Videobewerkingssoftware voor AVCHD, en hiervoor geschikte laptops

Started by The Kurgan, October 13, 2009, 21:22:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

The Kurgan

Zoals zoveel mensen neem ik sinds enkele jaren mijn vakantie filmpjes op en brand deze vervolgens direkt op een dvd met een dvddirekt recorder. Mijn vorige camera was de achteraf gezien waardeloze jvc everio MGZ 505, met een harde schijf van 30 gig, en de mogelijkheid om op SD kaart op te nemen. De gewone SD kaart vind je nergens meer, en SDHC werkt er niet in, dus dit kun je verder vergeten. Afgelopen zomer heb ik een SONY videocamera met 1080I opname mogelijkheid op AVCHD formaat aangeschaft, met als opslagmedium microstick duo, en dit is niet meer te vergelijken met de beelden van de jvc. Probleem is echter dat ik met de simpele video beeldjes van de jvc camera op elke pc met de simpelste software uit de voeten kon, en er voor het AVCHD formaat even meer bij komt kijken. Met de bijgeleverde software kun je navenant niets op een notebook met een celeronetje, dus mijn vraag aan de kenners is welk notebook is geschikt voor videobewerking met AVCHD, en welke software is daarbij noodzakelijk, of gebruiksvriendelijk.
Ik kan me in de winkels van alles laten aanlullen, maar vertrouw meer op het forum

Kuipje

Die Sony-software werkt uitstekend en snel, omdat het rechtsreeks in AVCHD formaat werkt. Ik heb meestal binnen een uur en gebrande DVD gereed met maxinaal een half uur aan AVCHD-opnames. Bij Magix 15 stond hij uren te renderen met afgrijselijk resultaat.
Ik denk dat je met je notebook niets beters kunt bereiken dan met de Sony software die meegeleverd is. Als het daarmee niet gaat, dan gaat het nergens mee.

The Kurgan

Ik ben van mening dat de Sony software, hetzij zeer beperkt op zichzelf best een goede optie is, maar mijn huidige laptop, een compaq CQ 70 is veel te lang bezig een filmpje te laden, zodat het beeld bij het afspelen steeds maar hapert of stilstaat. Als je dat weer te lang laat doorlopen, dan slaat uiteindelijk alles weer helemaal vast en wordt je gedwongen om je pc opnieuw op te starten.
Ik denk dan ook dat de compaq processor te traag is voor bewerking van dit formaat videobestanden.
Gelukkig kreeg ik bij de Sony camera een dvd direkt brander cadeau, dus kan ik wel van de MS duo rechtstreeks branden. Dit is opzichzelf natuurlijk een geweldige oplossing, maar ik zou graag wat bewerking willen toepassen

mk2k

een macbook kan probleemloos met de bijgeleverde imovie avhcd materiaal bewerken en vervolgens met idvd op dvd branden.

collega gebruikt het ook en het werkt ook erg snel aangezien tijdens het monteren een lagere resolutie wordt gebruikt.
Stereo: Vincent SA-93 / Vincent SP-993 / Consonance CD Ref 2.2 / PhonoDude + Lenco L76 + Denon DL110
Surround: Onkyo TX-NR818 , Oppo BDP-103D
Speakers: Aurum Cantus Moon Goddess II / Mission 780

The Kurgan

Kijk dit soort antwoorden kan ik wel wat mee, maar als ik denk aan een Mac book, dan denk ik ook gelijk aan enorme uitgaven. Als het prijsverschil nihil was, of gewoon klein dan zou ik dit kunnen overwegen. Feit is dat een Macbook drie maal zo duur is als een compaq of een HP of een Acer.
Misschien dan toch maar een dikke desktop

Kuipje

Aldi had vorige week een mooi systeem voor nog geen 500 euro. Met een quad core processor

mk2k

Quote from: The Kurgan on October 14, 2009, 21:58:57
Kijk dit soort antwoorden kan ik wel wat mee, maar als ik denk aan een Mac book, dan denk ik ook gelijk aan enorme uitgaven. Als het prijsverschil nihil was, of gewoon klein dan zou ik dit kunnen overwegen. Feit is dat een Macbook drie maal zo duur is als een compaq of een HP of een Acer.
Misschien dan toch maar een dikke desktop

in principe is dat niet echt zo. als je een macbook vergelijkt met een vergelijkbare compaq of hp zelfde processor en grafische chip enz. dan scheelt het geen drol. want de standarad witte macbook van 949 heeft een intel p7450 aanboord. Als je een toshiba, compaq met dezelfde processor wilt betaal je ruim 800 euro.  Daarnaast krijg je bij de mac de software om te monteren (ilife pakket) erbij wat je op de pc los erbij moet kopen. Dus uiteindelijk ben je met een vergelijkbare laptop pc duurder uit.

zelfde geld voor een goede desktop pc. ga maar eens een pctje bouwen + 20 inch scherm met dezelfde processor enz. als in een imac. dan is die 1099 ook geen slecht prijs met wat je ervoor terug krijgt.

feit is gewoon dat ze bij apple de "top" van intel als processoren erin zetten en dat kost gewoon knaken. en bij de goedkopere laptops/desktops heb je gewoon mindere processoren. (minder snelheid, cach geheugen etc.) en wordt het dus goedkoper in aanschaf.
Stereo: Vincent SA-93 / Vincent SP-993 / Consonance CD Ref 2.2 / PhonoDude + Lenco L76 + Denon DL110
Surround: Onkyo TX-NR818 , Oppo BDP-103D
Speakers: Aurum Cantus Moon Goddess II / Mission 780

Kingpin

Quote from: mk2k on October 14, 2009, 16:00:22
een macbook kan probleemloos met de bijgeleverde imovie avhcd materiaal bewerken en vervolgens met idvd op dvd branden.

collega gebruikt het ook en het werkt ook erg snel aangezien tijdens het monteren een lagere resolutie wordt gebruikt.
Dan had je ook geen HD camera hoeven te kopen  ;)
Alles wat je downscaled is verlies in kwaliteit. Ik heb vele programma's getest en het beste resultaat is Premiere in fullhd settings.
Daarnaast vraagt de TS om AVCHD files te editen en dat gaat op dit moment alleen met de krachtigste labtop als je fullhd wilt bewerken in native format.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

celerontje

Hij bedoeld dat je tijdens het monteren een soort intermediate gebruikt en dat renderen met de originele bestanden gebeurd.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

mk2k

Quote from: celerontje on October 15, 2009, 13:57:55
Hij bedoeld dat je tijdens het monteren een soort intermediate gebruikt en dat renderen met de originele bestanden gebeurd.

precies. dus gaat het monteren lekker snel. en wordt bij het renderen naar dvd wel de originele avchd bestanden gebruikt.
uiteraard heb je altijd verlies als je gaat branden als normale dvd, je gaat immers van hd naar sd. Je kunt ook avchd materiaal branden op een dvdtje in hd formaat ( is dan alleen afspeelbaar in een bluray speler), maar dan past op een 4gb schijfje volgens mij maar ongeveer 15min beeldmateriaal.
Stereo: Vincent SA-93 / Vincent SP-993 / Consonance CD Ref 2.2 / PhonoDude + Lenco L76 + Denon DL110
Surround: Onkyo TX-NR818 , Oppo BDP-103D
Speakers: Aurum Cantus Moon Goddess II / Mission 780

Kuipje

Er gaat dan ruim een half uur in HD kwaliteit op een gewone DVD. En zonder enig kwaliteitsverlies. Daarom ben ik zo enthousiast over die meegeleverde, simpele Sony software. Als je gewoon wat knip en plakwerk wil doen, een paar menuutjes wilt toevoegen, dan is het ideaal.

The Kurgan

Quote from: mk2k on October 16, 2009, 10:33:15
precies. dus gaat het monteren lekker snel. en wordt bij het renderen naar dvd wel de originele avchd bestanden gebruikt.
uiteraard heb je altijd verlies als je gaat branden als normale dvd, je gaat immers van hd naar sd. Je kunt ook avchd materiaal branden op een dvdtje in hd formaat ( is dan alleen afspeelbaar in een bluray speler), maar dan past op een 4gb schijfje volgens mij maar ongeveer 15min beeldmateriaal.
Dit is waarschijnlijk ook wat er in de Sony brander gebeurd, maar dan ongeveer 30 minuten op 1 dvdtje met FH materiaal. Ik kan de gebrand dvd tjes in mijn Blurayspeler afspelen, en de beeldkwaliteit is dan "bijna "vergelijkbaar met het beeld rechtstreeks van de camera via mini HDMI. Het verschil is nihil, ondanks het feit dat ik op een Pioneer KRP 500 kijk. Ik had eerlijk gezegd veel grotere verschillen verwacht op een scherm van dit formaat.. Nu blijft dit de beste manier om de MS duo bestanden gelijk te branden en de MS opnieuw te formateren zodat je weer verder kan met opnemen. Als ik uiteindelijk voor een optie zou moeten kiezen, dan verkies ik toch een pc of laptop die vlekkeloos met de premiere elements, of dergelijke software uit de voeten kan zodat je dan vanaf het door de dvddirekt gebrande schijfje kunt werken. , de beperking van het brandertje en de bedieningsfuncties op de camera zelf zijn een drama zijn om mee te werken. Leuke aan filmen in dit formaat is echter wel dat de beeldkwaliteit van de AVCHD camera, de kwaliteit van menig bluray filmpje voorbij schiet.
Als het dan puur om de processor gaat, dan loont het misschien de moeite om mezelf toch eens wat meer in apple te verdiepen.Ik geef dan lieve r een paar 100 EUR meer uit dan dat je achteraf weer loopt te kloten met software compatibiliteit.

frankly

ik heb ook een sony 1080i camera en krijg bij het afspelen op mijn sont Vaio waanzig veel progressive scan lijnen als de camera beweegt.
heeft iemand anders hier ook last van en toevallig een oplossing voor ?
OPPO  UDP 203 Regio MOD - BPD103 Regio Mod - Onkyo TX-NR676E - VU+ Ultimo 4K - Samsung QLED 50Q64A - SAMSUNG EU43MU6100 - VU+ UNO4K SE - SONY PS4PRO - Epson TW7000 -  QNAP TS 451A (4 x 4Tb) - Kef 2005.2 (5.1) + Rel Quake - QED Ultra Flat - Harmony Ultimate One (2)

The Kurgan

Ik ben zelf van mening dat de proccessor snelheid tekort schiet, want bij mijn laptop met celeron heb ik dit ook, plus dat hij regelmatig vaststaat.
Ben laatst voor een HP laptop wezen kijken met een i 7 proccessor. Hij speelde alles met gemak, maar was voor het mooie nog even te duur € 1500,-
Er komt binnenkort ook een type uit met een i 5 , waar je waarschijnlijk ook zeer goed mee uit de voeten kunt voor onder de € 1000,-
Deze laptops hebben geen problemen met de software voor avchd, voor zover mij bekend. Ik moet nog even sparen, maar ik ga ervoor.

HJ

ik snap het niet helemaal... je neemt een 1080 recorder en dan branden op een dvd in sd kwaliteit? lijkt me niet echt logisch.
en HD branden op een dvd zodat je het op een bluray speler kunt afspelen, moet je wel zo'n speler hebben en er kan niet echt veel op een schijf....

ik heb zo'n HDrecoder voor 300€ aangeboden gekregen vandaar dat ik dit topic op de voet volg. ;)
ik heb dus geen bluray speler(wil ik ook niet) dus dan heb ik er weinig aan als ik het zo lees. de beeldkwaliteit vond ik wel verbluffend dus ik vind het wel het bekijken waard.

is het misschien mogelijk om de HDfilms om te zetten mkv files oid?

The Kurgan

Je hoeft natuurlijk je HD materiaal dan niet te branden, maar je kunt dan je avchd software bewerken, en op memorystick weer aanbieden aan de DVD direct, die er een scijfje van maakt dat geschikt is voor je blurayspeler. De beeldkwaliteit van de dvd direkt is verrassend goed, en een zeer goedkope manier om je filmpjes te branden. Vraagstuk blijft, welke pc of liever nog laptop kan overweg met avchd bewerkingssoftware, zonder in de soep te lopen zoals mijn celeronetje.
Wat ik van de i7 proccessor in de HP laptop heb gezien was zeer veelbelovend, maar erg duur.