Tweeter dood??

Started by german, May 8, 2009, 21:34:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

german

Ik heb deze week mijn Elsinore speakers in hoogglans zwart laten spuiten. Afgelopen maandag heb ik de speakers uitgebouwd. De interne bekabeling was gesoldeerd. Met een soldeerbout heb ik de verbindingen losgemaakt. Hedenmiddag heb ik de speakers bij de spuiter opgehaald en ze waren erg mooi geworden. Vanavond ethousiast de units weer ingebouwd. Blijkt dat een PEERLESS 104 DT 26 72 SF HDS bestelnr. A01_810921 geen geluid meer geeft. Ik heb de tweeters van beide kasten gewisseld en de veronderstelde deffecte tweeter doet het in de andere kast ook niet en de goede tweeter doet het wel in beide kasten. Ik had voor het spuiten alle kabels gemerkt om ze nadien weer op de goede manier aan te kunnen sluiten. Volgens mij is dit dan ook perfect gelukt. De units zijn zeer voorzichtig uitgebouwd, opgeslagen en ingebouwd. Er is helemaal niets vervelends met de units gebeurd. Het is voor mij een raadsel waarom de tweeter niets meer doet. Ik had hem zelfs nog even op een laag volume rechtstreeks op de kabel van een achterluidspreker getest, maar hij geeft geen kraakje of piepje en houdt zich hartsikke dood. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Kan dit mogelijk nog gerepareerd worden? Of weet iemand waar ik het liefst in Overijssel of Drente een nieuwe kan kopen?
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

yorkie13

informeer eens bij Speaker & co of speakerland, die kunnen je vast aan een nieuwe tweeter helpen


Miracle.

Als je dit soort tweeters iets te heet of lang soldeerd kan de draad aan de aansluiting ook wel eens los raken. Even uit elkaar schroeven dus om te zien of er een draad los zit en deze weer vast solderen.
Gebruik een niet te grove soldeerbout. Max 50Watt met kleine punt, en nog liever een soldeerstation waar je de temperatuur op kunt instellen, op zo'n 300°C.

Heb je een soldeerpistool (zo'n meestal rood megading) gebruikt heb je kans dat je de spoel doorgefikt hebt en kun je een nieuwe tweeter gaan kopen.

Mvg. Miracle.

german

Ik had zelf ook al een vermoeden dat er een draadje door de hitte van het solderen was losgegaan. Ik heb overigens een soldeerbout special voor electronica gebruikt.
Ik heb de tweeter al gedeeltelijk uit elkaar gehaald, maar volgens mij is het bij dit type tweeter naderhand niet meer mogelijk om bij die draadjes te komen, zonder alles te slopen.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

german

Inmiddels heb ik een nieuwe tweeter geplaatst en alles werkt weer perfect.
Wat mij betreft kan deze op slot. ;)
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

Martijn M

Late reactie. Heb je de tweeter nog? Een kennis van me heeft eens een HDS tweeter gesloopt bij het solderen. Na demonteren van de frontplaat kon ik bij de spreekspoeldraad om deze door te verbinden. Heb je dat nog geprobeerd?
Dutch & Dutch

Ht4You

Een nwe plaatsen is altijd toch het beste dan eraan te solderen
succes met je nwe tweeter