B&W ASW650

Started by Robert, August 7, 2003, 21:20:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert

REVIEW B&W ASW650





VOORWOORD

De B&W ASW650 zit tussen de ASW600 en de ASW675 in. Dieper en meer vermogen dan de ASW600 en weer een goed compromis als de ASW675 net iets te hoog gegrepen is. De ASW650 is samen met de ASW675 geschikt voor ruimtes tot 35m2 en is ook aan te raden in een combinatie met zuilen als fronts. B&W adviseert een combinatie met de 602.5/603/604 S3 als fronts en mijn Infinity fronts vertonen veel overeenkomsten met de 604 S3. Dus de ASW650 was een logische keuze in de toch al dunne markt van subwoofers tot €800.

De ASW650 is (net als alle B&W subwoofers) speciaal ontworpen om te voldoen aan de eisen voor veelvragende formaten zoals DD en DTS en heeft alle eigenschappen van de ASW600, maar is beter geschikt voor grotere ruimtes. Dit wordt bereikt door 3 onderdelen ten opzichte van de ASW600 aan te passen:

- Grotere behuizing (50 liter voor de woofer)
- Krachtigere versterker (200 Watt Klasse B versterker)
- Grotere woofer (30 cm papier/Kevlar met hars geïmpregneerd)

De specs van B&W geven aan dat de ASW650 op het -3 dB punt tot 25 Hz (EQ op A) reikt. Het -6 dB punt ligt op 20 Hz.
In Heimkino (8/2002) kwam de ASW650 als "Testsieger" uit de test voor de "Oberklasse" waar hij getest werd tegenover de Quadral PowerCube 300. Dit is natuurlijk niet echt een test tegenover maar één andere sub.
Volgens de metingen uit die test komt de ASW650 ZONDER afval tot 28 Hz. Daaruit maak ik op dat B&W niet geprobeerd heeft om de specs beter te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn.
En in grote ruimtes loopt de geluidsdruk ook gauw naar extreme niveau's en de ASW650 is daarvoor voorzien van het Bass Overload Surpression System waarbij een deel van de versterker, gekoppeld aan de uitslageigenschappen van de woofer, ruw klinkende vervorming herkent, zodra het systeem in de richting van overbelasting gaat.

Mijn eerste en vorige subwoofer was de Kenwood SW-501 en met mijn stijgende eisen voldeed deze niet meer. Ik was op zoek naar een subwoofer die de bas sneller, droger en zuiverder (en dat zonder bijgeluiden) kon produceren. De ASW650 kwam gelijk "in the picture" door zijn gesloten behuizing (alle huidige B&W subwoofer vanaf de ASW600 zijn gesloten) die bekend staat om de muzikaliteit en zuivere klank.


VOORDELEN GESLOTEN BEHUIZING

- Zuchtende bijgeluiden kunnen niet ontstaan, omdat er geen baspoort is. Dit is een kenmerk die in bepaalde mate bij iedere subwoofer aanwezig is, bij de een minder opvallend dan bij de andere.

- De lucht blijft in de behuizing en wordt door de woofer gebruikt als een soort trampoline. De woofer kan harder aangestuurd worden met een kleinere kans dat de ophanging wordt beschadigd.


NADELEN GESLOTEN BEHUIZING

- Door het gesloten principe en de niet aanwezige baspoort de woofer niet helpt in het laag is er meer vermogen nodig om hetzelfde te kunnen presteren dan hun basreflex collega's. Niet voor niks hebben de topklasse subwoofers van B&W een schakelende Klasse D versterker van 1000 Watt aan boord. Bij het basreflex principe verlengt de baspoort het laag vanaf het punt waar de woofer er mee ophoudt. Dit zorgt voor ongeveer 3 dB winst.

- Ook gaan ze (in veel gevallen) minder diep dan hun basreflex collega's. Vandaar dat er simpelweg gewoon meer vermogen nodig is.


BEHUIZING

De behuizing vormt de basis. De behuizing heeft 18mm dikke wanden en is intern verstevigd (bracing) met panelen op strategische plaatsen. De output wordt minder verstoord doordat paneelresonanties onderdrukt worden en het laag wordt door bracing ook nog wat strakker. Verbindingen zijn dubbel verlijmd om lekken van lucht tegen te gaan. Allemaal punten die zorgen voor een solide behuizing. De kloptest duidt erop dat de kast zeer massief is (bijna net zo massief als mijn frontspeakers), maar er is nog lichte holligheid te horen (ook door SiR-ROUND geconstateerd).


WOOFER

De (long throw) woofer is ook een verhaal apart. Deze bestaat uit een mix van dikke vezelpulp (papier), kevlar vezels en hars. Het dikke vezelpulp wordt versterkt met Kevlar vezels (10 – 20% van de totale woofer) en het geheel wordt daarna zwaar geïmpregneerd met hars om een extreem stijve woofer te krijgen die de druk opgebouwd in de kast aankan. De ophanging is van een soort rubber en ziet er heel stug uit, dit is een vereiste om de woofer gecentreerd te houden over de gehele lengte bij een grote uitslag. De woofer van de ASW650 is in staat een grote uitslag van 30 mm (peak-to-peak) te maken. De stofkap is overbemeten en geeft de woofer meer stijfheid en vermindert doorbuigen.



VERSTERKER

De ASW650 heeft een speciaal aangepaste versterker om bij de combinatie van woofer/behuizing tot optimale prestaties te komen en een strak laag te geven terwijl de behuizing niet extreem groot is.
De ASW650 heeft een krachtige 200 Watt Klasse B versterker aan boord. De versterker blijkt goed afgestemd te zijn, want in tegenstelling tot de Kenwood die pas NA 9 uur bas begon te geven staat het volume op de B&W voor mijn gecalibreerde geluidsdruk van 72/73 dB iets onder 9 uur. De Kenwood had een Klasse D versterker en zijn koelribben waren altijd koud, van de B&W worden ze een licht lauw, je kunt net merken dat de koellribben niet compleet koud zijn, dit komt omdat een Klasse B versterker minder efficient is in het omzetten van elektrische energie naar akoestieke energie (een goede Klasse D versterker is >90% efficient).

Het verschil tussen de ASW300/600/650 en de ASW675/CM/CDM/800/850 is de voeding. De ASW300/600/650 hebben een conventionele lineare voeding met grote transformators, terwijl de ASW675/CM/CDM/800/850 een vermogen factor gecorrigeerde schakelende voeding (Swithed Mode Power Supply) hebben. De schakelende voedingen zijn lichter, kleiner, minder lawaaierig en zijn beter in het reguleren van hun uitgangsvoltage, maar wanneer ze continu overbelast worden lopen ze het risico beschadigd te raken. Een conventionele lineare voeding reguleert zijn uitgangsvoltage niet zo goed, maar kan goed omgaan met extreme overbelasting voor een lange tijd maar wel op een lager niveau.


HOE WERKT BOSS?

Alle B&W subwoofers hebben hetzelfde Bass Overload Suppression System. Dit systeem reduceert hoorbare vervorming geassocieerd met versterkers die overbelast worden, het bekende "clipping". Clipping is een afwijking van de golfvorm en bevat een grote hoeveelheid hoge frequentie informatie (de scherpe randen van de golfvorm) wat  makkelijk hoorbaar is. BOSS verzacht de randen van de randen van de golfvorm als de versterker bijna begint te clippen en reduceert zo hoge frequentie informatie en maakt de overbelasting minder opvallend. Dit helpt ook de woofer te beschermen tegen oververhitting.


EQ

De afval in het laag kan worden veranderd met de EQ. Stand A (welke ook voor de specs gebruikt wordt) kun je vergelijken met de Depth stand op een REL sub. Stand B kun je vergelijken met de Slam stand op een REL sub. Volgens B&W is stand A om een boemerige akoestiek (door plaatsing in de buurt van muren) te compenseren, stand B zorgt voor een droge sound bij plaatsing uit de hoek. Zelf zie ik stand A voor maximale diepte waarbij hoge geluidsdruk niet vereist is. Met stand B lever je wat laag in voor een hogere geluidsdruk. Ik hoor lichte verschillen, waarbij stand A mij beter bevalt. Stand B klinkt minder uitgewogen dan stand A.


AANSLUITINGEN

Ingangen
De meest gebruike ingang zal line in (2 stuks) zijn,  en stereo (L, R) luidspreker aansluitingen (high passed).

Uitgangen
2x line out (high passed) en 2x link out (parellel met line in).

Fase
De fase kan veranderd worden door een schakelaar (0° en 180°). Bij opstelling in de buurt van de frontspeakers is 0° de beste keus. 180° is ervoor als de sub ver van de frontspeakers staat of als de receiver/versterker de fase omkeerd.

Crossover
De crossover is instelbaar van 40 - 180 Hz. De crossover kan met een schakelaar uitgeschakeld/bypassed worden. Dit gebeurt in de meeste gevallen, omdat de receiver de crossover bepaald.

Stand by
De B&W heeft een schakelaar voor stand by. De auto stand zorgt ervoor dat na ongeveer 5 minuten geen signaal de sub uitspringt in de stand by. Ikzelf vind het irritant als tijdens een film de sub uit- en aanspringt en gelukkig kun je daarom de schakelaar op On zetten en dan blijft de sub constant aan.

Volume
Zoals bij iedere actieve subwoofer is er natuurlijk een volumeknop aanwezig, net als de andere knoppen is deze van een degelijke kwaliteit. De volumeknop is zeer gevoelig uitgelegd, met een kleine draai van een paar millimeters heb je er zo weer een paar dB erbij. De combinatie conus/versterker/volumeknop kun je gerust bestempelen als zeer gevoelig.


PLAATSING

De beste plek voor de ASW650 in mijn ruimte van 4.75x3.75 (lxb) is naast de linkerfront, waar hij op minimale afstand (15 cm) van mijn equipment rack staat, op deze plek is de B&W het minst lokaliseerbaar.
Ik heb de spikes er weer onder weg gedaan en de B&W klinkt nu stukken beter. Toen de B&W op spikes stond en ik met mijn linkerhand de zijkant van de B&W aanraakte terwijl ik met mijn rechterhand op de tegenovergestelde zijkant klopte zat er beweging in de kast, de kast trilde na (met dank aan SiR-ROUND).
Dit trucje heb ik ook gedaan nadat ik de spikes er weer onder weg gedaan heb en guess what.... de kast trilde niet na.
Ook heb ik het idee, dat bijgeluiden sneller hoorbaar worden als de sub op de spikes komt te staan, omdat er ruimte onder de sub komt en deze geluiden gereflecteerd worden door de vloer. Ik had precies hetzelfde mijn de Kenwood.


AFSTELLING

Met de volgende speaker settings laat ik de B&W optimaal tot zijn recht komen in MIJN situatie.

- Fronts op LARGE
- Center op SMALL
- Rears op SMALL

Crossover op de subwoofer staat uitgeschakeld (bypassed) en wordt door de receiver bepaald (waar ik jammer genoeg niet de waarde van weet).
Ik heb de speakers met een Volcraft dB meter en Platinum afgesteld op 75 dB en de B&W op 72-73 dB (door de afval van de dB meter in het laag).



INSPELEN

Ik heb de B&W 48 uur volop laten "wooferen" (lees: inspelen), voordat ik er mijn normale volume op gegooid heb. Mijn bas referentie tracks die ik daarvoor gebruikt hebt:

112 - It's Over Now
Simpel één woord: extreem. De bas voert de boventoon met een wollig karakter.

Kenwood: een vol laag, met lichte bijgeluiden, maar niet zo snel.
B&W: precies hetzelfde volle laag, zonder bijgeluiden, maar veel sneller.

Da Brat ft Tyrese - What U Like
Met dit nummer kun je snel horen of een subwoofer de bas snel kan volgen en droog kan brengen (meestal wordt het te dik erop gelegd en te wollig). Ook zit er een "zuchtende bastoon" in waarmee je gemakkelijk de sub kan lokaliseren als de plaatsing niet juist is.

Kenwood: redelijk strak laag, maar het zuchtende bastoontje laat zuchtende bijgeluiden horen en de beats zijn niet strak.
B&W: superstrak en droog laag, zonder de zuchtende bijgeluiden.

Nelly - Country Grammar
Mijn bas referentie track voor subwoofers. Als het ontwerp niet goed in elkaar steekt dan hoor je het met dit nummer.

Kenwood: Hier valt het grootste verschil te bemerken. Een enorme hoeveelheid bijgeluiden en een ongedefineerd (dik/traag) laag.
B&W: Een strak, iets droger, zonder bijgeluiden en minder rommelig laag.

Om Nelly's Country Grammar te downloaden klik hier.

TQ - Bye Bye Baby
Goede test om de snelheid/droogte van het laag te testen.

Kenwood: Traag en (licht) dik laag, zonder echte bijgeluiden.
B&W: Gortdroog (wat nog een tikkeltje droger kan) en een snel, zuiver laag.


GELUID

Met de ASW650 luister ik echt naar de bas zelf en niet naar de behuizing zoals bij de Kenwood. De bas is sneller en volgt beter het signaal en het wollige is er vanaf en daardoor klinkt het laag superdroog. Of zoals de duitsers zeggen: "trockenknockene bässe". Maar waar ik wel het meeste van geniet is dat er geen zuchtende bijgeluiden zijn. De Kenwood haalde mij soms compleet uit de muziek/film omdat de bijgeluiden duidelijk hoorbaar waren en behoorlijk storen. Met de ASW650 luister ik nog steeds heel geconcentreerd om hem te betrappen om een foutje, maar nog zonder succes.

Voor film heb ik juist die films gepakt waar de Kenwood niet helemaal mee uit de voeten kon.

The Fast And The Furious (scene 17): Als Vin Diesel zijn "900 Horse Power of Detroit Muscles" start.

De Kenwood liet een hol en ongecontroleerd laag bas over, de B&W daarentegen haalde het laag minder naar voren en "the start" klinkt veel meer "zoals het hoort".

The Fast And The Furious (scene 18): De race om voor de freight train uit te komen.

De gehele rit (totdat ze over het spoor zijn) is er laag aanwezig, op het moment dat Paul Walker zijn laatste NOS gebruikt komt er nog een lading laag overheen. Simpel gezegd: geen headroom genoeg voor de Kenwood (laag over het al aanwezige laag heen) en een hol laag was het effect. De B&W heeft wel de headroom hiervoor en drukt het laag er gewoon bovenop zonder problemen.

The Terminator (openingsscene): Een vliegende "hunter/killer" (van right rear -> right front -> center) geeft een behoorlijke hoeveelheid laag. Het laag loopt verder door naar beneden en komt met veel meer druk over (ook voelbaar).

Door de gesloten behuizing heb ik ook het idee dat bepaalde frequenties minder op de voorgrond worden getrokken en klinkt het in mijn oren veel correcter.


BEDIENING

Met de bediening ben ik achteruit gegaan t.o.v. de Kenwood welke knoppen voor on/off, stand by en volume op de voorzijde had welke ook via de AB waren te regelen. De On/Off schakelaar zit onder de koelribben en dat is niet handig als je er bij moet (gelukkig ben ik niet de enigste met die probleem, de mensen die ook dit probleem hebben weten dat ik hen bedoel ;-)). Maar als je bedenkt dat je voor het grootste deel alleen bij het afstellen bij de controls moet dan valt de bediening nog reuze mee.


MvrGr.
Robert

Scarp

#1
Leuke review Robert. Is inderdaad een prima sub (ik heb 'm ook gehad).

Robert

#2
Quote from: Scarp on August  7, 2003, 21:26:54
Leuke review Robert.

Thanx ;)


Quote from: Scarp on August  7, 2003, 21:26:54
Is inderdaad een prima sub (ik heb 'm ook gehad).

Klopt, ik heb je ook een tijdje terug naar je ervaring met de ASW650 gevraagd ;)


MvrGr.
Robert

DrBoom

Erg uitgebreidde review moet ik zeggen, dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had :)

Ik begon al schrik te krijgen dat de specs van B&W (die -3dB op 25 Hz) zwaar overdreven waren omdat ik bij m'n eigen metingen al op dat punt zit bij 35 Hz of hoger zelfs. Maar ja, ik zal dan maar geloven wat Heimkino zegt, die zullen wel betere meettoestellen hebben dan een Voltcraft SPL meter ;)

De prijs/kwaliteit was bij mij ook de doorslag voor de 650, de 675 vond ik veel te duur, en de 650 was lekker groot ;D

patrick_vdb

#4
Hi Robert,

Ondanks het vervelende euvel met de Sony toch besloten de review online te zetten, goed man! :)

Mooi, duidelijk en overzichtelijke review, waarom heb je 'm niet geplaatst in de hardware review sectie (misschien dat Frank of Garmt dit nog voor je willen doen)?

Wanneer de ASW650 net zulke koelribben en voeding heeft hangen als de ASW4000 dan zijn het idd aardige capriolen welke je kunt uithalen om de sub aan te zetten (mist niet toegankelijk van de zijkant)  ;D

Wat betreft de specs. B&W draait er idd niet zo om heen, zijn toch altijd wel recht door zee met hun specificaties, alhoewel het ze echt gesiert had wanneer ze bv het 2dB punt als eikpunt hadden genomen (zoals ze dat voorheen deden).

Overigens is de mate van poortruis en de hierdoor onstaande lokaliseerbaarheid zeer afhankelijk van de poort en z''n ontwerp. Niet elke sub heeft er last van ;)

Mvrgr

Patrick

Robert

#5
Quote from: patrick_vdb on August  7, 2003, 23:59:11Ondanks het vervelende euvel met de Sony toch besloten de review online te zetten, goed man! :)

Kon het niet laten, mijn handen jeukten om het online te zetten ;D


Quote from: patrick_vdb on August  7, 2003, 23:59:11Waarom heb je 'm niet geplaatst in de hardware review sectie (misschien dat Frank of Garmt dit nog voor je willen doen)?

Is gedaan door "your friendly neighbourhood Garmtster" ;)


Quote from: patrick_vdb on August  7, 2003, 23:59:11Wanneer de ASW650 net zulke koelribben en voeding heeft hangen als de ASW4000 dan zijn het idd aardige capriolen welke je kunt uithalen om de sub aan te zetten (mist niet toegankelijk van de zijkant)  ;D

Volgens mij heeft de ASW650 wel wat kleinere koelribben dan de ASW4000, maar erover heen rekken hoef ik gelukkig niet, want ik kan er vanaf de zijkant bij ;D
Maar handig is anders ;)


Quote from: patrick_vdb on August  7, 2003, 23:59:11
Wat betreft de specs. B&W draait er idd niet zo om heen, zijn toch altijd wel recht door zee met hun specificaties, alhoewel het ze echt gesiert had wanneer ze bv het 2dB punt als eikpunt hadden genomen (zoals ze dat voorheen deden).

Ik vind B&W wel apart met het frequentieverloop- en bereik. Waarbij frequentiebereik -6 dB is en frequentieverloop ±3dB.


Quote from: patrick_vdb on August  7, 2003, 23:59:11
Overigens is de mate van poortruis en de hierdoor onstaande lokaliseerbaarheid zeer afhankelijk van de poort en z''n ontwerp. Niet elke sub heeft er last van ;)

Nu vind ik zelf het Flowport ontwerp één van de betere ontwerpen en ik denk dat het ook wel bij de ASW4000 aanwezig is, maar in zo'n mate dat het zo goed als onhoorbaar is.


MvrGr.
Robert

garmtz

heb het topic verplaatst. Leuk review, zeer nuttig voor mensen die er over denken de sub te kopen denk ik!

Point7

Ik ben ook een ASW650 bezitter en het verschil met mijn Infinity Alpha Sub was gigantisch.

Ik stoorde mij heel erg aan bijgeluiden uit de basspoort van de Infinity. Vooral bij heel lage tonen hoorde je geen bass meer, maar wel geblaas.

Daarom dat ik de voorkeur had op een gesloten systeem bij mijn volgende sub.

Gelukkig kwam B&W toen juist uit met de nieuwe serie subwoofers (ASW300/600/650).

Niet alleen waren er geen bijgeluiden, maar de sub gaat ook veel dieper en klinkt veel strakker. Hij geeft veel meer punch.
Ik ben zeeeeer tevreden over de ASW650.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

MarcoV

Interessante review Robert!

Ik heb ook nog naast een ASW 650  gestaan toen ik een WAF-vriendelijke sub zocht, en kreeg hier spontaan 30% korting over aangeboden  :)...Zeker na jouw review lijkt me dat wel 'bang for the bucks', maar hij was op dat moment helaas niet WAF-vriendelijk genoeg  ;)

Marco

Robert

#9
Quote from: garmtz on August  8, 2003, 10:02:59heb het topic verplaatst. Leuk review, zeer nuttig voor mensen die er over denken de sub te kopen denk ik!

Ik kom gelijk al in het hardware review sectie te staan, zo zo ;D

Ik heb ook alweer een paar dingen vergeten en die zal ik nog toevoegen, maar dat zal dan een een nieuwe post worden aangezien mijn bericht anders te lang is (al die restricties ook, je kunt niet eens een fatsoenlijke review schrijven, had ik ook al met mijn Sony DVP-NS905V dvd speler ;D)


MvrGr.
Robert

Robert

#10
Quote from: Point7 on August  8, 2003, 10:28:21Ik ben ook een ASW650 bezitter en het verschil met mijn Infinity Alpha Sub was gigantisch.

Ik stoorde mij heel erg aan bijgeluiden uit de basspoort van de Infinity. Vooral bij heel lage tonen hoorde je geen bass meer, maar wel geblaas.

Daarom dat ik de voorkeur had op een gesloten systeem bij mijn volgende sub.

Ik had PRECIES dezelfde ervaring, vandaar ook de voorkeur voor een gesloten behuizing ;)


MvrGr.
Robert

Robert

#11
Quote from: MarcoV on August  8, 2003, 10:31:44Ik heb ook nog naast een ASW 650  gestaan toen ik een WAF-vriendelijke sub zocht, en kreeg hier spontaan 30% korting over aangeboden  :)...Zeker na jouw review lijkt me dat wel 'bang for the bucks', maar hij was op dat moment helaas niet WAF-vriendelijk genoeg  ;)

Niet-WAF vriendelijk genoeg :o

Het is al een kleine kast met maar 50 liter inhoud, alleen de B&W ASW675 is nog kleiner met 340x340x411 mm (hxbxd). Ik ben er al op achteruit gegaan met kastinhoud, gelukkig niet met de geluidskwaliteit (integendeel).


MvrGr.
Robert

MarcoV

Quote from: Robert on August  8, 2003, 12:33:45

Niet-WAF vriendelijk genoeg :o

alleen de B&W ASW675 is nog kleiner met 340x340x411 mm (hxbxd).

MvrGr.
Robert


Nou, dát is bij mij thuis WAF-vriendelijk  ;)
Evengoed is het uiteindelijk een grotere sub geworden hoor  :)

Marco

SiR-ROUND

#13
De sub heeft een prima afmeting...

Ik heb er nog geen filmpje mee kunnen kijken chez Robèrt, maar het is zeker een goede sub dusver...

Jammer dat Robert niet regiovrij is, wil "The Haunting" reg 1 van mij, wel eens horen...

Duidelijk was de enorme verbetering t.o.v de Kenwood.

Droger en strakker geluid, en eindelijk geen poortruis meer...

Binnenkort ff filmpje doen...

(editted to unrated status)

Spacebass

Leuk en erg uitgebreid review robert! 8)

Robert

#15
REVIEW TOEVOEGING


POSITIEF

- Gesloten behuizing
- Stijve 12" woofer
- Diep, snel en droog laag
- Geen bijgeluiden
- Redelijk compacte behuizing


NEGATIEF

- Bediening is niet gebruiksvriendelijk
- Prijs/prestatie is niet optimaal (geldt alleen als je hem niet goedkoper kunt krijgen dan de adviesprijs van €800)
- Geluidsbeeldintegratie luistert vrij nauw


De technische specificaties van de B&W ASW650 heb ik in Excel gemaakt en gezipped opgeslagen en die kun je hier downloaden.


De setup waarop ik de B&W ASW650 heb getest bestaat uit het volgende:


Apparatuur

Flat TV: Sony KV-28FX65 (ISF calibrated)
S-VHS VCR: JVC HR-S6852
DVD: Sony DVP-NS905V
A/V Amp: Sony STR-DB930QS


Luidsprekers

Fronts: Infinity Reference 61 Mk II
Center: Infinity Reference 100 Mk II
Rears: Infinity Reference 100 Mk II
Subwoofer: B&W ASW650


Afstandsbediening

Philips Pronto SBC RU 940 + SBC RU 941


Speakerkabels

Fronts: Van Den Hul - The Royal Jade Hybrid, 2.53 mm² (2x 3.2 m)
Center: Van Den Hul - The Royal Jade Hybrid, 2.53 mm² (1x 3.2 m)
Rears: Van Den Hul - The Royal Jade Hybrid, 2.53 mm² (2x 13 m)


Audiokabels

Digitale kabel (dvd --> receiver): Eichmann Digital eXpress coaxiale kabel (1 m)
Audiokabel (video --> receiver): Vivanco (1 m)
Cinchkabel (receiver --> sub): Monster MonsterBass 100 (4 m)


Videokabels

Scartkabel (dvd --> tv): Vergulde no-name scartkabel (1 m)
Scartkabel (video --> tv): Verzilverde no-name scartkabel (1 m)


Overige kabels

Antennekabel: Vivanco 75 ohm (12 m)


Spanningsbeveiliging

Trust Power Protector 530



MvrGr.
Robert

suyver

Erg goede review! Knap geschreven ook. Deze sub is er eentje die ik wel eens wil beluisteren als ik mijn huidige sub ga vervangen.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Scarp


marz01

leuke review :)
vooral omdat ik dezelfde sub heb ;D
maar je hebt hem nu plat op de vloer staan ???
ik heb de mijne tijdelijk op de bijgeleverde rubber dopjes staan, ik had eerst de vibrapods hierin geplaatst maar dat ging niet goed aangezien het gewicht van de sub nu teveel druk gaf op sommige plaatsen van de vibrapods en ingedeukt waren
ik moet nog een natuursteentje laten maken en dan wil ging uitvogelen wat het best klinkt, ideaal is dus vibrapods>>steen>>spikes>>sub.
laatst was ik me sub opnieuw aan het afregelen met de db-meter en mijn vriendin zat bij de bovenburen weg te trillen op de bank ;D maar dit wil ik op de een of andere manier toch verminderen zonder het volume al te zacht te zetten
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

Robert

#19
Quote from: marz01 on August 10, 2003, 00:51:22
leuke review :)
vooral omdat ik dezelfde sub heb ;D
maar je hebt hem nu plat op de vloer staan ???
ik heb de mijne tijdelijk op de bijgeleverde rubber dopjes staan, ik had eerst de vibrapods hierin geplaatst maar dat ging niet goed aangezien het gewicht van de sub nu teveel druk gaf op sommige plaatsen van de vibrapods en ingedeukt waren
ik moet nog een natuursteentje laten maken en dan wil ging uitvogelen wat het best klinkt, ideaal is dus vibrapods>>steen>>spikes>>sub.
laatst was ik me sub opnieuw aan het afregelen met de db-meter en mijn vriendin zat bij de bovenburen weg te trillen op de bank ;D maar dit wil ik op de een of andere manier toch verminderen zonder het volume al te zacht te zetten

Gaat goed hier met de B&W ASW650 (3x eigenaar, 1x ex-eigenaar, 1x bijna eigenaar) ;D

Op de één of andere manier klinkt de B&W plat op de vloer beter dan met spikes (met spikes was er geen verbetering van strakheid). Volgens mij zorgt mijn houten verdiepingsvloer voor resonanties/bijgeluiden tussen de sub en de vloer (als de sub iets van de vloer gelift wordt).
Met de Kenwood had ik ook die resonanties/bijgeluiden, maar met spikes klonkt ie wel weer strakker, misschien heeft de B&W zo'n goed design t.o.v. de Kenwood, dat spikes in mijn situatie niet werken, vind het ook heel raar in elkaar steken. Moet nog maar eens weer testen ;)


MvrGr.
Robert

marz01

maar je krijgt nu geen last met de buren?? lijkt mij dat dit erg doordreund naar beneden?? ???

heb je al met de bijgeleverde rubbers getest??

ik hoop dat je ook nog met een steentje en wat vibrapods gaat testen aangezien dat de meest iedeale opstelling moet wezen en ik nooit zo veel zin heb om te testen maar gewoon film wil kijken en wel wacht op reacties van de buren ;D
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

DrBoom

Ik heb de mijne ook op de bijgeleverde spikes staan, en daaronder steeds een €0.02 muntje waar een klein putje in geboord is.
Als ik de sub zo op de vloer zet zonder ofwel spikes, ofwel de rubberen pootjes, dan schuift die gewoon heen en weer tijdens een film ::)

'k ben wel van plan om binnenkort een set Soundcare Superspikes aan te schaffen, want nu moet ik terug elke keer die muntjes eronder prullen als ik die sub wil verzetten.

Robert

Quote from: marz01 on August 10, 2003, 14:00:38maar je krijgt nu geen last met de buren?? lijkt mij dat dit erg doordreund naar beneden?? ???

heb je al met de bijgeleverde rubbers getest??

ik hoop dat je ook nog met een steentje en wat vibrapods gaat testen aangezien dat de meest iedeale opstelling moet wezen en ik nooit zo veel zin heb om te testen maar gewoon film wil kijken en wel wacht op reacties van de buren ;D

We hebben een vrijstaand huis en ik heb alleen mijn ouders als onderburen en die kunnen heel veel hebben, met de B&W vinden ze het nu minder irritant klinken :o

Ik heb de rubberen paraplu's nog niet geprobeerd ;D

Ik ga normaal ook voor "sub -> spikes -> graniet -> vibrapods", maar vond dit resultaat toch wel opmerkelijk. Voor de fronts heb ik bijna de ideale situatie: "speaker -> spikes -> graniet", alleen de Vibrapods ontbreken nog.

Moet alles nog maar een keer weer testen ;)


MvrGr.
Robert

Robert

#23
Quote from: DrBoom on August 10, 2003, 14:18:57Als ik de sub zo op de vloer zet zonder ofwel spikes, ofwel de rubberen pootjes, dan schuift die gewoon heen en weer tijdens een film ::)

Wat voor vloer heb jij dan? ;D Wat doe je dat arme ding wel niet aan ;D


Quote from: DrBoom on August 10, 2003, 14:18:57'k ben wel van plan om binnenkort een set Soundcare Superspikes aan te schaffen, want nu moet ik terug elke keer die muntjes eronder prullen als ik die sub wil verzetten.

Die Soundcare spikes zie ik ook wel zitten, welke maat moet je dan hebben voor de ASW650, M6 (6 mm) of M8 (8 mm) ???


MvrGr.
Robert

DrBoom

De vloer hier is gewoon van die vloerbedekking, Novilon of hoe noemt da ook weer ???
Is nogal vrij glad, en als ik niks gebruik van stands, dan heeft die sub de neiging om naar rechts te draaien.
In't begin van een film staat hij dan mooi naar voor gericht, en tegen't einde is die zo 30° naar rechts verdraaid.

Voor de Superspikes moet je wel degelijk de M6 versie hebben, is zo voor alle B&W luidsprekers trouwens.