Vodafone internet op je laptop

Started by J.A.F._Doorhof, October 9, 2009, 23:52:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

We leveren dit als ITC al sinds geruime tijd aan klanten en tot nu toe zijn de kritieken positief, vandaar dat ik dacht dat ik er zelf ook maar eens mee moest gaan testen.

Waarom ?
Ik gebruik een iPhone en tot een tijdje geleden kon je daar mee tetheren (aansluiten op je laptop) als er 3G verkeer mogelijk was dan ging dit als de spreekwoordelijke brandweer.
ECHTER, probleem dat ik ervaar met de iPhone is dat op de plekken waar ik kom ik volgens mij de deadspots aantrek want ik zit in veel gevallen zonder 3G, waarbij ik moet aanmerken dat ik niet altijd in de grote steden zit waar de 3G van Tmobile meestal wel goed werkt. Na een gesprek met een kennis van mij die door het hele land demonstraties geeft en zelf met Vodafone werkt was het redelijk snel duidelijk dat ik die kant op wilde qua provider voor internet, naar zijn zeggen had hij nog nooit zonder 3G gezeten..... pikant detail op het moment dat hij het zei zat hij zonder 3G maar dit was binnen in een gebouw in Emmeloord :D buiten werkte het weer perfect.

Het is me al verschillende keren gebeurt dat we op beurzen staan of in hotels verblijven waar internet niet gratis is, vind ik nog steeds vreemd maar goed ze moeten ook wat verdienen zullen we maar zeggen.
Gemiddelde kosten post voor 3 dagen beurs is vaak zo hoog dat je er maar niet eens aan denkt (denk aan bedragen van 40-50 euro per dag), hotel is meestal een stuk goedkoper met 12,50 voor een dagkaart.
Maar goed, ik sta ook wel eens in the middle of nowhere of wil binnen de tours wat uitgebreider mijn mails checken of dingen versturen die op mijn laptop staan.

Een snelle rekensom gaf aan dat we gemiddeld per jaar 100,00 kwijt zijn voor internet op locatie, waarbij ik moet aantekenen dat we in 80% van de gevallen het maar gewoon niet doen omdat de kosten gewoon belachelijk zijn, dus de kosten hadden hoger kunnen zijn.

Aangezien ik voornamelijk licht internet werk doe en voornamelijk mail verkeer heb ik besloten om een 768kb/s abonnement te nemen.
Voordeel bij Vodafone is dat dit 400MB per maand bevat en dat je na de 400MB over gaat naar 128kb/s maar nooit een rekening kan krijgen voor extra verkeer.
Totale kosten 19,95 per maand plus de eerste paar maanden 25% korting.
Of wel totale jaarkosten rond de 160,00 inclusief BTW.

Aangezien ik met Tmobile ondertussen de deadspots in Emmeloord wel ken besloot ik maar eens rond te gaan rijden vanmiddag en tot mijn verbazing geeft mijn iPhone op de deadspots nog steeds aan dat ik of traag internet heb of helemaal geen bereik en komt het vodafone modem tot volle snelheid en gemiddeld 4 blokjes..... zelfs in Marknesse (waar het Tmobile netwerk nergens 3G geeft) geeft Vodafone nagenoeg vol bereik.

Modem
Een kleine tip.
Neem voor 17,95 het simlock vrije modem.
Mocht je in het buitenland willen internetten kun je gewoon een pre-paid kaart erin stoppen, dat scheelt enorm in de kosten.

ECHTER.....
En hier viel de vodafone helpdesk me zwaar tegen, let op met installatie.
Ik heb het Icon modem 225.
Dit modem werkt onder windows en leopard eigenlijk direct doordat de software op het modem staat.
Echter onder snow leopard (waar ik het eerst op probeerde) zorgt het modem voor een kernel panic.
De helpdesk van Vodafone wijst je naar hun website waar je de nieuwe versie kan downloaden, dit is echter NIET correct.
Na het installeren van die driver werkte nagenoeg niets meer, even nadenken en je vind de fout redelijk snel, Vodafone wijst je naar de drivers van HUN modem (dit terwijl ik duidelijk aangaf dat ik een ander modem gebruikte), na het installeren van de drivers van de fabrikant liep alles naar tevreden heid.

Enige vreemde is (en ondertussen verbaas ik me daar eigenlijk niet meer over) is dat onder beide mac os-en op dezelfde MBP de verbinding in ons huis 40% sneller is als via windows XP dat op dezelfde notebook draait. In Marknesse was dit nagenoeg gelijk.

Snelheid
In tijden van 20mb/s lijkt 768kb/s niet snel maar realiseer je wel dat dit wel meevalt.
Tuurlijk moet je geen DVDs gaan downloaden maar sites als youtube en bv dit forum lopen gewoon snel en zonder merkbare vertraging, heb hem voor de test even geknepen naar 128kb/s en ook dit loopt goed voor mails en voor forum bezoek. Ik zie dus voor de gemiddelde gebruiker weinig reden om 40,00-50,00 per maand uit te geven voor de 3.6mb/s versie van het abonnement.

Aangezien we via ITC deze bundels ook leveren leek het me wel leuk ook mijn eigen ervaring hier te posten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BernHardN

We hebben van het werk ook Vodafoon op een dell d630 (dus een geïntegreerd modem, sim zit onder de accu) verbindingen zijn goed binnen vaak umts buiten hsdpa, soms in grote stalen gebouwen gprs.
Maaaar, de software van Vodafoon is prut, na een standby krijg ik vaak een foutmelding, afsluiten opnieuw opstarten van het progje is de enige mogelijkheid,
nu werken wij met een strikte image dus even opnieuw installeren van de software is er niet zomaar bij. hiervoor moet ik naar Den Bosch, als je in het noorden woont is dit tijdrovend.
soms ligt het netwerk eruit en krijgen we gelijk een sms op de mobiele. maar KPN was erger...

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

sj0er-D

ik gebruik mijn HTC touch pro als modem met een vodafone zakelijk abbo. bevalt erg goed en er wordt niets extra in rekening gebracht.

doosvanpandora

ik heb sinds 2 maanden die vodafoon dongel...voor erg weinig
aanbieding bij me labtop
1e 6 maanden gratis dan 8 euro per maand
download limiet van 500 mb

daar zit je snel over heen maar dan word de snelheid verlaagt .
films en bv youtube lukt dan niet meer maar surfen en email gaat perfect
overal ontvangs
ik kijk net wat me snelheid is en staat op 3,6 mbps
prima dus

vraagje

kan je zo dongel ook simlock vrij maken ?

grt ron