Mark and Daniel

Started by Guester, September 30, 2009, 12:57:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Quote from: ivo1986 on October  2, 2009, 10:09:37
Die zijn ook allemaal wel wat duurder dab 1200,- pp.
Heb je in het goedkopere segment (600 pp) nog tips.
Ben namelijk langzamerhand naar een luidsprekertje voor mijn moedere aan het kijken.

Als ik voor mezelf zoek vindt ik de juiste keuze maken al lastig, laat staan als ik zou moeten zoeken voor iemand wiens zoek-criteria ik niet ken.

De Quad L12 is een leuke all-rounder, het KEF-geluid staat mij zelf wel aan maar is wat smaak-gebonden, en bv. de Rega 3 is leuk maar loopt wat snel dicht (complexe muziek, op volume), ...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Op Klipsch wordt vaak wat neergekeken, en afgezien van de top-range zijn de speakers die ze in de markt zetten vaak opvallend build-to-a-price, maar in basis zitten er hele leuke dingen tussen.

In jouw prijskader zitten bv. de RB-61 en RB-81. Vooral in Azie zie je bv. deze modellen van Klipsch in meer of mindere mate gemodificeerd worden: van upgraded filter onderdelen, gedempte wanden / hoorn / chassis, naar totaal nieuw opgebouwde kasten / filters met gemodde drivers.

Bij Klipsch koop je relatief veel voor weinig, en aangezien de kern-onderdelen (drivers) in basis goed zijn laat zich eea. met veel succes vrij makkelijk opwaarderen: zelf was ik iig. telkens als ik een gemodde uitvoering hoorde zeer gecharmeerd.

Misschien een idee ?



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Guester

De toy klinkt goed voor z'n formaat en is ook mooi afgewerkt (smaak). Ik weet nog een demo paar te koop...
Sonos - Spotify

Robke

Ik heb onlangs een aantal XTZ luidsprekers beluisterd en die klonken toch echt verrekte goed voor een bijna ongelooflijk lage prijs.

ivo1986

Quote from: solitaire on October  2, 2009, 14:40:31
Als ik voor mezelf zoek vindt ik de juiste keuze maken al lastig, laat staan als ik zou moeten zoeken voor iemand wiens zoek-criteria ik niet ken.

De Quad L12 is een leuke all-rounder, het KEF-geluid staat mij zelf wel aan maar is wat smaak-gebonden, en bv. de Rega 3 is leuk maar loopt wat snel dicht (complexe muziek, op volume), ...


W.

De Quad zit ik ook serieus over na te denken.
Vind ik een goede luidspreker.
Kef houd ik zelf niet zo van.

Ik zoek een neutrale beetje saaie luidspreker zeg maar.

ivo1986

Quote from: solitaire on October  2, 2009, 15:29:29
Op Klipsch wordt vaak wat neergekeken, en afgezien van de top-range zijn de speakers die ze in de markt zetten vaak opvallend build-to-a-price, maar in basis zitten er hele leuke dingen tussen.

In jouw prijskader zitten bv. de RB-61 en RB-81. Vooral in Azie zie je bv. deze modellen van Klipsch in meer of mindere mate gemodificeerd worden: van upgraded filter onderdelen, gedempte wanden / hoorn / chassis, naar totaal nieuw opgebouwde kasten / filters met gemodde drivers.

Bij Klipsch koop je relatief veel voor weinig, en aangezien de kern-onderdelen (drivers) in basis goed zijn laat zich eea. met veel succes vrij makkelijk opwaarderen: zelf was ik iig. telkens als ik een gemodde uitvoering hoorde zeer gecharmeerd.

Misschien een idee ?



W.

Ik ben zelf niet zo handig.
En van anderen gehoord dat Klipsch niet zo mooi is.
Maar als jij zegt dat het beluisteren waard is ga ik het is doen.

Het moeilijke van in deze klasse te shoppen is dat je bijna nergens echt goed kan luisteren.

ivo1986

Quote from: Robke on October  3, 2009, 12:53:27
Ik heb onlangs een aantal XTZ luidsprekers beluisterd en die klonken toch echt verrekte goed voor een bijna ongelooflijk lage prijs.

Ik hoor goede verhalen over inderdaad. Bedankt voor de tip.

solitaire

Quote from: ivo1986 on October  3, 2009, 14:16:34
Ik ben zelf niet zo handig.
En van anderen gehoord dat Klipsch niet zo mooi is.
Maar als jij zegt dat het beluisteren waard is ga ik het is doen.

Het moeilijke van in deze klasse te shoppen is dat je bijna nergens echt goed kan luisteren.

Fabrieks-Klipsch'en uit deze series klinken al snel schel/piekerig/onrustig/ed., zeker als je ze koppeld aan apparatuur met een zelfde karakter (niet ongewoon voor electronica in dezelfde prijs-range) ... Een demo van een fabrieks-Klipsch kan om dezelfde reden dus best eens slecht uitvallen ("Klipsch niet zo mooi") ... Je koopt, als je nooit een gemod exemplaar hebt gehoord, een beetje op de gok.

Google anders eens, en laat wat je leest meewegen met je demo-ervaring. Maar verwacht geen 'beetje saaie luidspreker', zowel niet gemod als ongemod. Luidsprekers met een breed klank-palet / wijd dynamisch spectrum / ed., en juist daardoor imo. in staat muziek als muziek weer te geven ipv. als een afgevlakt kopietje, klinken trouwens zelden 'een beetje saai' ;).

Wil je afgevlakte kopietjes, koop dan een Dynaudio oid. . De Rega 3 is voor het budget behoorlijk neutraal (en 'neutral isn't sterile' :D), echter met de genoemde beperking. SF's presteren imo. ook vaak erg goed, maar 'k heb de kleine Toy alleen snel/profisorisch beluisterd, en heb er dus geen waardeoordeel over.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

S@m

Ivo, stap eens bij die zaak binnen op de Breestraat. Planken vol met kleine luidsprekers en direct luisterbaar....

Koen K

Knokki of zo toch? Da's de overbuurman van mijn pa ;D

S@m

Quote from: Koen K on October  3, 2009, 20:37:16
Knokki of zo toch? Da's de overbuurman van mijn pa ;D

In A'dam heb je natuurlijk ook een Van Breestraat, maar ik bedoel de Breestraat in Leiden.

Koen K

Oh, haha, sorry ;D

Die Knokki heeft ook planken vol kleine luidsprekers, onder meer de AE1.

S@m

Quote from: Koen K on October  4, 2009, 13:08:35
Oh, haha, sorry ;D

Die Knokki heeft ook planken vol kleine luidsprekers, onder meer de AE1.

Dan heeft Ivo keus.... ;)

ivo1986

Bedankt voor alle tips.

Die AE1 valt alleen een beetje buiten het 600 euro budget.

yorkie13

#39
de XTZ 99.26 zijn er voor 650 euro/paar
ik ben er zeer content mee

Zaagstra

Ik ben sinds een maand of 2 (?) de eigenaar van een setje M&D Sapphire. Niet gehinderd door enige technische kennis of ruime luisterervaring ben ik er heel blij mee ;-). Ze zijn wel redelijk lastig qua plaatsing, de bas met name is ietwat kritisch dus over de komende lange weekeindes moet er nog wat getuned worden. Maar door de bank genomen (en na de eerste "mijn God wat heb ik gedaan!" paniek ;-)) ben ik er erg blij mee.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

vertel meer vertel alles Hose runter! tell it all

ihk. "hardware reviews links en discussies / Mark and Daniel"

'k ben erg benieuwd naar een wat diepere omschrijving van de Sapphire !




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Quote from: solitaire on April 27, 2010, 16:38:50
vertel meer vertel alles Hose runter! tell it all

Ik heb ooit met het idee gespeeld mezelf eens in het Arnhemse uit te nodigen. Ik geloof nu dat het veiliger is om uit je buurt te blijven...   :blink:

Quote
ihk. "hardware reviews links en discussies / Mark and Daniel". 'k ben erg benieuwd naar een wat diepere omschrijving van de Sapphire !

Um. Ja. Wordt wel een uitdaging omdat ik op een heel andere manier luister (geloof ik tenminste) dan sommige anderen hier, plus dat ik een groot deel technische achtergrond mis (= er gene zak verstand van - willen - hebben). Ik denk ook dat ik wat vokabulair mis, om nog maar te zwijgen over luisterervaring. Maar ik zal mijn gedachten er eens over laten gaan - voor zover ze geen naakte vrouwen betreffen, dus heel veel ruimte is er niet.  :devil:

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

#43
Yep, it's 'bare it all' over at my place ! ;) Binnen een aantal maanden staat er een verhuizing van Mason Solitaire in de planning, daarna nodig ik je graag uit. Veiligheid en privacy gewaarborgt :worship:.

Je hebt me je ontwikkelingen rondom bv. de suikerklontjes ook zeer begrijpelijk kunnen schetsen, dus de klankbelevenis van je M&D zou toch ook moeten gaan ...

Maar iedere post is een persoonlijke beslissing, die ik natuurlijk respecteer.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

#44
Quote from: solitaire on April 28, 2010, 10:01:19
Yep, it's 'bare it all' over at my place ! ;) Binnen een aantal maanden staat er een verhuizing van Mason Solitaire in de planning, daarna nodig ik je graag uit. Veiligheid en privacy gewaarborgt :worship:.

Ik hoor wel wanneer het uitkomt. Het lijkt me leuk eens kennis met jou en je set kennis te maken.

QuoteJe hebt me je ontwikkelingen rondom bv. de suikerklontjes ook zeer begrijpelijk kunnen schetsen, dus de klankbelevenis van je M&D zou toch ook moeten gaan ...
Maar iedere post is een persoonlijke beslissing, die ik natuurlijk respecteer.

Het was meer een poging een smoes te vinden het niet te doen  ::).  Om een start te maken: in de laatste opstelling had de bas de neiging wat wollig te klinken en een dekentje opver het geluid te leggen. Gisteravond heb ik ze een 10cm naar achter geschoven en de bank iets van 5, en dat scheelde al een heel stuk. Het klinkt nu allemaal erg levend(ig). Bij hogere volumes wil het bij de luide passages (Also Sprach Zarathustra, retteketet boem boem) wel een tikkie dichtlopen/schel worden, maar dat kan evengoed aangeven dat ze wat meer juice willen hebben. Voor een klein kassie is de bas in elk geval heel strak, diep en voelbaar, stukken beter dan de KEF's die ik had (KEF103.3 met 2,5x de inhoud.

EN miscchien moest ik maar weer eens met de klontjes aan de gang. Ik weet nou tenminste waar ik aan begin.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

Mijn ervaring met M&D is idd. dat een maximale weergave een maximale inspanning kost. Met de akoestiek ben je al druk bezig. De M&D's lopen naar mijn (eenmalige) ervaring snel dicht, maar het zou best ook de CA kunnen zijn die leegloopt ('k ken de 840 alleen casual): een keer een andere versterker proberen leerd je hier meer. Ook is extreme levendigheid, grenzend aan impuls-weergave-zonder-toon-inhoud, schijnbaar verhoogd contrast tussen noten, soms een kwestie van gaan naar een iets 'zachtere' plaatsing: gebruik je nu iets metaal ga je naar hard-hout / ceramiek, naar zacht-hout / stug-rubber, naar zacht rubber  / veer-tensie, naar klein-oppervlak near-liquids, naar groot-oppervlak near-liquids (en een soortgelijke reeks aan 'vormen'). De moeite van het experimenteren waard (makkelijk uit te voeren, relatief kostengunstig aan te schaffen).

Mijn main problem met de M&D die ik beluisterde was dat de verschillende muziek-lijnen goed 'gescheiden' te volgen waren, maar vnl. doordat ze een ander karakter hadden (bv. de weergave van stem en gitaar was alsof ze uit twee verschillende speakers kwam). Jij had vast de speakers niet aangeschaft als je dit had waargenomen, maar wat vindt jij van de consistensie van de weergave ?


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

koosnaampje-audiofiel

Quote from: B110 on September 30, 2009, 12:57:19
Heeft iemand hier al de Mark and Daniel monitors gehoord?

Zo'n kleine monitor en dan tot 45hz?
http://www.mark-daniel.com/Pro_En.asp?ProID=15
http://www.6moons.com/audioreviews/markdaniel3/ruby.html

En deze tot 38hz. Wel moeilijk aanstuurbaar.
http://www.mark-daniel.com/Pro_En.asp?ProID=14


Virusscan slaat op hol bij bijze links.... >:(


Klipsch, Denon.

Zaagstra

Quote from: solitaire on April 28, 2010, 13:52:02
De moeite van het experimenteren waard (makkelijk uit te voeren, relatief kostengunstig aan te schaffen).

De Elinex powerconditioner op Hyperion magneetzwevers plaatsen hielp tot mijn verbazing ook al een eind (gewoon uitgeprobeerd).

Quote
Mijn main problem met de M&D die ik beluisterde was dat de verschillende muziek-lijnen goed 'gescheiden' te volgen waren, maar vnl. doordat ze een ander karakter hadden (bv. de weergave van stem en gitaar was alsof ze uit twee verschillende speakers kwam). Jij had vast de speakers niet aangeschaft als je dit had waargenomen, maar wat vindt jij van de consistensie van de weergave ?

Mij is zoiets niet opgevallen, ik zal het eens beluisteren. Bedoel je met verschillende speakers dat het als verschillende modellen/merken klonk?

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

Quote from: Zaagstra on April 28, 2010, 14:09:22
De Elinex powerconditioner op Hyperion magneetzwevers plaatsen hielp tot mijn verbazing ook al een eind (gewoon uitgeprobeerd).

precies !


Quote from: Zaagstra on April 28, 2010, 14:09:22
Mij is zoiets niet opgevallen, ik zal het eens beluisteren. Bedoel je met verschillende speakers dat het als verschillende modellen/merken klonk?

precies !



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.