bij wat voor koptelefoon is een X-Can handig?`

Started by VlisChris, August 8, 2003, 20:51:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Ik ben een uurtje geleden wezen luisteren naar een aantal koptelefoons. Helaas geen versterker. Wegens problemen met pc even in het kort: geen enkele beviel me goed genoeg om er 150+ euor aan uit te geven.
Mijn pc reset over 30 seconden, dus straks veranderen ik wel even de tekst.
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Grindtegel

Welke heb je beluisterd op en op welke versterker?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

VlisChris

Ik heb naar 2 verschillende Beyers geluisterd. De types weet ik niet precies, maar in die winkel werken ze heel strikt met de adviesprijzen. De ene was 159 euro, en ander 168 euro geloof ik. Verder nog een Sennheimer uit dezelfde klasse, en een voor hem (en mij) onbekend merk. Die was die morgen binnengekomen. Er was geen sprake van een losse versterker: het ging via een Linn cd-speler met een headphone out erop. Dus misschien dat dat nog verschil uitmaakt?
Losse koptelefoonversterkers hadden ze helaas niet staan. Ze hebben wel een X-Can gehad, maar met "Gehad" schiet ik niet echt veel op.
Zijn er nog mensen die enige ideeen hebben wat ik nog kan proberen? Want dit vond ik zelf eigenlijk best wel een tegenvaller.
Het geluid van de koptelefoons:
Bij de eerste (die van 159 euro) was het een kristalhelder geluid, maar ik heb niet het gevoel dat geluid nu echt daadwerkelijk zo krankzinnig veel beter is dan met mijn huidige koptelefoon. De plaatsing was voor mijn gevoel nauwelijks beter, tot misschien zelfs wel minder......
De 2e koptelefoon gaf een betere plaatsing dan ik tot nu toe heb gehad, maar het probleem daarmee is dat die niet echt heel erg lekker zit, en dat de bass gewoon te weinig is voor de muzieksoorten die ik over het algemeen draai (dat was goed te merken met Eminem - Lose Yourself). De piano muziek vond ik weer wat minder klinken voor mijn gevoel, maar dat kan komen doordat het gewoon heel erg anders was. Het is mogelijk dat wanneer ik langer en op mijn gemakje kan luisteren dat ik wel overstag ga voor die duurste Beyer.
Nu moet ik nog een winkel in de buurt vinden waar ze ook koptelefoon versterkers hebben om uit te proberen. Maar dat kan lastig worden vrees ik.
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Grindtegel

Linnis wel een goed merk, weet niet hoe de headphone out van de Linn is, miosschien dat eht daaraan lag.

Probeer het nog eens op een "gewone" versterker, wellicht dat anders klinkt.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

VlisChris

Ik wil zowieso nog even bellen met de vraag of ik 2 of 3 koptelefoons mag lenen en eens een paar dagen mag uitproberen op mijn eigen set. Dan kun je rustig zitten, gewoon wat anders doen in de tussentijd, en dat is beter dan wanneer je staande moet luisteren of een koptelefoon je bevalt of niet. Het kan heel goed zijn dat ik toch te vluchtig heb geluisterd.
De nautilus 802's die ik daarna mocht beluisteren waren trouwens fabelachtig. In combinatie met Marsh voor- en eindversterker, en Gladiator - The Battle: FAN-TAS-TISCH  ;D ;D ;D. Met MIT-Terminator's eraan gehangen, het klonk gewoon heerlijk. En dat terwijl alles nog niet opgewarmd was. Die versterkers hadden al weer een paar dagen niet aangestaan, dus ze waren nog niet goed op temperatuur. Maar het klonk gewoon heerlijk ;D.
Volgende keer toch maar even terug voor wat dat iets meer in mijn bereik ligt: de koptelefoon  :)
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Zo mensen, ik had toch het gevoel dat het niet klopte dat ik nauwelijks tot geen verschil hoorde in die koptelefoons. Vandaag ben ik dus weer teruggeweest naar de dealer en heb 2 koptelefoons meegekregen van hem.
Het gaat hierbij om 2 Beyerdynamics: de DT3512 (119 euro) en de DT770 (179 euro). Het zijn allebei 2 die ik bij de vorige ook geluisterd heb. Thuis aangesloten nog steeds hetzelfde probleem: klinkt gewoon niet veel beter dan mijn eigen koptelefoon van 40 euro. Maar ik ben de afgelopen uren niet thuisgeweest, maar ik heb de koptelefoons wel aangelaten: ergens heb ik gewoon het gevoel dat die dingen nog helemaal ingespeeld moeten worden. Er zit namelijk gewoon te weinig verschil tussen. Momenteel als ik zou moeten kiezen zou ik voor de 770 gaan omdat die net wat beter klinkt, maar die heeft me een wat te boomerige bass. De 351 klinkt ook best aardig, maar daar heb je als probleem dat de stemmen beginnen te slissen. Ook niet echt gewenst in muziek etc.
Dus als ik straks weer thuis ben zal ik opnieuw gaan vergelijken, en dan hoop ik maar dat er al een groter verschil in zit. Ik denk haast van wel. Na een paar uur aanstaan had ik namelijk al het gevoel dat er wel verschil begon op te treden tussen de 2.
Een andere vraag: hoe belangrijk is het dat je deze 2 op een koptelefoonversterker aansluit? Kan dat nog een echte wereld van verschil opleveren?
Jullie horen het nog van me.
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Sorry, het ging om de DT531 en de DT 770 ipv genoemde types. Zelf heb ik (ontdekte ik vandaag) ook geen Phillips, maar een Jbnogwattes (geen JBL overigens). Typenummer kan ik niet vinden.
Maar ik heb nog steeds dat ik de dure koptelefoon nauwelijks beter vind klinken dan mijn eigen. Met een beetje geluk kan ik vanavond even een snelle blinde luistertest doen, en eens kijken wat daar uit komt.
Maar heeft het met de 531/770 heel erg veel zin om een losse versterker te kopen?
mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Niet dat dit nou nog een actieve thread is, maar ik ga even kijken of ik hem op slot kan krijgen :).
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Bedankt voor het herrineren van deze thread ;).
Ik heb indertijd inderdaad naar een aantal hoofdtelefoons geluisterd. Dat zijn de 2 modellen in de post boven de post hierboven ;).
Die heb ik gewoon via mijn normale koptelefooningang aangesloten op mijn Pioneer receiver en de hele tijd vergeleken met mijn eigen koptelefoon: de JBSystems PH-565.
Ondanks dat de JB maar 50 euro was ofzo, en de beluisterde koptelefoons tussen de 150 en 200 euro zaten hoorde ik zo goed als geen enkel verschil.
Je kan zeggen dat de bass net een fragmentje strakker was, en dat het hoog weer net dat miniscule beetje beter was, maar of het me zoveel beter overkwam om meteen een nieuwe dure koptelefoon te kopen? Nee. Heel simpel. Daarvoor waren de verschillen vele malen te marginaal.
Het jammere was dat de winkel geen Creek of X-Can had staan. Ik heb namelijk het vermoeden dat met een phono-versterker dat de verschillen wel duidelijk worden. Maar dat heb ik helaas niet kunnen uitproberen :).
Om een kort verhaal lang te maken: ik luister nog steeds naar mijn eigen oude koptelefoon :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.