Calibratie kosten vergoed?

Started by Joris1971, August 21, 2009, 15:39:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riwi

Ik heb het probleem niet gezien bij mij met mijn HD350. De eerste dik 450 uur heb ik Low lamp gedraaid, en nu draai ik al een paar honderd uur in High lamp modus.

Ik heb trouwens van Grobi 1000 uur lampgarantie gekregen bij de projector.
Heb hem vanavond in low lamp gezet. Zal morgen nog eens een paar uur in low lamp draaien, kijken of me een flikkering op valt.

Kjelt : je zou je nieuwe lamp er al in kunnen zetten (tijdelijk), kijken of die het ook heeft?

Joris1971

Je kunt wel switchen van High naar Normal lamp modus alleen vind ik het kleurverschil wel groot.
Kortom mijn calibratie is gedaan op normal lamp modus en niet op High lamp modus.

Kjelt

Quote from: Kjelt on August 21, 2009, 21:21:24
Ik heb trouwens om 19.00 de JVC in high lamp opgestart en na een 30 minuten teruggeschakeld naar normal mode en hij is nu nog steeds stabiel  :pompom:
Maar goed dat is natuurlijk niet de bedoeling dat je iedere videosessie afsluit met de lamp op high te zetten  :D ook al werkt het wel.
Helaas een half uur later was het weer zover, hij knipperde weer  :nopompom: zodat ik weer terug naar high lamp mode ben overgeschakeld

Kjelt

Quote from: riwi on August 22, 2009, 02:06:59
Kjelt : je zou je nieuwe lamp er al in kunnen zetten (tijdelijk), kijken of die het ook heeft?
Dat vind ik niet echt een optie want het begint pas na zo'n honderd a tweehonderd uur en dan zou ik al die tijd met een echt foute calibratie moeten kijken  :nopompom:

Bij mij valt het kleurverschil tussen normal en high lamp mode gelukkig wel mee, ik kan er nog goed naar kijken maar heb dan ook geen CMS  :P

Raphie

dit is causale of gevolg schade, hiervoor de de fabrikant niet aansprakelijk, de calibreerder ook niet.
alles wat je qua goodwill krijgt is meegenomen. Frank z'n voorstel is zéér redelijk
JBL PRX Power!

riwi

Quote from: Joris1971 on August 22, 2009, 10:01:51
Je kunt wel switchen van High naar Normal lamp modus alleen vind ik het kleurverschil wel groot.
Kortom mijn calibratie is gedaan op normal lamp modus en niet op High lamp modus.

De mijne is door cine4home op zowel low als high lamp mode gecalibreerd geweest (user1 en user2 geheugens). Ik heb nu na dik 600 uur natuurlijk wel een enorm verloop intussen. Ik heb wel met een calibratie BD wat bijgeregeld, volgens mij compenseert dat voor een deel het verloop van de lamp.

Joris1971

Quote from: SOS-Master on August 22, 2009, 10:17:43
dit is causale of gevolg schade, hiervoor de de fabrikant niet aansprakelijk, de calibreerder ook niet.
alles wat je qua goodwill krijgt is meegenomen. Frank z'n voorstel is zéér redelijk

Hoezo schade? Dat die lamp na 150 uur mankementen gaat krijgen, tja dat ligt toch echt aan die lamp en ben ik niet verantwoordelijk voor.
En je kunt wel zeggen dat alles wat je qua goodwill krijgt meegenomen is maar zo zie ik het niet helemaal.
Van zo een lamp mag je uitgaan dat die veel langer meegaat dan 150 uur.
De lamp die in mijn JVC zit is gewoon een slechte lamp, zo simpel is het.
Dus de fabrikant is miz gewoon aansprakelijk

Natuurlijk is Frank zijn voorstel zeer redelijk maar dat staat hierbuiten.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Je krijgt een nieuwe lamp dat is de service die JVC je hoort te geven, de calibratie is iets dat je vrijwillig heb gedaan buiten JVC om daar kun je ze nooit op aanspreken en de calibrateur ook niet.

@riwi,
Verloop van de lamp bij de JVC is ENORM.
Vooral grayscale en CMS zijn gewoon echt enorm aan het verlopen, vandaar dat de THX mode na ongeveer 100 uur al niet meer klopt (veel te weinig blauw). Je zult bij de HD750 en HD350 gewoon echt om de zoveel tijd een hercalibratie moeten laten doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Mischien is het een optie voor de mensen die last hebben van de flikkering om eens de high altitude mode te gebruiken. Dit kan je in het menu instellen. Daarmee gaat de fan iets harder draaien. Maar misschien is het wel een issue met de temperatuur in de projector. Bij hi lamp mode gaat de fan zowiezo al iets harder draaien. Misschien is de warmte buiten momenteel gecombineerd met de lage fan stand bij low lamp mode wel de trigger voor de flikkering?
Lijkt me in ieder geval de moeite van een test waard.

@Frank, ik kijk naar een I1-pro, dan kan ik het zelf gaan doen. Ik hik nog een beetje tegen de prijs aan (800 minimaal).

J.A.F._Doorhof

Had een leuk set te koop staan :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 22, 2009, 14:31:14
Had een leuk set te koop staan :D

Ik had het gezien en er over nagedacht. maar 1100 is meer dan 800 :) Maar wel 2 meters en de dure colorfacts software er bij dat is ook wel wat waard. Is al verkocht nu toch? Aan de andere kant dacht ik dat de deal via curtpalme met de bijbehorende calman software ook wel OK was voor een calibrerend beginner. Ook omdat calman een soort wizard voor newbies heeft en ik hoef geen luxe rapporten via colorfacts te kunnen draaien.

celerontje

De software bedienen is het probleem niet, 't gaat erom wat je met de grafiekjes en getallen doet.
Kalibreren is eigenlijk ''helder nadenken'' ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

Ik heb hem verkocht maar ben het mailtje kwijt van die persoon :(
Heb al een oproepje staan in het topic, stomme van PM's mijn box loopt veel te snel vol :(
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Moet je donateur worden, dan heb je een onbeperkte PM box! :P :D

Hopelijk komt het goed!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

riwi

Quote from: celerontje on August 22, 2009, 15:38:06
De software bedienen is het probleem niet, 't gaat erom wat je met de grafiekjes en getallen doet.
Kalibreren is eigenlijk ''helder nadenken'' ;)

Dat snap ik wel, de bediening is niet het issue, maar de Calman software heeft een soort wizard die je helpt bij het calibreren. Welke patronen je moet gebruiken, waar je kan optimaliseren etc. tip & tricks dus en een standaard plan van aanpak. Meestal heb ik een hekel aan wizards, maar volgens mij is dit wel nuttig.

celerontje

't Kan een goede basis zijn, maar elke TV is anders en reageert weer anders etc.
Ga eerst maar eens een paar avondjes lezen op AVSforum, daar zie je echt wat mensen in de praktijk meemaken. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Joris1971

Ik ga de lamp opsturen naar JVC en ze gaan na wat testjes, mij een nieuwe lamp sturen.
Dan laat ik hem wel na zo een dikke 150 uur wel calibreren.