Zelfbouwmonitoren met Eton en SEAS drivers

Started by Douma, October 4, 2009, 18:55:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

#25
Quote from: Douma on October  6, 2009, 10:57:06
Helder. Conclusie: Lager inzetten van een tweeter dan de specificaties opgegeven door de fabrikant zouden impliceren, hoeft niet altijd verkeerd uit te pakken.
Niet in mijn ervaringen opgedaan met Avalon Eclipse in ieder geval. :)
Maar zoals Johan Cruijff zegt, "Elk nadeel heb z'n voordeel."

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Martijn M

Quote from: scrutinizer on October  6, 2009, 11:18:37
Niet in mijn ervaringen opgedaan met Avalon Eclipse in ieder geval. :)
Maar zoals Johan Cruijff zegt, "Elk nadeel heb z'n voordeel."

;)

Anton.

Hmm, maar dat is dan ook wel een heel vreemd concept. Met die tweeter en woofer zo ver uit elkaar krijg je ontzettend veel last van interferentie in het crossovergebied. Bovendien komen de grondtonen van de meeste instrumenten van net boven vloerniveau en de boventonen worden op oorhoogte gegenereerd.
:alien:
Dutch & Dutch

Douma

Wouter en ik hebben de agenda's even naast elkaar gelegd. Volgende week donderdag gooi ik het spul in de auto en rij een dagje meten, ontwerpen en testen tegemoet. Een verslag van deze dag zal uiteraard volgen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

scrutinizer

#28
Quote from: keyser on October 11, 2009, 18:08:48
Hmm, maar dat is dan ook wel een heel vreemd concept. Met die tweeter en woofer zo ver uit elkaar krijg je ontzettend veel last van interferentie in het crossovergebied. Bovendien komen de grondtonen van de meeste instrumenten van net boven vloerniveau en de boventonen worden op oorhoogte gegenereerd.
:alien:


De grap ook hier, het objectief bekijken van de techniek en het ontwerp van dit systeem, heeft destijds ook zorg gedragen voor een uit keuze 'minimale' media informatie.
De (klank)technische eigenschappen van het systeem zoals je hierboven schetst, kan je m.i. gezien afzet, prijs en vooral bijna 20 jaar aan positieve geluiden van de eindgebruikers, niet echt problemen noemen.

Anton.    
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Martijn M

Misschien wilde Avalon zich gewoon onderscheiden van de concurrentie? Misschien hebben ze zich in hun reclamefoldertjes niet te veel over uitgelaten over deze vreemde configuratie omdat ze geen argumenten hadden? Ik heb geen idee.

Hoe dan ook, geluidskwaliteit en populariteit gaan niet altijd hand en hand. Er zijn legio voorbeelden te noemen van matig tot slecht klinkende producten die desondanks grote populariteit genieten. Het tegenovergestelde komt overigens ook voor.
Dutch & Dutch

scrutinizer

Quote from: keyser on October 14, 2009, 16:25:59

Hoe dan ook, geluidskwaliteit en populariteit gaan niet altijd hand en hand. Er zijn legio voorbeelden te noemen van matig tot slecht klinkende producten die desondanks grote populariteit genieten.
Ik ben benieuwd naar maar 1 of 2 voorbeelden hiervan. Vooral naar je omschrijving van een reden  "waarom ze deze populariteit genieten".

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

wouter horst

#31
        een tweeter heeft normaal op tweede orde een condensator van tussen de 4,7 en 8,2 µF. Uiteraard kan daar wat vanaf geweken worden, maar 20 µF is écht veel!


Bij een 4 Ohm tweeter verdubbeld de waarde voor de condensator, dus 20uF is gelijk aan 10 uF bij een 8 Ohm tweeter, wat niet absurd is maar wel behoorlijk groot. Deze tweeter zit bewust in het ontwerp kwamen we achter bij het meten, aangezien de Eton bij 3.6 kHz resoneert, en een powerdip heeft bij 1.8 kHz.

We hebben gespeurd naar filteringen met de vifa, waarbij we op de site van John Krutke het volgende tegen kwamen:

The XT25 is a tweeter without ferrofluid and it has a huge, sharp impedance peak. The conjugate notch is required. Without it, the tweeter will ring at the Fs, causing audible distortion. It's a little more obvious with an LR2 system. The XT25 is one of the most misused tweeters around because many choose to use it without a notch, and the shunt resistor in an L-pad often isn't enough to damp the peak.

en verder over zijn ZD5 ontwerp:

A Seas standard tweeter might have been a good choice, but the XT25 is just as good if crossed high enough, and it's easier to hit an LR2 target with a little more low end to shape. The Seas standards (like the 27TDFC and TBFCG) roll off a little too early for a LR2 crossover at the frequency I was shooting for.

Bron:http://www.zaphaudio.com/ZD5.html


Ik heb voorgesteld gewoon die tweeter in dit ontwerp maar eens te proberen, en desnoods de notch erbij te gebruiken. Ik zie dan verder geen gegronde redenen om op voorhand dit ontwerp af te wijzen. De bevindingen uit de metingen gaven aan dat een seas zo diep niet komt, en das precies ook wat John Krutke noemt. Die Eton heeft een speciale filtering nodig indien hij hoger gefilterd moet worden, verwacht ik. Met die notch komt het dus wellicht in orde, indien de tweeter te veel laag voor zijn kiezen krijgt.

Douma

Waar zit het crossoverpunt in het ontwerp dat ik wil/ga gebruiken eigenlijk? Een van jullie kan dit vast zo even uitrekenen. :D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

#33
Ik heb er inmiddels (nog) een nachtje over geslapen en merk dat ik nog steeds erg twijfel. Als ik de kosten op een rij zet, rekening houdend met een fatsoenlijk filter met zo min mogelijk elco's, dan kom ik inclusief de Eton's en de kasten tussen de 300 en de 350 euro uit. Dit is zonder afwerking van de kasten. Ik heb daarom besloten om niet verder te gaan met dit project.

1. Ik had van te voren gedacht dat dit een leuk budget projectje voor mij kon zijn, maar inmiddels is dit te groot/duur geworden. 300 euro is voor mij veel geld. Ik vind het risico te groot dit in luidsprekers te steken die ik nog nooit beluisterd heb en wat niet een beproeft ontwerp is.
2. Ik heb waarschijnlijk de mogelijkheid voor veel minder dan 300 euro een oude liefde te kopen(Nee het gaat hier niet om een dame :P) waarvan ik weet hoe die klinkt en zekerheid heb dat ik daar met veel plezier naar zal luisteren.

Voorlopig zet ik het even weg op een mooie plank. Om het in financieel betere tijden weer op te pakken.

Ik vind het erg jammer dat dit project zo eindigt. Maar dit is voor mij momenteel de meest verstandige keuze.
Ik wil de mensen die mee hebben gewerkt en gedacht bedanken. Met name Wouter die een volledige dag heeft geinvesteerd en waar ik behoorlijk wat van heb opgestoken.

"Nothing lasts, but nothing is lost."