zelfbouwsub JL AUDIO 12W3V2 /Hypex DS 4.0/Behringer DSP1124 parametrische equali

Started by morca, September 29, 2009, 21:15:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Hallo ik ben Marco en ga hier mijn bevindingen plaatsen van de aankoop van een Behringer DSP1124 parametrische equalizer ter vervanging van mij  oude Kenwood GE-7030 die het ook al super doet

een zeer goede vriend van mij heeft de Behringer DSP1124 parametrische equalizer ook en aangezien mijn huidige eq wat ouder is heb ik een mooie tweedehand op de kop getikt voordat deze nukken krijgt

in eerste instantie ga ik de curve na proberen te bootsen van de Kenwood en daar eventueel verbeteringen in aan te gaan brengen aangezien je met de Behringer DSP1124 parametrische equalizer
wel heel mooi de freq bandwide en octaven in kan stellen
ben zeer benieuwd naar het resultaat of ik mijn zelfgebouwde JL woofer nog muziekaler kan laten klinken dan hij nu al doet want ben al heel erg tevreden

het idee van het zelf een woofer bouwen kwam omdat ik hem in de auto zat was mijn vader een mooie kist heeft gemaakt en hem binnen gezet heb
dit was eerst een grote ramp veel te boomie in het middengebied dus na enig afstelwerk en veel heen en weer lopen naar de eq heb ik hem rustig gekregen
daarna nog een roomcorrectie meting gedaan de bass van de versterker wat zachter

na een paar keer naar de VADshow te zijn geweest veel geleerd over hoe muziek hoord te klinken daarom heb ik toen ook de roomcorrectie gedaan en klinken mijn oude Jamos beter dan ik ooit gedacht had
zeker geen hi-end speakers maar ook zeker niet meer zoals Jamo ze zelf gebouwd heeft


maar even erop terug te komen vd week komt mijn Behringer DSP1124 parametrische equalizer binnen ik denk hem zaterdag aan te sluiten en af te stellen ben erg benieuwd
laat een leuk berichtje achter heb je tips schroom je niet om hieronder wat te plaatsen ben nieuw hier dus tips van de doorgewinterde audiofielen hier worden zeer op prijs gesteld


vr gr Marco

Ejorne

Goede vriend meldt zich...   ;D

Gaaf man!

Doen we binnenkort ook nog eens een nieuwe meting met roomeqwizard.  8)

Misschien leuk om ook wat foto's te maken straks van de subwoofer en eq.

Heb je overigens de verlooppluggen nog die we toen kochten? Haha, dat was toen ik de Behringer net had gekocht, toen hebben we voor jou ook meteen een setje mee laten komen... Omdat je toen al wist dat er hoogstwaarschijnlijk ook wel spoedig zo'n pEQ zal komen.  8)  8) 8)

Grtz, Jeroen

morca

Quote from: Ejorne on September 29, 2009, 21:43:20
Goede vriend meldt zich...  ;D

Gaaf man!

Doen we binnenkort ook nog eens een nieuwe meting met roomeqwizard.  8)

Misschien leuk om ook wat foto's te maken straks van de subwoofer en eq.

Heb je overigens de verlooppluggen nog die we toen kochten? Haha, dat was toen ik de Behringer net had gekocht, toen hebben we voor jou ook meteen een setje mee laten komen... Omdat je toen al wist dat er hoogstwaarschijnlijk ook wel spoedig zo'n pEQ zal komen.  8)  8) 8)

Grtz, Jeroen

ja ja de pluggen had ik met verhuizen goed apart gehouden had al een gevoel ze bijde hand te moeten houden en dat blijkt ne ook maar weer  :clapping:
maar volgens mij las ik dat ie ze erbij deed met de snoeren maar heb goeie pluggen en snoeren dus komt goed

binnenkort eerst mijn boxen maar eens vastplakken hahahahahaha dat was echt vet
omdat ik ze nog net op tijd goed kon zetten zeg maar ;)
anders zat ik nu te flippen  :crazy: :blink:

grtzMarco

morca

Quote from: morca on September 29, 2009, 21:52:34
ja ja de pluggen had ik met verhuizen goed apart gehouden had al een gevoel ze bijde hand te moeten houden en dat blijkt ne ook maar weer  :clapping:
maar volgens mij las ik dat ie ze erbij deed met de snoeren maar heb goeie pluggen en snoeren dus komt goed

binnenkort eerst mijn boxen maar eens vastplakken hahahahahaha dat was echt vet
omdat ik ze nog net op tijd goed kon zetten zeg maar ;)
anders zat ik nu te flippen  :crazy: :blink:

grtzMarco

ps er was niemand thuis vanavond dus ik heb de JL nog eens goed getest op hoog volume met Boom Boom van de The Black Eyed Peas - The End nr 1 om te kijken en vergelijken of ik ook met een subwoofermuziekje nog beter resutaat kan behalen tov de vervanger
was net op tijd    binnen no time lagen me jamos bijna op de grond (die staan op de sub)
had hem nog niet eerder zo hard gehad erg indrukwekend zo mooi hard en strak bijna of er een paal in de grond word gehijd in de straat
ikke blij me buren.................kweet niet ze klagen nooit ;D

Ejorne

Theoretisch gezien zou je met de ElectriQ software zo ongeveer dezelfde resultaten moeten kunnen behalen als met de Behringer. Hoewel ik het idee heb dat de Behringer het een stuk beter doet dan ElectriQ...  8)

Het voordeel van de Behringer is ook dat je ook met film kijken kunt genieten van een optimale curve in het laag. ElectriQ werkt immers alleen bij het afspelen van stereo vanaf een computer.

Als je je Jamo's op large laat staan dan zul je waarschijnlijk toch beide gaan gebruiken... Maar sowieso houd je het voordeel bij het film kijken.  8)

Plak de Jamo's maar snel vast op de sub ja! Straks ligt ie er naast, dat moeten we niet hebben natuurlijk!  :o
Je kunt Blu-Tack of iets dergelijks halen bij de betere hi-fi zaak maar waarschijnlijk volstaat Pritt posterbuddies ook meer dan voldoende en is een stuk goedkoper...  ;)

Ik ben wel benieuwd hoe hard dat gaat wanneer de JL zo staat te knallen dat de speakers aan de wandel gaan. (en wel, snelwandelen als ik het goed begrijp! )  :clapping:

:music:

morca

Quote from: Ejorne on September 29, 2009, 23:18:22
Theoretisch gezien zou je met de ElectriQ software zo ongeveer dezelfde resultaten moeten kunnen behalen als met de Behringer. Hoewel ik het idee heb dat de Behringer het een stuk beter doet dan ElectriQ...  8)

Het voordeel van de Behringer is ook dat je ook met film kijken kunt genieten van een optimale curve in het laag. ElectriQ werkt immers alleen bij het afspelen van stereo vanaf een computer.

Als je je Jamo's op large laat staan dan zul je waarschijnlijk toch beide gaan gebruiken... Maar sowieso houd je het voordeel bij het film kijken.  8)

Plak de Jamo's maar snel vast op de sub ja! Straks ligt ie er naast, dat moeten we niet hebben natuurlijk!  :o
Je kunt Blu-Tack of iets dergelijks halen bij de betere hi-fi zaak maar waarschijnlijk volstaat Pritt posterbuddies ook meer dan voldoende en is een stuk goedkoper...  ;)

Ik ben wel benieuwd hoe hard dat gaat wanneer de JL zo staat te knallen dat de speakers aan de wandel gaan. (en wel, snelwandelen als ik het goed begrijp! )  :clapping:

:music:

tussen snel wandelen en runnen in ik moest er naar toe runnen om het tegen te houden na nog geen 30 sec vol gas dat zegt al genoeg
ik had er al schik van maar begin het nu wel echt een beestachtige woofer te vinden voor een 12 inch stond echt even zo :o the kijken zeg maar..... maar moet er wel heel hard om  :smile:

grtz Marco

Staaled

Quote from: Ejorne on September 29, 2009, 23:18:22


Je kunt Blu-Tack of iets dergelijks halen bij de betere hi-fi zaak maar waarschijnlijk volstaat Pritt posterbuddies ook meer dan voldoende en is een stuk goedkoper...  ;)

posterbuddies zijn niet mijn favoriet,
geven namelijk af. (1 of ander olie-achtig iets) :unhappy:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ejorne

Quote from: Hipster on September 30, 2009, 07:48:57
posterbuddies zijn niet mijn favoriet,
geven namelijk af. (1 of ander olie-achtig iets) :unhappy:

Oh, dat wist ik niet...
Maar dat afgeven, is dat permanent of wel weer te verwijderen?

Mijn speakers wilde ik ook gaan vastplakken aan de stands met dit spul. De speakers zijn van echt hout fineer. De kans bestaat wellicht dat het daar intrekt en dus niet meer te verwijderen is... Da's niet zo heel mooi natuurlijk. Aan de andere kant, het is de andere kant (onderkant  :P ) van de speaker maar. Die staat normaliter toch niet in het zicht.

Maar bij Morca is het anders. Als er vlekken op zijn subwoofer kist komen is dat natuurlijk niet prettig. De onderkant van zijn Jamo's is misschien niet zo'n ramp. Overigens is dat plastic-fineer. Daar is het wellicht weer af te vegen of schoon te poetsen?

Staaled

Quote from: Ejorne on September 30, 2009, 08:45:50
Oh, dat wist ik niet...
Maar dat afgeven, is dat permanent of wel weer te verwijderen?

Mijn speakers wilde ik ook gaan vastplakken aan de stands met dit spul. De speakers zijn van echt hout fineer. De kans bestaat wellicht dat het daar intrekt en dus niet meer te verwijderen is... Da's niet zo heel mooi natuurlijk. Aan de andere kant, het is de andere kant (onderkant  :P ) van de speaker maar. Die staat normaliter toch niet in het zicht.

Maar bij Morca is het anders. Als er vlekken op zijn subwoofer kist komen is dat natuurlijk niet prettig. De onderkant van zijn Jamo's is misschien niet zo'n ramp. Overigens is dat plastic-fineer. Daar is het wellicht weer af te vegen of schoon te poetsen?
Ik ontdekte het op een muur maar vermoed dat fineer niet anders zal reageren.
Het spul kruimelt, de "olie" is niet te verwijderen en verdampt niet.
Zou het niet gebruiken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

nou Jeroen heeft het me uitgelegt maar hij blijft de instellingen maar niet goed op slaan
veranderd freq waar ik niet aan gesteld heb of de hele freq veranderd sla 20 op en een paar filterselects verder is de eerste opeens veranderd in 50 :eh:
stel 60 naar min 6 staan 40 ook opeens op min 6 terwijl ik die net op 0 zet........

of ik doe het verkeerd hoop ik Jeroen komt er nog wel even naar kijken of staat te dicht bij de woofer iemand hier ervaring mee?

heb al veel andere dingen aan mijn hoofd nu hij gaat in de kast en de kenwood mag er weer een poosje tussen staan dit schiet ook niet op

:(

morca

Quote from: morca on October  1, 2009, 17:29:48
nou Jeroen heeft het me uitgelegt maar hij blijft de instellingen maar niet goed op slaan
veranderd freq waar ik niet aan gesteld heb of de hele freq veranderd sla 20 op en een paar filterselects verder is de eerste opeens veranderd in 50 :eh:
stel 60 naar min 6 staan 40 ook opeens op min 6 terwijl ik die net op 0 zet........

of ik doe het verkeerd hoop ik Jeroen komt er nog wel even naar kijken maar volgens mij heeft ie nukken of staat te dicht bij de woofer iemand hier ervaring mee?

heb al veel andere dingen aan mijn hoofd nu hij gaat in de kast en de kenwood mag er weer een poosje tussen staan dit schiet ook niet op

:(


hij doet het hij doet het het is me gelukt met hulp van een goeie vriend die ook lid is en natuurlijk niet te vergeten Audioloog waar ik hem van heb

me so happy now ;D
morgen film kijken :smile:

klinkt erg muziekaal en moet nog een meting doen dus kan alleen nog maar beter worden

de PA werkt trouwens alleen op preset 4 en 5 voor zover ik heb kunnen lezen in het boekje de andere 8 zijn voor prof gebruik
dan monitoort ie verschillende aan te sluiten bronnen en elimineert zelf de feedback daarom lukte het niet  :wacko: hahahahaha

dank aan de helpende partijen  ;)


morca

Quote from: morca on October  1, 2009, 17:29:48
nou Jeroen heeft het me uitgelegt maar hij blijft de instellingen maar niet goed op slaan
veranderd freq waar ik niet aan gesteld heb of de hele freq veranderd sla 20 op en een paar filterselects verder is de eerste opeens veranderd in 50 :eh:
stel 60 naar min 6 staan 40 ook opeens op min 6 terwijl ik die net op 0 zet........

of ik doe het verkeerd hoop ik Jeroen komt er nog wel even naar kijken of staat te dicht bij de woofer iemand hier ervaring mee?

heb al veel andere dingen aan mijn hoofd nu hij gaat in de kast en de kenwood mag er weer een poosje tussen staan dit schiet ook niet op

:(


dit kwam dus waarschijnlijk doordat hij feedback aan het destroyen was omdat ik preset 1 en 2 gebruikte  :withstupid:
eerst goed het boekje lezen Marco ;D

hifiman

Quote from: morca on October  1, 2009, 22:07:13
hij doet het hij doet het het is me gelukt met hulp van een goeie vriend die ook lid is en natuurlijk niet te vergeten Audioloog waar ik hem van heb
Lees nu pas je topic helemaal door (was een beetje druk de afgelopen dagen), maar mooi dat het alsnog allemaal naar je zin is gaan functioneren.

De DSP1124 is best een ingewikkeld ding als je deze voor het eerst gaat instellen, eenmaal eraan gewend blijkt het allemaal wel weer mee te vallen.

Nu nog een controle meting doen om te zien of er misschien nog wat "bijgeschaafd" kan worden?

Groetjes,

Ronald

morca

Quote from: Audioloog on October  2, 2009, 14:56:32
Lees nu pas je topic helemaal door (was een beetje druk de afgelopen dagen), maar mooi dat het alsnog allemaal naar je zin is gaan functioneren.

De DSP1124 is best een ingewikkeld ding als je deze voor het eerst gaat instellen, eenmaal eraan gewend blijkt het allemaal wel weer mee te vallen.

Nu nog een controle meting doen om te zien of er misschien nog wat "bijgeschaafd" kan worden?

Groetjes,

Ronald

ja hij is een beetje anders als een gewone eq maar met een beetje hulp ben ik eruit gekomen ;)

meting gaat zeker nog komen de (timmerman) heeft al aangeboden binnenkort even langs te komen met zijn laptop en emu ;D
gaan we even kijken waar er nog wat klemt
geniet er wel van hij regelt heel erg goed



fijn weekend Ronald

groetjes Marco

morca

Quote from: Hipster on September 30, 2009, 07:48:57
posterbuddies zijn niet mijn favoriet,
geven namelijk af. (1 of ander olie-achtig iets) :unhappy:

bedankt voor de tip dan plak ik die er niet tussen
kijk wel even wat ik er wel tussen ga doen heeft niet zo,n haast zo hard staat ie niet vaak
maar moet er wel wat aan doen soms wil je gewoon even een liedje afluisteren op vol volume en dan moet dat toch kunnen

fijn weekend vr gr Marco

morca

Quote from: Audioloog on October  2, 2009, 14:56:32
Lees nu pas je topic helemaal door (was een beetje druk de afgelopen dagen), maar mooi dat het alsnog allemaal naar je zin is gaan functioneren.

De DSP1124 is best een ingewikkeld ding als je deze voor het eerst gaat instellen, eenmaal eraan gewend blijkt het allemaal wel weer mee te vallen.

Nu nog een controle meting doen om te zien of er misschien nog wat "bijgeschaafd" kan worden?

Groetjes,

Ronald

Jamo,s vervangen door een setje Onix Reference 1 MKII

meting is meteen gedaan met dank aan Ejorne het resultaat is erg goed ;D ben er blij mee

ook nog een pixel magic op de kop getikt en had nog een mooi scherm liggen dus al met al was het een goeie maand met nieuwe eq,jukebox en speakers

;D