Verschillen in kabels: hearing is believing? (Gesplitst topic!)

Gestart door Snowmaster, september 29, 2009, 22:20:15

Vorige topic - Volgende topic

Snowmaster

Even voor de goede orde, dit betreft een gesplitst en verplaatst topic, wat inhoudt dat Snowmaster NIET de topicstarter is.

Citaat van: dre73 op september 29, 2009, 22:12:33
het blijft een oneindige discussie ::)

Hoe langer ik bezig ben met HT, des te meer ik mij hierover verbaas.
Ben bezig met het inrichten van een absolute high end set bij/samen met een forumlid.
Je mag woorden als "verschrikkelijk veel" verschil niet gebruiken, maar op die set zijn wij na tientallen kabels echte tegenpolen tegengekomen op kabelgebied.
Als je de beste tegenover de slechtste matchende kabels zet praat je echt over flinke verschillen als je zowel speakerkabels als interlinks en netsnoeren zou vervangen.  
Daar kun je een blinde kip voor van de straat plukken voor een verschillentest  ;D.  

Maar ik trek mij weer terug, want anders stimuleer ik misschien een discussie en dat mocht hier niet  :music:.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kuipje

Citaat van: Miracle. op september 29, 2009, 22:08:44
(...)De "techneuten" blijven beweren dat er geen verschil IS, omdat hun het niet kunnen meten. (Gewoon een kwestie van niet weten wat ze meten.)
En de mensen die luisteren weten wat ze horen.

Mooi. Als jij beweert dat 'de techneuten' niet weten wat ze meten, dan zeg je impliciet dat je weet wat ze meten. En dat dat niet het goede is. Je suggereert daarmee ook dat je weet wat ze dan wel moeten meten om die veronderstelde verschillen aan te tonen. Zet dat dan hier even neer, dan kunnen de techneuten die metingen uitvoeren, vaststellen dat er verschillen zijn en de discussie is voor goed over. Dus leef je uit...

Eigenlijk grappig dat jij stelt dat de techneuten niet weten wat ze meten en de audiofielen precies weten wat ze horen. Terwijl ik denk dat de techneuten precies weten wat ze meten en de audiofielen niet weten wat ze horen.

Miracle.

Citaat van: Kuipje op september 29, 2009, 22:58:44
Mooi. Als jij beweert dat 'de techneuten' niet weten wat ze meten, dan zeg dat je weet wat ze meten. En dat dat niet het goede is. Je suggereert daarmee ook dat je weet wat ze dan wel moeten weten om dieveonderstelde verschillen aan te tonen. Zet dat dan hier even neer, dan kunnen de techneuten die metiongen uitvoeren, vaststellen dat er verschillen zijn en de discussie is voor goed over. Dus leef je uit...

Eigenlijk grappig dat jij stelt dat de techneuten niet weten wat ze meten en de audiofielen precies weten wat ze horen. Terwijl ik denk dat de techneuten precies weten wat ze meten en de audiofielen niet weten wat ze horen.
Vertaal dit eens naar het Nederlands. Zelfs Babelfish kan hier geen wijs uit. :devil:

Voor zover ik begrijp wil jij dat IK uit ga leggen wat er door anderen gemeten word? Dat ga en kan ik dus niet doen, en ga hier verder ook de discussie niet aan.
Ik schrijf enkel dat als er voor bepaalde "techneuten" geen verschil te meten is in kabels ze dus niet goed/het verkeerde meten. ;)

Koen K

Kortom, je roept dat techneuten niet weten wat ze meten, maar jij weet eigenlijk niet wat ze meten en je weet óók al niet wat er dan wél gemeten zou moeten worden. En dat allemaal op basis van de ultieme drogreden "ik vind dat er verschil is, dus er is verschil".

Je klinkt een beetje als een Nederlander die een Chinees vertelt dat 'ie grammaticaal incorrect Mandarijn spreekt zonder dat 'ie de taal zelf machtig is ::)

Ejorne

Oei, dit lijkt verdacht veel op een discussie. Zullen we anders veer verhuizen naar dat ene topic waar dit soort discussies gedoogd worden?

Maar als we toch bezig zijn...
Als Snowmaster nu eens zijn set gebruikt met een dbt. Iemand als Jacco die een oogje in het zeil houdt. Als Snowmaster dan een combinatie van kabels gebruikt die goed matchen in zijn set versus een set kabels dat niet matched...

Ook al als alleen hij de test goed doorstaat dan moet er verschik zijn. Dan rest nog even de apparatuur en kabels op mogelijke defecten te controleren. Indien geen defect aanwezig dan kan het gepubliceerd worden in de vakbladen. Ik wil wel langskomen om alles vast te leggen op video. Eigenlijk zijn er nog een paar videocamera's nodig om ook wat meer bewijslast te kunnen voeren...

Dan zou de discussie ook ten einde kunnen komen...
8) :P

Snowmaster

Citaat van: Ejorne op september 29, 2009, 23:50:09
Oei, dit lijkt verdacht veel op een discussie. Zullen we anders veer verhuizen naar dat ene topic waar dit soort discussies gedoogd worden?

Maar als we toch bezig zijn...
Als Snowmaster nu eens zijn set gebruikt met een dbt. Iemand als Jacco die een oogje in het zeil houdt. Als Snowmaster dan een combinatie van kabels gebruikt die goed matchen in zijn set versus een set kabels dat niet matched...

JAAAAAAA........wij zijn verplaatst  ;D ;D ;D.

De blinde kip van de straat plukken was niet voor mijn set bedoeld  ;).    Daarnaast moet er heel wat gebeuren voor ik aan zo'n flauwekulsessie ga deelnemen.  Het is toch onzinnig om zoiets te gaan bewijzen voor mensen die dit niet waarnemen.  Leven en laten leven is veel mooier.  Ook al kan de illussie wetenschappelijk onderbouwd worden   :)

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Perfectionist

Toch als je een goed genuanceerde DBT opzet. Dus niet dat mensen 3-4 verschillende kabels moeten herkennen, wat m.i. heel moeilijk is omdat dan ook bias gaat optreden met auditief geheugen etc. Maar wel welke, van twee, kabels ze in wisselende situaties BETER vinden klinken. Kijken of daar een constante in zit.....
Cambridge Audio CXN100 streamer / CXC CD loopwerk / Arcam FMJ A32 versterker / KEF R5 luidsprekers / Chord Shawline bekabeling

Midcall

Citaat van: Perfectionist op september 30, 2009, 00:18:18
Toch als je een goed genuanceerde DBT opzet. Dus niet dat mensen 3-4 verschillende kabels moeten herkennen, wat m.i. heel moeilijk is omdat dan ook bias gaat optreden met auditief geheugen etc. Maar wel welke, van twee, kabels ze in wisselende situaties BETER vinden klinken. Kijken of daar een constante in zit.....

en zo zijn we weer voor de 371e keer terug bij af.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

EdmanH

Mijn ervaring....

Er zijn zeker verschillen.
Vooral tussen de verschillende materialen (koper of zilver).
Verder is mijn mening dat er geen tot zeer weinig verschil zit tussen een kabel van 100 euro of 1000 euro van het zelfde materiaal.
Ik had een HDMI kabel van 80 euro vervangen voor een van 170 euro.....Geen noemenswaardig verschil....maar het ziet er wel een stuk beter uit. :headbanging:

vtuinen

Citaat van: Snowmaster op september 30, 2009, 00:13:55
[..] Ook al kan de illussie wetenschappelijk onderbouwd worden   :)

Lijkt me stug dat jij een wetenschappelijke onderbouwing ooit zult accepteren
Equipment check my avatar

Peerless Monster

Ah cool,
Chips en cola alweer uit de kelderkast getrokken en nu languit in mijn bureaustoel om te genieten van zo'n kabel discussie.
VET!!!
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

scrutinizer

Verschillen binnen kabels onderling zijn evident.
Deze discussie gaat vooral over het aandeel dat kabels onder de 20khz laten 'zien', niet waar hun eigenschappen de versterking en bandbreedte beinvloeden en of dit zich in perceptie laat vertalen.

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Martijn M

Citaat van: Perfectionist op september 30, 2009, 00:18:18

Precies! Niet te moeilijk maken. Neem bijvoorbeeld een dropveter en een kabel van een paar honderd euro waarvan de algemene consensus is dattie een goede klank biedt voor 't geld. Met dit soort tests moet je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken.
Dutch & Dutch

Kuipje

Citaat van: Koen K op september 29, 2009, 23:28:38
Kortom, je roept dat techneuten niet weten wat ze meten, maar jij weet eigenlijk niet wat ze meten en je weet óók al niet wat er dan wél gemeten zou moeten worden. En dat allemaal op basis van de ultieme drogreden "ik vind dat er verschil is, dus er is verschil".

Je klinkt een beetje als een Nederlander die een Chinees vertelt dat 'ie grammaticaal incorrect Mandarijn spreekt zonder dat 'ie de taal zelf machtig is ::)

Je vergeet er bij te zeggen dat hij dan ook nog tegen die chniees zegt dat hij de discussie over zijn bewering niet aan gaat.

hifiman

Citaat van: Kuipje op september 29, 2009, 22:58:44
Eigenlijk grappig dat jij stelt dat de techneuten niet weten wat ze meten
Na 10x lezen kan ik dit toch echt nergens terug vinden in de start post!  :-X

S@m

Waarom je mening aan een ander opdringen. Als je verschil hoort (ik ook) prima en hoor je het niet ook goed.

Meten is weten is mi een leus die kant nog wal raakt want de ontwikkelingen staan nog steeds niet stil.

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

S@m

chansig

Ik zie (dat er verschil is: prijs, kleur, merk) dus ik geloof.. ;D

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

NielsLu

Waarom vinden mensen het toch nodig om een wetenschappelijke onderbouwing te hebben om een verschil te kunnen horen? Ik snap dat echt niet.

Ik hoor zelf duidelijk verschillen in speakerkabels, in interlinks (met name digitaal) hoor ik geen verschillen (maar ik heb hier geen wetenschappelijke onderbouwing voor nodig).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

chansig

Ik ben het met je eens dat het ophalen van je schouders ook een prima reactie kan zijn. Als ik in de huid van de techneut kruip dan kan ik me voorstellen dat de tenenkrommende uitspraken over waar de gehoorde verschillen (verschil tussen koper/zilver bv) vandaan komen dat de techneut zich in zijn vak voelt aangetast.

Maar ook dan kan je je schouders ophalen en denken ach..laat maar.

Gr Hans

Kuipje

Citaat van: Audioloog op september 30, 2009, 09:48:27
Na 10x lezen kan ik dit toch echt nergens terug vinden in de start post!  :-X

Dat klopt!

Citaat van: Miracle. op Gisteren om 22:08:44
(...)De "techneuten" blijven beweren dat er geen verschil IS, omdat hun het niet kunnen meten. (Gewoon een kwestie van niet weten wat ze meten.)
En de mensen die luisteren weten wat ze horen.

---------------------------

Edit bij Mod;

Bij deze een waarschuwing Kuipje, ik heb je via PB zeer nadrukkelijk op de achtergronden gewezen, en ook de regels hoe om te gaan met moderatoracties, verdere discussie via PB en niet meer in het topic!

EdmanH

Citaat van: chansig op september 30, 2009, 11:11:03
Ik ben het met je eens dat het ophalen van je schouders ook een prima reactie kan zijn. Als ik in de huid van de techneut kruip dan kan ik me voorstellen dat de tenenkrommende uitspraken over waar de gehoorde verschillen (verschil tussen koper/zilver bv) vandaan komen dat de techneut zich in zijn vak voelt aangetast.

Maar ook dan kan je je schouders ophalen en denken ach..laat maar.

Gr Hans

Het "tenenkrommende" verschil  :notify: tussen koper en zilveren kabels......
Dit was juist de enige keer dat ik daad werkelijk echt verschil hoorde tussen de kabels.
Het ging hier overigens om luidsprekerkabels.

Dan heb ik nog een leuke over kwaliteit verschil:
Bij HDMI Kabels is dit wel meetbaar namelijk in de vorm van meer data doorvoer, of heb ik dit nu totaal mis.....
Zegt overigens niet echt veel over de kwaliteit van beeld en geluid, misschien bij meer datadoorvoer minder kans op foute overdracht van 1 en 0.

Snowmaster

Met open mond start ik zojuist het HTforum weer op.

Het is toch niet te geloven, dat er een kabeltopic wordt verplaatst,  dat dit vervolgens onmiddelijk wordt ontdekt en binnen een paar uur al vol zit met post  :o.

Blijkbaar voorziet het in een behoefte..... :P

garmtz