70mm filmvoorstellingen in Nederland

Started by Robbo, August 8, 2003, 09:56:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robbo

Volgend op een leuke anekdote van Markvl over Alien in 70mm, ben ik eens opzoek gegaan naar wat er in Nederland nog in 70mm draait.  

Zie de volgende links voor een overzicht:

http://www.in70mm.com/newsletter/diverse/screenings.htm
http://www.theateraandeparade.nl/


Even wat toppers op een rij:

Close encounters of the third kind  -   Amsterdam - 22/08
Lawrence of Arabia - Amsterdam 24/08



Rob

markvl

Iedereen die zich HD-fanaat noemt moet minstens 1 goede 70 mm film gezien hebben.
Als de zaal/projector/etc kwalitatief goed zijn heb je echt het gevoel dat je in de film zit.
Kortom: gewoon een keer gaan kijken!

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

RuudG

#2
Dank je voor de links, Rob. En ik ben het er helemaal mee eens dat 70mm een onvergetelijke ervaring is.

Overigens moet er wel een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen een film geschoten op 65mm en een 70mm release print van een 35mm origineel.

Bv. de genoemde Alien is op 35mm geschoten met ook een opgeblazen 70mm release print. Close Encounters snoept daarentegen van beide formaten, de special effects zijn op 65mm geschoten en de rest op 35mm. De release prints zijn zowel in 35mm als 70mm gefabriceerd.

Dat geldt ook voor de 70mm films die in de http://www.theateraandeparade.nl/
link aangekondigd staan, nl. Blue Thunder, Outland en Annie. Deze zijn allen op 35mm geschoten. Ik wist overigens niet eens dat er 70mm release prints van Blue Thunder en Outland bestonden, wel van Annie.

Lawrence of Arabia is een ander verhaal, volledig geschoten in Super Panavision 70 is dit een "echte" 70mm film. De film is niet al te lang geleden geheel op 70mm gerestaureerd door Robert Harris. Ik ben benieuwd of de in Nederland gedraaide print van de gerestaureerde versie afkomstig is. Uit de USA heb ik alleen maar juichverhalen gehoord over de verbluffende beeldkwaliteit van de gerestaureerde versie.

Groeten,

Ruud

Robbo

#3
Ruud,

Op de in70mm.com website kun je onder 'lists' veel info vinden over de diverse formaten en welke films daarin uitgebracht zijn. Maar je weet er al het een en ander van zo te lezen ;)


Rob

Gaeje

het is altijd gedraaid op maximum 65 mm denk ik, ik geloof dat er niets kan worden gedraaid op 70 mm, die 5 mm is om klank toe te voegen.

RuudG

#5
Quotehet is altijd gedraaid op maximum 65 mm denk ik, ik geloof dat er niets kan worden gedraaid op 70 mm, die 5 mm is om klank toe te voegen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Je ziet echter dat gemakshalve toch vaak over 70mm gesproken wordt. Meestal valt de term 65mm alleen als er expliciet over het opname formaat gesproken wordt. En soms worden de termen 65mm en 70mm, uit pure slordigheid, in een zin/stukje allemaal door elkaar gebruikt. Daar maak ik mezelf ook regelmatig schuldig aan, hoewel ik hierboven redelijk zorgvuldig ben geweest  :)

En om het helemaal onduidelijk te maken, heten twee bekende 70mm opnameprocessen officieel resp. Super Panavison 70 en Ultra Panavision 70, maar er wordt desondanks toch op 65mm geschoten  ;) Overigens wordt Ultra Panavision ook M-G-M Camera 65 genoemd, waaruit inderdaad blijkt dat er op 65mm geschoten werd.

Tot slot werd er in 1929-1930 naast 65mm ook echt op 70mm film geschoten. Er zijn overigens in beginjaren van de film nog veel meer negatief formaten gebruikt, zoals bv. 56mm, 63mm en 68mm. Maar die waren allemaal niet zo'n lang leven beschoren.

Groeten,

Ruud

Gaeje

i know, over filmformaten kan je wel een boompje opzetten maar ja...
dat heeft nog weinig te maken met HT eigenlijk hé. ik heb echter wel
nog nooit een 70 mm voorstelling gezien (jammerlijk genoeg). Het beste
dat ik al gezien heb is voorlopig nog steeds IMAX.

Groeten, G.