Tegenvallend plaatje LX5090H

Started by Nn3m3s1sS, October 13, 2009, 14:13:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nn3m3s1sS

Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van één van de laatste LX5090H Pioneer plasma's. Aangezien de betreffende plasma twee maanden als showroommodel heeft gediend ben ik al over de 200+ uur heen.

Zelf heb ik natuurlijk al het nodige zitten spelen met de instellingen. In het begin gewoon de Optimum Mode gebruikt maar deze is in mijn ogen verre van Optimum. Het leek wel of overal en altijd de zon fel sheen, zelfs onder bruggen en in donkere steegjes. En iedereen had voortdurend een roodverbrande kop.

Er staan vele settings op Internet en ik heb al van alles geprobeerd (bijv. Bumtious settings) maar ik vind het beeld eigenlijk nogal tegenvallen. Het is donker, grauw, zonder detail en diepte en weinig light output. Ik snap dat het overnemen van settings van Internet niet te vergelijken is met een professionele calibratie maar is het normaal dat ik dit zo ervaar? Moet ik hier gewoon aan wennen?

Wil mijn scherm namelijk graag laten calibreren over een tijdje (nog even wachten aangezien er een hoop geld uit is gegaan deze maand aan nieuwe plasma, receiver en home cinema ;)). Ik lees allerlei ervaringen als 'het lijkt wel 3-D', meer diepte, veel schaduw detail, mooie natuurlijke kleuren etc. Maar ligt zo'n calibratie dan zo'n mijlen ver af van gecalibreerde 'standaard' settings van Internet waar iedereen mee lijkt te dwepen?

Lees bijvoorbeeld dat het geadviseerd wordt alle noise reductie uit te zetten maar met de gewone DVD's die ik kijk zit het er dan behoorlijke 'ruizerig'.

Sorry voor al deze vragen maar ben gewoon benieuwd of deze ervaringen normaal zijn en of ik niet bang hoef te zijn dat een calibratie van mijn scherm mij tevens teleur zal stellen.

Alvast bedankt. 

   
Pioneer LX5090H, Onkyo SR-507, Canton Movie 80 CX, Xbox360

J.A.F._Doorhof

Hi,
De calibratie is een combinatie van HEEL veel facetten vooral bij toestellen zoals de Pioneers.
Het verschil kan op sommige toestellen dag en nacht zijn en op andere is het net dat verschil wat het laatste setje geeft.

Ik heb al heel veel Pioneers gedaan en moet eerlijk zeggen dat 99% van de mensen zeer positief is over de calibratie.
Ik zou het dus zeker doen.
De Bumtious settings kom ik heel vaak tegen binnen mijn eigen calibratie en het spijt me het te zeggen (eigenlijk niet) maar ze kloppen gewoon niet, vooral aan de onderkant loopt rood behoorlijk weg en de lichtoutput ligt behoorlijk laag.

Je kan sowieso geen settings over zetten van het ene toestel naar het andere dus settings kopiëren heeft heel weinig tot geen zin.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robiwan

Quote from: Nn3m3s1sS on October 13, 2009, 14:13:21
Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van één van de laatste LX5090H Pioneer plasma's. Aangezien de betreffende plasma twee maanden als showroommodel heeft gediend ben ik al over de 200+ uur heen.

Zelf heb ik natuurlijk al het nodige zitten spelen met de instellingen. In het begin gewoon de Optimum Mode gebruikt maar deze is in mijn ogen verre van Optimum. Het leek wel of overal en altijd de zon fel sheen, zelfs onder bruggen en in donkere steegjes. En iedereen had voortdurend een roodverbrande kop.

Er staan vele settings op Internet en ik heb al van alles geprobeerd (bijv. Bumtious settings) maar ik vind het beeld eigenlijk nogal tegenvallen. Het is donker, grauw, zonder detail en diepte en weinig light output. Ik snap dat het overnemen van settings van Internet niet te vergelijken is met een professionele calibratie maar is het normaal dat ik dit zo ervaar? Moet ik hier gewoon aan wennen?

Wil mijn scherm namelijk graag laten calibreren over een tijdje (nog even wachten aangezien er een hoop geld uit is gegaan deze maand aan nieuwe plasma, receiver en home cinema ;)). Ik lees allerlei ervaringen als 'het lijkt wel 3-D', meer diepte, veel schaduw detail, mooie natuurlijke kleuren etc. Maar ligt zo'n calibratie dan zo'n mijlen ver af van gecalibreerde 'standaard' settings van Internet waar iedereen mee lijkt te dwepen?

Lees bijvoorbeeld dat het geadviseerd wordt alle noise reductie uit te zetten maar met de gewone DVD's die ik kijk zit het er dan behoorlijke 'ruizerig'.

Sorry voor al deze vragen maar ben gewoon benieuwd of deze ervaringen normaal zijn en of ik niet bang hoef te zijn dat een calibratie van mijn scherm mij tevens teleur zal stellen.

Alvast bedankt. 

   

hoi,

misschien is de pioneer niet helemaal in orde, zou toch kunnen. Heb je de LX5090H wel eens vergeleken met eenzelfde type in een winkel?

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Nn3m3s1sS

Bedankt voor de reacties!

Vergelijken in een winkel gaat helaas niet echt (meer) omdat de Pioneers a. bijna uitverkocht zijn en b. ze in de winkel vrijwel altijd vreselijk staan afgesteld. Ik betwijfel of er echt iets mis is. Zo'n vreselijke plaatje geeft ie nu ook weer niet. Heb nu de volgende instellingen in Gebruiker Modus gemaakt (scheelt een hoop met movie weet niet precies waarom):

Contrast 27
Brightness +1
Colour 0/+1
Tint 0
Sharpness -15
DRE off
Enhancer Mode 2
Gamma Mode 2
Colour Temp
RH -5
GH 0
BH -2
RL -1
GL -1
BL 0
Colour Management
Red -1
Yellow 0
Green +1
Cyan -1
Blue 0
Magenta -4
Colour Space 2

Verder alles op OFF

Heb nu meer light output. Niet meer dat wazige donkere platte beeld van Bumtious (dacht dat dit een 'fenomeen' was op het gebied van calibraties?  ???).

Ben vooral gefixeerd geweest op skin tone hierbij (gisteren 'Frozen River' gekeken en het hoofd van hoofdrolspeelster Courtney Hunt vol in beeld op pauze gezet). Was aanvankelijke veel te veel rood in mijn ogen. Later in de film viel mij echter op dat vooral groen het 'probleem' was terwijl ik bijna niemand met groen zie 'rommelen' in alle settings die ik tot nu toe gevonden heb. Krijg deze groenige waas ook moeilijk weg zonder weer teveel rood te krijgen  :( Iemand een tip?? Of moet ik naar de opticien  :P

Groen lijkt op de een of andere manier moeilijker waar te nemen maar kan ook aan mij liggen.

Instellen van m'n tv is geloof ik een nieuwe hobby van me. Tot ergernis van mijn vrouw  :P
Pioneer LX5090H, Onkyo SR-507, Canton Movie 80 CX, Xbox360

Nn3m3s1sS

Wil btw zeker mijn scherm laten calibreren. Zonde om een scherm te hebben met zoveel potentie te hebben en dit er niet uit te halen. Op het moment moet ik alleen even pas op de plaats nemen financieel gezien. Was van plan hooguit 1500 euro aan een nieuwe tv uit te geven, is uiteindelijk 2200 geworden + >1000 euro aan versterker, home cinema en kabels   :wacko:

Maar wil in de tussentijd graag wel naar een zo accuraat mogelijk plaatje kijken  :)

De pioneer heeft btw ook aardig wat last van PWM noise viel me op. Minder storend dan het 'flickeren' dat ik waarneem op menig Panasonic toestel maar wel een beetje een tegenvaller. Zit weliswaar op slechts 2,70m. maar dat kan helaas niet anders.
Pioneer LX5090H, Onkyo SR-507, Canton Movie 80 CX, Xbox360

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview