Bi-ampen of 2 monoblokken, wat is beter?

Started by audiotechneut, September 16, 2009, 21:39:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiotechneut

Bi-ampen of 2 monoblokken.Het leidt allebei tot 2 eindversterkers. Ik heb nooit geloofd in bi-wiren en bi-ampen.
Bi-wiren vind ik nauwelijks hoorbaar maar bi-ampen blijkt bij mijn Tannoy's aanzienlijke winst op te leveren! Ik heb een  Myryad MA240 en een Denon POA-2800 eindversterker. Elk afzonderlijk niet in staat om het onderste uit de kan te halen bij mijn D700's. Vervolgens de Denon de woofers laten aansturen en de Myryad de tweeters. Het resultaat is erg verrassend! Het geluid wordt helemaal open getrokken. Meer definitie en transparantie.

De Denon heeft regelbare uitgangen waardoor ik met een testsignaal en een voltmeter het volume van beide gelijk kan maken. De voorversterker heeft 2 identieke uitgangen dus zo onstaat een goed resultaat.
Twee eindversterkers is wel een gedoe. Het heeft me altijd weerhouden om monoblokken te kopen. Maar als ik nu toch naar 2 versterkers ga, waar ben ik dan beter mee af:2 stereo eindversterkers in bi-amp of 2 monoblokken??
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

erik s.

ik zie niet zo goed in wat biampen of 2 monoblokken met elkaar te maken heeft.
wel kan ik je vertellen dat passief biampen met 2 totaal verschillende versterkers niet echt aan te bevelen is.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

audiotechneut

Quote from: erik s. on September 16, 2009, 22:24:05
ik zie niet zo goed in wat biampen of 2 monoblokken met elkaar te maken heeft.
wel kan ik je vertellen dat passief biampen met 2 totaal verschillende versterkers niet echt aan te bevelen is.
Het is een stap voorruit willen zetten en accepteren dat er dan 2 eindversterkers in huis komen. Dat heeft het gemeenschappelijk. Verder snap ik dat 2 verschillende versterkers niet ideaal is. Als ze echter qua volume identiek worden afgesteld en beide goed lineair zijn kan het toch niet echt kwaad? Het klinkt in ieder geval prachtig.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

erik s.

waarom zou je 2 monoblokken gebruiken ipv 1 stereoversterker?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Charlemagne

In plaats van ingewikkeld gaan doen met bi-ampen, al dan niet met monoblokken zou ik je aanraden eens met versterkers te experimenteren. De D700 vraagt een versterker met een goede controle over het laag. Mijn oude Sphinx Project 12 monoblokken konden dat redelijk. Maar de D700 zijn pas echt opgefrist door de Lyngdorf die ik nu heb. Een veel strakker laag met goede definitie en ruimtelijkheid en een natuurlijk aandoende definitie in het hoog. Er zijn meerdere forumleden die erg happy zijn met de match Lyngdorf en D700.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Zee

Quote from: erik s. on September 16, 2009, 22:24:05
wel kan ik je vertellen dat passief biampen met 2 totaal verschillende versterkers niet echt aan te bevelen is.

Zou je eens kunnen aangeven waarom dat dan niet aan te bevelen is?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

erik s.

omdat je dan de totale klankbalans van de luidsprekers om zeep helpt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Zee

#7
Maar als (!) er al klankverschillen zijn tussen de versterkers, dan zou ik het juist logisch vinden om wel verschillende amps op H en L te zetten.  Immers: de belasting is totaal verschillend en dus zou je juist verschlllende amps willen gebruiken die voor elk hun taak zijn geoptimaliserd.
Dat je in de praktijk verschil hoort met verschillende amps zal denk ik eerder liggen aan het feit dat de uitgangsniveaus niet voldoende (zeg binnen 0,1dB) gelijk zijn getrokken.

Toevoeging: een andere reden zou nog kunnen zijn dat de ene versterker inverterend is en de ander niet. In dat geval dus even je speakerkabels bij een van de twee versterkers omwisselen zodat de fase weer juist is.

Het 'verhaal' dat je twee identieke amps nodig hebt hoor je natuurlijk wel vaker. En zoals ook wel vaker het geval is zal het voornamelijk een commercieel ingegeven argument zijn....
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

audiotechneut

Quote from: Zee on September 17, 2009, 14:58:20
Maar als (!) er al klankverschillen zijn tussen de versterkers, dan zou ik het juist logisch vinden om wel verschillende amps op H en L te zetten.  Immers: de belasting is totaal verschillend en dus zou je juist verschlllende amps willen gebruiken die voor elk hun taak zijn geoptimaliserd.
Dat je in de praktijk verschil hoort met verschillende amps zal denk ik eerder liggen aan het feit dat de uitgangsniveaus niet voldoende (zeg binnen 0,1dB) gelijk zijn getrokken.
Helemaal mee eens! Mijn Myryad is super in hoog en midden maar schiet te kort in het laag. De Denon heeft een zware voeding en kan veel stroom leveren. Prima voor het laag. Beide brengen het hele spectrum aan de uitgangen want de filtering zit bij mij nog in de luidsprekers. Elke versterker wordt op zijn kwaliteiten benut. Uiteindelijk is het bewijs er nu want het klinkt geweldig. En geloof me, ik ben een zuurpiet met veel luisterervaring.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

erik s.

als je niet gelooft in klankverschillen tussen versterkers houdt het hier op.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Zee

Afgelopen weekeinde heb ik nog een vergelijk meegemaakt tussen een 50-jaar oude buizenbak en een moderne solid state doos op een paar impedantievriendelijke speakers met een redelijk hoog rendement.  de niveau's waren gecalibreerd.  Resultaat: het was voor alle aanwezigen onmogelijk een verschil waar te nemen!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

S@m

#11
Quote from: Zee on September 17, 2009, 17:35:47
Afgelopen weekeinde heb ik nog een vergelijk meegemaakt tussen een 50-jaar oude buizenbak en een moderne solid state doos op een paar impedantievriendelijke speakers met een redelijk hoog rendement.  de niveau's waren gecalibreerd.  Resultaat: het was voor alle aanwezigen onmogelijk een verschil waar te nemen!

Misschien zouden er tussen versterkers geen verschillen hoeven te bestaan, maar ze bestaan overduidelijk. Ontwerpers geven veelal hun eigen muzikale sausje aan de versterker mee.

S@m

#12
.

Audiofiel

#13
Straks wordt nog beweert dat er ook geen verschillen bestaan tussen forums. :ph34r:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Nu maar even vroeg reageren.
Er zijn van diverse mensen op het forum dat bepaalde topics kapot worden gemaakt door diverse opmerkingen.

Het is duidelijk welke partij hier een aanzet heeft gegeven.

Laten we ons beperken tot de topic vraag, andere discussies horen hier niet thuis.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Als ik de beginpost en daarna de reacties van de topicstarter zo lees, heb ik helemaal niet de indruk dat er een vraag wordt gesteld.... :lookaround:


Het is eerder een retorisch verhaal geworden met een (voor dit forum nogal vreemde) stelling. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

S@m

#16
Was wat balorig geworden door de veronderstelling van Zee...excuus, post aangepast  ;)

blue-eyes

@Niet elke "vraag" op technische juistheid van de taal, vorm, etc. beoordelen.

Je snapt precies wat ik bedoel.


Ontopic!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

tiptop

Zee is een aardige vent, maar kan geen verschillen horen tussen enig zelfde apparaat ::)
Kan hij niks aan doen denk ik, maar is wel jammer dat het dan voor hem lijkt dat er geen verschillen zijn en dat hier op het forum dan steeds roept. :unhappy:

De enige manier is weer om zaken gewoon uit te proberen.

Maar als je H en L apart wil aansturen heb je dus sowieso 4 monblokken of 2 stereo eindbakken nodig. Of de versterking uit de Myriad en een extra stereobak of 2 monoblokken.
Dus het verhaal klopt niet helemaal lijkt me.

En je geeft aan (TS) dat je nu met een geïntegreerde versterker draait en een stereo eindversterker. En dat bevalt. Dan is er toch niks meer te vragen lijkt me ???

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Zee

Quote from: tiptop on September 17, 2009, 19:58:17
Zee is een aardige vent, maar kan geen verschillen horen tussen enig zelfde apparaat ::)

Tussen de zelfde apparaten hoor in inderdaad (gelukkig!) geen verschil!  ;)

Maar om eerlijk te zijn had ik eigenlijk op voorhand wel verwacht wel een (klein) verschil te horen tussen die 50 jaar oude buizenbak en die torrendoos. Maar in de praktijk bleek dat dus even vies tegen te vallen. Let wel, dat zegt alleen iets over deze specifieke situatie waarin er o.a. op Klipsch speakers werd gespeeld. Op een paar laag rendements jongens met impedantiedippen onder de 4 Ohm zou het maar zo anders kunnen uitpakken.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Koen K

Quote from: S@m on September 17, 2009, 19:00:10
Misschien zouden er tussen versterkers geen verschillen hoeven te bestaan, maar ze bestaan overduidelijk. Ontwerpers geven veelal hun eigen muzikale sausje aan de versterker mee.

Als dat zo is, dan zou het ook gewoon meetbaar en blind hoorbaar moeten zijn. Toch?

Verschillen ontstaan ook weleens door de combinatie tussen versterker en speaker, maar dat is wat mij betreft dan eerder een teken dat de versterker de speaker niet aankan dan iets anders.

S@m

Quote from: Koen K on September 17, 2009, 21:12:47
Als dat zo is, dan zou het ook gewoon meetbaar en blind hoorbaar moeten zijn. Toch?


Meetbaar weet ik niet, maar hoorbaar zeker..blind en met 2 vingers in je neus  :smile:

Koen K

Als het hoorbaar is, is het ook meetbaar... Als het niet meetbaar is houdt men zichzelf voor het lapje  :omg:

Audiofiel

Quote from: Blue-Eyes on September 17, 2009, 19:54:10
@Niet elke "vraag" op technische juistheid van de taal, vorm, etc. beoordelen.

Het ging mij helemaal niet om taalkundige zaken.

QuoteJe snapt precies wat ik bedoel.

Eerlijk gezegd niet. :sarcasm:

Ik heb sterk de indruk dat dit soort topics geopend worden om een beetje te 'stoken'. :sleepy:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Hififreak

Quote from: audiotechneut on September 16, 2009, 21:39:53
Maar als ik nu toch naar 2 versterkers ga, waar ben ik dan beter mee af:2 stereo eindversterkers in bi-amp of 2 monoblokken??

Advies: Een grote stereo eindbak of twee monoblokken die je dicht achter je speakers plaatst.