volgorde netstekkers?

Started by stone56, October 24, 2009, 14:40:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stone56

Hier een stukje van Hifi.nl. Daar zijn interessante tips te vinden, waaronder deze:

Tip! Volgorde lichtnetstekkers optimaliseren

Gepubliceerd op 24-12-2008

De meeste audiofielen maken gebruik van `lichtnetverdeelstrippen` (verdeeldozen) om de lichtnetspanning aan hun geliefde apparatuur aan te bieden. Behalve het vinden van de juiste lichtnetfase voor elk apparaat is er nog een gratis lichtnet-tweak die men kan uitvoeren; namelijk het uitkienen van de optimale volgorde/indeling waarmee de apparatuur in de verdeelstrip wordt gestoken.

Er bestaan helaas geen ijzeren wetten voor deze tweak dus zal de optimale volgorde door middel van experimenteren moeten worden gevonden. Vergeet niet, eerst elke lichtnetstekker van een fase-sticker te voorzien alvorens de boel `unplugged` te maken. Wanneer het gehele systeem uit één lange verdeelstrip wordt gevoed is het een goed idee om de eind- of geïntegereerde versterker als eerste (direct na de kabeltoevoer) in te steken, direct gevolgd door de eventuele voorversterker en/of Phonotrap, de platenpeler, de tuner, het CD-loopwerk of de digitale speler en als laatste de eventuele D/A omzetter. Dit is een basis-volgorde voor een standaard verdeelstrip zonder gefilterde secties. Digitale bronnen kunnen echter het beste via een aparte gefilterde outlet worden gevoed (denk bijvoorbeeld aan de QED Qonduit lichtnetstrip met verschillende filterniveau`s).


Met name bij Phonotrappen en voorversterkers is het van belang dat hun voeding niet wordt gestoord door digitale apparatuur. Electrostatische luidsprekers zijn doorgaans (met de nadruk op doorgaans) minder kritisch op dit punt maar sommige types zoals de Martin Logan CLS geven de voorkeur aan een aparte strip (die ze overigens kunnen delen met de eindversterker(s)). Wanneer een zware eindversterker direct in een stopcontact kan worden gestoken is het zeker de moeite waard om dat te proberen, mits dat stopcontact tot een `schone` groep behoort (geen koelkasten, TL-bakken of ander huishoudelijk gespuis op dezelfde groep). Voor complexe systemen zijn meerdere verdeelstrippen vaak de beste oplossing, bijvoorbeeld een ongefilterde `hoogvermogen` strip en een zwaar gefilterde `laagvermogen` strip. De optimalisering van de volgorde waarin de apparaten in een verdeelstrip worden gestoken kan zijn auditieve vruchten afwerpen. Happy Plugging!

Ik heb nu twee stekkerdozen in gebruik. Een voor audio (cdp, mdp, vv en ev) en een voor video (tv en interaktief 'kastje'). Ik heb al eens andere verdelingen gemaakt, maar kon niet echt veranderingen vaststellen.
En jullie?
It's only rock 'n roll (but I like it)

garmtz

Ik heb wel verschillen vast kunnen stellen, o.a. bij NAIM sets. Daar werkt het erg goed om bij de bronnen te beginnen, dan de voorversterker, dan de externe voeding(en) en dan de eindversterker(s).

Marvin....

ik heb een stekkerblok van Monster.
daar staat de volgorde op aangegeven, die ik dus ook maar heb aangehouden...  :D
verschil, geen idee....!

Koen K

#3
Quote from: hifi.nl
Happy Plugging!

Hmmm... Klinkt toch wel een beetje... Apart ::)

dre73

1000e post en nog kritisch over bekabeling? :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

garmtz

Quote from: Marvin.... on October 24, 2009, 18:39:21
ik heb een stekkerblok van Monster.
daar staat de volgorde op aangegeven, die ik dus ook maar heb aangehouden...  :D
verschil, geen idee....!

Het maakt pas verschil als je een echt goed stekkerblok gaat gebruiken... ;)  ;)

Snowmaster

#6
Quote from: Marvin.... on October 24, 2009, 18:39:21
ik heb een stekkerblok van Monster.

(Het volgende is niet lullig bedoeld, maar om je misschien te helpen)
Monsterstekkerblokken (meestal filters) zoals HTS 800 en 1000 kunnen in sommige sets een goede uitwerking hebben.
Meestal is dit alleen het geval in een omgeving met meer "storing" of een set die niet te duur is of nog niet optimaal is aangesloten.
Naarmate de set beter is aangesloten en afgesteld blijkt het Monsterblok (800 of 1000) vaak meer kwaad dan goed te doen.  Een goed stekkerblok kan een toevoeging zijn voor je set. Belangrijk is dan wel om in de meterkast te beginnen.
Dit kost minder dan een Monsterblok en levert meer op.


Daarnaast ben ik zelf er door schade en schande achter gekomen dat de stekkervolgorde belangrijk kan zijn.
Vooral het digitale gedeelte bv. DVD speler kan voor flinke onrust zorgen bij de rest. Dit lijkt bij langwerpige stekkerblokken sterker te zijn dan bij de vierkante (misschien door sterbedrading?).  Ik denk ook dat de kwaliteit van je apparatuur een rol kan spelen. Vooral digitale apparatuur schijnt flinke vervuiling terug te geven.
Op een Furutech stekkerblok met Lexicons hoorde ik nog geen verschil, maar op een langwerpig blok met Denons wel.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Marvin....

ik heb dat ding eigenlijk alleen doordat mijn pc er steeds uit donderde, ik heb pieken en dalen in het lichtnet.
maar dat ligt blijkbaar binnen de normen, vandaar dat ik die monster wel wilde proberen.
geen problemen meer met m'n pc, en het geluid veranderd niet.

of ik goede apparatuur heb mag je zelf bepalen, wel knap aangezien ik hier nog niet heb verteld wat er allemaal staat...  :clapping:

en ja, ook ik dacht in het begin dat het geluid 'anders' was...
maar daar ben ook ik van terug gekomen...
gek genoeg horen mijn voeten blijkbaar op de grond.....  ;)

Snowmaster

Quote from: Marvin.... on October 25, 2009, 13:49:17
of ik goede apparatuur heb mag je zelf bepalen, wel knap aangezien ik hier nog niet heb verteld wat er allemaal staat...  :clapping:

en ja, ook ik dacht in het begin dat het geluid 'anders' was...
maar daar ben ook ik van terug gekomen...
gek genoeg horen mijn voeten blijkbaar op de grond.....  ;)

Mijn "Monster"ervaring is gebaseerd op de 800 en 1000 en bij 4 sets.  Veel versterkers worden geremd en hebben dynamiekverlies met deze stekkerblokken.  In mijn reactie spreek ik over "of"  ;)

Jij praat over pieken en dalen, heb jij dan een stroomconditioner gekocht?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Marvin....

als ik hier het licht in de slaapkamer uit doe dan gaat het licht in de badkamer aan.
als ik de kachel aan doe dan dimd het licht in de bar, als de bel gaat donderd m'n pc eruit...

een Monster800 ertussen gedaan, pc blijft leven.
de rest blijft spoken....  ;D
de versterker, de cd speler, de dvd speler, de pc en m'n tv-decoder+tv zittten erop aangesloten.
de rest zit in een doodnormale stekkerblokken van de Baco en van een audiozaak.

nog leuker, de tv en de decoder in de bar zijn van stroom voorzien dmv een haspel uit het jaar kruik...

Marvin....

Quote from: garmtz on October 25, 2009, 12:18:47
Het maakt pas verschil als je een echt goed stekkerblok gaat gebruiken... ;)  ;)

laat me raden, die moeten minstens €1000 kosten voordat het label ' echt goed' erop kan....

garmtz

Quote from: Marvin.... on October 25, 2009, 16:02:46
laat me raden, die moeten minstens €1000 kosten voordat het label ' echt goed' erop kan....

Nee hoor, kan heel goedkoop zijn... Liefst zelfs helemaal zonder filter.

Marvin....

moet zeggen, verrassend antwoord... 
dank daarvoor.

feit blijft dat ik blij ben dat de voeding van de pc er niet meer uit donderd, dat de rest dezelfde bescherming heeft gekregen vind ik een leuke bonus....
ik ga er overigens niet vanuit dat dat ding me helpt wanneer er blikseminslag nabij zou zijn....

garmtz

Het lost voor jou problemen op, wat ook goed is en wat voor jou dus ook een goede koop is. Echter, is de thuissituatie stabiel, met weinig storende factoren, is het in veel gevallen zinvol om zo weinig mogelijk te filteren en zo veel mogelijk contactovergangen/weerstanden te verminderen.

Marvin....

dat ben ik geheel met je eens, als die pc geen kuren had vertoond dan zou het allemaal nog gewoon in degelijke stekkerblokken hebben gezeten, gewoon stroom op stroom zegmaar....

Koen K

#15
Quote from: garmtz on October 25, 2009, 16:03:34
Nee hoor, kan heel goedkoop zijn... Liefst zelfs helemaal zonder filter.

Ik heb zo'n Naim Musicline stekkerdoos (standaard model, niet zo'n worst)... Ik hoorde helaas geen verschil met een bouwmarktding.

Harmonie

Quote from: Koen K on October 25, 2009, 19:40:24
Ik heb zo'n Naim Musicline stekkerdoos (standaard model, niet zo'n worst)... Ik hoorde helaas geen verschil met een bouwmarktding.

Zo worden weer niet bestaande problemen voor veel geld opgelost... :butbut:

Koen K

#17
Ik heb er niet voor betaald  :devil:

Audiofiele onzin is leuk, maar niet als je ervoor moet betalen ;D

Harmonie

Quote from: Koen K on October 25, 2009, 20:18:35
Ik heb er niet voor betaald  :devil:

Audiofiele onzin is leuk, maar niet als je ervoor moet betalen ;D

Als je er voor had betaald had je vast een verschil gehoord! :P :P

Koen K

Hmm... Wat een gemiste kans ::) :laugh:

Cyreg

Alle gekheid op 'n stokje:
De Furutech TP615 gaf toch nog een veel beter overall geluidsresultaat dan de TP60  :o
Zelfs bij dit goede sterbedrade 6x verlengblok, de prettigst klinkende stekerposities per apparaat gezocht.

Wel aangesloten(ongeaard) via een Furutech wcd en 'n Furutech FP-a3 kabel/stekers ???
En inderdaad >> NIET op 'n aparte Audio-fase/neutral aansluiting vanaf de meterkast. Gr Han  ;D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Harmonie

Quote from: Cyreg on October 25, 2009, 21:26:27
Alle gekheid op 'n stokje:
De Furutech TP615 gaf toch nog een veel beter overall geluidsresultaat dan de TP60  :o
Zelfs bij dit goede sterbedrade 6x verlengblok, de prettigst klinkende stekerposities per apparaat gezocht.

Wel aangesloten(ongeaard) via een Furutech wcd en 'n Furutech FP-a3 kabel/stekers ???
En inderdaad >> NIET op 'n aparte Audio-fase/neutral aansluiting vanaf de meterkast. Gr Han  ;D


Dit noemen ze nu alle gekheid op een stokje 8)

Roger Black

Quote from: Harmonie on October 25, 2009, 20:25:51
Als je er voor had betaald had je vast een verschil gehoord! :P :P

LOL  :clapping:

garmtz

Quote from: Harmonie on October 26, 2009, 13:50:21
Dit noemen ze nu alle gekheid op een stokje 8)

Waarom? IK heb gelijksoortige ervaringen met stroom. Alles telt, tot aan de richting van de zekering in je zekeringhouder (mits geen automaat, maar glaszekering).

Koen K

 ::) Wat een gouden oortjes moeten het zijn die onmeetbare verschillen die ook nog eens door de gelijkrichting + afvlakking van je apparatuur gaan kunnen waarnemen ;D