Luidsprekers die wél klinken goed bij een laag volume<->Mission Accomplished!!

Started by Stefan S., October 17, 2009, 19:50:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stefan S.

Ik zit al een tijdje met een lastig vraagstuk waarop ik het antwoord nog niet gevonden heb. Ik ben op zoek naar een set luidsprekers (eventueel met andere versterker dan mijn huidige Rotel RA-04) die wél goed klinken bij een laag volume. Bij de luidsprekers en versterkers die ik gehad heb (doorgaans alleen vloerstaanders) verdwijnt alle magie en leven als je het volume dicht bij 0 terugdraait. Dan klinkt een transitorradio nog beter dan een volwassen set.Ik trek tot in tegenstelling tot andere leden geen tijd (druk, druk, druk  :-X) meer uit om echt naar muziek te luisteren.

Het liefst laat ik de Ipod op shuffle spelen of luister naar de radiokanalen (middels de humax decoder).
Verder luister ik altijd via de versterker en luidsprekers naar de tv, aangezien uit de plasma geen acceptabel geluid komt.
Zou ik mijn toepassing een set monitoren altijd beter zijn dan vloerstaanders? Budget rond de 1000 euro, maar liefst minder gezien de toepassing en mijn andere wensen  :smile:

Ur25V

In Duitse bladen noemen ze dit "Pegelfest".
Probeer eens boxen met hoog rendement. Beter nog: ga naar een winkel en doe speel 2 volumes met een paar boxen met hoog rendement en een paar boxen met laag rendement. Ben benieuwd.

Stefan S.

Volgens mijn heb ik al 1/3 van mijn leven in luisterruimte van een hifizaak doorgebracht  ;D. Mijn ervaring is dat je dit niet in de (meeste) luisterruimtes kunt waarnemen wegens akoestische aspecten. Thuis kun je dit het beste ervaren, maar ik zit niet echt te wachten om tig luidsprekers thuis te beluisteren. Vandaar dit topic om een shortlist te maken  ;)

Ur25V


garmtz

Heeft zeker niet alleen met rendement te maken, maar simpelweg met het volume dat de ontwikkelaar zelf heeft gekozen als optimaal werkpunt. Harbeth bijvoorbeeld speelt zeer goed op extreem lage niveaus, maar dan moet je wel iets meer geld uitgeven dan 1000 Euro.

En Pegelfest betekent dat de speakers heel luid kunnen spelen, niet dat ze goed spelen op lage niveaus.

Stefan S.

Quote from: garmtz on October 17, 2009, 20:33:30
En Pegelfest betekent dat de speakers heel luid kunnen spelen, niet dat ze goed spelen op lage niveaus.

Inderdaad, dat idee had ik ook al. Dat Pegelfest zie je vaak staan bij Canton, Heco en Nubert  :hehe:

Stefan S.


CineManno

Ik heb ze zelf niet, maar in mijn eigen zoektocht werd door de audio zaken 2 merken naar voren geschoven die goed klinken bij laag volume:
- klipsch
- Master

Voor de laatste moet je meer uitgeven dan 1000 euro vrees ik.

Stefan S.

Bij mijn laatste bezoek aan hobo hifi klonk de Elac BS 243 aardig goed op laag volume (nog niet thuis geprobeerd). Aangezien het pakket van Hobo Hifi (Hifi Studio City) niet erg breed is, ben ik benieuwd wat er nog meer te koop is wat voldoet aan mijn eisen. Tevens ben ik benieuwd of een slanke vloerstaander dit ook kan bereiken.


frank2

Jouw huiskamer is " redelijk klein" . Het lijkt dus voor de hand te liggen om naar monitoren te kijken. Ook zou ik kiezen voor een "frisse" luidspreker. De kleine Ushers (de backspeakers) die ik heb vallen binnen jouw budget. X709 usher. Vraag even aan Karel of je ze mee mag nemen. Een Rotel klinkt fris, dus het zou best lekker kunnen klinken, voor een kleine monitor komt er ook nog redelijk mooie bas uit.


Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

aMUSEd

De versterker speelt ook mee in het verhaal is mijn ervaring.
Welke versterker gebruik je nu?

Stefan S.

Quote from: aMUSEd on October 18, 2009, 11:09:18
De versterker speelt ook mee in het verhaal is mijn ervaring.
Welke versterker gebruik je nu?

Momenteel heb ik de Rotel RA-04 (staat overigens te koop  ;D). Ik heb diverse versterkers gehad, echter heb ik echt het idee dat het van de luidspreker moet komen. Natuurlijk moet je bijv. op een Dynaudio een versterker zetten met meer sap, maar dan nog is het leven bij een laag volume compleet verdwenen. Misschien is dit een eigenschap bij de meeste luidsprekers, echter hebben sommige merken hier veel last van, vind ik.

hifi | Roderick


S@m

Dat het leven eruit gaat bij laag volume komt, volgens mij, vooral door het gebrek aan laagweergave bij laag volume. Daarom is er ooit ook een loudness voorziening verzonnen (+6 dB/200Hz).

Sommige versterkers klinken al lekker bij een laag volume omdat de ontwerper er een 'warm sausje' overheen heeft gegoten. Neem een Sugden A21 als voorbeeld.  

Ik zou op zoek gaan naar een versterker met zo'n 'warm sausje' of, liever nog, een versterker met toonregeling zodat je naar believen kan regelen en luisteren.

Edit: Ik lees net dat je een Rotel RA-04 hebt, met toonregeling. Dan zou je kunnen achterhalen of het hier iets mee te maken heeft (als je dat nog niet zou hebben geprobeerd).

hifiman

Ik kan het mis hebben, maar mijn ervaring tot nu toe is dat elektrostaten hier geen of in elk geval veel minder last van hebben  :)

aMUSEd

Quote from: Audioloog on October 18, 2009, 12:14:24
Ik kan het mis hebben, maar mijn ervaring tot nu toe is dat elektrostaten hier geen of in elk geval veel minder last van hebben  :)
Mee eens.

Quote from: S@m on October 18, 2009, 12:13:17
Dat het leven eruit gaat bij laag volume komt, volgens mij, vooral door het gebrek aan laagweergave bij laag volume.
Ik zou juist denken dat levendigheid moet komen van het mid-midhoog, daar gebeurt tenslotte het meeste.

S@m

Quote from: aMUSEd on October 18, 2009, 13:28:57

Ik zou juist denken dat levendigheid moet komen van het mid-midhoog, daar gebeurt tenslotte het meeste.

Dat zou je inderdaad denken, maar ga eens luisteren zonder laagweergave. Imo geeft laag juist 'leven' aan muziek.

Stefan S.

Hmmm, ik weet niet of het laag hier voornamelijk de hoofdmoot is. Ik heb altijd het idee dat de breedte en diepte van het geluid verdwijnen als je het volume tempert.

@frank, de Ushers hebben naar mijn beleving juist volume nodig om de muziek 100% weer te geven. Dat heb ik zelf ondervonden bij de kleine Usher S-520

@Roderick, optisch speelt nog steeds een rol, echter val het één en ander nu gemakkelijk te combineren, aangezien we nu mooie eiken meubels hebben i.p.v. kersen meubelen. Met een scheef oog kijk ik ook naar de Avi Neutron 2.1. set  :D, echter ben ik altijd huiverig voor een subwoofer....

@Sam, ik denk dat je wel een punt heb dat een "warm klinkende setup" het eventueel beter doet. Als je geluid al analytisch en kaal is, dan zal alle leven verdwijnen als je het volume tempert...

aMUSEd

Quote from: S@m on October 18, 2009, 13:31:48
Dat zou je inderdaad denken, maar ga eens luisteren zonder laagweergave. Imo geeft laag juist 'leven' aan muziek.
Gedaan, voor mij gaat het toch meer om het midden/mid-hoog.
Zo zie je maar weer hoe verschillend we muziekweergave ervaren/beoordelen  :)

hifi | Roderick

Quote from: Stefan S. on October 18, 2009, 15:15:38
@Roderick, optisch speelt nog steeds een rol, echter val het één en ander nu gemakkelijk te combineren, aangezien we nu mooie eiken meubels hebben i.p.v. kersen meubelen. Met een scheef oog kijk ik ook naar de Avi Neutron 2.1. set  :D, echter ben ik altijd huiverig voor een subwoofer....

Kijk eens naar de foto's... http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=93247.0

Voor een extreem goed geluid en relatief erg lage prijs kun je er bijna niet omheen. De sub is mooi compact en integreert zeer goed met de Neutron 5. Waarom huiverig voor de sub, puur optisch?

S@m

Quote from: aMUSEd on October 18, 2009, 15:17:03
Gedaan, voor mij gaat het toch meer om het midden/mid-hoog.
Zo zie je maar weer hoe verschillend we muziekweergave ervaren/beoordelen  :)

Ook ik heb zonet nog even de proef op de som genomen, maar op m'n Harbeth P3-ES2tjes verdwijnt het levendige karakter met het wegdraaien van het laag. Niet te verwarren met het sprankelende want dit komt inderdaad door mid/hoog, maar met laag volume is dit altijd wel aanwezig (denk aan een goedkoop transistorradiootje).

Zoals je schrijft, een ieder ervaart het op z'n eigen manier... ;)


Overigens vind ik de P3-ES2's heerlijk klinken op laag volume, zonder toonregeling. Ik beaam Garmt zijn bovenstaande post.
Dit zou dus een mooie optie zijn....

Stefan S.

Quote from: AV123.nl | Roderick on October 18, 2009, 15:43:56
Kijk eens naar de foto's... http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=93247.0

Voor een extreem goed geluid en relatief erg lage prijs kun je er bijna niet omheen. De sub is mooi compact en integreert zeer goed met de Neutron 5. Waarom huiverig voor de sub, puur optisch?

Ik ben vooral voorzichtig, aangezien ik meedere setups heb gehoord met een sub en met stereo was dit niet echt om aan te horen. Muzikale subwoofers zijn er beperkt en dan ook nog eens in een vrij hoog prijssegment. Speelt de subwoofer überhaupt wel mee op een laag volume?

S@m


hifi | Roderick

Quote from: Stefan S. on October 18, 2009, 17:32:10
Ik ben vooral voorzichtig, aangezien ik meedere setups heb gehoord met een sub en met stereo was dit niet echt om aan te horen. Muzikale subwoofers zijn er beperkt en dan ook nog eens in een vrij hoog prijssegment. Speelt de subwoofer überhaupt wel mee op een laag volume?

Dan wordt het tijd eens een goede subwoofer met speakers te horen. De AVI subwoofers integreren naadloos met de Neutrons (of ADM9s).

De AVI subs zijn enorm krachtig en zijn niet zoals de meestse andere "hi fi" subs. Laat je niet misleiden door prijskaartjes ;)

Ja, de subwoofer speelt uiteraard (subtiel!) mee op laag volume.

CineManno

Of luidsprekers goed kinken bij laag volume heeft wel duidelijk met het ontwerp van speakers te maken. Ons oor is niet lineair. http://www.webervst.com/fm.htm

Bij lagere volumes moeten de lage en hoge tonen geboost worden om hetzelfde geluidsbeeld te krijgen. Vandaar inderdaad de loudness knop. De grap is dat hele hoogwaardige hifi speakers een redelijk lineaire respons willen hebben zodat je ook de zachte elementen goed kunt horen als je luid speelt. Maar dit kan op lage volume's dus niet mooi klinken. Je moet dan eigenlijk compressed speakers hebben. Je gemiddelde transistor radio is een mooi voorbeeld hiervan, wat vaak op lage volume's goed klinkt, maar op hoge volumes vreselijk.

Pro Ac vindt ik ook een speaker die met zachte volume's prachtig is, maar te luid een vel te sterke bas heeft.