Yarland buizen versterkers??

Started by holco, September 17, 2009, 22:54:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

holco

Ben benieuwd of er hier mensen zijn die een Yarland versterker hebben en hun ervaringen hier willen delen?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Miracle.

#1
Ik heb een Yarland FV34C, welke ik (noodgedwongen) redelijk verbouwd heb. Na een week iedere dag zo'n 2 uur dat ding muziek te hebben laten spelen (wat geen gehoor was) op een set eenvoudige, maar goede monitor speakers, besloot ik hem eens een heel weekend te laten spelen.
DAT had ik dus niet moeten doen.
Daar heb ik alle geluk van de wereld mee gehad dat mijn huis niet uitgebrand is toen.
Ik was een weekend van huis weg en dacht het ding in dat weekend eens flink in te laten spelen met de CD-speler op repeat.
Bij terugkomst in huis hing er een smerige brandlucht. Als eerste het koffiezetapparaat bekeken, en andere keukenspullen, maar nee. Die waren het niet.
In de kamer aangekomen waar de Yarland stond bleek die de boosdoener te zijn.
De 2 grootste condensatoren in dit dingetje waren ontploft, meerdere weerstanden verbrand, het aan/uit schakelaartje verbrand (door dit schakelaartje zou het apparaat niet eens een IEC keurmerk mogen hebben) en bijna alle soldeerverbindingen lagen los.

Hierdoor was ik dus gedwongen de kapotte onderdelen te vervangen, en heb dat dan maar direct gedaan met goed spul. Alles weer vast gesoldeerd (met loodhoudend soldeer :pompom:) en direct de buisjes maar vervangen door echte. (Sovtek EL84M + Sylvania 5670W)
De bijgeleverde buisjes waren nieuw uit de doos, volgens de buizentester (AVO MKII), nog geen 60% van wat ze hadden moeten zijn.

Kortom, een baggerding wat met een paar simpele ingrepen toch nog iets kan worden. Nu met de nieuwe (goede) onderdelen erin en echte buisjes erop klinkt het dingetje niet eens beroerd, en kan hij wel gewoon een heel weekend zonder problemen aan blijven staan.

Het ontwerp is geheel niet slecht, maar de uitvoering en onderdelen daarintegen wel. Alleen de Trafo's, buizenvoetjes en behuizing zijn van goede kwaliteit, en het geld wat het dingetje moet kosten al waard.

Mvg. Miracle.

holco

Dus al met al een leuk apparaat als je de soldeerbout niet schuwt.

Ben je er nog wel achter gekomen wat nu de oorzaak van het binnen brandje was?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

gastje13

#3
Crafty verkoopt verbeterde versies van de yarland.
Hopelijk zijn deze niet zo levensgevaarlijk . . . . :-X

Anders een dynavox nemen. Deze heb ik foto's van binnenkant gezien en dat zag er echt keurig uit, netjes op printplaat gesoldeerd. Vele buizenbakken gebruiken noggeneens een print . . . . . .

peterrr

Quote from: gastje13 on September 18, 2009, 21:55:11
Crafty verkoopt verbeterde versies van de yarland.
Hopelijk zijn deze niet zo levensgevaarlijk . . . . :-X

Anders een dynavox nemen. Deze heb ik foto's van binnenkant gezien en dat zag er echt keurig uit, netjes op printplaat gesoldeerd. Vele buizenbakken gebruiken noggeneens een print . . . . . .


Nee gelukkig niet... ;)

groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

yorkie13

ik draai nu een aantal maanden met een Dynavox vr70e buizenversterker
en ben hier zeer tevreden over
degelijk gebouwd en is ook te modificeren indien gewenst

Miracle.

#6
Quote from: holco on September 17, 2009, 23:37:32
Dus al met al een leuk apparaat als je de soldeerbout niet schuwt.

Ben je er nog wel achter gekomen wat nu de oorzaak van het binnen brandje was?
De oorzaken van het binnenbrandje: Slecht soldeerwerk (soldeerbad ipv echt solderen), een aan/uit schakelaar die absoluut niet geschikt was voor de stroom die hij te verwerken kreeg, en goedkope namaak ClarityCap elco's.

@gastje13: Wees met buizenversterkers niet zo heel blij met printplaten. Een buizenversterker word vaak veel te warm voor een printplaat, en daarbij: Hardwired is beter voor het signaal.
Hardwired zijn veel dikkere banen dan een printbaan.
Probeer maar eens door een rietje te ademen. Zonder gaat toch veel makkelijker.

Dat signaal zal dus ook makkelijker door een dikke kabel heen gaan dan door een printbaantje van enkele micron. ;)

P.S. Ook de Yarland ziet er vanbinnen uitstekend verzorgd uit. Ook alles op een printplaat (helaas), maar als je echt goed kijkt zie je al dat het niet gesoldeerd zit, maar zoals de Chinezen bijna altijd doen heeft het een soldeerbad gehad. Is heel snel, en dus goedkoop, maar voor apparatuur die warm word, en/of iets langer mee moet gaan dan de garantieperiode geen aanrader.