Marantz AV8003/MM8003 + KEF + ?? Welke zelfbouw sub?

Started by ssimons, December 19, 2010, 20:31:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ssimons

Hallo,

Ik ben al een hele tijd van plan mijn subwoofer te vervangen door iets nieuw.
De sub zal zowel voor muziek als HT gebruikt worden.
De ruimte is ongeveer 4 x 8 meter groot e, 2,5 meter hoog (maar ik wil de sub later kunnen gebruiken in een ruimte van minstens 5x10 meter).

Mocht ik een kant en klaar model kopen zou ik waarschijnlijk gaan voor een SVS PB12-NSD (budgetvriendelijk) of een SVS PB12-PLUS (voorkeur maar eerder boven budget).
Nu ben ik niet onhandig met hout enz.. dus leek zelfbouw me wel een leuk alternatief.

Mijn setup bestaat momenteel uit het volgende:

Bronnen:
- Marantz AV8003
- Popcorn C200 mediaspeler

Verterker:
- Marantz MM8003 8x140w

Beeld:
- Pioneer 43' plasma
- Beamax 16/9 projectiescherm
- Epson TW2800 1080P Projector

Luidsprekers:

- Front: KEF IQ90 (bi-amp)
- Center: KEF IQ60C (bi-amp)
- Rear: KEF IQ5
- Sub: KEF PSW-2000 (te vervangen)

Ik weet niet goed waar te beginnen... Welke driver? Welk type kast? enz..
Hopelijk zijn hier een paar goede zielen die mij op weg kunnen helpen bij het kiezen van de juiste materialen.
Budget is beetje afhankelijk van wat nodig is om iets goed te bouwen. Ik dacht aan zo'n 500 euro. Te weinig? Ik hoor graag jullie meningen!

Bedankt,

Stijn




Interficior

Hoi Stijn,

Je hebt al één heel belangrijk ding aangegeven; namelijk je budget. Er is nog iets heel belangrijks: wat zijn de afmetingen die jij (of je partner) nog acceptabel vindt? :)
Take it or lease it

sphere

Voor 500 euro wordt het lastig om een dikke 12" sub met flinke amp neer te zetten en de afwerking ook op hoog niveau af te ronden. Met dit budget zou ik rondkijken in de tweedehands markt.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

ssimons

Laat ons zeggen dat ik graag binnen 55x55x55 zou blijven :bigsmile:. (ongeveer hé)

ssimons

Quote from: sphere on December 19, 2010, 20:37:05
Voor 500 euro wordt het lastig om een dikke 12" sub met flinke amp neer te zetten en de afwerking ook op hoog niveau af te ronden. Met dit budget zou ik rondkijken in de tweedehands markt.

Wat is volgens jou een acceptabel budget? (de SVS PB12-NSD kost rond de 700 euro, daarom dat ik dacht aan iets van een 500 indien zelfbouw).
Het mag wel wat meer zijn in het de moeite loont hoor!

Stijn

Interficior

Quote from: ssimons on December 19, 2010, 20:39:31
Laat ons zeggen dat ik graag binnen 55x55x55 zou blijven :bigsmile:. (ongeveer hé)
Mooi! Ik raad je aan een Mivoc AWX 184 aan te schaffen, in een 125 liter kast te proppen en dan een 10cm diameter poort te pakken met een lengte van ongeveer 15 cm. Naar je smaak kun je die wel tussen 12 en 18 cm variëren. Die bas gaat op papier niet heel diep maar het heeft veel meer impact.

En het is niet zo duur. Woofer vind je voor 150 euro. Hypex DS2.0 eraan moet genoeg zijn en je kunt gaan. :)
Wel zorgen voor een stevig kistje met voldoende bracing.
Take it or lease it

sphere

Ik vind 500 euro een prima budget. Daar gaat het ook niet om, maar met de woofer die Interficior noemt zit je al rustig aan de 400 euro. Het loopt gewoon allemaal snel op. Vaak denken mensen dat zelfbouw veel goedkoper is, maar dat geldt alleen als vanaf een bepaald bedrag, laten we het DIY-even noemen. Als je niet geeft om afwerking, of het hoeft niet op hoog niveau dan is het bedrag nog iets lager. Voor een sub denk ik dat je moet uitgaan van 400-500 euro, anders beter kopen in de tweedehands markt of bij RA SUBS oid.

PS goed kijken naar de adviezen van Interficior die heeft meerdere juweeltjes op zijn naam.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

ssimons

Ok bedankt alvast. Met het budget van 500 euro had ik het vooral over de componenten zoals driver, versterker en poort. Hout & andere afwerking niet meegerekend.
Ik geef liever 750 euro uit, inclusief lak enz. dan dat ik binnen 6 maanden opnieuw begin omdat het resultaat toch wat tegenvalt.

@Interficior

Een sub bestaande uit de componenten die je aanhaalt, kan die concurreren met bvb een SVS PB12-NSD?
Een nadeel van de KEF sub die ik nu heb is dat die niet onder de 20hz raakt, gaat deze combinatie lager?

Sorry voor mijn misschien domme vragen maar dit is allemaal vrij nieuw voor mij..

Stijn

nielvm

Dit is eventueel mogelijk binnen het vooropgestelde budget.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105492.0
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

dane86

Het zou wel moeten kunnen om in de buurt te komen, maar dan moet je wel een goed kloppend design hebben. Het voordeel van bijvoorbeeld SVS of BK dat het gewoon werkt en dat het een beproefd design is en dan voor hetzelfde bedrag als dat je het zelf gaat proberen. Zeker aangezien je zelf geen ervaring hebt met het bouwen van een sub is het gewoon vrij moeilijk om de kwaliteit van een BK Monolith te benaderen en ook diens geluidskwaliteiten. Zo'n fabrikant betaald ook nog eens minder voor de componenten in een subwoofer dan een particulier en daarom lijkt het me (al eerder aangegeven in dit topic) moeilijk om voor dit budget een vergelijkbare sub te bouwen.

Ik probeer je niet te ontmoedigen, een goed klinkende sub kan het zeker worden, maar dezelfde kwaliteiten als een SVS of BK sub is maar de vraag.

Janbo

Ben op dit moment bezig met twee subs op basis van de CSS Trio12. Deze komen in een gesloten kast van ca. 65 liter, bij 22mm MDF wordt de kast 45 x 45 x 45 cm. Bouw je een plate amp in dan zal de kast een klein beetje groter moeten worden.

Prijstechnisch kom je (afhankelijk van keuzes in afwerking) voor een enkele sub + kast + Hypex DS4.0 op ca. 600 euro. In mijn topic in private home theaters zal ik hier binnenkort iets over posten. De keuze voor de woofers heb ik gemaakt op basis van prijs-kwaliteit, diepgang, spl en benodigd volume...

Interficior

Quote from: sphere on December 19, 2010, 20:57:02
PS goed kijken naar de adviezen van Interficior die heeft meerdere juweeltjes op zijn naam.
Hihi dankjewel.

Quote from: ssimons on December 19, 2010, 21:23:48
Ok bedankt alvast. Met het budget van 500 euro had ik het vooral over de componenten zoals driver, versterker en poort. Hout & andere afwerking niet meegerekend.
Ik geef liever 750 euro uit, inclusief lak enz. dan dat ik binnen 6 maanden opnieuw begin omdat het resultaat toch wat tegenvalt.

@Interficior

Een sub bestaande uit de componenten die je aanhaalt, kan die concurreren met bvb een SVS PB12-NSD?
Een nadeel van de KEF sub die ik nu heb is dat die niet onder de 20hz raakt, gaat deze combinatie lager?

Sorry voor mijn misschien domme vragen maar dit is allemaal vrij nieuw voor mij..

Stijn

Hoi, zeker geen domme vragen.

Nee, de combinatie die ik geef gaat zeker niet lager dan een PB12-NSD. Maar ik durf mijn hand er wel voor in het vuur te steken hij dieper komt dan je KEF-sub. Er is echter een verschil tussen een 12" subwoofer en een 18" subwoofer waardoor ik zeker voor deze combinatie zou kiezen. Het is natuurlijkheid. De 12" woofer klinkt naar een drum, de 18" IS een drum. Dat is het verschil. De grootte zorgt voor een veel rustigere afbeelding. Het -3dB-punt van "mijn" combinatie ligt op 45 Hz maar hij heeft een zeer mooie afval waardoor hij niet boemt als een normale BR-kist. Bovendien haalt ie nog dik boven de 100 dB op 30 dB.

Je moet eens een keer zo'n grote woofer gehoord hebben, dan weet je het. :)
Take it or lease it

ssimons

Ik ga dit even laten rusten en tijdens de kerstvakantie wil 'k beslissen op ik voor DIY ga of voor een kant en klare oplossing.
Alvast bedankt voor de uitleg iedereen!

Stijn

(intussen staat mijn KEF PSW2010 wel al te koop :))

ssimons

Intussen heb ik besloten om een SVS PB12-NSD te kopen. De sub is intussen besteld en zou ergens rond 3-4 januari geleverd worden.

Nog een vraagje rond de aansluiting..
Op mijn marantz AV8003 heb ik de keuze tussen rca (1) en xlr voor het LFE kanaal. De subwoofer heeft alleen rca (2).
Gebruik ik best een rca-rca kabel of is een xlr-rca beter/even goed/slechter?

Ik veronderstel dat rca-rca in dit geval aangewezen is? Hoe ga ik in dit geval van een mono LFE uitgang op de versterker naar een stereo ingang op de sub?

Bedankt!

Stijn

dane86

Omzetten van XLR naar rca heeft geen nut. Het 'voordeel' van XLR neem je dan weg. Je kan gewoon de sub mono aansluiten met een enkele rca kabel. Je hoeft de kabel maar op 1 ingang aan te sluiten op de sub.

Krijg je trouwens wel de nieuwe PB12 NSD? Met de nieuwe behuizing?