bij wat voor koptelefoon is een X-Can handig?`

Started by VlisChris, August 8, 2003, 20:51:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Zoals de topicnaam al aangeeft: bij wat voor koptelefoons kun je eigelijk pas met goed fatsoen gaan denken aan een X-Can? Want ik wil namelijk mijn stereoperformance verbeteren, en ik weet nog steeds niet hoe ik dit het beste kan aanpakken. Harde muziek draaien zal niet lukken wegens overlast naar mijn bovenburen. Een betere versterker zou ik momenteel kunnen betalen, maar niet van harte. Mijn frontspeakers wil ik niet vervangen omdat ik die pas in Oktober afgelopen jaar gekocht heb.
Mijn koptelefoon blijft dan nog eigenlijk over voor verbetering. Maar ik werk met een simpele koptelefoon van Phillips (simpel is relatief: hij koste me nog altijd 40 euro). Mijn vraag is daarom: zou ik er verstandig aan kunnen doen om of een andere en dus duidelijk betere koptelefoon te kopen, of is het verstandig om eens te kijken wat een x-can voor verbetering kan brengen?
En dan nog een tweede vraagje: (ligt eraan hoe je telt natuurlijk :D ;D): waar sluit je een koptelefoonversterker op aan? Op de output voor je gewone koptelefoon of op iets anders?
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Roland

#1
De X-CAN (V2) sluit je bijvoorbeeld aan op je tape-out of zone2-uitgang (hij heeft tenslotte een stereo cinch aansluiting).
Een X-CAN (of een andere hoofdtelefoonversterker) is eigenlijk een pre bij hoog-ohmige hoofdtelefoons, zoals de Sennheiser HD580/600, maar ik lees dat andere mensen hier ook een X-CAN hebben i.c.m. andere merken, waarvan ik de type's niet goed ken.

Ik denk niet dat het de moeite is om een X-CAN (met een nieuwprijs van 300 euro) te gebruiken in combinatie met een hoofdtelefoon van 40 euro. Je kan denken aan een nieuwere (betere) hoofdtelefoon en kijken hoe deze zich 'gedraagt' op de 'reguliere' hoofdtelefoonuitgang van je receiver/processor/cdspeler/etc. Een X-CAN kan wel een grote verbetering meebrengen, maar ja kan ook even kijken naar andere hoofdtelefoonversterkers, bijvoorbeeld de modellen van Creek

[edit]Creek website lijkt down te zijn .... [/edit]

VlisChris

Ik ontdekte inderdaad net een hoofdtelefoonversterker van Creek: de Creek OBH11. Ik weet zo even niet meer welke grapjas ;D deze in huis heeft, maar het is iemand op dit forum. Die kost 170 euro plus eventueel een betere voeding van 20 euro. Waarschijnlijk is dat een reelere oplossing voor mijn koptelefoon?
Of toch maar gewoon voor een betere koptelefoon zelf gaan? Want dat is verstandiger voor mijn bovenburen, en qua kosten toch wel ernstig veel goedkoper dan een nieuwe stereoversterker. Voor surroundgeluid hoeft het niet: dat draai ik altijd met mijn gewone HT, en die koptelefoons zijn me gewoon VEEL te duur.
Dus mijn nieuwe vraag is: zou een Creek een uitkomst kunnen bieden, of toch een nieuwe koptelefoon?
En zoja, wat zijn goede koptelefoons tot laten we zeggen 200 euro? Max 250? Ik hoor bijzonder veel over Sensheimer, maar al die types zeggen me niets. Wel las ik dat de 580/590/600 niet op alle normale uitgangen echt helemaal lekker klinken waar ze dan weer wel een losse versterker voor nodig hebben. Of zijn dit meteen weer koptelefoons van vele honderden euro's?
mvg en alvast bedankt,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Grindtegel

Bij Rik Stoet kun je de Creek en de X-can bestellen

www.rikstoet.nl

Maar ik denk dat je er niet veel aan zult hebben met de hoofdtelefoon die je nu hebt.

Ik denk wel dat als je een betere hoofdtelefoon aanschaft en deze aansluit op een creek of x-can er een wereld voor je opengaat.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Roland

QuoteIk ontdekte inderdaad net een hoofdtelefoonversterker van Creek: de Creek OBH11. Ik weet zo even niet meer welke grapjas ;D deze in huis heeft, maar het is iemand op dit forum. Die kost 170 euro plus eventueel een betere voeding van 20 euro. Waarschijnlijk is dat een reelere oplossing voor mijn koptelefoon?
Naar dat model van Creek heb ik een tijd terug geluisterd bij Rik Stoet in Den Haag. Ik was niet echt onder de indruk, zeker aangezien de 190 euro (was met de 'betere' voeding) die hij kostte. Misschien lag het aan mijn muziek die ik toe bij me had (vooral nu-metal), wat vaak ongedefinieerd klinkt en soms als een 'bak herrie'.
Ik moet toch nog eens gaan luisteren met andere muziek (muzieksmaak is wat breder geworden 8)) en een vergelijk maken tussen de Creek en de MF X-CAN (hoewel prijzen wel uiteen lopen .... ) op mijn HD580.
QuoteDus mijn nieuwe vraag is: zou een Creek een uitkomst kunnen bieden, of toch een nieuwe koptelefoon?
Of een combinatie .... je mag best wat investeren in een goede hoofdtelefoonoplossing als je van plan bent hem veel te gaan gebruiken imho.
QuoteEn zoja, wat zijn goede koptelefoons tot laten we zeggen 200 euro? Max 250? Ik hoor bijzonder veel over Sensheimer, maar al die types zeggen me niets. Wel las ik dat de 580/590/600 niet op alle normale uitgangen echt helemaal lekker klinken waar ze dan weer wel een losse versterker voor nodig hebben. Of zijn dit meteen weer koptelefoons van vele honderden euro's?
Sennheiser ;) :D
Ik heb destijds een HD580 gekocht voor 250 gulden, maar die zie je tegenwoordig eigenlijk alleen maar vanaf 150 euro. De 590 ligt zo ongeveer rond de 170/180 euro en de HD600 kan je wel vinden voor 220 euro. Er zijn nog een paar HD5X0 modellen, namelijk de HD500/570. Deze zijn goedkoper dan de HD580.

Zoals in een andere thread genoemd, zijn er nog veel meer goede hoofdtelefoons van andere merken, zoals Grado, AKG, etc.

Als ik jou was zou ik gewoon eens rustig gaan luisteren naar enkele hoofdtelefoons en zeker ook een hoofdtelefoonversterker proberen i.c.m. die modellen, zodat je zelf kan ervaren of je het waard vind, etc.

Al neem je een wat goedkopere (lees: hoeft niet perse slechter te zijn, dat bepaal je zelf), hou je natuurlijk weer geld over voor een aparte hoofdtelefoonversterker.

VlisChris

Dat is zo. Ik heb momenteel zo'n 300/350 euro appart staan met een max van 450/500. Dat geld wil en kan ik momenteel niet volledig uitgeven aan audio aangezien ik afgelopen maand een aantal financiele mokerslagen heb gehad. Zeker voor een student :(.
Maar idd een koptelefoonversterker voor 200 euro en 100/125 euro voor een koptelefoon is geen slechte optie. Morgen toch niet echt veel te doen, dus dan kan ik mooi eens gaan kijken, en vooral luisteren bij de dealer wat een mooie oplossing is.
In dit geval heb ik wel een groot voordeel tov 3/4 jaar geleden: toen was het constant stampen maar, nog een stampen, en net zoveel rap/hip-hop. Nu ook ruim voldoende R. Kelly (R&B) en gewoon stomweg klassieke muziek en piano muziek. Vooral die laatste is ernstig mooi om te horen op mijn gewone set (in mijn ogen) maar maar matigjes op mijn koptelefoon. Het is dus wel zo dat ik heel erg veel verschillende soorten muziek kan uitproberen.
Is het nu ook zo dat de koptelefoonuitgangen per versterker nog enorm kunnen verschillen? Want ik heb thuis namelijk maar een simpele versterker staan, en de dealer waar ik heen ga is zo'n winkel waar ze met de topmodellen staan de demonstreren. Kan dat nog een klap geven als ik mijn eigen receiver gebruik?
Mvg en bedankt,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Grindtegel

Ik heb de Creek (met betere voeding) in combinatie met een Beyerdynamic 831 hoofdtelefoon. Ik vind deze kombo zeer goed klinken, maar heb eigenlijk geen goed vergelijk met andere versterkers zoals de X-Can (die ik nooit heb beluisterd, lag tever boven mijn budget).

Je zult toch zelf moeten gaan uitproberen zoals dat met alles het geval is.

Ik denk ook wel dat het uitmaakt welke hoofdtelefoon je op welke versterker beluisterd.

Goede hoofdtelefoons staan hieronder ergens vermeld in een ander topic, maar nog even voor de goede orde:

Sennheiser
Beyerdynamic
Grado
Stax
AKG
MB Quart (heb ik jaaaaren geleden ooit gehad en die was erg fijn)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

VlisChris

#7
Nog een vraagje:

is het van belang dat ik mijn analoge deel van mijn receiver ga laten repareren? Want ik neem aan dat die tapeloop een analoge uitgang is? En die heb ik maaaaanden geleden opgeblazen :-[ :-[.
En mijn tweede vraagje in deze post:
mijn huidige koptelefoon kan heel irritant aanwezig zijn wat betreft gevoel. je voelt dat je hem ophebt, en hij drukt echt op je oren. Zijn er nog goede merken die dit in het geheel niet of gewoon nauwelijk hebben?
Weer hartelijk dank

Christiaan

edit: Als ik zo vrij mag zijn: wat koste jou combo eigenlijk in totaal?
edit II: ik zat net even te googlen en ontdekte dat de duurste Beyerdynamic "slechts" 249 kost. Het model eronder kost 199 euro. Zijn dit nu enorme verschillen in kwaliteit, of is dat eigenlijk alleen nog hoorbaar voor de echt geoefende luisteraar hoorbaar die verschillen? Maar, ik weet het: koop niets zonder zelf te luisteren. Dus dat ga ik ook zeer zeker doen morgen: lekker luisteren ;D (is de bedoeling, moet ik niet weer zoals vandaag de klok rondslapen ;D)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Grindtegel

@christiaan, de hoofdtelefoonuitgang van de meeste versterkers is niet echt geweldig, en kan bij lange na niet tippen aan een aparte versterker, zelfs niet een goedkope.

Ik heb een Beyer 831 omdat ie o.a. zo fijn zit, je voelt hem niet en krijgt absoluut geen last van je oorschelp als je hem een tijdje op hebt.

Maar bijna alle merken hebben grote "oren", behalve Grado.

Op www.headphone.com staan er heel veel, daar kun je eens bekijken of er iets tussen zit wat je interessant lijkt.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Grindtegel

De Creek met upgrade koste 190 euro (bij Rik Stoet). De Beyerdynamic heb ik al een hele tijd geleden bij Hobo gekocht, weet niet meer precies wat ie gekost heeft maar ik denk iets van 250 a 300 Gulden.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

jeroen_B

Cristiaan,

Wil je je bevindingen met xcan en creek hier neerzetten?
Ik ben op zoek naar een versterker. Ik weet dat AH tjoeb er ook eentje heeft voor 160 euro. Schijnt ook geen slechte merk te zijn


jeroen

VlisChris

Ik zal er in ieder geval naar gaan luisteren. Ik denk haast dat ik zonder versterker naar huis ga, maar ik zal even voor je proberen te luisteren. Zelf ben ik ook wel ernstig benieuwd namelijk wat dit voor verschillen kan gaan uitmaken. Als het net zo'n klap geeft als van oortelefoontjes (die kleine in-ear dingen) naar een normale ga ik daar zeker weer voor sparen.
Ik ga vandaag en anders maandag luisteren met zowel mijn eigenkoptelefoon op een versterker als naar een andere koptelefoon. Mijn bevindingen zal ik met mijn lekentaal hier posten.
Even een vraagje over koptelefoons: bij normale stereo-opstellingen merk je heel sterk de plaatsing en diepte van een opname (mits je een goede opstelling hebt). Bij mijn koptelefoon heb ik praktisch geen stereoplaatsing, en vrijwel geen diepte in het geluid. Zijn dat zaken die je wel weer hebt met een goede koptelefoon? Of is het hoofdzakelijk dat het geluid zuiverder wordt?
Alvast bedankt

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jeroen_B

Met mijn sennheiser HD-600 heb ik wel een bredere soundstage als met een goedkopere hoofdtelefoon.
Je heb niet het gevoel dat het geluid uit de schelpen komt.

Ik heb eenmaal een x-can op een hd-600 gehad en dat klonkt wel goed.Helaas kort kunnen luisteren.

Ik neem aan dat een goede versterker diepte in het geluid kan brengen

jeroen

VlisChris

Het is jammer genoeg niet gelukt om vandaag nog naar de winkel te gaan. Op zich wel jammer, maarja, maandag weer een dag. Werd nogal laat wakker waardoor het opruimen van mijn kamer teveel tijd in beslag nam :'(.
Maar, maandag heb ik mijn pinpas ook weer, dus dan kan ik even geld van mijn internetrekening overmaken naar mijn gewone rekening. Kan ik eventueel nog betalen ook ;D (niet dat ik er problemen mee zou hebben om het zonder betalen te mogen meenemen ;D).
2 b continued.
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

pietnoeck

Hi,

Ik ben sedert een aantal jaren in het bezit van een Sennheiser HD 600.
Aangezien ik dagelijks met de koptelefoon luister is een dergelijk goeie koptelefoon geen overbodige luxe.
Hij zit heerlijk en heeft een superieur geluid.
Toen ik vorig jaar een Arcam CD 72 aanschafte stelde ik te laat vast dat deze geen koptelefoonuitgang heeft.
Daarom ging ik op zoek naar een koptelefoonversterker.
Ik had de Xcans 2 gedurende een week in huis.
Ik kon vergelijken met de koptelefoonuitgang van een Sony MiniDisc speler die via een optische kabel was aangesloten op de Arcam.
Enkel blind vergelijkingen tussen de Xcan en de Sony MD speleruitgang gaven GEEN merkbaar verschil.
Ik geef toe, ik luister vooral naar AOR en heavy "mental".
Doch ook vergelijkingen met zachtere en klassieke muziek konden geen opvallende verschillen opleveren.

Er zijn dus 3 mogelijkheden.
1. De Sony heeft een zeer goede koptelefoonuitgang.

2. Mijn gehoor is danig beschadigd door veelvuldig op te hoge volumes luisteren naar klereherrie (was vroeger zo als het via de versterker liep, nu is het volume beperkt, zelfs als hij maximaal openstaat).

3. Dergelijke dedicated hoofdtelefoonversterkers zijn een "hype" en het te horen "kwaliteitsvershil" is enkel een biaseffect (wishfull thinking) zoals nog wel eens meer voorkomt bij high-end toestellen.
"Als het zoveel meer kost dan moet het wel beter zijn" effect als het ware

Ondertussen luister ik dus gewoon via de minidisc speler en dat bevalt prima !

Ik zou dus toch eerst even luisteren en vergelijken voor ik iets koop.

VlisChris

Bedankt voor deze mededeling ;D
Dat dat kan gebeuren zeg: dat een koptelefoonversterker van 300 euro in jou geval geen merkbaar verschil kon opleveren. Ik ga dan ook het volgende doen:
ik ga ze een prijs noemen die ik maximaal wil uitgeven, en ik laat ze in de winkel met een paar oplossingen op komen draven. Mijn huidige neem ik ook rustig mee. Die stop je bij wijze van spreke in je broekzak (al is die daar net te groot voor). Dan kunnen ze er eens een Creek op aansluiten, een X-Can, en andere koptelefoons. Zonder dat ik weet wat ze afzonderlijk kosten. En daar moet ik wat uit kiezen. Dat lijkt me de beste oplossing. Het enige nadeel is: de X-Can zal niet ingespeeld zijn vrees ik..... En dat kan nadelig uitpakken.
Maar, morgen ga ik zeker proberen naar de dealer te gaan, en eens te kijken wat een oplossing kan zijn.
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

suyver

Ik gebruik mijn X-CAN in combinatie met een beyerdynamic DT-831 hoofdtelefoon. In totaal kostte dat setje 600 euro (exclusief kabels). Omdat ik alleen maar mijn DVD-speler in mijn HT heb aangesloten, kon ik de X-CAN direct op de analoge uitgang van de DVD-speler aansluiten. Dat werkte goed, behalve dat ik vond dat het geluid dan te luid was. Daarom heb ik de analoge uitgang van de DVD-speler op mijn voorversterker aangesloten en de zone-2 uitgang op de X-CAN. Omdat ik het geluidsniveau van zone-2 apart kan regelen, luister ik nu op een voor mij lekker volume. Ik ben er erg tevreden mee. Ik had begrepen dat het geen goed idee was om de X-CAN aan te sluiten op de take-out, omdat bij deze uitgang het dynamisch bereik minder zou zijn. Of dit algemeen geldt, of specifiek voor mijn voorversterker (Rotel 1066), weet ik niet.

Algemeene opmerkingen:
1) X-CAN is erg mooi en klinkt ook nog eens erg goed ;)
2) Het volume is vrij hoog. Dus als je niet op een hoog volume wil luisteren, dan kan je hem waarschijnlijk niet meteen op de analoge uitgangen van je DVD-speler aansluiten.
3) Ik zou pas over een X-CAN gaan denken als je ook een kwalitatief goede hoofdtelefoon (>150-200 euro) hebt.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

VlisChris

#17
Ik zit er ook over te denken om eerst een goede koptelefoon te kopen. Met een beetje gelukt kan ik over 5 minuten naar de stad om eens te gaan luisteren. Heb al meerdere cd's bij me, plus mijn eigen huidige koptelefoon ;D.
Ik laat het jullie weten.
Mvg,

Christiaan

edit: misschien een vreemde vraag: maar wat is Zone-2 eigenlijk? Is dat iets dat echt bij de X-can hoort, of is het iets anders? dat snap ik even niet helemaal. Ik heb het jullie al vaker zien gebruiken, maar het zegt me eigenlijjk niets. Alvast bedankt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Grindtegel

Zone 2 zit op je "gewone" versterker. Hiermee kun je speakers die je in een andere ruimte hebt staan (bv. slaapkamer) apart aansturen.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

VlisChris

Dus wat bij weer anderen Speaker A/B heet? OK, weet ik dat ook weer. Bedankt.
Over het luisteren: ik ben net 10 minuten terug van middelburg, was de winkel natuurlijk dicht >:(. Pak je de auto om van Vlissingen naar Middelburg te rijden, (wat met deze hitte en die toeristen een zelfmoordactie is) en dan zie je dat er geen borden buiten staan, en dat de deur dichtzit. OK, kan zijn vanwege de hitte, maar nee hoor, op het bordje op het raam staat natuurlijk met koeieletters "maandag dicht"...... Niet lief van ze ;D.
Kan ik morgen weer opnieuw. Kan ik de fiets pakken ::) :'( ;D.
Jullie horen nog van me.
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Grindtegel

QuoteDus wat bij weer anderen Speaker A/B heet

Niet helemaal, met zone2 kun je de speakers onafhankelijk van elkaar aansturen en ook kiezen wat je wil horen, dus in zone1 de tv en in zone 2 de cdspeler. Ook het volume is onafhankelijk te regelen.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

garmtz

Koop inderdaad eerst een goede hoofdtelefoon. De verschillen tussen hoofdtelefoonversterkers zijn niet groot, maar voor mij waren ze er zeker. Het is een beetje afhankelijk hoe je naar geluid luistert. Luister je naar hoog, midden en laag, zul je weinig verschil merken. Luister je naar rust in de weergave, kunnen scheiden van de instrumenten en inzicht in de muziek, zal een hoofdtelefoonversterker (bijv. Creek, MusFid, CEC etc.) wel een duidelijke verbetering brengen. Ik vond de X-CANS zelf heel mooi, maar wel soft. Ik denk dat de Beyer modellen een iets betere keuze zijn met de amp dan de Sennheiser modellen, die zich waarschijnlijk lekkerder voelen op de Creek.

VlisChris

Quote from: garmtz on August 11, 2003, 19:11:31
Luister je naar rust in de weergave, kunnen scheiden van de instrumenten en inzicht in de muziek, zal een hoofdtelefoonversterker (bijv. Creek, MusFid, CEC etc.) wel een duidelijke verbetering brengen.

Dat is ook wat ik zoek. Het is niet zo zeer dat het geluid echt tegenvalt, maar ik merk dat zelf mijn bescheiden setje een betere plaatsin kan bieden, en een betere diepte, en alle instrumenten beter te plaatsen. Dat is wat ik nogal mis met mijn koptelefoon. Met een beetje geluk heb ik morgen wel de kans om te luisteren, en dan zal ik toch ook naar losse versterkers luisteren.
Wat is CEC eigenlijk? Is dat echt de naam, of is het net zoals als MusFid een afkorting? Alvast bedankt.

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

garmtz

CEC is de echte naam.

Verwacht niet dat je met een hoofdtelefoon ooit de afbeelding krijgt van speakers. Het geluid blijft altijd tussen je oren, hoe goed ook de hoofdtelefoonversterker. Er zijn wel processoren die dit wat verminderen, maar dat is voornamelijk trukerij.

VlisChris

Ik hoop jullie aan het einde van de dag te kunnen laten weten wat ik voor keus gemaakt heb, of ga maken ;D. Eerst moet ik Win32.blast.worm van mijn pc zien te krijgen (zie hiervoor onder andere dvd.nl voor een thread hierover met veel tips en trucs), en als dat gelukt is even naar mijn verhuurder, en dan het belangrijke van de dag: naar de audio-dealer ;D
het is in ieder geval handig om te weten dat je nooit de plaatsing zal krijgen die je met speakers kan hebben. Weet ik dat ook weer ;D
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.