Diy Subwoofer met versterken? Maar welke??

Started by thomas1984, August 12, 2003, 21:52:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thomas1984

Goede dag mensen!! ;D ;D

Ik ben van plan om een subwoofer te bouwen! en dat zal me eerste gaan worden. Ik heb al een topic gelezen over de peerless met 10' subwoofer met een slave. Deze zou ik graag willen bouwen. Maar nu is de vraag welke versteker in daar bij kan gebruiken. ??? ???

Ik heb maar een kamertje van 3 bij 4. Met een sony versterkertje met 5.1 decoder. Wel met een LFE uit gang( da is tog voor de subwoofer)

Nu wil ik gewoon een lekkere geluidje maar welke versterker in daar voor aan te raden als het geld niet ver reikt?? ;) ;)

Ik hoop da jullie mijn kunnen helpen.

Verder wil ik wel gewoon de maten en speaker aan houden van de peerles topic die uitgebruid is beschrreven met vele foto's en een duidelijke uit leg.

fronskyy

Hier een link naar een Duitse leverancier met een aardig overzichtje aan versterkermodules: http://www.klingtgut-lsv.de/shop/index.html?sitemap.htm

Volgorde van kwaliteit (heel ruwweg)
Hypex
Thommessen
Sitronik
Inosic
Detonation

Kijk maar eens.

Succes,
Harry

thomas1984

Dank u voor je reactie

Een beetje versterker komt toch al rond de 250 euro te liggen. Ik ga maar gewoon beginnen met bouwen denk ik!! als iemand nog tips heeft of advies over de speakers die je het best kan gebruiken dan hoor ik die graag!!!

maar het moet nie allemaal te duur worden. Eerst maar is gewoon proberen. Wel wil ik een driver en een slave da lijk me wel geinig maar met een goede reden kan ik da altijd nog veranderen!! Dus kom maar op!! ;D ;D

fronskyy

Niet dat ik ervaren ben, maar sorry dit is geen handige insteek!! :-\

De inhoud van de box en de speakers zijn op elkaar afgestemd. Tevens vragen de speakers een bepaalde "power" om hun werk te doen. Neus eens wat rond op de diverse forums, dan wordt je dit duidelijker.

Harry

thomas1984

IK had al verteld dat de zelfde wou gaan bouwen als die van de peerles in dir forum!! Deze ziet er echt goed uit en ik vroeg me gewoon af of je kon varrieren met de drivers en de versterker. 8)

CrocoDillon

http://www.acoustic-visions.com/~acoustic/products/subwoofer_amplifiers/parts_300-794/

Onder de 130 dollar voor toch wel wat vermogen :D alleen niet verzenden buiten de VS >:( weet iemand waar je deze wel kan bestellen?


Sullivan

thomas1984,

Ik ben het eigenlijk wel met fronskyy eens. Bedenk eerst goed wat je gaat gebruiken voordat je gaat bouwen. Voor de speaker en slave maakt het inderdaad niet uit. Daar moet je gewoon de juiste inhoud voor nemen. Maar elk merk versterker heeft een andere diepte en grootte. Dit houdt in dat je totale kast een andere maat krijgt. Ook de zandcompartimenten (als je deze maakt) kunnen anders worden.

Ik weet niet of je het over mijn peerless thread had (er zijn er meerder namelijk), maar als je toch kiest voor de Hypex 200, zorg dan dat je de diepte van je (versterker)kast een centimeter dieper maakt. Ik had hier wat problemen met het aansluiten van de draden.

mvg,
Frank

thomas1984

IK heb er nog een s over na gedacht en ik ben er uit gekomen. Ik ga de subwoofer van Sullivan na bouwen.

Nu heb ik alleen nog enkele vraagjes.

* Maakt het uit of ik de hypex 200 of 130 gebruik icm de peerless??

* ik heb een versterker van Sony (STR-DE585) Deze heeft echter 1 subwoofer uitgang. (een rond je met een pinneke er in) Hoe kan je deze op je subwoofer aan sluiten want deze heeft meer ingangen en volgends mij geen die matcht bij die van de versterker.

Ik hoop da jullie mij kunnen helpen!!

Groeten
Thomas

Sullivan

Goeie keus ;)!

Buiten het feit dat de Hypex 130 minder power heeft (misschien genoeg, maar geen ervaring mee) zijn er nog een paar vershillen:

- De Hypex 200 kan op twee manieren aangesloten worden, namelijk: hi-level (via speakers) en low-level (via subwoofer-uitgang). De Hypex 130 heeft alleen de low-level aansluiting.
- De 130 heeft een traploze fase regeling, de 200 alleen 0 en 180 graden.
- Op de 200 kunnen ook nog satteliet-speakers aangesloten worden. Op de 130 niet.
- Op de 200 zit een bassboost om tussen de 20Hz en 50Hz, 0db tot 6db harder te kunnen zetten.
- De 200 heeft een standby functie, maar deze kan je beter niet gebruiken i.v.m. het te laat aanspringen als er informatie je sub binnen komt.

Met deze uitgang op jouw versterker kan je in ieder geval je subwoofer aansluiten. Deze RCA connector sluit je dan aan op de linker of rechter (of beide met een splitter) ingang op je subwoofer.

mvg,
Frank

thomas1984

Dank u!!

Wat is eigenlijk het groteverschil tussen een low level en hi level aansluiting?? ???

mvg

thomas

CrocoDillon

je gebruikt alleen low level als je het aansluit op je LFE uitgang, dus de high level mis je toch niet.

thomas1984

#11
Dus als ik het goed begrijp heb ik op me sony versterker alleen een low level uitgang.

Dus in perciepe zou ik dan aan die 130 genoeg hebben. Ik het tog maar een kleine kamer (3 bij 4)

Sullivan

#12
Hi,

Nee hoor, je hebt wel degelijk een hi-level uitgang op jouw versterker. Namelijk je speaker uitgang. Het idee, bij een hi-level uitgang is dat je LFE uitgang over je front speakers naar buiten stuurd (dit moet je DVD speler of receiver wel ondersteunen). Hierbij moet je de crossover van je sub dan zo instellen dat deze het laag oppakt waar je fronts het niet meer kunnen weergeven. Deze crossover instellen is niet zo eenvoudig en luisterd erg nou. Het nadeel van dit is dat je frontspeakers wel belast worden met het laag wat deze niet kan weergeven.

mvg,
Frank

thomas1984

ja maar da wou ik nie ik wil gewoon dat die subwoofer alle lage tonen geeft zodat ik meer "voel". ik heb dan dus genoeg aan die 130 want die heeft geen hi level en da schilt tog 120 euro. als dit nie klopt dan hoor ik het wel!! ;D

Sullivan

#14
Hi,

Dit klopt nie helemaal ;). Als je hi-level aansluit mis je namelijk geen lage tonen (mits goed afgesteld). De lage tonen komen immers bij de sub via de frontspeaker kabels.

Voor alle zekerheid wil ik nog even vertellen dat ik je niet van gedachten wil laten veranderen. Ik denk dat 95% (is dat eigenlijk wel zo?) zijn sub low-level aansluit (doe ik zelf ook). Ik wilde je alleen de verschillen duidelijk maken, zodat je een goede keus kunt maken.

Vraag anders nog even bij speaker-en-co of speakerland of de peerless combinatie goed aangestuurd kan worden door de Hypex 130.

mvg,
Frank

thomas1984

Dat is een goede tip!! Daar had ik nog niet aan gedacht!! Bedankt!!! ;D ;D

bryan vd B

Hi,

sullivan als ik het goed begrijp gebruik jij dus alleen de lwo level aansluiting van je sub.
Maar wat als de DAC's van de speler superieur zijn t.o.v de receiver, dan zal je de sub toch low level als high level aan moeten sluiten als je gebruik wil maken van je sub in stereo mode.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

CrocoDillon

Kan je receiver dan niet van een 2.0 input een 2.1 output maken?

Sullivan

Quote from: bryan vd B on August 15, 2003, 09:41:20
Hi,

sullivan als ik het goed begrijp gebruik jij dus alleen de lwo level aansluiting van je sub.
Maar wat als de DAC's van de speler superieur zijn t.o.v de receiver, dan zal je de sub toch low level als high level aan moeten sluiten als je gebruik wil maken van je sub in stereo mode.

Bryan

Bryan,

Even denken...het maak toch niet uit of ik de DAC's van mijn receiver of speler gebruik bij low-level. Het signaal is al voorbij je DAC's. Het enige wat volgens mij gebeurd is dat bij low-level de eindversterker in je receiver niet wordt gebruikt, maar de versterker in je sub.
Kan iemand anders hier ook iets meer duidelijkheid over geven. Twijfel, twijfel...

Bij low level wordt de sub-versterker ook wel gebruikt, maar volgens mij in mindere mate.

mvg,
Frank

bryan vd B

Hi,

Of je de DAC's van de speler gebruikt of de reciever maakt wel degelijk uit aangezien je geen bassmangement kan gebruiken als de de speler analoog word aangesloten.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Sullivan

Quote from: bryan vd B on August 15, 2003, 10:28:08
Hi,

Of je de DAC's van de speler gebruikt of de reciever maakt wel degelijk uit aangezien je geen bassmangement kan gebruiken als de de speler analoog word aangesloten.

Bryan

??? Help!
Ik heb mijn cd-speler en dvd-speler allebei analoog aangesloten op mijn versterker (kan niet anders want mijn receiver/versterker heeft geen digitale ingang). Betekend dit dat er geen bassmanagment van mijn receiver wordt gebruikt? Hoe kan het dan dat er wel bass bij muziek uit mijn sub komt als ik low-level aansluit. Ikke niet meer snappe ???. Je beweert dus eigenlijk dat bassmanagment altijd voor de DAC's plaats vindt?

mvg,
Frank

PS. Ik voel me ook niet zo lekker, dus misschien kan ik niet helder meer nadenken :(

bryan vd B

Hi,

Dus als ik het goed begrijp gebruik je de analoge multichannel output van de speler???

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Sullivan

Hi Bryan,

Van de DVD speler de multichannel en van de CD-speler de stereo analoge uitgangen (ik heb (nog) geen SACD).

mvg,
Frank

bryan vd B

Hi,

Dan heeft je speler de bassmanagement aan boord toch.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

thomas1984

hi

ik heb een negatief antwoord gekregen van Speaker & Co. Zij vonden dat ik beter de Hypex HS 200 kon gebruiken ipv de Hypex HS 130. Dit omdat het stugge basspseakers zijn en dus veel vermogen nodig hebt om ze aan te sturen.
Dus dan kan ik nog ff door sparen of gewoon al beginnen. Wat zal ik doen?? ??? ???

Mvg

Thomas