Woofer vervangen, waar op te letten?

Started by YoG, September 30, 2009, 12:46:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

YoG

Hoi, Ik heb thuis een paar JBL HP420 speakers staan die ik een beetje wil gaan tweaken. Ik lees hier en daar in reviews dat de woofer in deze speaker wat onderbemeten is. Dus ik vraag mij af hoe makkelijk het is om de woofer te vervangen door een andere (betere exemplaar) ?



Die onderste is 'm dus
De sub en tweeter van deze speaker zijn dik in orde. Dus een betere woofer zou 'm helemaal af maken  :smile:

Wat zijn puntjes waar ik op moet letten?
Ik heb al een lijstje gemaakt. Moet ik hier nog wat aan toevoegen?

Formaat (huidige woofer = 5 inch, 130 mm)
Ohm (huidige is 4 ohm)
Frequency? (20 Hz - 5Khz)
Materiaal? (huidige is "High Polymer Laminate")

Ik neem dat alle eigenschappen van de oude woofer hetzelfde moeten zijn bij de nieuwe?

Ik ben een totale newbie op dit vlak, dus als iemand mij een beetje op weg kan helpen, dan heel graag !!  :satisfied:

S@m

Welkom YoG, in elk geval zou ik alle huidige klemverbindingen/kabelschoentjes vervangen voor een goede soldeerverbinding en als je dan toch bezig bent een andere (lees: betere) interne bedrading.

http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Technical%20Sheet/HP420%20ts.pdf

YoG

Hoi, bedankt voor de tip.. Dat van die interne bedrading klinkt interessant. Ik neem aan dat kabelschoentjes niet op nwe bedrading wordt meegeleverd? Want van solderen heb ik weinig kaas gegeten

Interne bedrading ben ik nog niet tegengekomen op hifi-websites (winkels). Kun jij me dmv een linkje op weg helpen?  :bored:

S@m

#3
Voor je interne bedrading kan je luidsprekerkabel gebruiken en dat is overal te verkrijgen. Informatie hierover kan je aan forumsponsor Peter vragen van de website www.hifisupply.nl. (is nu even met vakantie)

Toch wil ik je adviseren om de kabelschoentjes te vervangen voor iets degelijkers, desnoods kroonsteentjes. En het mooiste is natuurlijk om een (goede) soldeerbout aan te schaffen en te leren solderen. Is echt eenvoudig en reuze handig om b.v. je eigen interlinks in elkaar te knutselen en zoals in dit geval je luidsprekerbekabeling.

http://www.nproject.org/nl/solderen/solderen-kun-je-leren.html  ;)


Edit: hier een link specifiek naar interne bekabeling van Van den Hul http://www.vandenhul.com/c_Internal%20Wiring.aspx  >>  http://www.vandenhul.nl/p_D03AC.aspx

WMC

Je woofer (al is het denk ik meer een bas-mid, maargoed) vervangen is geen goed plan. Je loopt tegen een aantal problemen aan:
- Je filter is ontworpen voor die unit. Elke andere unit zal een andere frequentie karakterstiek hebben, waardoor het resultaat verandert. Ook de impedantie curve is naar alle waarschijnlijkheid verschillend van de unit die er nu in zit.
- Je kast is ontworpen voor die unit. Daarmee wil ik zeggen dat het volume precies goed is gekozen om die unit een bepaalde afstemming te geven in het laag.

Een echte verbetering zou een compleet andere speaker zijn. Voordat je van alles gaat veranderen, omschrijf eerst je probleem met het geluid eens. Vanuit daar is het makkelijker kijken wat je wilt. 
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Interficior

Ik ben iemand die voorheen altijd zijn interne kabels soldeerde, maar ik ben er juist van overtuigd dat klemmetjes handiger zijn. Sowieso is het bij het wisselen makkelijker en het is veiliger (er kan geen soldeer op je conus spatten) en een fatsoenlijke fast-on klem zit echt enorm vast op de speaker.

Voor interne bekabeling gebruik ik zelf het liefst 1mm² massieve kern koperdraad, met een teflon hulsje eromheen, verkrijgbaar bij De Audiofabriek.

Waar je op moet letten als je je middentoner gaat veranderen zijn eigenlijk maar twee dingen:
- de buitendiameter moet overeenkomen
- de dikte van de korf moet overeenkomen
mits je je kast intact wilt laten.

Omdat je een andere midwoofer gaat nemen kom je er toch niet onderuit dat je een nieuw filter zal maken, dus om impedantie te proberen te matchen wordt een kansarme zaak. Sowieso als je beter geluid wilt moet je niet het standaard filter erin laten. Sprookjesfilters bestaan . . . alleen maar in sprookjes. ;)
Take it or lease it

YoG

Quote from: S@m on September 30, 2009, 16:14:31
Voor je interne bedrading kan je luidsprekerkabel gebruiken en dat is overal te verkrijgen. Informatie hierover kan je aan forumsponsor Peter vragen van de website www.hifisupply.nl. (is nu even met vakantie)
Ik neem aan dat je het beste dezelfde interne kabel gebruiken die je ook al gebruik voor aansluiting op de versterker? Ik gebruik nu Qed Revelation.. ik weet niet of dat wel samengaat met een ander merk, zoals VanDerHul
Ik kan dus gewoon een Qed kabeltje in mn speaker frotten en daar dan een kabelschoen of kroonsteentje op zetten?
Quote
Toch wil ik je adviseren om de kabelschoentjes te vervangen voor iets degelijkers, desnoods kroonsteentjes. En het mooiste is natuurlijk om een (goede) soldeerbout aan te schaffen en te leren solderen. Is echt eenvoudig en reuze handig om b.v. je eigen interlinks in elkaar te knutselen en zoals in dit geval je luidsprekerbekabeling.

http://www.nproject.org/nl/solderen/solderen-kun-je-leren.html  ;)


Edit: hier een link specifiek naar interne bekabeling van Van den Hul http://www.vandenhul.com/c_Internal%20Wiring.aspx  >>  http://www.vandenhul.nl/p_D03AC.aspx
Ik zal het in mn achterhoofd houden.. laatste keer dat ik iets soldeerde was in groep 6 van basischool.. echt een paar eeuwen geleden :)


Quote from: WMC on September 30, 2009, 17:10:38
Je woofer (al is het denk ik meer een bas-mid, maargoed) vervangen is geen goed plan. Je loopt tegen een aantal problemen aan:
- Je filter is ontworpen voor die unit. Elke andere unit zal een andere frequentie karakterstiek hebben, waardoor het resultaat verandert. Ook de impedantie curve is naar alle waarschijnlijkheid verschillend van de unit die er nu in zit.
Ja dat vroeg ik mij ook al af. Maar als ik nou een woofer met exáct dezelfde eigenschappen gebruik, moet het in theorie goed gaan toch?
Quote
- Je kast is ontworpen voor die unit. Daarmee wil ik zeggen dat het volume precies goed is gekozen om die unit een bepaalde afstemming te geven in het laag.
Je bedoeld aantal db? Mn huidige is 89db
Ik heb gezien dat deze woofer ook in een andere kast van JBL zit, nl. de LX-44.. die ziet er wat anders uit.. wat breder

Ik dacht dat het een redelijk 'universeel'geval zou zijn..m.a.w. het maakt niet zoveel uit waarmee ik de woofer vervang (?)
Quote from: Interficior on September 30, 2009, 17:17:00
Waar je op moet letten als je je middentoner gaat veranderen zijn eigenlijk maar twee dingen:
- de buitendiameter moet overeenkomen
- de dikte van de korf moet overeenkomen
mits je je kast intact wilt laten.

Omdat je een andere midwoofer gaat nemen kom je er toch niet onderuit dat je een nieuw filter zal maken, dus om impedantie te proberen te matchen wordt een kansarme zaak. Sowieso als je beter geluid wilt moet je niet het standaard filter erin laten. Sprookjesfilters bestaan . . . alleen maar in sprookjes. ;)
Pfff.. als dat allemaal nodig is.. laat dan maar. Het is dus niet zo Plug 'n Play als ik dacht !

De korf is dat zware geval aan de achterkant? Ik weet dat de bewuste woofer (405G) 5 inch / 130 mm is.. dus ik moet nog eens met andere afmetingen rekening houden??  :wacko:

Interficior

#7
Quote from: YoG on September 30, 2009, 18:48:56
Ik neem aan dat je het beste dezelfde interne kabel gebruiken die je ook al gebruik voor aansluiting op de versterker?
Hoeft niet per sé hoor. Dik kabel intern gebruiken is vre-se-lijk.
QuoteJa dat vroeg ik mij ook al af. Maar als ik nou een woofer met exáct dezelfde eigenschappen gebruik, moet het in theorie goed gaan toch?
Ja, maar dan klinkt het ook hetzelfde als je huidige speaker omdat het dezelfde woofer is dan. :D
QuoteIk dacht dat het een redelijk 'universeel'geval zou zijn..m.a.w. het maakt niet zoveel uit waarmee ik de woofer vervang (?)Pfff.. als dat allemaal nodig is.. laat dan maar. Het is dus niet zo Plug 'n Play als ik dacht !
Klopt. Of juist wel, maar dat is dus afhankelijk aan hoeveel werk je eraan wilt/durft te doen.
QuoteDe korf is dat zware geval aan de achterkant? Ik weet dat de bewuste woofer (405G) 5 inch / 130 mm is.. dus ik moet nog eens met andere afmetingen rekening houden??  :wacko:
De korf is het gehele metalen "raamwerk" van de woofer, dus ook het randje eromheen dat je ziet van de voorkant.
Take it or lease it

YoG

Bedankt voor alle behulpzame tips!!  :worship: Op basis daarvan zie ik er toch maar vanaf.. veel te  veel gehannes, merk ik zo.
Maar ik ben wel getriggerd tot het vervangen van de interne kabel  :clapping:

Quote from: Interficior on September 30, 2009, 19:42:35
Hoeft niet per sé hoor. Dik kabel intern gebruiken is vre-se-lijk.
Mwoah, hoezo? Misschien in een boekenkast modelletje? In principe gaat het toch gewoon van onder (vanaf het filter) naar boven (naar de driver) ?
Op Hifisupply krijg ik dit resultaat als ik zoek op Kabelschoen



Maareh, ik dacht dat dit een kabelschoen was? Zoiets zit namelijk ook in mijn speakers.



En dat hoef je toch niet te solderen? Hoop ik?  :crazy:


Interficior

Quote from: YoG on September 30, 2009, 20:02:29
Maar ik ben wel getriggerd tot het vervangen van de interne kabel  :clapping:
Mwoah, hoezo? Misschien in een boekenkast modelletje? In principe gaat het toch gewoon van onder (vanaf het filter) naar boven (naar de driver) ?
Op Hifisupply krijg ik dit resultaat als ik zoek op Kabelschoen



Maareh, ik dacht dat dit een kabelschoen was? Zoiets zit namelijk ook in mijn speakers.



En dat hoef je toch niet te solderen? Hoop ik?  :crazy:
Probeer maar eens 6mm² kabel te solderen aan een driver, dan weet je waarom dit vre-se-lijk is. :hehe: 6mm² past overigens ook niet in kabelschoentjes. Buiten dat vind ik bovenstaande vergulde kabelschoentjes maar een beetje onstevig. Liever een geïsoleerde zoals ze in de autowereld gebruiken. Zien er niet zo fancy uit, maar zijn een berg meer sturdy.
Take it or lease it

WMC

Quote from: YoG on September 30, 2009, 18:48:56
Ja dat vroeg ik mij ook al af. Maar als ik nou een woofer met exáct dezelfde eigenschappen gebruik, moet het in theorie goed gaan toch?
Ja, dan moet het inderdaad goed gaan, maar naar alle waarschijnlijkheid klinkt je speaker dan precies hetzelfde, zoals Interficior al aangeeft.


Quote from: YoG on September 30, 2009, 18:48:56
Je bedoeld aantal db? Mn huidige is 89db


Nee, ik bedoel de inhoud. Elke kast werkt als een veer voor de unit die je erin schroeft. De hoeveelheid lucht in de kast bepaalt de verende werking van de kast. Een goede combinatie van de inhoud van je kast en de specifieke eigenschappen van je unit zijn van groot belang voor de kwaliteit van je speaker.

Zoals ik al eerder vroeg: Wat wil je nou echt? Hebben de reviews op het internet je aangezet tot het willen veranderen van je speaker of ben je er zelf gewoon echt niet tevreden mee?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

S@m

#11
Quote from: YoG on September 30, 2009, 20:02:29

Maareh, ik dacht dat dit een kabelschoen was? Zoiets zit namelijk ook in mijn speakers.



Ik raad je toch echt aan om de kabelschoenen/klemverbindingen (die idd in je luidsprekers zitten) af te knippen en andere bekabeling te solderen.

Als je bang bent voor spetteren dan kan je natuurlijk altijd een doek als bescherming over je units en kast leggen.




Kijkshop €30,-


Interficior

Quote from: WMC on September 30, 2009, 20:18:47
Nee, ik bedoel de inhoud. Elke kast werkt als een veer voor de unit die je erin schroeft. De hoeveelheid lucht in de kast bepaalt de verende werking van de kast. Een goede combinatie van de inhoud van je kast en de specifieke eigenschappen van je unit zijn van groot belang voor de kwaliteit van je speaker.
Voor een mid-unit zoals deze (hij is afgekapt in het laag in ieder geval) lijkt me het niet bijster interessant.
Take it or lease it

WMC

Daar kun je toch zo geen uitspraak over doen, wel dan? Het kan goed zijn dat deze woofer in deze kast een -3 dB punt heeft van 200 Hz bijvoorbeeld. Als je dan met een relatief slap filter filtert op zeg 400 Hz, heeft dat wel degelijk invloed op je overname karakterestiek. Ik zou in ieder geval niet zo elke middentoner uit durven te wissel met een ander. De filter verschillen nog daar gelaten.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

YoG

Quote from: Interficior on September 30, 2009, 20:09:18
Probeer maar eens 6mm² kabel te solderen aan een driver, dan weet je waarom dit vre-se-lijk is. :hehe: 6mm² past overigens ook niet in kabelschoentjes. Buiten dat vind ik bovenstaande vergulde kabelschoentjes maar een beetje onstevig. Liever een geïsoleerde zoals ze in de autowereld gebruiken. Zien er niet zo fancy uit, maar zijn een berg meer sturdy.
Maar hoe moet ik die dan aansluiten op de driver? Mijn huidige heeft precies zo'n aansluiting die past op onderstaande kabelschoen. M'n hele speaker zit er vol mee, ook op het filter zitten deze aansluitingen
Of moet ik de kabel gewoon 1op1 erop solderen? Zonder tussenverbinding .. ?
Quote from: WMC on September 30, 2009, 20:18:47
Ja, dan moet het inderdaad goed gaan, maar naar alle waarschijnlijkheid klinkt je speaker dan precies hetzelfde, zoals Interficior al aangeeft.
Ah okee.. dan heeft het misschien weinig nut.. maar wat nou als ik een driver neem met een hogere DB gevoeligheid?
Quote
Zoals ik al eerder vroeg: Wat wil je nou echt? Hebben de reviews op het internet je aangezet tot het willen veranderen van je speaker of ben je er zelf gewoon echt niet tevreden mee?
Nou op een ander forum las ik al dat deze driver wat ongeschikt in combi met sub en tweeter.. de mid is wat te klein waardoor muziek in het midden wat in de achtergrond blijft.
Ik ben ook vooral getriggerd door deze link naar Parts-Express

Quote from: InterficiorVoor een mid-unit zoals deze (hij is afgekapt in het laag in ieder geval) lijkt me het niet bijster interessant.

Weet je het zeker? Volgens onderstaand plaatje gaat ie -net zoals de sub- tot 20 hZ

Interficior

Quote from: YoG on October  2, 2009, 09:52:32
Maar hoe moet ik die dan aansluiten op de driver? Mijn huidige heeft precies zo'n aansluiting die past op onderstaande kabelschoen. M'n hele speaker zit er vol mee, ook op het filter zitten deze aansluitingen
Of moet ik de kabel gewoon 1op1 erop solderen? Zonder tussenverbinding .. ?
S@m raadt dit wel aan ja. Direct op de "spatels" waar je je schoentjes op klemt kun je namelijk ook heel goed op solderen.
QuoteAh okee.. dan heeft het misschien weinig nut.. maar wat nou als ik een driver neem met een hogere DB gevoeligheid?Nou op een ander forum las ik al dat deze driver wat ongeschikt in combi met sub en tweeter.. de mid is wat te klein waardoor muziek in het midden wat in de achtergrond blijft.
Met een hogere gevoeligheid schuif je ook gelijk wat andere parameters mee, maar daardoor zal je mid wat meer presence krijgen in het algemeen maar kan daardoor wel wat "rauw" gaan klinken en leeg in het laag en dof in het hoog.
QuoteIk ben ook vooral getriggerd door deze link naar Parts-Express
Zitten erg mooie units tussen (kijk ook eens naar de Vifa PL11 MH) maar deze hebben allemaal wat nieuw filterwerk nodig omdat ze anders - eh - suboptimaal presteren.
QuoteWeet je het zeker? Volgens onderstaand plaatje gaat ie -net zoals de sub- tot 20 hZ

Ja, de 405G (Midrange) is echt een midrange gezien het filter. De 20Hz die jij leest komt af van de impedantiemetingen die vanaf 20 Hz zijn genomen. :)
Take it or lease it

S@m

Quote from: Interficior on October  2, 2009, 10:14:34
S@m raadt dit wel aan ja.

Direct op de "spatels" waar je je schoentjes op klemt kun je namelijk ook heel goed op solderen.

Ik raad dit eigenlijk niet aan hoor... ;)

Als je graag een duidelijke verbetering wilt dan raad ik aan op zoek te gaan naar andere luidsprekers  ;D

Maar als je graag een beetje wilt knutselen aan je huidige systeem (waarschijnlijk zonder noemenswaardige verbetering) dan zou je de interne bekabeling kunnen vervangen en dan direct 1 op 1 solderen lijkt mij het meest raadzame.


YoG

Quote from: Interficior on October  2, 2009, 10:14:34
S@m raadt dit wel aan ja. Direct op de "spatels" waar je je schoentjes op klemt kun je namelijk ook heel goed op solderen.Met een hogere gevoeligheid schuif je ook gelijk wat andere parameters mee, maar daardoor zal je mid wat meer presence krijgen in het algemeen maar kan daardoor wel wat "rauw" gaan klinken en leeg in het laag en dof in het hoog.
Hmm, misschien ben ik niet zo bekend met de basisprincipes.. maar hoog en laag wordt toch weer opgevangen door tweeter en subs?
Quote from: S@m on October  2, 2009, 10:26:41
Ik raad dit eigenlijk niet aan hoor... ;)
En waarom niet dan?
QuoteAls je graag een duidelijke verbetering wilt dan raad ik aan op zoek te gaan naar andere luidsprekers  ;D
Heb ik ook aan gedacht maar huidige budget reikt niet ver genoeg voor mijn gewenste speakers (Roksan tr5/B&W 803/Dynaudio 110...zwijmel)

S@m

#18
Quote from: YoG on October  2, 2009, 10:44:40
En waarom niet dan?

Zoals ik al heb geschreven raad ik je aan om op zoek te gaan naar andere luidsprekers als je iets beters wilt. Maar als je toch wilt knutselen voor de fun, dan zou je alle bekabeling kunnen vervangen en solderen...

QuoteHeb ik ook aan gedacht maar huidige budget reikt niet ver genoeg voor mijn gewenste speakers (Roksan tr5/B&W 803/Dynaudio 110...zwijmel)

Als je huidige budget niet op te rekken is kijk dan eens om je heen wat er met dit budget wel te koop is. Er is veel moois voor relatief weinig...


WMC

Maak eens een foto van het huidige filter, misschien is de mid wel wat gedempt met een serie weerstand en kunnen we aangeven hoe je deze wat harder zou kunnen laten spelen. Als dat het is wat je zoekt tenminste...

Overigens is je mid echt niet te klein. Veel groter dan 5 inch wordt alleen maar lastiger met afstraal gedrag etc.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

YoG

Wederom niet mijn foto maar filter is wel exact identiek


Ik denk er toch wel over na om een poging met solderen te gaan doen.. en dan eerst de interne bekabeling wijzigen door een DNM versie
..had de maker nog een vraag gesteld over afscherming, aangezien de DNM kabels dat niet hebben.. heeft hij gelijk?
QuoteHello Jochem,

No you do not need to worry about magnetic shielding for the speaker cable. The magnetic effect from the speaker magnets is DC not AC, so it will not affect the cable in the same way it affects the TV.

However it will be prudent not to run the cable too close to the speaker magnet although it will have to goe near as it makes the connection.

Regards,
Denis Morecroft

Vervangen van de woofer daar wacht ik nog even mee. Maar ik merk wel dat het nodig is. De tweeter is nu vervangen door een goed werkend exemplaar en het valt nu nog duidelijker op dat de woofer teveel wordt overstemd, ook door de subwoofer.

Op het forum van Audiovintage.com schrijven ze er dit over...
Quote
The 5" mid doesn't seem like a good candidate to take over at 140 Hz...in the larger model (HP520) there's a 6.5" mid-bass, and the 5" handles a much more reasonable 1.2K to 4K.
(...)
I'm still not entirely loving how they handle mid-bass, though. On single-instrument recordings (acoustic guitar or piano) it becomes obvious that they squash dynamics/distort somewhat in that range when given a little power. On busier, full-band recordings they seem to leave a hole there- I haven't checked anything on my cheesy RTA setup, this is just my ears. I'm completely guessing here, but I'm still thinking it's the small driver & small doghouse used for the wide-ranging mid.
Met Doghouse bedoelen ze de kast?