beamer/projector + doek

Started by hoekie, August 11, 2003, 12:29:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hoekie

Beste medefreaks,

De kogel is door de kerk en mijn nieuwe audioset + boxen is onderweg.
(de sub komt eind augustus moet nog gemaakt worden)

Het is geworden:

Rotel 1066 voorversterker
Rotel 1075 eindversterker
Rotel 1080 tuner
Philips 963SA sacd/dvd speler

4 x B&W CDM 7NT
B&W CDM CNT
B&W ASW CDM

Dit alles in combinatie met QED bekabeling.

Nu het volgende:

Wij gebruiken dit in combinatie met een Loewe 32 inch tv en zijn hier best tevreden over.

Nu kwam mijn vrouw met een heel goed idee :-)

Waarom (ik zeur altijd over een groter huis met een extra kamer voor ht) ga je niet voor een scherm kijken die je in en uit kan trekken met een beamer/projector.
Als we films kijken gebruiken we dat en anders gewoon de tv.
Toppie!!

Dus mijn vraag aan jullie is:

Een redelijke kwaliteits beamer welk merk denken jullie dan aan en waar zou ik zo'n doek kunnen vinden en hoe groot moet deze zijn?

Het doek komt ongeveer 60 cm van de muur te hangen zodat deze voor de tv komt en dan is de zitafstand ongeveer 3,50 meter.

Graag hoor ik jullie adviezen.

Alvast bedankt!
Groet, Hoekie



J.A.F._Doorhof

Hi,

Voor zowel de projector als het doek kun je bij ons terecht (kijk op onze webshop voor de prijzen en maten en soorten van de projectie doeken).

Wat voor budget heb je over voor een projector ?

Leuke aanraders in het sub € 4000,00 segment zijn:
Sharp Z90/91
Infocus X1

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hoekie

Ik zal eens kijken.

Wat is het beste een 16;9 op een 4:3 doek met zo'n zwarte balk boven in ??

Of alleen een wit doek in 16:9 die komt dan wel hoog te hangen natuurlijk.....


J.A.F._Doorhof

Hi,

Ligt aan de projector die je koopt.
Bij een 16:9 projector raadt ik je altijd aan om een 4:3 scherm te kopen met de bovenkant zwart, zoals bv de Cinelpro serie.

Een ECHT 16:9 scherm is vaak zeer onpraktisch omdat je met de plaatsing van de bak in de problemen komt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hoekie

Een ECHT 16:9 scherm is vaak zeer onpraktisch omdat je met de plaatsing van de bak in de problemen komt.

Wat bedoel je met bak ?

4000 euro hmm kan het ook iets minder voor een beamer ?

bryan vd B

Hi,

dit zijn de prijzen all in hoor volgens mij! dus met doek, bekabeling enz enz.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

hoekie

ok... als je een afstand hebt van 3,5 meter hoe groot doek zou je dan moeten hebben.... niet te groot uiteraard anders krijg je waarschijnlijk last van het eea...

Oracle

Ik zou zeggen 2 meter.

Een goed vuistregel is dat je projectiebreedte t.o.v. je zit-afstand ongeveer 1:1,5 is (dus breedte * 1,5 is je zitafstand).

Qua beamer: wellicht is dit iets voor je:

http://www.dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?t=4569

Groet,
Mark

hoekie

thx voor je reactie!

800x600 of 1024x768... wat is beter?

en prograssive scan ? wat voor input heeft beamer dan nodig... ?

FrankL

Ik zou bij een resolutie van 800x600 niet dichterbij gaan zitten dan 2x de schermbreedte. Oftwel in jouw geval een doek van 1.7m.
Anders zit je toch wel naar pixels te kijken, ook bij een DLP. Bij een LCD is het nog erger.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

hoekie

ok.
ik heb het gisteren nog eens uitgemeten.
de beamer komt op ongeveer 3.30 meter van het doek te hangen en dit is dus geen probleem.
wij zelf zitten op zo'n 2,50 a 3 meter is 1,70 dan al niet te groot of is het beter om 1024 x 768 dan te nemen?

groet

J.A.F._Doorhof

Hi,

Het scherm komt uit een bak.
Deze bak moet je bevestigen, neem je een 4:3 scherm met zwarte bovenkant dan kan de bak tegen het plafond, neem je een ECHT 16:9 scherm dan moet je de bak dus lager ophangen (of tegen de muur, of met kettingen) dat is dus niet de slimste oplossing.

800x600 vs 1024x768 is altijd een punt waar je moet opletten.
In dit segment zijn veel 1024x768 projectoren NIET geschikt voor HT terwijl de 800x600 modellen dat wel zijn.

natuurlijk zijn meer pixels beter dan minder, maar het allerbelangrijkste is de contrast ratio, als je zeker wilt weten dat je naar HT projectoren zit te kijken check dan het aantal ansilumens en de contrast ratio.

In dit segment zal een HT projector meestal tussen de 500-1000 ansilumens hebben en een contrast bereik tussen de 1:900 en 1:1500 (op papier dan  ;)).
Zie je contrast ratios van 1:450 laat dan de projector links liggen.

Op de afstand die je aangeeft zou ik kiezen voor maximaal 2.00 mtr breedt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hoekie

Frank bedankt voor je reactie!

Een Mitsubishi LS 2 raadt je dus niet aan (ratios 1:600) ?

Als ik een 16:9 neem dan bedoel je dat deze lager moet hangen omdat je anders behoorlijk omhoog zit te kijken.

Een scherm van 4:3 met een zwarte bovenkant ?? Ik heb alleen 16:9 schermen gezien met een zwart bovenvlak zodat je de gedeelte van het doek (witte gedeelte) lager komt te hangen.

Heb je zulke ook voor 4:3 ??

Groet.

J.A.F._Doorhof

Hi,

een 4:3 scherm met een zwarte bovenkant is hetzelfde als wat jij bedoelt, maar officieel is het geen 4:3 scherm meer maar een 16:9 scherm.

Ga eens wat projectoren bekijken in verschillende opstellingen.
De mitsibushi ken ik niet, heb je meer specs ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hoekie

Frank,

Je bedoelt zoiet:

http://www.projecta.nl/files/mounting/2.7.2.procinema.pdf

dan in 153 x 200 of 138 x 180

Mitsubishi is de SL2:

Super mobiele data-, videoprojector Mitsubishi SL2
* resolutie 800 x 600 pixels (SVGA)
* lichtgewicht van slechts 2,9 kg
* 150W lamp (2000 branduren)
* maakt zeer weinig koelinggeluid
* ook geschikt voor videobeelden
* contrast van 1:600 voor een zeer goede kleurechtheid
* zoomlens en 1 ingebouwde speaker
* keystone correctie (om schuine projectie recht in te stellen)
* RIS functie (automatische licht- en contrastaanpassing aan de omstandigheden in de presentatieruimte)
* sRGB functie (voor zeer kleurechte presentaties)
* veel practische presentatiefuncties zoals: digitale zoom, freeze en blank
* beelddiagonaal tot 7,6 meter maximaal
* inclusief kabels en infrarood afstandbediening
* inclusief handige draagtas
* maar liefst 3 jaar garantie


J.A.F._Doorhof

Hi,

Dit lijkt me geen goede HT projector maar een echte presentatie beamer.

Het scherm wat je linked is niet wat ik bedoel, kijk naar de Cinelpro electrol.
Daar zijn de 16:9 maten GELIJK aan de 4:3 maten, dat moet je in principe hebben.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hoekie

Dit lijkt me ook wel wat:

TA Dataview V20 (best getest)

Specificaties

Resolutie: SVGA 800x600
Lichtopbrengst: 1100 Lumen
Gewicht: 3,1 Kg.
Video compatibiliteit: PAL/NTSC/SECAM
Contrast Ratio: 2000:1
Lampduur: 3000 uur
Data input: 1
Video input: 1
Lens: Manuele zoom 1.2:1
Techniek: 0.6
Horizontale Frequentie: 31,5-80 Hz
Verticale Frequentie: 50-85 kHz
Lamp: 150 watt SHP
Decibel: 37 dB
Speakers: 1 x 2,5 watt



M.P.A. de Jong

Hi,

Die TA Dataview V20 is als het goed is exact gelijk aan de Infocus X1. En nu bij een landelijke speciaalzaak voor presentatiemiddelen achterlijk laag geprijsd (€ 1155,- incl.) Is er dus nog genoeg budget voor een goed scherm en een ISF-calibratie. ;D

MvrGr,

Matthijs
Marantz DV4300, Marantz SR7002, B&W 685, B&W HTM62, B&W M1, BK XXLS400, Philips Pronto RU940, Playstation 3.

hoekie

hey, thx voor je reactie!

Had het inmiddels ook gelezen.

Mooie prijs voor een goede projector.

Denk dat ik een demo ga aanvragen daar.....

hoekie

Ik denk dat het de TA Dataview bij Bis gaat worden en dan een ISF laten uitvoeren.

Het doek word waarschijnlijk een 4:3 (ivm voetbal en disney's) van cinelpro electrol en deze dus aan het plafond ga bevestigen.

Het plafond is 240 hoog. het doek (182 totale hoogte) komt dus 58 cm van de grond te hangen. (doek wordt 153 x 180)
Afstand zitpositie naar het doek is 3 mtr. De Beamer komt iets van 3,30 / 3,50 mtr van het doek te hangen.

Wat is dan de afstand tussen de beamer en het plafond ?

Ik zei gisteren tegen mijn vrouw ong. 50 cm maar daar is ze niet blij mee....  en ging zie niet accoord mee. :(

Kan iemand mij dit vertellen ?

Groet.

Mark k.

Quote from: M.P.A. de Jong on August 13, 2003, 09:34:51
Die TA Dataview V20 is als het goed is exact gelijk aan de Infocus X1. En nu bij een landelijke speciaalzaak voor presentatiemiddelen achterlijk laag geprijsd (€ 1155,- incl.)  Is er dus nog genoeg budget voor een goed scherm en een ISF-calibratie.

Ik weet niet waar jij dat vandaan hebt, want ik kan die prijs niet vinden op die site, bij mij staat er : € 1.299,- excl. BTW , heel wat meer dus.
Ik ben zelf ook op zoek naar zo een projector.

Oracle

Als je de projector tegen het plafond aan monteert, komt de bovenkant van het geprojecteerde beeld, uitgaand van onderstaande gegevens:

- Plafond hoogte 240cm
- beeld hoogte 153cm
- beeldverhouding 4:3

op 240 - (midden van de lens) - 12,2% = ongeveer 202. Dan komt dus de onderkant van op 202-153= 49cm van de grond.

Voor meer info over de berekening: X1 Frequently Asked Questions—Installation & Projection.

Groet,
Mark

hoekie

sorry....

ik heb een fout begaan!

het dus is 138 x 180 ipv 153 x 180....  ;)


hoekie

Kijken of ik het snap.

Als ik een cinelpro electrol doek neem van 138 x 180 met een totale hoogte van 182.
Deze hang ik aan het plafond die 240 is.
Het doek komt dan op 58 cm van de grond. (240-182)

Volgens de berekening 2 posts hierboven wanneer ik de beamer rechtstreeks aan het plafond hang de projectie op 202 de hoogte is en 64 cm de laagte.

Mijn doek komt 58 cm van de grond te hangen maar de projectie eindigt op 64 cm van de grond.

Ik moet de beamer dus 6cm van het plafond ophangen.

Heb ik gelijk.... ???   (zal wel niet.. :-)   )

HWH

Volgens mij staat ie op marktplaats.nl voor 1190 (incl. Transport & BTW). Kijk maar bij video/videoprojectoren. Lijkt op een speciale marktplaatsaanbieding...

Hou je inderdaad geld over voor een schermpje. Maakt het wel een stuk leuker ;o)