eerst eens dan. Het zou zomaar kunnen zijn dat je sub op die plek niet goed werkt.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

daxie

#15
Quote from: WMC on November  6, 2009, 14:40:03
Heb je al eerder een sub in die ruimte gehad? Zo niet, probeer dat eerst eens dan. Het zou zomaar kunnen zijn dat je sub op die plek niet goed werkt.

het zijn er 2... Dat maakt het zo leuk.

Plaats diende vastgelegd te worden op voorhand (bij de constructie). Is een berekende gok dus... Ik kon dit niet op voorhand testen, aangezien ik maar kan testen als de ruimte klaar was, maar de ruimte kon pas klaar zijn als ik wist waar de subs zouden kome

Komt het niet goed uit dan verkoop ik ze of maak ik een nieuwe. 1 groter met 2 drivers wordt het dan.

Rob G

Ik zou in de bracing-schotten meer kleinere ronde gaten maken i.p.v. de grote gate die je nu hebt. Is een kleine moeite maar maakt het geheel wel aanzienlijk stijver.

daxie

Quote from: Rob G on November  6, 2009, 15:39:32
Ik zou in de bracing-schotten meer kleinere ronde gaten maken i.p.v. de grote gate die je nu hebt. Is een kleine moeite maar maakt het geheel wel aanzienlijk stijver.

was eerst zo, ik heb het dan weer aangepast. Hebben de kleinere gaten geen invloed geluidsgewijs?

Audiofiel

Hee Wouter, wat een gaaf project is dat zeg! Een aparte ruimte voor je (twee!) subs, dat is pas heel erg 8) 8) 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

solitaire

#19
Kan je de bracing dusdanig aanpassen dat het het frame bij de magneet grijpt ? De kast vormt zo mechanisch meer een geheel, de driver is zo mechanisch stabieler bevestigd, en trillingen worden niet alleen aan de baffle maar aan de gehele kast afgegeven. Voor een sub geeft dit mi. gehoorsmatig minder voordelen dan bij een driver die hoger doorloopt in de weergave, maar als je toch alle opties wilt benutten ...

succes met je project !



Wolf

edit voor spellingsfouten
Hinterm Horizont geht's weiter.

WMC

Quote from: solitaire on November  6, 2009, 19:47:41
Kan je de bracing dusdanig aanpassen dat het het frame bij de magneet grijpt ? De kast vormt zo mechanisch meer een geheel, de driver is zo mechanisch stabieler bevestigd, en trillingen worden niet alleen aan de baffle maar aan de gehele kast afgegeven. Voor een sub geeft dit mi. gehoorsmatig minder voordelen dan bij een driver die hoger doorloopt in de weergave, maar als je toch alle opties wilt benutten ...

succes met je project !



Wolf

edit voor spellingsfouten

Met die stelling ben ik het niet eens. Wat je nu doet is trillingen die in de kast aanwezig zijn weer terugkoppelen naar de driver. Op jouw manier ga je de magneet nog eens extra laten vibreren door de trillingen uit de kast.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

solitaire

#21
Quote from: WMC on November  6, 2009, 20:06:10
Met die stelling ben ik het niet eens. Wat je nu doet is trillingen die in de kast aanwezig zijn weer terugkoppelen naar de driver. Op jouw manier ga je de magneet nog eens extra laten vibreren door de trillingen uit de kast.

zonder clamp > trillingen uit de driver worden primair afgegeven aan de mechanische stabiliteit (innertheid massa flexabiliteit) van het baffle paneel
met clamp > trillingen uit de driver worden primair afgegeven aan mechanische stabiliteit van de kast >
en idd. ook dus weer aan de driver, echter de winst aan mechanische stabiliteit van de kast tov. de baffle en de daardoor winst aan (trillings)energie dissipatie is veel groter dan de (trillings)energie terugkoppeling in een situatie met clamp aan de driver


W.

Hinterm Horizont geht's weiter.

slobberbone

Wolf,

Zoals hier: http://www.creativesound.ca/pdf/sealed-SDX15-131107.pdf

De zogenoemde magneetbracing  ;)

Lijkt mij een zinnige toevoeging voor een woofer van deze omvang en (magneet)gewicht.

daxie

Zou het dan niet nuttig zijn om bvb wat rubber tussen de magneet en de clamp te plaatsen?

Die zou op zich ook wat trillingen neutraliseren, maar toch een goede mechanische ondersteuning bieden?

WMC

#24
Quote from: solitaire on November  6, 2009, 21:18:02
zonder clamp > trillingen uit de driver worden primair afgegeven aan de mechanische stabiliteit (innertheid massa flexabiliteit) van het baffle paneel
met clamp > trillingen uit de driver worden primair afgegeven aan mechanische stabiliteit van de kast >
en idd. ook dus weer aan de driver, echter de winst aan mechanische stabiliteit van de kast tov. de baffle en de daardoor winst aan (trillings)energie dissipatie is veel groter dan de (trillings)energie terugkoppeling in een situatie met clamp aan de driver


W.

De juiste oplossing in mijn ogen zou dan een zo stijf mogelijk baffle te maken door middel van kleine schotjes haaks op de baffle, daar waar ruimte is. Stijfheid gaat immers tot de 3e macht bij het verdikken van de baffle. Trillingen die via de kast weer terug komen, komen uit fase weer terug de driver in (de kast blijft immers een massa veer systeem), ik weet niet of je daar vrolijk van wordt.

Waar we overigens over praten wat betreft krachten op de kast:
Laten we uit gaan van een 40Hz 20mm slag, dat is best flink.
s = 0.5at2 geeft een versnelling van 64 m/s2.
Met een bewegende massa van 200 gram komt dit neer op een kracht van ongeveer 1.3 kg, niet iets waar je heel bang van hoeft te worden bij een 22 mm baffle lijkt me.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R