Ouderlijk huis overnemen, welke regelingen zijn er?

Started by Starred, September 15, 2009, 15:29:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Mijn ouders wonen in een koopwoning waar geen hypotheek meer op rust. Ze zijn inmiddels op een leeftijd dat ze twijfelen of ze er nog lang zelfstandig kunnen blijven wonen.

Mijn ouders hebben 3 kinderen en mijn broer heeft aangegeven dat hij wel in het huis zou willen gaan wonen tzt. Lijkt mijn ouders een prima idee, mits de kinderen er onderling maar uitkomen.
Het lijkt mij en mijn zus ook prima, dus we gaan kijken hoe dat geregeld zou kunnen worden. Het eerst idee is dat mijn broer ons 'uitkoopt', en dat mijn ouders het dan nog zolang als nodig van mijn broer 'huren'.

Wie weet waar je informatie kunt vinden over dergelijke transacties, waar je rekening mee moet houden, de rol van de fiscus, etc?

EdoE

Als het huis nog van je ouders is koopt je broer natuurlijk niet de andere twee kinderen uit.

Veel notariskantoren hebben een estate planning-praktijk, die kunnen jullie het beste helpen.

Starred

Verdiepen in estate planning lijkt inderdaad de juiste richting

Kjelt

Inderdaad professioneel advies inwinnen, er zijn tig mogelijkheden om de fiscus niet alles te geven door bv gebruik te maken van maximale schenking aan de kinderen etc.
Lage taxatie vragen en onderling de rest verrrekenen etc.
Verder lijkt het mij niet echt verstandig eerst uit te kopen en dat je ouders dan huren want dan heeft je broer het volledige woningforfait van een tweede woning (is nl niet zijn hoofdverblijf) en dat is 1,2% per jaar als ik me niet vergis. Zo zullen er vast meer mogelijkheden zijn die alleen een expert maximaal voor je kan uitnutten.

Hanky Panky

Quote from: EdoE on September 15, 2009, 15:32:46
Als het huis nog van je ouders is koopt je broer natuurlijk niet de andere twee kinderen uit.

Veel notariskantoren hebben een estate planning-praktijk, die kunnen jullie het beste helpen.

Die heeft ondergetekende ook  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hanky Panky

#5
Quote from: Kjelt on September 15, 2009, 16:43:19
Inderdaad professioneel advies inwinnen, er zijn tig mogelijkheden om de fiscus niet alles te geven door bv gebruik te maken van maximale schenking aan de kinderen etc.
Lage taxatie vragen en onderling de rest verrrekenen etc.
Verder lijkt het mij niet echt verstandig eerst uit te kopen en dat je ouders dan huren want dan heeft je broer het volledige woningforfait van een tweede woning (is nl niet zijn hoofdverblijf) en dat is 1,2% per jaar als ik me niet vergis. Zo zullen er vast meer mogelijkheden zijn die alleen een expert maximaal voor je kan uitnutten.

Dat heeft hij alleen als hij de woning cash aftikt  ;)

Als hij leent staat er een, waarschijnlijk, evengrote of grotere schuld in Box 3 tegenover.
Nadeel is dat gedurende de periode dat je er zelf niet woont je de rente niet af kunt trekken.

Betaald hij de woning geheel uit eigen middelen dan valt de Box 3 belastingheffing waarschijnlijk weg tegen de ontvangen huur.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

CineSmurf

Volgens mij heeft mijn oom ooit het huis van mijn opa en oma gekocht en daarbij afgesproken dat opa en oma tot hun dood vruchtgebruik hebben. De waarde ligt dan een stuk lager, omdat er geen huur wordt betaald. En je ouders hebben de garantie te kunnen blijven wonen + houden een evengroot besteedbaar inkomen.

Inderdaad kwestie van uitzoeken en professioneel advies (Hanky Panky bijvoorbeeld) de juiste vragen laten stellen: willen je ouders het geld bijvoorbeeld "opeten" of schenken aan jullie.

Vooral belangrijk om zaken goed te bespreken. Vage constructies kunnen leiden tot grote familiediscussies (ruzies).

Succes!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

EdoE

Quote from: Kjelt on September 15, 2009, 16:43:19
Inderdaad professioneel advies inwinnen, er zijn tig mogelijkheden om de fiscus niet alles te geven door bv gebruik te maken van maximale schenking aan de kinderen etc.
Lage taxatie vragen en onderling de rest verrrekenen etc.
Verder lijkt het mij niet echt verstandig eerst uit te kopen en dat je ouders dan huren want dan heeft je broer het volledige woningforfait van een tweede woning (is nl niet zijn hoofdverblijf) en dat is 1,2% per jaar als ik me niet vergis. Zo zullen er vast meer mogelijkheden zijn die alleen een expert maximaal voor je kan uitnutten.

De fiscus is gekke Lowietje niet...

Hier is te dien aanzien m.i. Het hoofdstuk "minnelijke waardering" relevant.

Hanky Panky

Quote from: EdoE on September 15, 2009, 19:12:10
De fiscus is gekke Lowietje niet...

Hier is te dien aanzien m.i. Het hoofdstuk "minnelijke waardering" relevant.

m.i. doen we een minnelijke waardering in dit soort situaties zelden tot nooit  ;)

Die doen we vaak bij sfeerovergangen (van zakelijk naar privé, bijvoorbeeld staking van een bedrijf) of bij overlijden als men het idee heeft dat het vel over de fiscale oren getrokken wordt.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Starred

Waarom verplaatsen naar 'Het recht doet spreken'?

Vind dit topic daar veel minder op z'n plaats  :threadclosed:

EdoE

Quote from: Hanky Panky on September 15, 2009, 19:53:41
m.i. doen we een minnelijke waardering in dit soort situaties zelden tot nooit  ;)

Die doen we vaak bij sfeerovergangen (van zakelijk naar privé, bijvoorbeeld staking van een bedrijf) of bij overlijden als men het idee heeft dat het vel over de fiscale oren getrokken wordt.

Gelukkig met nadruk op 'we'.

De notaris komt in dit soort situaties in samenspraak met de fiscus tot een passende en voor alle partijen aanvaardbare taxatie voor het object.

Ghosty J

#11
Quote from: Starred on September 15, 2009, 20:17:39
Waarom verplaatsen naar 'Het recht doet spreken'?

Vind dit topic daar veel minder op z'n plaats
Ik neem aan dat je je rechten wil weten mbt de fiscus of de notaris etc
Wil het ook wel terug plaatsen naar ons "kroegboard" :D
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Hanky Panky

Quote from: EdoE on September 15, 2009, 20:22:50
Gelukkig met nadruk op 'we'.

De notaris komt in dit soort situaties in samenspraak met de fiscus tot een passende en voor alle partijen aanvaardbare taxatie voor het object.

Je bedoelt waarschijnlijk de makelaar, een notaris doet doorgaans geen taxatie's. Die brandt daar zijn vingers niet aan omdat hij bij de overdracht de overdrachtsbelastingaangifte doet en de centen daarvoor afdraagt. Elke vorm van belangenverstrengeling wordt doorgaans angstvallig vermeden door de broederschap.

Als een notaris het vermoeden heeft dat een object voor veel te weinig overgaat zal hij wel aan de bel trekken omdat hij hoofdelijk aansprakelijk is voor de eerder genoemde overdrachtsbelasting.

Vanwaar de notariële obsessie in casu ?  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

x.studio

Overdrachtsbelasting kun je ontwijken en geheel legaal. Ik heb het huis waar ik nu in woon overgenomen van m'n moeder (weduwe). Zelf is ze elders gaan wonen, doch dat doet aan de constructie niks af. Het huis kun je wel een stukje gunstiger geprijst kopen dan de marktprijs, en zolang je niet gaat overdrijven is er niks aan de hand. Zeker in deze voor huisverkoop moeilijke tijden is er wel wat marge.
Zoals het hier gegaan is: Ik heb m'n moeder betaald voor het huis en zij heeft mij en m'n 2 broers het maximale bedrag geschonken wat fiscaal toegestaan was onder het mom, beter met warme dan met koude hand geven. M'n broers heb ik niet hoeven uitkopen en waarom ook, het kapitaal is enkel veranderd van een stapel stenen in een gevulde bankrekening en of het huis nu verkocht werd aan een vreemde of aan mij maakt voor hen niks uit. En daarbij, zij zijn geen eigenaar.
Maar om op die overdrachtsbelasting terug te komen, ik heb het huis gekocht als zijnde 'in economisch eigendom met volledige volmacht' (hoop dat ik het goed zeg, is al weer even geleden). In de praktijk komt het er op neer dat je volledige zeggenschap hebt, je mag het bewonen en als je wil ook weer verkopen net zoals dat je het normaal gekocht zou hebben, geen verschil. Kadastraal bezien blijft het staan op m'n moeders naam totdat ik het verkoop aan een ander, of totdat ze komt te overlijden. In dat laatste geval moet ik even naar het gemeentehuis om het op mijn naam te laten zetten. Het huis is dan fiscaal bezien verkregen uit een nalatenschap en daaruit volgt dat je geen overdrachtsbelasting betaald.
De aftrekbaarheid van je hypotheekrente en al die zaken blijft hetzelfde, het enigste verschil zit in een besparing van 7% op de koopprijs. Informeer hier even bij de notaris naar, die moet die constructie kennen.

Starred


EdoE

Quote from: Hanky Panky on September 15, 2009, 23:30:58
Je bedoelt waarschijnlijk de makelaar, een notaris doet doorgaans geen taxatie's. Die brandt daar zijn vingers niet aan omdat hij bij de overdracht de overdrachtsbelastingaangifte doet en de centen daarvoor afdraagt. Elke vorm van belangenverstrengeling wordt doorgaans angstvallig vermeden door de broederschap.

Als een notaris het vermoeden heeft dat een object voor veel te weinig overgaat zal hij wel aan de bel trekken omdat hij hoofdelijk aansprakelijk is voor de eerder genoemde overdrachtsbelasting.

Een makelaar doet natuurlijk taxaties ten behoeve van aankoop, verkoop en hypotheken. Een notaris doet geen taxaties in die zin maar stelt in samenspraak met de fiscus de waarde van een object vast ten behoeve van overdrachtsbelasting, schenkingsrechten, etc. indien er bijvoorbeeld sprake is van een familierelatie tussen partijen.

Verder is dat "aan de bel trekken" natuurlijk in het algemeen mogelijk.

Quote
Vanwaar de notariële obsessie in casu ?  :D

Ik spreek dagelijks iemand met werkzaamheden in die context.

Hanky Panky

#16
Quote from: x.studio on September 16, 2009, 00:56:14
Overdrachtsbelasting kun je ontwijken en geheel legaal. Ik heb het huis waar ik nu in woon overgenomen van m'n moeder (weduwe). Zelf is ze elders gaan wonen, doch dat doet aan de constructie niks af. Het huis kun je wel een stukje gunstiger geprijst kopen dan de marktprijs, en zolang je niet gaat overdrijven is er niks aan de hand. Zeker in deze voor huisverkoop moeilijke tijden is er wel wat marge.
Zoals het hier gegaan is: Ik heb m'n moeder betaald voor het huis en zij heeft mij en m'n 2 broers het maximale bedrag geschonken wat fiscaal toegestaan was onder het mom, beter met warme dan met koude hand geven. M'n broers heb ik niet hoeven uitkopen en waarom ook, het kapitaal is enkel veranderd van een stapel stenen in een gevulde bankrekening en of het huis nu verkocht werd aan een vreemde of aan mij maakt voor hen niks uit. En daarbij, zij zijn geen eigenaar.
Maar om op die overdrachtsbelasting terug te komen, ik heb het huis gekocht als zijnde 'in economisch eigendom met volledige volmacht' (hoop dat ik het goed zeg, is al weer even geleden). In de praktijk komt het er op neer dat je volledige zeggenschap hebt, je mag het bewonen en als je wil ook weer verkopen net zoals dat je het normaal gekocht zou hebben, geen verschil. Kadastraal bezien blijft het staan op m'n moeders naam totdat ik het verkoop aan een ander, of totdat ze komt te overlijden. In dat laatste geval moet ik even naar het gemeentehuis om het op mijn naam te laten zetten. Het huis is dan fiscaal bezien verkregen uit een nalatenschap en daaruit volgt dat je geen overdrachtsbelasting betaald.
De aftrekbaarheid van je hypotheekrente en al die zaken blijft hetzelfde, het enigste verschil zit in een besparing van 7% op de koopprijs. Informeer hier even bij de notaris naar, die moet die constructie kennen.

Laat me raden: e.e.a. heeft plaatsgevonden vóór 31 maart 1995 ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

x.studio

Quote from: Hanky Panky on September 16, 2009, 09:20:45
Laat me raden: e.e.a. heeft plaatsgevonden vóór 31 maart 1995 ?

Het is al even geleden ja, het is denk ik wel vóór die datum geweest, zou het even moeten opzoeken. Je vraag doet me vermoeden dat er het een en ander gewijzigd is. Als ik even snel bij de belastingdienst kijk zie ik nog steeds staan dat je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen indien je onroerende zaken erft.  http://www.belastingdienst.nl/variabel/overdrachtsbelasting/overdrachtsbelasting-06.html#P28_2478
Zelf ben ik geen jurist, destijds heeft mijn broer die toen kandidaat-notaris was het zo in elkaar gestoken. Ik weet dus niet of het voor de TS nog van belang is anno 2009.

Hanky Panky

Quote from: x.studio on September 16, 2009, 20:38:50
Het is al even geleden ja, het is denk ik wel vóór die datum geweest, zou het even moeten opzoeken. Je vraag doet me vermoeden dat er het een en ander gewijzigd is. Als ik even snel bij de belastingdienst kijk zie ik nog steeds staan dat je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen indien je onroerende zaken erft.  http://www.belastingdienst.nl/variabel/overdrachtsbelasting/overdrachtsbelasting-06.html#P28_2478
Zelf ben ik geen jurist, destijds heeft mijn broer die toen kandidaat-notaris was het zo in elkaar gestoken. Ik weet dus niet of het voor de TS nog van belang is anno 2009.

Klopt, sinds de genoemde datum is ook de levering van de economische eigendom belast met 6% overdrachtsbelasting. De truuk gaat al ca. 14 jaar niet meer op. Je opmerking over erven en overdr. bel is juist. Je krijgt 6% 'korting' in zo'n geval (zal niet te technisch worden)  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000