Bi-ampen of 2 monoblokken, wat is beter?

Started by audiotechneut, September 16, 2009, 21:39:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tiptop

Quote from: SB MARANTZ on September 18, 2009, 20:33:21
Zoals je weet hebben elco's / transistoren / weerstanden etc een bepaalde tolerantie.
Elco's in capaciteit en esr / transistoren in gain oftewel Hfe etc.

Blijkbaar zijn de diverse versterkertrapjes al dan niet door een stroombronnetje gevoed niet bepaald gevoelig voor wat afwijkingen.
Komt nog bij dat het menselijk gehoor eigenlijk behoorlijk beperkt is.

Wanneer een versterker HF staat te oscilleren hoort de mens dit niet maar de tweeter en ook de versterker des te meer met fatale afloop (waarschijnlijk)

Het volgende punt is dat bepaalde ''tekortkomingen door de tegenkoppeling zoals ik reeds hierboven gezegd heb gladgestreken zullen worden.

Tegenkoppeling toepassen heeft vele voordelen.

Vergroten van de bandbreedte,elimineren van vele vervormigssoorten,invloed hebben op de dempingsfactor.


Edit:

De bandbreedte moet feitelijk zo strak mogelijk weer worden gegeven.
Wanneer dit meer dan pak hem beet 1,5 dB afwijkt ga je dit horen.

Dit is ook prima te meten.
We kunnen meer en dieper meten dan dat we kunnen horen.

Speakers daarintegen wijken veel meer af, geven niet lineair weer en vervormen veel meer dan welke versterker dan ook.






Dat is dus juist helemaal niet zo!

Het menselijk gehoor, of preciezer nog, de hersenen die het registreren kunnen nog steeds veel meer complexe samenstellingen van tonen, amplitudes en frequenties onderscheiden dan meetapparatuur kan meten.
Daarin schuilt ook hetgeen waarin het fout gaat.
Het complexe muzieksignaal wordt meerdere keren omgezet en getransporteerd en verliest altijd iets van zijn originele samenstelling. Het menselijk brein is veel beter in staat om die verschillen die optreden waar te nemen dan meetapparatuur dat kan. in ieder geval op belangrijke punten waaruit blijkt dat iets arteficieels klinkt in meer of mindere mate en of er verschillen zitten tussen diverse reproductie-apparatuur.

En velen die vanuit de techniek denken, stappen daar helaas snel overheen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Ok lees net je berichtje pas, Eisse.

Sorry.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

erik s.

Quote from: audiotechneut on September 18, 2009, 20:40:23
De vraag is eenvoudig. Ik ga van 1 naar 2 eindversterkers. Wat is dan handiger, 2 monoblokken of 2 stereo eindversterkers in bi-amp. Zeg ik wil 3000 euro uitgeven, koop ik nu 2 monoblokken of 2 stereo eindversterkers. Een wat ongewone vraag maar een reeele afweging.

ik snap de afweging niet, logischer lijkt de afweging: 1 of 2 versterkers( al of niet bestaand uit monoblokken.) maw wel of niet passief biampen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

SB MARANTZ

#54



Ik vind dat het totaal geen zin heeft.

Persoonlijk zou ik dan voor een paar mooie speakers gaan kijken.
Bereik je veel meer mee.



Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

stone56

Nou totaal geen zin. Ik ben van plan te bi-ampen. Bij mijn geintegreerde versterker wil ik een dubbel mono eindversterker met wat meer power onderin toevoegen.
It's only rock 'n roll (but I like it)

SB MARANTZ

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

stone56

It's only rock 'n roll (but I like it)

SB MARANTZ

Je wilt een strakkere laagweergave?

Dan ben je toch meer afhankelijk van de speaker zelf, kwaliteit van de opname en niet te vergeten: de akoestiek.



Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

stone56

It's only rock 'n roll (but I like it)

SB MARANTZ

#60
Zeg dat dan meteen dat je meer power wilt.

Verdubbel (op zijn minst) het uitgangsvermogen, dan kom je er wel.  :tongue2:
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

Hififreak

Quote from: audiotechneut on September 18, 2009, 20:40:23
De vraag is eenvoudig. Ik ga van 1 naar 2 eindversterkers. Wat is dan handiger, 2 monoblokken of 2 stereo eindversterkers in bi-amp. Zeg ik wil 3000 euro uitgeven, koop ik nu 2 monoblokken of 2 stereo eindversterkers. Een wat ongewone vraag maar een reeele afweging.

Ik heb voor hetzelfde "probleem" gestaan, echter gebruikte ik al twee stereo-eindversterkers.
De keuze was dus: Of een nieuwe stereo-eindversterker of twee monoblokken.

Aangezien ik voor het meeste rendement voor mijn geld gegaan ben, is het een stereo-eindbak geworden.
Zoals eerder al gezegd zou ik kiezen voor monoblokken als je nu meters luidsprekerkabel gebruikt.
Is dat slechts een paar meter dan hoeft dat niet de drijfveer te zijn.

Hififreak

Quote from: stone56 on September 18, 2009, 22:09:52
Nou totaal geen zin. Ik ben van plan te bi-ampen. Bij mijn geintegreerde versterker wil ik een dubbel mono eindversterker met wat meer power onderin toevoegen.
Gewoon een andere versterker aanschaffen met meer power.    8)

S@m

Quote from: Hififreak on September 19, 2009, 07:54:58
Gewoon een andere versterker aanschaffen met meer power.    8)


Of 1 met dezelfde 'power', maar van betere kwaliteit....bv groter/beter voedingsgedeelte  ;)

Hififreak

Quote from: S@m on September 19, 2009, 09:16:33
Of 1 met dezelfde 'power', maar van betere kwaliteit....bv groter/beter voedingsgedeelte  ;)

Da's veel van hetzelfde.   ;)

Wanneer je echt vermogen tekort komt moet je niet gaan klungelen met een versterkertje die iets meer vermogen geeft.  Ik zou adviseren dan te kiezen voor eentje die het dubbele afgeeft, mits je dat nodig hebt natuurlijk.

reMC

Quote from: audiotechneut on September 18, 2009, 20:40:23
De vraag is eenvoudig. Ik ga van 1 naar 2 eindversterkers. Wat is dan handiger, 2 monoblokken of 2 stereo eindversterkers in bi-amp. Zeg ik wil 3000 euro uitgeven, koop ik nu 2 monoblokken of 2 stereo eindversterkers. Een wat ongewone vraag maar een reeele afweging.

De vraag is vooral (denk ik): waarom ga je naar 2 eindversterkers? Heb je al 1 van de 2 combinaties die je noemt gehoord?

Er gaan nogal wat mensen de mist in door 2 goede eindversterkers te nemen en de invloed van de voorversterker daarbij vergeten/onderschatten...

SB MARANTZ

#66
Quote from: Hififreak on September 19, 2009, 09:30:38
Da's veel van hetzelfde.   ;)

Wanneer je echt vermogen tekort komt moet je niet gaan klungelen met een versterkertje die iets meer vermogen geeft.  Ik zou adviseren dan te kiezen voor eentje die het dubbele afgeeft, mits je dat nodig hebt natuurlijk.


Of mooiere speakers met een hogere gevoeligheid.

Het valt mij op dat veel mensen zich op ''het vermogen'' blind staren.

Voor 3000,- is er veel moois te koop.

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

reMC

Quote from: SB MARANTZ on September 19, 2009, 12:16:43

Of mooiere speakers met een hogere gevoeligheid.

Het valt mij op dat veel mensen zich op ''het vermogen'' blind staren.

Goede tip! De meest mooie systemen die ik ooit gehoord heb zijn hoogrendement luidsprekers met lichte, zeer verfijnde versterking. Dat geeft ook veel meer kracht dan 'moeilijke' luidsprekers met zeer zware eindbakken.

Koen K

Dat vind ik wel erg gemakkelijk gezegd. Een hoog rendement gaat namelijk altijd ten koste van andere dingen. Het laagbereik bijvoorbeeld.

SB MARANTZ

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

SB MARANTZ

Quote from: reMC on September 19, 2009, 12:43:49
Goede tip! De meest mooie systemen die ik ooit gehoord heb zijn hoogrendement luidsprekers met lichte, zeer verfijnde versterking. Dat geeft ook veel meer kracht dan 'moeilijke' luidsprekers met zeer zware eindbakken.


Je slaat zo 2 vliegen in één klap!

Neemt niet weg dat ik ook een paar aso zware eindversterkers heb staan maar dat is een ander verhaal.
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

bmateijsen

Quote from: Koen K on September 19, 2009, 12:48:29
Dat vind ik wel erg gemakkelijk gezegd. Een hoog rendement gaat namelijk altijd ten koste van andere dingen. Het laagbereik bijvoorbeeld.

Dat ligt dan weer erg aan het ontwerp.... als je het hebt over een hornloaded hoog rendement uit een 5,5 cm direct gedreven woofer, dan heb je gelijk...

SB MARANTZ

Hier geen problemen met 2 x 25 cm per kastje.  :devil:
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

Koen K

#73
Quote from: SB MARANTZ on September 19, 2009, 12:50:36
Hoe kom je daar nu weer bij rekelmans?

Dat lichtere conussen met een kleinere Xmax minder diep gaan in het laag. Lijkt me geen nieuws. Kijk maar naar PA-speakers. 15", veel rendement en ongelooflijk hard kunnen spelen, maar onder de 50 Hz geen output.

bmateijsen

Quote from: Koen K on September 19, 2009, 13:08:42
Dat lichtere conussen met een kleinere Xmax minder diep gaan in het laag. Lijkt me geen nieuws. Kijk maar naar PA-speakers. 15", veel rendement en ongelooflijk hard kunnen spelen, maar onder de 50 Hz geen output.

En waarom denk je dat dat is bij een PA luidspreker? ;)