Bi-ampen of 2 monoblokken, wat is beter?

Started by audiotechneut, September 16, 2009, 21:39:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

S@m

Quote from: Koen K on September 17, 2009, 21:31:33
Als het hoorbaar is, is het ook meetbaar... Als het niet meetbaar is houdt men zichzelf voor het lapje  :omg:



;)

erik s.

#26
ik snap ook niet dat mensen die niet geloven dat er verschil is kwa klank tussen bv cdspelers of versterkers meer geld uit geven aan spullen dan bv een Audiosonic-setje kost....
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

ThomasBelgium

Even terug naar de vraag van de topicstarter.

Je zou ook kunnen zeggen dat het beter is om één goede eindtrap aan te kopen in plaats van twee half-zijn-gat toestellen (zoals hij zelf zegt: de ene is vooral goed in het hoog en de andere voor het laag) en dan die ene gewoon op de klassieke manier aansluiten. Maar twee monoblokken zijn uiteraard beter dan een gelijkaardige eindtrap. En je bespaart op speakerkabel!

S@m



erik s.

Quote from: Hififreak on September 18, 2009, 10:22:06
Waarom zou een monoblok beter zijn?

in theorie is het natuurlijk beter als beide kanalen 100% gescheiden zijn.

je kunt idd beter lange interlinks gebruiken ipv lange speakerkabel.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Hififreak

Er zijn voldoende eindversterkers die dubbel mono opgebouwd zijn en een monoblok is op geen enkele wijze superieur aan een goede stereo-eindbak.  Korte luidsprekerkabels is natuurlijk mooi, maar als we het niet over vele meters hebben maar over hooguit een paar en je gebruikt kabels van voldoende diameter is er niets aan de hand.

SB MARANTZ

Quote from: erik s. on September 18, 2009, 09:47:34
ik snap ook niet dat mensen die niet geloven dat er verschil is kwa klank tussen bv cdspelers of versterkers meer geld uit geven aan spullen dan bv een Audiosonic-setje kost....


Kwaliteit misschien?  ;)
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

Koen K

Quote from: erik s. on September 18, 2009, 09:47:34
ik snap ook niet dat mensen die niet geloven dat er verschil is kwa klank tussen bv cdspelers of versterkers meer geld uit geven aan spullen dan bv een Audiosonic-setje kost....

Dat er geen verschil is tussen gelijk metende (dus zowel goed als neutraal ontworpen) spullen wil niet zeggen dat alles hetzelfde is. Ik zou ook nooit zeggen dat alles hetzelfde klinkt. Maar als het anders klinkt meet het ook anders en is het ook blind te horen, dat lijkt me niet meer dan logisch.

Tenzij jij X-ray ogen, intrekbare adamantium klauwen en hypersonische oren hebt, dan wil ik wel geloven dat jij dingen hoort die niet meetbaar zijn ;D

S@m

#34
Quote from: SB MARANTZ on September 18, 2009, 17:41:15
Kwaliteit misschien?  ;)

In welk opzicht...


SB MARANTZ

#35
Quote from: S@m on September 18, 2009, 17:44:37
In wel opzicht...




Niet zo moeilijk:

Kwaliteit van de componenten als: potmeters en schakelaars , pcb materiaal , trafo , kast constructie,  etc...
In dat opzicht zijn er wel wat verschilletjes tussen b.v. een Bryston en een Yoko.
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

S@m

Quote from: SB MARANTZ on September 18, 2009, 17:47:11
Niet zo moeilijk:

Kwaliteit van de componenten als: potmeters en schakelaars , pcb materiaal , trafo , kast constructie,  etc...
In dat opzicht zijn er wel wat verschilletjes tussen b.v. een Bryston en een Yoko.

De mening van Erik S. (een mening die ik overigens deel) is een reactie op de reactie van een forumgenoot die het verschil tussen o.a. versterkers niet hoort. Dus ook niet tussen een goedmetende Yoko en een goedmetende Bryston.

Als 'je' het verschil niet hoort (dat is er tenslotte naar 'je' mening niet). Waarom dan zoveel meer uitgeven voor de Bryston...alleen voor de potmeter, schakelaars, pcb mat, trafo, kastconstructie, e.d.?

Koen K

Quote from: S@m on September 18, 2009, 18:39:31
De mening van Erik S. (een mening die ik overigens deel) is een reactie op de reactie van een forumgenoot die het verschil tussen o.a. versterkers niet hoort.

Als dat jouw vertaling van mijn mening is dan heb je het niet goed begrepen.

Achiel

#38
Bi-ampen met 2 dezelfde stereo versterkers natuurlijk. Vooruitgang hier was opmerkelijk. Zie onderschrift voor de set.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

S@m

#39
Quote from: Koen KAls dat zo is, dan zou het ook gewoon meetbaar en blind hoorbaar moeten zijn. Toch?

Verschillen ontstaan ook weleens door de combinatie tussen versterker en speaker, maar dat is wat mij betreft dan eerder een teken dat de versterker de speaker niet aankan dan iets anders.

Quote from: Koen KDat er geen verschil is tussen gelijk metende (dus zowel goed als neutraal ontworpen) spullen wil niet zeggen dat alles hetzelfde is. Ik zou ook nooit zeggen dat alles hetzelfde klinkt. Maar als het anders klinkt meet het ook anders en is het ook blind te horen, dat lijkt me niet meer dan logisch.

Tenzij jij X-ray ogen, intrekbare adamantium klauwen en hypersonische oren hebt, dan wil ik wel geloven dat jij dingen hoort die niet meetbaar zijn

Zomaar 2 citaten van je uit dit topic, elders is nog vééél meer van dergelijke uitspraken te vinden.

Volgens mij ben jij degene die schrijft dat er geen verschillen in versterkers zijn als ze meettechnisch in orde zijn...toch? Okay, je schrijft: hetzelfde meten, maar wat moet dan hetzelfde zijn...

Edit: ik lees net in het 2e citaat van je wel iets opmerkelijks...:

Dat er geen verschil is tussen gelijk metende spullen wil niet zeggen dat alles hetzelfde is.

en

Maar als het anders klinkt meet het ook anders en is het ook blind te horen, dat lijkt me niet meer dan logisch.



Koen K

#40
Juist. Dus er kán wel degelijk verschil zijn, maar dat moet dan ook meetbaar of blind hoorbaar zijn.

Waaraan ik wil toevoegen dat ik ook vaak verschillen hoor tussen versterkers en zelfs tussen kabels en CD-spelers. Maar aangezien die vaak nergens mee verklaard kunnen worden moet ik ervan uitgaan dat ze uit mijn eigen autosuggestie afkomstig zijn.

S@m

Maar Koen, vooropgesteld dat ik geen wetenschapper ben en op wat solderen na ook niet technisch, iedere versterker meet toch weer iets anders?

Dat zou dus betekenen dat iedere versterker ook anders 'mag' klinken...toch?

Om je een voorbeeld te geven...

Mijn Sugden A21SE heeft volgens mij meettechnisch optimaal de fabriek verlaten. Ik vond hem heerlijk klinken, warm en laidback. Ook bij lage volumes nog heerlijk vol in het laag. .Dit weet ik aan het single-ended klasse A verhaal. Alleen bij harder volume was het laag iets teveel aanwezig, hier gaf ik mijn luidsprekers en akoestiek de schuld van.

Nu heb ik mijn Accuphase (ik denk ook meettechnisch 1 van de betere) daar naast gezet en wat blijkt dat lekkere laag van de Sugden kan ik nu zelf regelen met de toonregeling.  Kortom: 2 (zeer) goede versterkers waarbij er 1 een muzikaal sausje van de ontwerper heeft meegekregen.

Hoe is dit volgens jou dan te verklaren?

SB MARANTZ

Je zegt het zelf al: middels de toonregeling.

Daar is ook niets mis mee, mag gerust gebruikt worden.

Buizen/transistoren,push/pull, semi complementair, het maakt allemaal niet uit wanneer deze versterkers van negative feedback gebruik maken.
Bizar maar waar...........

Maar wat maakt het uit?
Knoop er een paar knappe speakers aan en je bent het heertje!  8)



Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

tiptop

Laatst sprak ik iemand die apparatuur op specificatie maakt in het prototype stadium voor wetenschappelijke doeleinden. Dus in opdracht van een wetenschapper die iets wil onderzoeken en daar nog geen bestaande apparatuur voor heeft.

Hij gaf mij te kennen dat wanneer dezelfde waardes qua componenten worden gekozen (elco's, weerstanden enz..) en verschillende printboards, er bij dezelfde geijkte waardes aan de andere kant toch verschillende uitslagen te zien zijn. (terwijl in theorie dat dus helemaal niet zou mogen)

Wanneer je dus een versterker bijv. hebt die gelijk is ontworpen, maar met andere componenten boards etc... erin, kan die dus ook anders klinken, lijkt me.

En zoals zo vaak gezegd. Weet je wel waar de verschillen in zitten en wat je moet meten? Persoonlij ben ik van mening dat degene die hier dan meten aan spullen toch een paar parameters overslaan.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

S@m

Quote from: tiptop on September 18, 2009, 20:11:59

En zoals zo vaak gezegd. Weet je wel waar de verschillen in zitten en wat je moet meten?

Dit is dus precies wat ik graag zou lezen. Wat moet er worden gemeten om aan te kunnen tonen dat er hetzelfde 'geluid' uit zou moeten komen...?

SB MARANTZ

#45
Zoals je weet hebben elco's / transistoren / weerstanden etc een bepaalde tolerantie.
Elco's in capaciteit en esr / transistoren in gain oftewel Hfe etc.

Blijkbaar zijn de diverse versterkertrapjes al dan niet door een stroombronnetje gevoed niet bepaald gevoelig voor wat afwijkingen.
Komt nog bij dat het menselijk gehoor eigenlijk behoorlijk beperkt is.

Wanneer een versterker HF staat te oscilleren hoort de mens dit niet maar de tweeter en ook de versterker des te meer met fatale afloop (waarschijnlijk)

Het volgende punt is dat bepaalde ''tekortkomingen door de tegenkoppeling zoals ik reeds hierboven gezegd heb gladgestreken zullen worden.

Tegenkoppeling toepassen heeft vele voordelen.

Vergroten van de bandbreedte,elimineren van vele vervormigssoorten,invloed hebben op de dempingsfactor.


Edit:

De bandbreedte moet feitelijk zo strak mogelijk weer worden gegeven.
Wanneer dit meer dan pak hem beet 1,5 dB afwijkt ga je dit horen.

Dit is ook prima te meten.
We kunnen meer en dieper meten dan dat we kunnen horen.

Speakers daarintegen wijken veel meer af, geven niet lineair weer en vervormen veel meer dan welke versterker dan ook.




Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

audiotechneut

Quote from: Audiofiel on September 17, 2009, 19:22:23
Als ik de beginpost en daarna de reacties van de topicstarter zo lees, heb ik helemaal niet de indruk dat er een vraag wordt gesteld.... :lookaround:


Het is eerder een retorisch verhaal geworden met een (voor dit forum nogal vreemde) stelling. :-\
De vraag is eenvoudig. Ik ga van 1 naar 2 eindversterkers. Wat is dan handiger, 2 monoblokken of 2 stereo eindversterkers in bi-amp. Zeg ik wil 3000 euro uitgeven, koop ik nu 2 monoblokken of 2 stereo eindversterkers. Een wat ongewone vraag maar een reeele afweging.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

audiotechneut

Quote from: Blue-Eyes on September 17, 2009, 19:18:17
Nu maar even vroeg reageren.
Er zijn van diverse mensen op het forum dat bepaalde topics kapot worden gemaakt door diverse opmerkingen.

Het is duidelijk welke partij hier een aanzet heeft gegeven.

Laten we ons beperken tot de topic vraag, andere discussies horen hier niet thuis.
Dank u.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

audiotechneut

Quote from: Audiofiel on September 17, 2009, 23:36:07
Het ging mij helemaal niet om taalkundige zaken.

Eerlijk gezegd niet. :sarcasm:

Ik heb sterk de indruk dat dit soort topics geopend worden om een beetje te 'stoken'. :sleepy:
Wat een valse noot. Ik voel me hier erg onprettig over!
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

blue-eyes

#49
Heren en dames,

graag reactie op het starttopic, ander geneuzel, verdachtmakingen, enz. graag achterwege laten!
Er zijn vragen gesteld, serieuze antwoorden gegeven. Ik wil jullie verzoeken het daarbij te laten en het andere na te laten.

Wat mij betreft simpel: geen antwoord of vraag mbt topic onderwerp: wegblijven uit dit topic.

Mocht het doorgaan: een slotje is zo gezet.

Mvrgr het modteam
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey