Naald Kapot?

Started by Alex Groningen, November 1, 2009, 19:34:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

Al een tijdje heb ik last van een slecht geluid met de draaitafel. Het begon met de stemmen die er een beetje lichtjes vervormd uit kwamen, net of de artiest stond te zingen onder water, sorry een betere omschrijving heb ik niet ;) Maar nu staat de gehele band onder water te spelen. Afgelopen week allerlei schoonmaakmiddeltjes gehaald maar niks helpt. Zal bijna gaan denken dat de naald af is, al kan ik me dat niet voorstellen, laat de arm altijd zakken met het liftje en nooit dat ik hem er op leg met de hand. Ook is de draaitafel nog maar 4 maand in mijn bezit inclusief naald, ook daar mag het volgens mij dan niet aan liggen. Ben vanochtend al begonnen met het controleren van de kabels, de phono pre, en de draaitafel rechtstreeks aangesloten op de phono kanaal van de voorversterker, ook dit heeft niks geholpen.
Zal het dan echt de naald zijn die al af is?

S@m

Misschien heb je na het schoonmaken met je platenwasmachine de platen niet goed drooggemaakt... ;D


Heb je geen vergrootglas zodat je de naald eens goed kan bekijken...

neverywhere

Ja, dat doen ze, die platenspelers. ;D
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Koen K

Vervorming op de stemmen is doorgaans wel waar je het eerste aan kunt horen dat de naald versleten is. Was het element nieuw toen je 'm kocht?

Alex Groningen

Quote from: Koen K on November  1, 2009, 19:54:40
Vervorming op de stemmen is doorgaans wel waar je het eerste aan kunt horen dat de naald versleten is. Was het element nieuw toen je 'm kocht?


Nee het was een demo.

Koen K

Hmm, dan zou ik me kunnen voorstellen dat het ding toch versleten is. Klopt de draaitafel qua afstelling? Te lage naalddruk kan ook dit soort problemen geven.

Alex Groningen

Quote from: S@m on November  1, 2009, 19:51:55
Misschien heb je na het schoonmaken met je platenwasmachine de platen niet goed drooggemaakt... ;D


Heb je geen vergrootglas zodat je de naald eens goed kan bekijken...


Schoongemaakt of niet ze klinken bijna allemaal het zelfde.

Dat van die vergrootglas is een idee, als ik nu naar de naald kijk kan ik er wel scheel van worden door het getuur. :crazy:

Alex Groningen

Quote from: Koen K on November  1, 2009, 19:58:29
Hmm, dan zou ik me kunnen voorstellen dat het ding toch versleten is. Klopt de draaitafel qua afstelling? Te lage naalddruk kan ook dit soort problemen geven.


Ik weet dat de draaitafel perfect is afgesteld, dus daar kan het niet aan liggen.

S@m

Quote from: Alex Groningen on November  1, 2009, 20:00:10
Schoongemaakt of niet ze klinken bijna allemaal het zelfde.


Was een geintje, klinken als een band onder water >> niet goed droog... 8)

Alex Groningen

Quote from: S@m on November  1, 2009, 20:04:29
Was een geintje, klinken als een band onder water >> niet goed droog... 8)


Ben een beetje traag van begrip, maar begrijp hem. ;D ;D ;D

S@m


Alex Groningen

Quote from: Koen K on November  1, 2009, 19:58:29
Klopt de draaitafel qua afstelling?


Dit stukje van je text zette mij aan het denken. Geloof het of niet maar ben nu een beetje aan het draaien van het contagewichtje, en zo dat de naald wat meer druk krijgt op het vinyl. En raad eens, het geluid klinkt al weer een stuk beter. Zal er nog even verder mee aan de gang gaan totdat het helemaal weer perfect klinkt. In het vervolg maar minder stoffen zodat ik niet alles verdraai.  ;) Maar Koen bedankt voor de tip, had het hier nooit achter gezocht dat dit het probleem kon zijn.

Alex Groningen


dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Alex Groningen

Quote from: dre73 on November  1, 2009, 20:27:35
geen weger dan?


Nee. Maar zal morgen maar weer naar de groef gaan om een weger te kopen. 

dre73

gewoon een shure sfg-2 wegertje nemen,goedkoop maar prima ;)

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Tube-freak

Lijkt me ietwat onnauwkeurig dat ding.  Ik heb zo een electronische weger gekocht voor 50 euro die gaat tot 3 cijfers achter de komma nauwkeurig (0,001 gram nauwkeurig). 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Miracle.

Quote from: Alex Groningen on November  1, 2009, 20:01:52
Ik weet dat de draaitafel perfect is afgesteld, dus daar kan het niet aan liggen.
Was ja, maar dat kan verlopen zijn.

Met een JMW-9 arm van VPI verliep het gewicht op de naald van 1,9 naar 1,8 in een half jaar bij mij.

Vergeet niet dat de arm in trilling word gebracht door de groef van de LP. Hierdoor kunnen sommige instellingen in de loop der tijd verlopen.

Mvg. Miracle.

Miracle.

#18
Quote from: Tube-freak on November  1, 2009, 21:02:07
Lijkt me ietwat onnauwkeurig dat ding.  Ik heb zo een electronische weger gekocht voor 50 euro die gaat tot 3 cijfers achter de komma nauwkeurig (0,001 gram nauwkeurig). 
Die Shure is idd wat onnauwkeurig, maar om je naald op 0,001 gram nauwkeurig af te stellen met zo'n wegertje is wel wat overdreven.

Stel de naald globaal af zoals in de gebruiksaanwijzing staat en doe het laatste deel op gehoor en/of met een scoop, en een testplaat. Je zal zien dat dat altijd net iets afwijkt van wat de fabrikant opgeeft.
Iedere arm is anders, en reageed anders op een element.

Alex Groningen

Quote from: Miracle. on November  1, 2009, 21:04:26
Was ja, maar dat kan verlopen zijn.

Met een JMW-9 arm van VPI verliep het gewicht op de naald van 1,9 naar 1,8 in een half jaar bij mij.

Vergeet niet dat de arm in trilling word gebracht door de groef van de LP. Hierdoor kunnen sommige instellingen in de loop der tijd verlopen.

Mvg. Miracle.


Blijkt maar weer, maar heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan. Al doende leert men.

Alex Groningen

Quote from: dre73 on November  1, 2009, 20:49:30
gewoon een shure sfg-2 wegertje nemen,goedkoop maar prima ;)



Zal er morgen eens naar gaan kijken. Maar het wegertje waar Tube-freak het over heeft lijkt me ook wel wat.   

Alex Groningen

Quote from: Miracle. on November  1, 2009, 21:08:54
Stel de naald globaal af zoals in de gebruiksaanwijzing staat en doe het laatste deel op gehoor en/of met een scoop, en een testplaat. Je zal zien dat dat altijd net iets afwijkt van wat de fabrikant opgeeft.
Iedere arm is anders, en reageed anders op een element.


Heb het nu op het gehoor gedaan en moet zeggen dat ik al aardig tevreden ben hoe het nu klinkt. Je hebt het ook over een testplaat, en zal daar ook eens naar gaan kijken. Nu ik er toch druk mee bezig ben moet ik alles ook maar gelijk goed hebben.

Miracle.

Quote from: Alex Groningen on November  1, 2009, 21:16:48
Heb het nu op het gehoor gedaan en moet zeggen dat ik al aardig tevreden ben hoe het nu klinkt. Je hebt het ook over een testplaat, en zal daar ook eens naar gaan kijken. Nu ik er toch druk mee bezig ben moet ik alles ook maar gelijk goed hebben.
Ik gebruik daarvoor altijd de HiFi-News Analogue test LP
Kost niet weinig, maar je doet er je leven mee als je er netjes mee bent, en werkt wat mij betreft het makkelijkst en best van alle testplaten die ik ken.

Alex Groningen

Quote from: Miracle. on November  1, 2009, 21:57:51
Ik gebruik daarvoor altijd de HiFi-News Analogue test LP
Kost niet weinig, maar je doet er je leven mee als je er netjes mee bent, en werkt wat mij betreft het makkelijkst en best van alle testplaten die ik ken.

Bedankt voor de tip.

Al die kleine dingetjes beginnen zo langzamerhand een dure hobby te worden, als dat het al niet was. ;)

celerontje

Misschien is er een forumlid met zo'n testplaat en een scope die je wil helpen tegen een redelijke vergoeding?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!