Mark and Daniel

Started by Guester, September 30, 2009, 12:57:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Guester

Heeft iemand hier al de Mark and Daniel monitors gehoord?

Zo'n kleine monitor en dan tot 45hz?
http://www.mark-daniel.com/Pro_En.asp?ProID=15
http://www.6moons.com/audioreviews/markdaniel3/ruby.html

En deze tot 38hz. Wel moeilijk aanstuurbaar.
http://www.mark-daniel.com/Pro_En.asp?ProID=14




Sonos - Spotify

S@m

Ben je op zoek naar een andere dan SF (monitor) luidspreker?

Guester

#2
Niet specifiek hoor, ben tevreden :). Maar ik kwam dit tegen en vroeg me af of iemand ze gehoord heeft..
Sonos - Spotify

S@m

Volgens mij was je ook geïnteresseerd in de Harbeth vandaar mijn vraag. Je hebt dus gewoon een gezonde dosis belangstelling... :smile:

btw. Welke SF heb je?

Guester

Juist ja...een zwak voor monitor luidsprekers...
Zelf heb ik de Liuto monitor...dat wist je toch wel? ;)
Sonos - Spotify

S@m

Quote from: B110 on September 30, 2009, 14:49:32
Zelf heb ik de Liuto monitor...dat wist je toch wel? ;)

Tuurlijk, maar 't was even aan m'n aandacht ontschoten....

Guester

Sonos - Spotify

S@m

Quote from: B110 on September 30, 2009, 15:09:27
Ontopic: ken je ze?

Nee, maar als er in een luidspreker zo'n tweeter zit dan loop ik er met een boog omheen. Enkel en alleen omdat m'n onderbuikgevoelens dit ingeven en dat is voor mij voldoende...

Guester

 ??? zijn die zo afschuwelijk dan...ik ken niet van zulke tweeters. Wel heb ik een keer linaeum A1 luidsprekers gehad, maar dat zal wel eer een andere techniek wezen. Dat hoog was prachtig.
Sonos - Spotify

S@m

't Is een soort van gevouwen aluminium en zou een zijdezacht hoog moeten geven. Ongetwijfeld klinkt zo'n constructie geweldig, maar mijn 'afkeer' (nou ja) is puur gebaseerd op.....niets eigenlijk

Interficior

Quote from: B110 on September 30, 2009, 12:57:19
Heeft iemand hier al de Mark and Daniel monitors gehoord?

Zo'n kleine monitor en dan tot 45hz?
http://www.mark-daniel.com/Pro_En.asp?ProID=15
http://www.6moons.com/audioreviews/markdaniel3/ruby.html
Die lage frequenties in vergelijking met andere monitoren van dat formaat komt omdat ze aan alles hebben moeten lopen trekken om dat eruit te krijgen. Een gevoeligheid van 82 dB is nou niet echt hoog. Die conus is gewoon loeizwaar. Vervolgens hebben ze door ditzelfde feit een tweeter enorm laag moeten aankoppelen - waar ik bij zo'n bandtweeter overigens mijn vraagtekens bij zet.
Take it or lease it

garmtz

Wat ik erover heb gelezen zo hier en daar, is men er redelijk enthousiast over. Zelf beluisteren is uiteraard het beste idee.

solitaire

Luisterervaring met een vroeg model Ruby (begin 2006, veel gestoeid met verschillende aansturing).

Klonk als een 1L 4cilinder in een Rolls: hard werken en niet vooruitkomen. Onnatuurlijk, doods, klankkleur ongelijk over weergavebereik, hyped (attack is scherp, naklinken afgekapt) ... enzovoort ... maar zo klinken 8/10 commerciele kleine luidsprekertjes. Helaas.

Er is veel commentaar op gekomen, er is driftig aan het product gesleuteld (het portfolio verloop boezemd mij ook geen vertrouwen in ... onderdelen iemand ?...), en van-horen-zeggen is eea. nu 'beter'.

a/ mijn klankkarakter is het niet, en ben er allergies voor
b/ ze zijn hun klankkarakter trouw gebleven, maar wellicht is eea. nu idd. 'beter'

zeker luisteren dus !!


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Guester

Ben niet van plan ze aan te schaffen. Ben zeer tevreden met Sf  :inlove:.
Ben gewoon benieuwd naar ervaringen.
Sonos - Spotify

solitaire

Ah, OK

Nou ja, op je eigen oren vertrouwen is altijd aan te raden natuurlijk.




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

ivo1986

Quote from: solitaire on September 30, 2009, 21:16:50
Klonk als een 1L 4cilinder in een Rolls: hard werken en niet vooruitkomen. Onnatuurlijk, doods, klankkleur ongelijk over weergavebereik, hyped (attack is scherp, naklinken afgekapt) ... enzovoort ... maar zo klinken 8/10 commerciele kleine luidsprekertjes. Helaas.

Ik vind je nu wel heel hard in je oordeel.
Mark en Daniel is wel moeilijk te matchen anders kan het hoog wel snel met te veel attack komen.
Met de juiste combi echt een goede luidspreker maar het moet wel je geluid zijn (lijkt op geen enkele mogelijke manier op een SF).

solitaire

#16
Quote from: ivo1986 on September 30, 2009, 22:50:51
Ik vind je nu wel heel hard in je oordeel.
Mark en Daniel is wel moeilijk te matchen anders kan het hoog wel snel met te veel attack komen.
Met de juiste combi echt een goede luidspreker maar het moet wel je geluid zijn (lijkt op geen enkele mogelijke manier op een SF).

hard ? eerlijk

Mijn aantekeningen geven aan hoeveel er gestoeid is met verschillende aansturingen om eea. aan de praat te krijgen. Let wel: het was voor mij, commercieel actief, toen een nieuw product, en de vraag was of ik zou kopen zonder aktieve sales-leads, dus dan probeer je een zo breed en eerlijk mogelijke indruk te krijgen van het product. Mijn inschatting heb ik geschetst. En daarbij aangegeven dat als het aan mij persoonlijk lag, het een definitief no-go item was (smaak dus idd.).

Geen vergelijk met SF idd. ! (probeerd het ook niet)


W.

Hinterm Horizont geht's weiter.

ivo1986

Quote from: solitaire on September 30, 2009, 23:17:10
hard ? eerlijk

Mijn aantekeningen geven aan hoeveel er gestoeid is met verschillende aansturingen om eea. aan de praat te krijgen. Let wel: het was voor mij, commercieel actief, toen een nieuw product, en de vraag was of ik zou kopen zonder aktieve sales-leads, dus dan probeer je een zo breed en eerlijk mogelijke indruk te krijgen van het product. Mijn inschatting heb ik geschetst. En daarbij aangegeven dat als het aan mij persoonlijk lag, het een definitief no-go item was (smaak dus idd.).

Geen vergelijk met SF idd. ! (probeerd het ook niet)


W.



Het is ook niet mijn geluid alhoewel ik nog steeds elke keer onder de indruk ben als ik ze hoor.
Maar ik kan me wel voorstellen als je van dit type geluid houdt dat Mark en Daniel een goede keus is.

ivo1986

Quote from: solitaire on September 30, 2009, 21:16:50
maar zo klinken 8/10 commerciele kleine luidsprekertjes

Wolf

Welke vind jij wel goed?

solitaire

#19
Over het algemeen speakertjes die niet proberen groot te lijken, die niet proberen alles te doen ... bv.

Tannoy Autograph Mini
Loth-X Ion Amaze (de originele)
Combak Bravo
Tocaro 40 (al hoewel misschien te groot in deze context)
JM Reynaud Bliss (Duet)
SF Cremona Auditor M
Air Tight MSM-1
Klinger-Favre Enceinte D26
Sonics 'by Joachim Gerhard' Anima
...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K

@ Solitaire: Ik ken die Mark and Daniel-speakers niet, maar ik deel jouw observatie dat het "in" lijkt te zijn dat kleine speakertjes groot proberen te doen en daar jammerlijk in falen omdat ze nu eenmaal klein zijn en meestal niet het gemakkelijke geluid van een grote speaker kunnen evenaren.

Een van de meest herkenbare symptomen is het geforceerde laag dat klaarblijkelijk een gebrek aan écht diep laag zou moeten camoufleren. Ook ik hoor dan liever een speaker die gewoon doet wat 'ie kan en vooral niet meer. Mijn kleine kefjes, de Reference 102, zijn daar ook goed in naar mijn smaak.

ivo1986

Quote from: solitaire on October  1, 2009, 11:33:10
Over het algemeen speakertjes die niet proberen groot te lijken, die niet proberen alles te doen ... bv.

Tannoy Autograph Mini
Loth-X Ion Amaze (de originele)
Combak Bravo
Tocaro 40 (al hoewel misschien te groot in deze context)
JM Reynaud Bliss (Duet)
SF Cremona Auditor M
Air Tight MSM-1
Klinger-Favre Enceinte D26
Sonics 'by Joachim Gerhard' Anima
...


W.

Die zijn ook allemaal wel wat duurder dab 1200,- pp.
Heb je in het goedkopere segment (600 pp) nog tips.
Ben namelijk langzamerhand naar een luidsprekertje voor mijn moedere aan het kijken.

S@m

Quote from: ivo1986 on October  2, 2009, 10:09:37
Heb je in het goedkopere segment (600 pp) nog tips.

Perfect koppel < 500,-

Hyperion HSW 585

ivo1986

Mijn moeder vind ze niet zo mooi maar ziet er interessant uit.
Misschien maar even bij Ronald langs gaan vandaag.
Sonus Faber toy is een andere gegadigde.

S@m

Quote from: ivo1986 on October  2, 2009, 12:41:24
Mijn moeder vind ze niet zo mooi maar ziet er interessant uit.
Misschien maar even bij Ronald langs gaan vandaag.
Sonus Faber toy is een andere gegadigde.

Bel hem eerst even, Ronald is er door de weeks niet altijd.