prijsverschillen utp kabels Cat6 bij div. webshops

Started by Mausman, October 19, 2009, 15:27:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mausman

Hoi,

Ik wil een paar Cat6 UTP kabels gaan aanschaffen en heb bij div. webshops reeds gekeken. Wat mij opvalt is dat het ene kabeltje van bijv. 2 meter bij de een € 9,95 kost en bij de ander € 4,50 --> best wel een groot prijsverschil, terwijl de kabels niet heel veel verschillen kwa uiterlijk.

Kan iemand verklaren waarom dit kan zijn en of het dus uitmaakt of je een wat duurdere kabel koopt of net zo goed de goedkopere kan nemen?

alvast bedankt.

Maurice

Xstream

Net zo goed goedkopere nemen ;) ... De 1 is nu eenmaal duurder en gaat uit van mensen die kopen wat ze gevonden hebben, de ander probeert de concurrentie aan te gaan (betere inkoop leads waarschijnlijk) en gaat uit van de weldenkende mensen :)

Er zal vast nog wel wat verschil in kunnen zitten (bevestiging stekkertjes, dikkere bescherming etc), maar dat weet je van te voren toch niet. Ik heb nog nooit een UTP kabel gekocht die niet deed wat hij moest doen, dus ik zou zeggen, hoe goedkoper hoe beter.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Mausman

Ok bedankt. Dus als de goedkopere kabel wat minder goed is afgeschermd als de duurdere, heeft dat geen consequenties voor de doorvoersnelheid en kwaliteit van de data?


Hanky Panky

Quote from: Mausman on October 20, 2009, 16:14:24
Ok bedankt. Dus als de goedkopere kabel wat minder goed is afgeschermd als de duurdere, heeft dat geen consequenties voor de doorvoersnelheid en kwaliteit van de data?



Dat klopt of je moet serieuze high-tech netwerkapparatuur hebben staan maar als dat het geval was had je de eerste vraag niet gesteld denk ik  ;)

Op kabels wordt grof geld verdient, de inkoop is vaak dubbeltjes of kwartjeswerk  8)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Mausman

Quote from: Hanky Panky on October 20, 2009, 17:03:11
Dat klopt of je moet serieuze high-tech netwerkapparatuur hebben staan maar als dat het geval was had je de eerste vraag niet gesteld denk ik  ;)

Op kabels wordt grof geld verdient, de inkoop is vaak dubbeltjes of kwartjeswerk  8)


Nee, idd heb ik geen high-tech netwerkapparatuur  ;)

Ik ga dus dan maar voor de goedkopere kabels.

groeten,
maurice

pbrand

Het is bij UTP al net zo als bij digitale interlinks. Het is maar net wat de gek ervoor geeft  :D

Benco

Ik ga geen nieuw topic openen gewoon ook even hier informeren ...

Ik heb met de nieuwe opstelling ook een aantal UTP kabels nodig ...
daar de meeste die ik heb en oude rommel is en meestal echt veel te lang zijn .

Wat sluit ik ermee aan ?

Smart TV  Panasonic
Surround amp Yamaha 1060MC
Netwerkspeler Eminent 3D
Playstation (nu nog 3 maar waarschijnlijk binnenkort een 5)
BluOs Node2
Telenet Digicorder
Dit zit allemaal in een Sitecom gigabit switch naar de telenet modem ...

Is cat.6 echt goed genoeg of neem ik beter cat.6a ?

En inderdaad de prijzen verschillen nogal , bij Coolblue betaal je al snel 15€ voor een kabeltje van 1m  terwijl ja bij netwerkkabel.eu nog geen 20% van die prijs betaald ???

zit in die utp kabel ook zoveel verschil in kwaliteit als in bvb cinch kabels ?
m.a.w. is het prijsverschil ook echt een kwaliteits verschil ? en is het nodig voor wat ik ermee aansluit ?

Alvast merci voor de reply's

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

GH

Koop gewoon een willekeurige UTP kabel van een fatsoenlijk merk/leverancier. Maakt voor dit soort gebruik allemaal echt niet uit Cat5e/6/7 kan allemaal niet boeien.
Persoonlijk ben ik wel fan van de Amazon basic UTP kabels maar dit is eigenlijk omdat ik niet veel verder wil kijken en het een fatsoenlijke kwaliteit is. Honderden kabels te vinden overal....

Hanky Panky

#9
Gewoon die oude rommel kabels oprollen tot je de juiste lengte overhoud, stukje klittenband of desnoods een vuilniszak bindstrip erom om de boel opgeruimd/opgerold te houden, en klaar.

De goedkoopste oplossing. Werk het niet naar je zin dan kun je altijd nog upgraden naar nieuw. Je hoeft ws alleen maar wat te streamen, je runt geen datacenter met terabytes per dag/uur  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Benco

merci voor de reply's

de oude kabels oprollen zie ik niet zitten , in mijn hangmeubel  komen echt belachelijk veel kabels te zitten ... dus liefst niet een hoop opgerolde  veel te lange kabels .
Moet een beetje netjes worden ...
Gezien ik voor alles wat ik nodig heb in cat 6 UTP een 20€ all in zal kwijt zijn val ik daar ook niet over .
dan heb ik echt alles mooi op lengte en kan ik alles een eigen kleur geven wat het lekker overzichtelijk maakt als je eens wat moet ontkoppelen.

Mvg ben

Teleflubbie

Het prijsverschil wordt waarschijnlijk verklaard door het type aders, die gebruikt worden.

De duurdere heeft volledig koperen aders.
De goedkopere heeft aluminium of ijzeren kern met daarom heen een laagje koper.
Zoek maar eens op Copper-clad aluminium wire (CCA)

Zou altijd voor de vol-koperen aders gaan!
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

katwax

Voor thuis netwerk voldoet meestal cat5e, maar meetal neemt men tegenwoordig cat6 omdat je cat5e minder kan vinden en het prijsverschil er ook niet meer is.
Technisch gezien is er geen verschil tussen al die kabels, want je mag pas iets cat6 noemen als die aan bepaalde eisen voldoet. Het enige zijn soms de connectoren die zeer matig zijn, maar spijtig genoeg is dat niet altijd te merken aan de prijs.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Qnected

#13
Het verschil in prijs heeft vaak te maken met CCA en CU. CCA staat voor Copper Clad Aluminium, een aluminium bedrading bekleed met een laagje koper. Koper is vele malen duurder dan aluminium. Eén van de ISO eisen voor CAT-kabels is dat deze bestaan uit puur koper.

Geen commerciële links zonder sponsor status aub
Aub geen commerciële links zonder sponsor status