AVI introduceert het unieke Neutron 2.1 systeem!

Started by hifi | Roderick, October 15, 2009, 10:28:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifi | Roderick

Quote from: Roksan on October 19, 2009, 07:29:37
Dus voor nog geen 1100 euro heb je een subwoofer, met 3 kanaals versterker en een interne DAC die op een vergelijkbaar of hoger niveau speelt dan de S21 versterker en CD speler die bij elkaar al 4600 euro kostte?
Hmmm dat wil ik wel een keer uitproberen!

Je hebt het goed begrepen! Het beste is het om de subwoofer samen met de Neutron 5 te kopen, ben je voor minder dan €1600,- klaar.

De subwoofer is uiteraard ook los te koop, dus mensen die op zoek zijn naar een goede muzikale subwoofer hebben direct ook een zeer goede "externe DAC" voor Squeezebox, Sonos, Apple TV én een zeer krachtige versterker voor hun speakers!

Roksan

Quote from: AV123.nl | Roderick on October 19, 2009, 10:36:45
Je hebt het goed begrepen! Het beste is het om de subwoofer samen met de Neutron 5 te kopen, ben je voor minder dan €1600,- klaar.

De subwoofer is uiteraard ook los te koop, dus mensen die op zoek zijn naar een goede muzikale subwoofer hebben direct ook een zeer goede "externe DAC" voor Squeezebox, Sonos, Apple TV én een zeer krachtige versterker voor hun speakers!

Ik heb op dit moment een paar zeer goede monitor luidsprekers. Dus mijn voorkeur zou alleen naar de sub uitgaan. Het enige wat ik jammer is, is dat er maar 1 kleur leverbaar is.

Ik neem aan dat deze externe DAC ook een verbetering voor menig CD speler kan betekenen? Als ik nu bijvoorbeeld muziek vanaf mijn popcorn zou spelen, dan zou dit op gelijkwaardig niveau kunnen komen met een goede CD speler?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

hifi | Roderick

Quote from: Roksan on October 19, 2009, 12:14:06
Ik neem aan dat deze externe DAC ook een verbetering voor menig CD speler kan betekenen?

Dat is zeer goed mogelijk.

Quote from: Roksan on October 19, 2009, 12:14:06
Als ik nu bijvoorbeeld muziek vanaf mijn popcorn zou spelen, dan zou dit op gelijkwaardig niveau kunnen komen met een goede CD speler?

Ja, en waarschijnlijk zelfs nog beter dan de veel dure "hi fi" cd spelers.


Ejorne

het .1 van dit 2.1 systeem, is dat een echt lfe kanaal?

Indien je er bijvoorbeeld een 5.1 van wilt maken, moet je dan een extra subwoofer gebruiken voor het LFE signaal of kun je met een bepaalde meerkanaals voorversterker het (bijvoorbeeld) DTS spdif signaal naar de sub laten doorloodsen en de surround en centerkanalen naar een andere versterker brengen? Of kun je met een meerkanaals voorversterker de fronts en LFE naar deze subwoofer sturen?

En welke formaten ondersteund deze versterker in de subwoofer? Ook de DTS HD Master audio en dat soort nieuwe formaten?

hifi | Roderick

Quote from: Ejorne on October 19, 2009, 12:38:15
het .1 van dit 2.1 systeem, is dat een echt lfe kanaal?

Indien je er bijvoorbeeld een 5.1 van wilt maken, moet je dan een extra subwoofer gebruiken voor het LFE signaal of kun je met een bepaalde meerkanaals voorversterker het (bijvoorbeeld) DTS spdif signaal naar de sub laten doorloodsen en de surround en centerkanalen naar een andere versterker brengen? Of kun je met een meerkanaals voorversterker de fronts en LFE naar deze subwoofer sturen?

En welke formaten ondersteund deze versterker in de subwoofer? Ook de DTS HD Master audio en dat soort nieuwe formaten?

De Neutron 2.1 is bedoelt als muziek/stereosysteem, twee passieve luidsprekers (aangestuurt door voor/eindversterking) en een actieve subwoofer. Alleen alle electronica voor de speakers (voor- eindversterking & DAC) zit in de behuizing van de subwoofer.

Het .1 signaal is niet gelijk aan het aparte "LFE-signaal" uit een AV Receiver.

Een 2.1 setup is vaak een betere compromis dan een 5.1 setup in een gemiddelde woonkamer en de Neutron 2.1 klinkt daarnaast met muziek ook nog eens superieur aan veel "5.1" sets.

Als je per se een surround receiver wil integreren met dit systeem zou je wellicht de "sub=no" en de speakers op "large" kunnen zetten. Dat zou wel eens goed kunnen werken...

Roksan

Ik neem aan dat er nog wel iets van een instelbaar filter inzit voor de sub en naar de sat's toe?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

hifi | Roderick

Quote from: Roksan on October 19, 2009, 21:07:24
Ik neem aan dat er nog wel iets van een instelbaar filter inzit voor de sub en naar de sat's toe?

De subwoofer heeft 3 settings: off / 40 hz / 80 hz.

80 hz werkt het beste bij de Neutron 5.

Volume voor de speakers en subwoofer is op afstand instelbaar dmv de afstandsbediening en afleesbaar op het display op de subwoofer.

hifi | Roderick


hifi | Roderick


AbZ

#34
.

hifi | Roderick

Quote from: AbZ on May  4, 2010, 13:19:32
dus de deal is ongeveer net zo goed als de ADMs?
Ok, de Neutrons zijn geen ADMs natuurlijk, maar je krijgt wel een sub en meer aansluitingen (oa USB).

Het zou leuk zijn als AVI een soort upgrade pad zou bieden:
eerst een Neutron set en later een passieve versie van de ADMs want de amps heb je dan al in de sub.

KRK heeft ook zoiets gedaan voor de zeer succesvolle Rokit studiomonitors (namelijk later een passieve versie uitgebracht). 

Probleempje is wel dat de scheidingsfilters dan niet actief kunnen zijn...
tenzij je die in een aangepaste sub kan krijgen en dan bi-amped naar de passieve speakers gaat.


Het grootste voordeel van de ADM9.1 tov de N5 is het actieve filter en in mindere mate betere drive units.