[Advies gevraagd] HT in een studentenkamer.

Started by PascalE, September 14, 2009, 23:58:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalE

Hoi allemaal,

Ik heb al veel gelezen hier maar omdat ik nu persoonlijk advies nodig heb heb ik me maar eens geregistreerd:

Eindelijk op kamers, tijd om dus rond te neuzen naar een budget home theater. Een TV heb ik al gevonden (Panasonic 37C10) en ik ben er zeer tevreden mee, nu eindelijk geluid!

Wat ik tot nu toe heb gevonden en me interessant lijkt:

Onkyo TX-SR507 (90% zeker dat dit m gaat worden, relatief goedkoop en alle nieuwe geluidsformaten)

Eltax Hollywood 5.0 set
JBL SCS 178

http://link.marktplaats.nl/302908903
http://verkopers.marktplaats.nl/1899281
http://link.marktplaats.nl/302562421
http://www.djelectronics.nl/eltax-hollywood-5-pack-speakerset-130w-3weg-basreflex-beuken-p-577.html  (subwoofer apart zoeken)
http://link.marktplaats.nl/298486209
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=95105.0 (alleen de speakers, de sub is me te duur)

Goedkope sub(s):
http://link.marktplaats.nl/299013272

Budget 500 euro voor reciever + speakers + sub. Bron: PS3 Slim. Ruimte: 14m2 maar dit zal natuurlijk niet volledig als HT ingericht worden.

Voor alle overige tips/aanraders etcetera houdt ik me aanbevolen.
Alvast ontzettend bedankt voor de reacties!
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

PascalE

Upje en gelijk een update:

Ik laat de Eltax voor wat ze zijn, ze zijn lastig nieuw aan te komen en ik denk dat ze te veel ruimte innemen. Het wordt dus zeer waarschijnlijk de JBL set, heeft iemand ervaring met deze set ICM een Onkyo reciever?

Heeft iemand verder nog enig idee over het panel waarover ze praten op die HDTV site (zie openingpost, link vd samsung televisie) want als ik het goed begrijp zitten in de zelfde serie (32B450) verschillende panels die verschillende kwaliteit leveren...
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

Koen K

#2
Is tweedehands geen optie voor je? Ik denk dat je dan veel gemakkelijker een heel erg mooie set bij elkaar sprokkelt voor jouw budget dan nieuw.

Qua kabels kan ik je een ding aanraden: houd het zo goedkoop mogelijk. Het maakt allemaal geen verschil mits je een degelijke en voldoende dikke kabel neemt. Zie hier wat dik genoeg is.

PascalE

2e hands is een optie, maar het is niet zo dat ik voor een set ga die ik pas over een paar jaar compleet heb (en zo veel geld verdien ik niet). Ik wil dus eigenlijk wel meteen een 5.1 set en dan leek dit me toch een goede keus, omdat het niet allemaal plastic is. Mocht je echter een 2e hands tip hebben dan hoor ik het graag :D.

Ook tips over de televisie zijn nog meer dan welkom!
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

Koen K

Je zou eens kunnen kijken naar tweedehands spullen van Mission, B&W, KEF, Acoustic Energy, Tannoy.... Allicht valt er zo een setje samen te stellen dat voor hetzelfde geld veel meer waar biedt! En een subwoofer kun je ook wel op marktplaats vinden.

Voorbeeldjes:

Mission
http://link.marktplaats.nl/279040811
http://link.marktplaats.nl/276368255 met bijpassende center hier: http://link.marktplaats.nl/280171837

AE
http://link.marktplaats.nl/277810895

PascalE

Bedankt voor de tips, punt is wel dat ze allemaal een stuk boven de 200 euro van de JBL's zitten. Ik heb ook al een aanbod gekregen van 5 missions + een yamaha sub, alleen woont hij een heel stuk te ver... Sowieso worden 4 of zelfs 2 vloerstaande speakers een overkill in mijn relatief kleine kamer, denk ik.
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

Koen K

Het is m.i. een misvatting dat kleine kamers per se kleine speakers moeten hebben. Het kan heel goed zo zijn dat grotere speakers het veel beter doen dan kleinere speakers. Het heeft veel meer met plaatsing en inrichting te maken dan met het formaat van de speakers of het uiteindelijk goed klinkt. In mijn eigen kamer van 14 m2 doet een paar erg grote speakers het in elk geval erg goed.

Verder: Die JBL's lijken misschien een interessante optie, maar voor 200 euro nieuwprijs kun je m.i. niet veel verwachten. Ik zou dan écht eerder voor zoiets als de AE-set gaan. Of bijvoorbeeld een KEF KHT 2005.2 etc.

PascalE

Nja wat betreft de grootte is het ook vooral dat ik niet mijn hele kamer inricht aan HT, en het wordt een beetje krap met die vloerstaande speakers denk ik zo. Maar die KEF set ligt veel hoger dan mijn budget... Ik denk er nog goed over na en houdt marktplaats goed in de gaten, is trouwens Mission icm Onkyo een goede match denk je?

Verder sta ik nog steeds open voor tips omtrend te televisie.
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

Koen K

Is die 200 euro ook echt de limiet voor je speakers? Je zou anders nog kunnen kijken of je het AE setje voor 250 kunt krijgen ;)

Het "matchen" van speakers met receivers is een misvatting. Fatsoenlijke versterkers en receivers klinken gewoon neutraal. Zolang ze voldoende vermogen hebben om je speakers aan te sturen is er dus niks aan het handje en kun je elke combinatie maken die je maar wilt.

Omtrent TV's weet ik niet zoveel, dus daarvoor zul je op andere raadgevers moeten wachten ;)

PascalE

#9
Quote from: Koen K on September 18, 2009, 13:33:46
Is die 200 euro ook echt de limiet voor je speakers? Je zou anders nog kunnen kijken of je het AE setje voor 250 kunt krijgen ;)

Het "matchen" van speakers met receivers is een misvatting. Fatsoenlijke versterkers en receivers klinken gewoon neutraal. Zolang ze voldoende vermogen hebben om je speakers aan te sturen is er dus niks aan het handje en kun je elke combinatie maken die je maar wilt.

Omtrent TV's weet ik niet zoveel, dus daarvoor zul je op andere raadgevers moeten wachten ;)

Bedankt voor je  reactie, 200 is wel de richtlijn maar 250 (of als het echt moet 300) is wel te doen natuurlijk. Ik ga die persoon op marktplaats eens mailen voor fotos en informatie. Raar trouwens dat ik overal lees dat Onkyo beter matched met bepaalde speakers dan :S en dat de recievers veel van de klankkleur bepalen...

Edit: ik zit even te denken, is het een optie om de JBL set te kopen en later bijv de fronts te vervangen door krachtigere speakers? Of past het dan niet bij elkaar?

TV raadgevers waar zijn jullie?  ;)
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

Koen K

Er is een heleboel onzin in hifiland over het matchen van klank en dergelijke. Net zoals kabels en CD-spelers allemaal anders zouden klinken. In metingen en blinde luistertests blijft er echter niks van die verhalen over... Een beetje hetzelfde als dure wijn die altijd beter smaakt dan goedkope zeg maar ;D

Je zou de fronts van de JBL-set inderdaad later kunnen vervangen door andere speakers, maar vermoedelijk loont het dan veel meer om de hele set te upgraden.

SB MARANTZ

Er is in de audio keten maar één ding wat klinkt en dat noemt men de luidsprekers.

Voor de rest valt er te zeggen dat de kwaliteit van de op dat moment spelende opname en de akoestiek parten speelt.

De kwaliteit van de gebruikte apparaten en de bijbehorende verwachte levensduur is een ander verhaal.
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

ivo1986

#12
Quote from: SB MARANTZ on September 18, 2009, 17:55:22
Er is in de audio keten maar één ding wat klinkt en dat noemt men de luidsprekers.

Voor de rest valt er te zeggen dat de kwaliteit van de op dat moment spelende opname en de akoestiek parten speelt.

De kwaliteit van de gebruikte apparaten en de bijbehorende verwachte levensduur is een ander verhaal.

edit Excuus voor de nutteloze bijdrage.

Maar ga gewoon luisteren wat klinkt.
En in deze prijsklasse zou ik zelf eerder voor een monitor gaan.

PascalE

Nja zoals ik al zei heb ik gewoon graag meteen een 5.1 systeem. Ik ben absoluut (nog) geen audiofiel (ik heb jaren met een logitech 5.1 set van 60 euro gedaan zonder receiver, al ben ik dat nu toch écht beu) dus ik denk dat een redelijke satteliet set van 200 euro me wel tevreden houdt tot ik wat meer geld te spenderen heb. Ik zag overigens dat dat JBL setje 4 Ohm heeft ipv 8, is dat beter/minder voor de versterker? Heeft hij dan dikkere of minder dikke kabels nodig?

TV adviseurs in tha house?  O0
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

Koen K

Ik denk dat die Onkyo een 4Ω belasting wel aan moet kunnen. Als je normale, 2.5mm2 kabels neemt moet het gek worden voordat dat niet genoeg is.

Overigens heb ik een beetje het idee dat je je keuze al gemaakt hebt... Prima hoor, maar dan zou ik zeggen, ga er gewoon voor zonder hier je tijd te verdoen met het lezen van onze posts ;)

PascalE

Quote from: Koen K on September 19, 2009, 11:38:26
Ik denk dat die Onkyo een 4Ω belasting wel aan moet kunnen. Als je normale, 2.5mm2 kabels neemt moet het gek worden voordat dat niet genoeg is.

Overigens heb ik een beetje het idee dat je je keuze al gemaakt hebt... Prima hoor, maar dan zou ik zeggen, ga er gewoon voor zonder hier je tijd te verdoen met het lezen van onze posts ;)

Ja eigenlijk wel, wat betreft de surround set dan, al wacht ik nog de fotos af van het AE setje (die hij voor 275 weg wil doen). Ik vind het absoluut niet erg om die posts allemaal door te lezen want ik heb zo'n gevoel dat het een steeds grotere hobby gaat worden (en duurder ;-)).

In iedergeval bedankt!
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

Koen K

Dat klopt, je kunt veel geld besteden aan deze hobby ;D Ach ja, het geeft ook een heleboel plezier en elke keer dat je een verbetering bewerkstelligt geeft dat ook een soort voldoening. :smile:

Heeft de verkoper ook een typenummer genoemd of iets dergelijks?

PascalE

Quote from: Koen K on September 19, 2009, 20:39:34

Heeft de verkoper ook een typenummer genoemd of iets dergelijks?

Nog niet nee, daar heb ik hem wel naar gevraagd. Hopelijk stuurt hij die met de foto's mee. Ik laat het wel weten.

Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

Koen K


PascalE

Nog geen update over de boxen.

Wel ben ik druk gaan vergelijken en zoeken wat betreft tv's (en van de week eens in een Mediamarkt koekeloeren, al zal je daar nooit ideale omstandigheden hebben).

Ik heb een nieuwe op het oog, 37inch en HDready Plasma: Panasonic TX-P37C10. Hij kost incl verzending zo'n 35-45 euro meer dan de HDready 32 inch Samsung die ik op het oog had. Iemand enig idee welke een betere keus is? Ik ben nu geneigd om plasma te zeggen.
Prioriteiten: 1. Films (voornamelijk DVD's via de PS3, later ook Blu-Ray) 2. Games (PS3) 3. Sport SD uitzendingen.
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

PascalE

De foto's zijn binnen, ze zijn niet super duidelijk maar het lijkt om de Acoustic Energy Encore serie te gaan. Is dit wat? Zijn laagste prijs is 275 euro.

Ik stel mijn TV vraag wel in een apart topic want hier schiet het niet op ;-)
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

Koen K

Het lijkt me niet om Acoustic Energy maar om het merk Energy te gaan. Klik. Ziet er m.i. wel veelbelovender uit dan het JBL-systeem.

PascalE

Quote from: Koen K on September 23, 2009, 11:20:06
Het lijkt me niet om Acoustic Energy maar om het merk Energy te gaan. Klik. Ziet er m.i. wel veelbelovender uit dan het JBL-systeem.

Nu je het zegt ja, ik kan alleen Energy ontdekken op de speaker en vandaar dat ik het nergens kon vinden op internet. Kwa design vind ik het wel lelijke speakers, ik ga er nog eens goed over twijfelen. Bedankt voor de hulp iig!
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178

Koen K

Ja, moeders mooiste zijn ze niet en aangezien het niet om Acoustic Energy blijkt te gaan (wat een slimmerik, die verkoper ;D ) zou ik ook met geen mogelijkheid kunnen zeggen of het werkelijk wat is, behalve via online reviews en zo.

PascalE

Quote from: Koen K on September 23, 2009, 11:25:16
Ja, moeders mooiste zijn ze niet en aangezien het niet om Acoustic Energy blijkt te gaan (wat een slimmerik, die verkoper ;D ) zou ik ook met geen mogelijkheid kunnen zeggen of het werkelijk wat is, behalve via online reviews en zo.

Mmm oke, vond het al een beetje raar dat de verkoper én geen type noemt in zijn advertentie én geen hele duidelijke foto's maakte. Ik wacht gewoon nog een tijdje (eerst maar eens een TV) en ondertussen houdt ik marktplaats in de gaten op die merken die je noemde.

Ik roep hier wel weer een keer als ik wat gevonden heb ;-) (of stiekem toch de JBL set genomen heb hehe).
Panasonic TX-P37C10 | PS3 Slim | HDI Dune Base 3.0 | Onkyo 507 | JBL SCS 178