review Optoma HD200X

Started by home@the movies, December 18, 2009, 23:34:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Hi iedereen,

Dit is de eerste review van mijn hand die ik hier op het forum post, ik vermoed dat er dan ook wat opmerkingen zullen volgen ivm met mijn schrijfstijl, al dan niet overbodige informatie enz.
Ik zou het erg op prijs stellen mochten jullie deze opmerkingen met mij delen om zo in de toekomst toe een eventueel beter resultaat te komen, in ieder geval al dank bij voorbaat.

Review van de optoma HD200X


Steeds meer en meer mensen vinden tegenwoordig de weg naar naar de betere filmbeleving in de vorm van een Home Cinema projector, de stevige prijsdalingen in combinatie met de vooruitgang in kwaliteit van deze toestellen hebben hier zeker toe bijgedragen.

De verschillende fabrikanten proberen elkaar de loef af te steken met hogere contrastverhoudingen, meer lichtopbrengst en vooral lagere prijzen, de magische grens van 1000 euro voor een full HD projector is enige tijd geleden door Optoma als een van de eersten doorbroken.
Met hun HD200X brengen zij een full HD toestel op de markt voor 899 euro met een geclaimd ansi contrast van 500:1 en 1500 Ansi lumen, aan de getalletjes zal het dus niet liggen.

Wat kan en mag je van dergelijk toestel nu verwachten? Ik denk dat het voor iedereen duidelijk zal zijn dat je hierbij geen wonderen mag verwachten, echter voor mensen die willen kennismaken met de wondere wereld van de Home Cinema zou het op papier althans een leuke keuze kunnen zijn.
Tijd dus om het papier even aan de kant te leggen, de meettoestellen boven te halen, en het beestje aan een grondig onderzoek te onderwerpen.

Wat zit er in de doos?

De Projector
Afstandsbediening met bijgeleverde batterijen
Netsnoer
Handleiding op cd maar met als pluspuntje ook een handleiding in boekvorm., minpuntje, geen Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
Quick start card

Al de voor de hand liggende aansluitingen zijn aanwezig onder de vorm van een VGA, component, en twee HDMI conrectoren.
Voor de aansluiting van een elektrisch scherm vinden we nog een 12 volt trigger aan de achterzijde.
Op de afstandsbediening met verlichte toetsen zijn alle die je snel nodig zou kunnen hebben direct voorhanden.

Het eerste wat opvalt bij het aanzetten is de toch wel behoorlijke hoeveelheid restlicht die uit het toestel komt, zowel aan de voor als zijkant komt er toch wel meer licht uit dan ik zou willen, een klein beetje van dat restlicht uit de voorzijde zien we terug aan de rechterkant van het scherm.
Allemaal niet dramatisch maar zeker wel aanwezig en dit zou in een zeer donkere ruimte toch wel storend kunnen zijn.

Tijd voor wat metingen, op een van de eerste pagina's van de handleiding lezen we en ik citeer " De reference stand is bedoeld om de beelden zoals de maker die voor ogen had zo natuurlijk getrouw weer te geven, kleurtemperatuur, contrast en gamma settings zijn afgesteld volgens de standaard referentie levels "  einde sitaat.

Zo een uitspraak vraagt natuurlijk om nader onderzoek, als de bliksem het toestel in reference mode gezet en de meter bovengehaald.
Alle metingen zijn gedaan met behulp van colorfacts in combinatie met de i one pro en de milori .

Kleurtemperatuur en lichtopbrengst

Aan licht in ieder geval geen gebrek, zonder enige vorm van aanpassing meet ik bij 100ire 16 Flmb  !!!

Eerlijk is eerlijk ik heb al veel duurdere toestellen gezien die een veel grotere afwijking toonden dan deze budgetvriendelijke beamer de meting kwam uit op een 6200 kelvin wat niet echt slecht te noemen is.
Vooral omdat het toestel beschikt over de nodige tools om gray scale netjes in zowel de lichte als donkere partijen op zijn plaats te krijgen.
Na wat heen en weer schakelen krijgen we een nette 6500 lijn die zich netjes over de verschillende helderheden gedraagt.


Gama

Ook hier geen grote drama's maar de belofte van een nette referentie curve wordt toch niet helemaal waar gemaakt, na meting krijgen we een curve van 2.54
Er is een mogelijkheid om de gamma settings aan te passen maar op een zeer summiere manier, je hebt een optie die curve type heet, met getalletjes die varieren van -2 tot +4, in combinatie met de ofset functie kan je hiermee een goed resultaat bereiken.
Het zou echter wel eens zo makkelijk zijn om er echte waarden aan vast te koppelen, zo weet je toch ongeveer waar je aan toe bent, op voorwaarde dat de waardes ook een beetje correct zijn natuurlijk.
In ieder geval is ook hier na een beetje heen en weer gaan tussen de verschillende settings een bevredigend resultaat te krijgen, al zou het met een meer puntscorrectie natuurlijk nog mooier zijn.



Primaries en Secundaries

Altijd een zeer gevoelig punt bij de meeste fabrikanten, zelf toestellen van een paar duizenden euro's slagen er niet of nauwelijks in om een preset te creeren die in de buurt komt van een behoorlijke HD referentie driehoek.
Mijn verwachtingen waren dan ook niet bijster hoog, niet zozeer om het toestel zelf maar uit de ervaring die ons leert dat het te mooi is om waar te zijn een perfecte driehoek te krijgen uit de doos.

Laten we wel wezen, perfect is hij zeker niet maar ook hier mag gezegd dat er toestellen zijn van het drievoudige van de prijs die soms slechter scoren dan deze optoma, jammer genoeg is er hier geen enkele mogelijkheid voorhanden om aanpassingen te maken.
Enkel de vertrouwde tint en saturatie knoppen kunnen wat soelaas brengen, maar slecht ziet het er zeker niet uit.






Conrastverhouding

Hier heb ik echt wel problemen mee, ok het toestel kost amper 890 euro dus vewacht ik uiteraard geen jet black maar echt veel zwart is hier niet te rapen, de on of contrast meting komt uit op 950/1 en ook al is dit een DLP beamer met normaal gesproken behoorlijk ANSI contrast(wat ik niet heb gemeten) toch valt dit wel tegen.
Bij het bekijken van een aantal nacht cenes uit The Dark Knight heb ik af en toe toch mijn bedenkingen gehad en behoorlijk wat schaduwdetail gemist.




Een functie die mij bij dit toestel niet kan bekoren is de Image AI functie, dit is een automatische lampstand die een beetje als een iris fungeert en de helderheid van de lamp aanpast aan de beeldinhoud.
In eerste instantie begint de ventilator plots veel meer lawaai te maken en is het geen constante, hoe meer licht hoe sneller de ventilator gaat draaien, komen er donkere partijen aan dan valt de snelheid en dus ook het geluid weer weg.
Voor mij komt dit meer irriterend over dan een continu hogere ventilatiesnelheid maar dat kan uiteraard een persoonlijk iets zijn;
Verder werkt deze functie ook zeer opvallend in beeld en stoort het mij meer dan dat het iets bijbrengt.

Conclusie, moeten we dit toestel omarmen?

Voor mensen met een beperkt budget die hun eerste stappen in het HT gebeuren zetten zet dit toestel, mits het maken van wat aanpassingen een behoorlijk net plaatje neer wat kleurweergave en lichtopbrengst betreft, er zijn wat dit betreft veel slechtere koopjes op de markt dan deze Optoma.

Waar het mijn niet kan overtuigen is in het contrast gebeuren, maar ik geef toe dat het geen eerlijk vergelijking is als we gewend zijn van toestellen met contrastverhoudingen van ettelijke duizenden op een te zien.

Het zal dus afwegen zijn om mits een paar honderd euro meer uit te geven te gaan voor een toestel met een beter zwartweergave of voor deze budgetvriendelijke oplossing te kiezen, het is maar waar je zelf je prioriteiten legt.

Met vriendelijke groeten

Werner
Home@The Movies


donaldk

Meeste plaatjes laden hier niet.

De goede man heette Kelvin, Lord Kelvin;-).

Ai en Dynamic Black in de HD200 hebben hetzelfde probleem als de HD20 en HD82.

Hoe was het restlicht eigenlijk bij de HD20, Frank?

ANSI contrast viel ook tegen? Die 500 wordt lang niet gehaald? Dus je kunt net zo goed een LCD nemen, Z700, Sanyo adverteert er in de VS nog mee, dus blijkbaar wel oud maar nog niet overjarig model?