Gesloten sub op basis van CSS SDX-15

Started by daxie, November 5, 2009, 20:44:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Quote from: WMC on November  6, 2009, 23:48:44
De juiste oplossing in mijn ogen zou dan een zo stijf mogelijk baffle te maken door middel van kleine schotjes haaks op de baffle, daar waar ruimte is. Stijfheid gaat immers tot de 3e macht bij het verdikken van de baffle. Trillingen die via de kast weer terug komen, komen uit fase weer terug de driver in (de kast blijft immers een massa veer systeem), ik weet niet of je daar vrolijk van wordt.

Waar we overigens over praten wat betreft krachten op de kast:
Laten we uit gaan van een 40Hz 20mm slag, dat is best flink.
s = 0.5at2 geeft een versnelling van 64 m/s2.
Met een bewegende massa van 200 gram komt dit neer op een kracht van ongeveer 1.3 kg, niet iets waar je heel bang van hoeft te worden bij een 22 mm baffle lijkt me.

"kleine schotjes haaks op de baffle" is een perfecte oplossing, echter aangezien de TS aangaf geen ruimte te hebben de bracing door te trekken naar de baffle, ben ik er van uit geggaan dat ook voor dergelijke 'schotjes' te weinig plaats zou zijn

Dat trillingen uit de kast de driver in tegenfase weer ontmoeten betwijfel ik: met een sinus-toon kan dit het geval zijn, maar met muziek-tonen zie ik dat niet zo ...

Quote from: daxie on November  6, 2009, 23:27:41
Zou het dan niet nuttig zijn om bvb wat rubber tussen de magneet en de clamp te plaatsen?

Een dunne laag hard rubber, gecombineerd met een zeer ferme clamp-werking, OK. Bedenk je dat
- de koppeling zeker niet mag gaan rammelen, en liefst ook geen ruimten bevat (anders creeer je cavety-resonanties, die de werking van de clamp negatief kan beinvloeden)
- er op de contactoppervlakken driver/bracing een stevige kracht komt (de berekening van WMC ziet er nog al willekeurig uit imo., maar uitgaande van de uitkomt die het genereerd staat er 1.3kg. force op misschien een paar cm2, afhankelijk van de exacte bouwwijze).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

WMC

Bij deze een voorbeeld van een massa-veer-demper systeem. Zoals je ziet is de fase van dit systeem (blauwe lijn) continu 180 graden op de antiresonantie en resonantie na (2 nulpunten en 2 polen).

Overigens vraag ik me af wat er willekeurig is aan de berekening. Inderdaad, ik heb wat random getallen genomen, maar verder?

Als er geen plek is voor shotjes haaks op de baffle betekent dit dat de baffle al zo klein is dat hij al zonder problemen gebraced wordt door de zijwanden. De stijfheid is dan zeker groot genoeg.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

solitaire

#27
De willekeur in je berekening zit 'm in de aannames betreffende bv. slag / bewegende massa: werkelijke data zit in een mogelijk meer dan 100% hiervan afwijkende bandbreedte, wat de resultante tot een goed maar willekeurig voorbeeldgetal maakt.

Met een baffle te klein voor haakse schotjes is "de stijfheid is dan zeker groot genoeg" is een ander uitgangspunt dan de door mij gekozen "als je toch alle opties wilt benutten": 'genoeg' en 'alle' zijn de conflicterende kernbegrippen ;).


W.

PS of heb je de rekengetallen exact van deze driver genomen; sorry, dat heb ik niet (ik benader dit topic vlgs. bracing-uitgangspunt, niet naar driver-uitgangspunt); dit verklaard wellicht dit punt van discussie ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

WMC

Getallen heb ik inderdaad niet exact van deze woofer genomen, meer als reken voorbeeld om een orde van grote schatting te geven. Met een driver die 2x zo'n grote bewegende massa heeft en mogelijkerwijs 2x zo veel slag zit je alsnog maar een factor 4 naast en zou je op zo'n 5 kg (~50N) aan kracht uit komen.

Mijn uitgangspunt was meer het feit dat ik het niet eens was met het bracen van de driver op de magneet.

Wat je met de zin "ik benader dit topic vlgs. bracing-uitgangspunt, niet naar driver-uitgangspunt); dit verklaard wellicht dit punt van discussie ?" bedoelt is me overigens niet helemaal duidelijk.

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

solitaire

Quote from: WMC on November  8, 2009, 06:03:10
Wat je met de zin "ik benader dit topic vlgs. bracing-uitgangspunt, niet naar driver-uitgangspunt); dit verklaard wellicht dit punt van discussie ?" bedoelt is me overigens niet helemaal duidelijk.

Mijn posts zijn geschreven obv. het concept te bracen dusdanig dat de kast/driver een geheel wordt, en zijn geen practische uitwerking oa. naar specifiek toegepaste driver. Dit om te voorkomen dat mogelijke conclusies ontstaan in de zin van 'deze meetwaarde is zo klein/groot dat het voor de weergave niet van belang is', 'deze afwijking in afmeting/druk/uitslag/constructiekenmerk is dusdanig dat het niet hoorbaar zal zijn', 'dit verschijnsel is zo miniem dat het niet hoorbaar zal zijn', enz. Voor mij is een theoretisch verschil een verschil, waard om in een product te integreren.

De door jouw aangehaalde theorie van de optredende tegen-fase trillingen deel ik, en is idd. een nadeel van het clamp/bracing concept, echter, zoals geschreven, zijn imo. de voordelen van een dergelijk concept (kast en driver winnen aan innertheid en massa) veel groter dan de nadelen.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

daxie

#30
Even het aangepaste ontwerp..

Gewijzigd: bracing zo lang mogelijk gemaakt, gaten aangepast ipv rechthoeken, opbouw wanden anders.

Ik denk dat dit een pak beter is. Driver vast zetten doe ik niet omwille van:
1) wat als ik een andere 15" driver er in wil?
2) het lijkt met praktisch bijna onmogelijk om een cirkel uit te frezen die perfect rond de driver past, deze volledig vastzet zonder speling... Je zou al een klemsysteem moeten maken om dat te bekomen. De voordelen wegen niet op tegen de praktische impact en nadelen imo.




WMC

Wat je nu nog kunt doen is over de diagonaal van de baffle een balk (zeg 5cm hoog en uit 18mm MDF) maken waardoor de baffle zich gedraagt als een dikkere baffle. Natuurlijk moet je rekening houden met het woofer gat :).

Waar zitten de schroefgaten van een CSS overigens?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Bart_M

#32
Zo is mijn Tumultje ingebouwd. Werkt ook prima.
De kast is helemaal opgevuld met steenwol.

Maurits

Surround: HTPC Ubuntu en Kodi / Marantz SR-7011 Receiver / Meridian G57 & G55 / Tannoy Definition D700 Fronts / Tannoy Profile 638 Sides / Tannoy Profile 637 rears / Tannoy Definition D750 Center / SVS SB13 Ultra Subwoofer / Epson TW7200 Full HD Beamer
Stereo: Marantz SR-8002 met Dynaudio Focus 380

cine(d)rama

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

daxie

*Zucht* Neen. Hout ligt wel al klaar, maar even wat prioriteit gegeven aan andere dingen (gans het jaar eigenlijk al...).

daxie

Ik ben er vandaag eindelijk aan begonnen!

Kleine wijziging tov het ontwerp hierboven. De binnenste schil is nu 30mm, buitenste 18mm. Dit omdat ik ruimteproblemen had anders.Mijn zijwanden zijn dus 30mm.

Deze morgen de eerste planken voorbereid. Dit wil zeggen 2 rijen lamello's gezaagd. In box 1 zitten zo een 100-tal lamello's... Contactoppervlak genoeg lijkt me.
De tweede ga ik met 1 rij lamello's doen, met 2 is het superkrap. Wel ga ik de afstand tussen de lamello's van 15 naar 10 terugbrengen als compensatie.

De eerste stap is gezet.

morca

hey Daxie

top man dat je er tijd voor hebt, hou je topic enigsinds in de gaten
heb zelf ook met een vriend hier van het forum ook een gesloten sdx15 gebouwd en die klinkt echt super
dus ga nu je vooruitgang en bevindingen even meelezen ben benieuwd hou hij je gaat bevallen,denk erg goed

misschien loop ik op de zaken vooruit maar heb je al een amp
en ga je hem nog bijregelen met een behringer of een antimode
antimode is erg aan te raden heb hem bij 2 mensen gehoord is zijn geld dubbel en dwars waard

maatje van me heeft er een hypex ds4.0 op staan dat werkt al goed maar een ds8.0 zou ook niet misstaan

heb zelf een jl audio gebouwd met een ds4.0 klinkt ook erg prettig

gr Morca

daxie

Ik ga een t.amp ta-2400 gebruiken aanvankelijk.

Bedoeling is ze beide te equalisen met een SVS AS-EQ1.

morca

Quote from: daxie on October 17, 2010, 17:08:37
Ik ga een t.amp ta-2400 gebruiken aanvankelijk.

Bedoeling is ze beide te equalisen met een SVS AS-EQ1.
heb even gegoogeld
dat zijn erg mooie spullen die je gaat gebruiken voor de aansturing en afstelling
die amp leverd wel voldoende denk ik ;)

maareuh beide.....ga je 2 sdx,en bouwen?

daxie

Inderdaad, worden er 2. Links en rechts.

morca

Quote from: daxie on October 17, 2010, 17:42:35
Inderdaad, worden er 2. Links en rechts.
moet je wel alles goed vastmaken anders vallen je schilderijen van de muur en je glazen van tafel ;D

wow ik vind die ene al erg hard gaan dat zal wel erg mooi gaan klinken bij jouw Daxie

daxie

Quote from: morca on October 17, 2010, 17:49:26
moet je wel alles goed vastmaken anders vallen je schilderijen van de muur en je glazen van tafel ;D

wow ik vind die ene al erg hard gaan dat zal wel erg mooi gaan klinken bij jouw Daxie


hoe harder ze kunnen, hoe strakker ze het gewone werk doen...

vinnie411

ik weet niet in hoeverre die svs as-eq1 beter is dan een anti-mode 8033 behalve dan dat de svs 2 subs aan kan.
maar er komt een nieuwe anti-mode uit en die kan ook 2 subs aan en kost de helft van wat de svs kost.
misschien iets om naar uit te kijken?
Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

daxie

kan interessant zijn, wanneer zou dat uitkomen?

daxie

Vandaag de tweede kast ingefreesd voor de lamello's. Deze keer 1 rij, maar om de 10 cm. Werkt net iets eenvoudiger dan 2 rijen...

Ook reeds de bracing gezaagd en inkepingen uitgezaagd.
Volgende week gaten in de bracing en baffle's zagen en wellicht wat lijmen ook...

Komt goed.

foto's zie https://www.dropbox.com/gallery/7959262/1/CSSSDX?h=69143c

morca

Quote from: daxie on October 24, 2010, 17:31:06
Vandaag de tweede kast ingefreesd voor de lamello's. Deze keer 1 rij, maar om de 10 cm. Werkt net iets eenvoudiger dan 2 rijen...

Ook reeds de bracing gezaagd en inkepingen uitgezaagd.
Volgende week gaten in de bracing en baffle's zagen en wellicht wat lijmen ook...

Komt goed.

foto's zie https://www.dropbox.com/gallery/7959262/1/CSSSDX?h=69143c
ziet er goed uit
mooie kistjes worden het zo :thumbs-up:

vinnie411

Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

daxie

Voor de aansluitingen denk ik er aan van speakons te gebruiken.
Bijvoorbeeld de NL4MP.

Heeft iemand ervaring hiermee? Voornamelijk wat betreft de luchtdichte afsluiting? Is extra lijm/silicone nodig om een dichting te bekomen?

Wouter

daxie

Never mind, zullen gewone terminals worden.
Met een wanddikte van 30mm zijn de speakons eigenlijk wat te ondiep, wordt moeilijk werken. Graag wat meer speling...