MKV afspelen via laptop op HD TV

Started by KingRichard, September 10, 2009, 21:23:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KingRichard

Ik zit met de volgende apparaten: HD TV plasma (Panasonic TH-46pz85), Pioneer VSX-ax5i receiver en een Dell laptop (XPS M1530) met HDMI uitgang. Mijn receiver heeft geen HDMI, wel i.link (IEEE 1394), digitale ingangen en USB.

Ik wil MKV's afspelen met Media Player Classic vanaf mijn laptop. Beeld 1080p heb ik via de aansluiting HDMI. Meeste bestanden draaien vlekkeloos, sommigen met veel detail happert, maar ik denk dat dat de beperking is van de laptop, want op mijn gewone pc met quadcore heb ik het niet.

Probleem is audio. Ik kan via USB muziekbestanden mp3 afspelen vanaf de laptop, maar wil ook graag DD 5.1 en DTS van de MKV's. Ik krijg met geen mogelijkheid signaal door de i.link. Pc wordt wel herkend, maar mededeling no signal.

Heeft iemand een andere variant. Ik heb wel ergens gelezen dat audio niet via de HDMI kan, dus met een digital van de TV naar receiver kan denk ik niet.

Iemand suggesties? ALvast herl erg bedankt.

M.vr.gr.
Richard
PS als dit topic verkeerd staat hoor ik het graag.

esre

Koop een WD TV HD voor €99.95 en alle problemen opgelost.
Makkelijkste en goedkoopste oplossing volgens mij wellicht dat anderen Popcornhour roepen maar die is duurder.

kaajee

Beetje flauw antwoord, daar vraagt TS toch helemaal niet om?
Hij heeft alles al in huis om 5.1 (DD51 e/o DTS) geluid af te kunnen spelen.
Het kan op 2 manieren: of je koopt een (dure) HDMI 'splitter' waarmee je digitaal geluid kunt afsplitsen vanuit de HDMI uitgang.
Je laptop beschikt ook over een digitale audio uitgang (S/PDIF) kijk maar eens op pagina 62 van je manual.

esre

Quote from: kaajee on September 10, 2009, 22:19:23
Beetje flauw antwoord, daar vraagt TS toch helemaal niet om?
Hij heeft alles al in huis om 5.1 (DD51 e/o DTS) geluid af te kunnen spelen.
Het kan op 2 manieren: of je koopt een (dure) HDMI 'splitter' waarmee je digitaal geluid kunt afsplitsen vanuit de HDMI uitgang.
Je laptop beschikt ook over een digitale audio uitgang (S/PDIF) kijk maar eens op pagina 62 van je manual.

zo is het niet bedoeld hij vroeg om een andere variant en mijn eerste ingeving en niet een dure en een hele makkelijke is de HD WD tv .

KingRichard

#4
Al bedankt voor de reacties zover.

Zoals Kaajee ook zegt heb ik alles in huis en wil ik gewoon de laptop gebruiken die kan inloggen draadloos op het netwerk thuis. De mkv bestanden staan op mijn 'grote' PC en worden gedeeld via het netwerk. Dus geen branden over overzetten meer op USB stick. Rechtstreeks de mkv's van de gedeelde mappen halen via netwerk.

Ik heb op mijn TV met alleen een HDMI aansluiting beeld en geluid! Kortom, er gaat audio door de HDMI die wordt weergegeven via de luidsprekers van de TV. Nu hoop ik of ik met de digitale optische audio uitgang van mijn TV naar receiver (heeft 4 digitale ingangen) DD 5.1 en DTS van de MKV's kan doorlussen. Ik hoef dan niet van mijn laptop direct naar de receiver, want dat lukt niet zowel niet met USB als met i.link.

Iemand hier ervaringen mee. Ik moet derhalve MPC (of AC3 filter?) zo instellen dat hij het audio signaal meegeeft. Inderdaad moet het toch lukken met de S/PDIF optie.

M.vr.gr.
Richard

Tinus_

Download eens XBMC-lite en installeer die op een usb-stick. Daarna opstarten vanaf je stick en het zal vermoedelijk gelijk werken.
Rebuilding my HT

kaajee

Met alle respect; maar wat heeft het downloaden en gebruiken van software (XBMC-lite) nou te maken met hoe TS de boel moet aansluiten?
Deze software zorgt er echt niet voor dat er ineens een kabeltje van PC naar receiver of tv gelegd wordt.

Doorlussen zou kunnen werken, sommige tv's doen dit echter niet helemaal lekker, kwestie van proberen (een optische kabel heb je al voor een paar euro).
Je zult dan sowieso waarschijnlijk geen DTS kunnen gebruiken, want volgens de specs van je PaSo (p.55 manual) wordt dit niet ondersteund:
Quotedigital audio out: PCM / Dolby Digital, Optische glasvezel

KingRichard

Even een Update.

Vanmiddag digital optical kabeltje aangeschaft. En... er is geluid via de HDMI van laptop naar TV en van TV met optical kabel naar receiver. Ik heb een mkv bestand met DTS en die geeft hij door. Ik moet een en ander nog fijntunen op de receiver want ik krijg het geluid alleen via de vooringang (video input) bedoeld voor draagbare DVD-spelers etc. en alleen pro-logic II. Verder heb ik ook nog geen subwoofer geluid (zit wel in signaal volgens AC3filter). In principe is dit de manier (met optische kabel) om TV geluid aan de receiver door te geven. Ik vermoed overigens dat de i.link alleen bedoeld is voor DVD-Audio en SACD, de handleiding is niet helemaal duidelijk hier over.

Ik ga nu uitvogelen (is nog niet gelukt) om het geluid via de 2 optische digitale ingangen aan de achterkant te krijgen, maar tot op heden kan ik dan niet het ingangssignaal op analog krijgen. Zucht.

Enfin, bedankt voor reacties zover, en nieuwe ingevingen zeer welkom.

M.vr.gr.
Richard


Ghosty J

probeer eens met powerdvd! als ik iets met doen met windows mediaspeler ga ik altijd helemaal flippen :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

_ MarcelloW _

een externe USB geluidskaart een optie?

Ik geloof dat er al een sweex is voor EUR. 27,50
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

kaajee

Quote from: KingRichard on September 11, 2009, 19:17:02
Even een Update.

Vanmiddag digital optical kabeltje aangeschaft. En... er is geluid via de HDMI van laptop naar TV en van TV met optical kabel naar receiver. Ik heb een mkv bestand met DTS en die geeft hij door. Ik moet een en ander nog fijntunen op de receiver want ik krijg het geluid alleen via de vooringang (video input) bedoeld voor draagbare DVD-spelers etc. en alleen pro-logic II.

Ik vrees, zoals ik reeds schreef eigenlijk, dat het geen kwestie van fine tunen is. De tv stuurt geen DTS door, in het geval van een DTS signaal zal ie dus stereo/PCM doorsturen. Je versterker kan er dan pseudo (nep) 5.1 van maken in de vorm pro-logic II

Quote from: KingRichard on September 11, 2009, 19:17:02
Verder heb ik ook nog geen subwoofer geluid (zit wel in signaal volgens AC3filter). In principe is dit de manier (met optische kabel) om TV geluid aan de receiver door te geven. Ik vermoed overigens dat de i.link alleen bedoeld is voor DVD-Audio en SACD, de handleiding is niet helemaal duidelijk hier over.
Via i.Link kan alleen audio doorgegeven worden als beide apparaten dit ondersteunen. Het (i.Link) is iets wat Sony bedacht heeft en wordt dus absoluut niet breed ondersteund, zeker niet door de std. Firewire/1394 uitgang die men op een computer aantreft.

Quote from: KingRichard on September 11, 2009, 19:17:02
Ik ga nu uitvogelen (is nog niet gelukt) om het geluid via de 2 optische digitale ingangen aan de achterkant te krijgen, maar tot op heden kan ik dan niet het ingangssignaal op analog krijgen. Zucht.
Dit snap ik niet, hoezo analoog? Je moet toch juist de ingangen van je versterker op digita(a)l zetten?
Hoofdstuk 4, blz. 11 van je manual: "De digitale ingangen toewijzen"

O en btw: de software keuze (bijv. powerdvd) zal aan deze situatie niet veel veranderen, nogmaals ik lees/denk/vrees dat je tv het niet kan. Een aparte (USB) geluidskaart zou kunnen, echter dan kun je de HDMI niet meer voor audio gebruiken. Het is óf audio via HDMI óf via andere geluidskaart, niet beide tegelijk helaas. Als het geen bezwaar is om geen audio meer via de HDMI te krijgen is het een optie.

Maar dan kun je beter, zoals ik ook al eerder schreef, de geluidskaart van je laptop gebruiken, want die heeft  al een digitale audio (S/PDIF) uitgang.

KingRichard

Ik denk dat je gelijk hebt kaajee. Wel is het dan zo dat de TV het dts signaal ontvangt en omzet, of is het dat de laptop dit omzet? In AC3filter moet ik Use SPDIF afvinken. Vraag: de S/PDIF uitgang loopt toch via de HDMI??  Nu maar weer eens googlen op S/PDIF.

In de receiver kun je het ingangssignaal veranderen tussen analog> digital> auto; maar dat werk niet als de toslink in die ingang zit?

Bedankt weer voor het meedenken. :clapping:

Overigens heb ik spijt van dat ik niet de 256 Mb Nvidia kaart heb genomen maar de 128 Mb kaart. Ik heb een mkv met vliegende vogels (is wel vaker met vogels :D) en dat trekt ie helaas niet (heel veel framedrops).

M.vr.gr.
Richard

griff

Qua geluid kan ik je niet helpen, maar je kan coreavc codec proberen qua beeld.
Deze codec is erg op performance gericht (dus misschien ietsies minder mooi beeld) en zou dus het stotteren kunnen verminderen.
Anthem MRX300 - Klipsch RB-61 - Klipsch RC-52 - Klipsch RB-15 (surround) - BK XLS300/PR - Epson TW700 ISF - Kingpin VFS180

KingRichard

Weer even een Update.
Beeld is goed: via HDMI naar plasma: goede HD weergave. Plasma geeft 1080p aan.

Verder komende week de WLAN Wireless Dell 1395 vervangen door Intel wireless wifi Link 4965AGN zodat ik (hopelijk) 100 Mbps kan streamen van mijn vaste pc. Lukt nu niet goed door beperkte snelheid (allleen g-netwerk, max 56 Mbps).

Geluid is nog steeds een probleem. Ik heb de verbinding tussen plasma en TV met een Toslink (optisch digital) werkend. NGC HD wordt DD weergegeven via de receiver.

Probleem zit hem nog in het audio van laptop naar TV via HDMI. Als ik S/PDIF inschakel in AC3filter geen geluid. Uitgeschakeld alleen stereo. Ik heb overigens de gehackte driver van Sigmatel STAC9228 geinstalleerd om de advanced opties te komen, maar ook hier geen effect.

Als iemand nog raad weet graag.

M.vr.gr.
Richard

kaajee

Ik/we weten de specs van je laptop niet, maar meer video geheugen gaat niet helpen bij een soepeler weergave van HD materiaal. Daar zorgen alleen je GPU (welke grafische chip heb je?) of je CPU (welke CPU heb je?) voor.
En inderdaad zoals gezegd, experimenteren met verschillende decoders.
Ik vermoed dat een upgrade van G naar N netwerk ook niet bijster veel zal schelen; G moet genoeg zijn om HD te 'streamen'........

En NatGeo zal de audio dan wel in DD51 uitzenden denk ik. DTS zul je toch niet gaan ontvangen vermoedelijk.

En wat bedoel je nu dan met je audio probleem? Je hebt het over audio van laptop naar TV. Je tv kan toch geen 5.1 signalen weergeven? Die heeft toch alleen maar een stereo optie? Ik ken geen 5.1 tv's........


bart_nl

HD video draadloos afspelen is vragen om ellende. Probeer eens een file te kopieeren naar de laptop en kijk of hij dan wel goed afspeelt. Als dat zo is een vaste netwerk aansluiting bij je TV regelen zodat je laptap behalve opde AV ook op een netwerkkabel kunt aansluiten.

KingRichard

@bart_nl
Dank voor de tip. Ik had nog een kabel liggen en vrij gemakkelijk via de gaten van de verwarming, door kamer van dochter naar router aangelegd.

@kaajee
Dit zijn de relevante specs:
Dell XPS M1530 : Pentium Dual Core T4200 (2.0GHz,800MHz,1MB)
2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
Hard Drive 120GB Serial ATA (5400 RPM)
Graphics Card 128MB NVIDIA GeForce Go 8400M GS
Ik heb Vista vervangen door XP pro SP3

NGC HD wordt door gegeven in 1080i en DD. Ik heb mijn digitale tv ontvangen. (HUMAX 5000) met HDMI op TV en dan via optical out (toslink) naar receiver. DTS wordt niet uitgezonden.

Inmiddels heb ik wel S/PDIF met een stereo MKV, maar ik moet S/PDIF in AC3filter uitschakelen bij MKV met AC3 geluid; hij geeft het dan stereo door aan de TV. Wellicht heb je gelijk dat de TV dus wel HDMI 5.1 kan ontvangen, maar niet doorgeven.  Is niet echt logisch. Ik wil eigenlijk de TV als doorgeefluik naar receiver. :dozingoff:

M.vr.gr.
Richard


KingRichard

Na wat googlen nog dit apparaat gevonden:

http://www.ivojo.co.uk/octava-hdda12-uk.htm

Het haalt audio uit de HDMI die met de optical out naar de receiver kan.

Iemand ervaringen hiermee. Ik bedoel als het werkt is het een prima oplossing.

M.vr.gr.
Richard

kaajee

#18
Kan, zal het wel doen neem ik aan.

Maar is het belangrijk voor je dat je zowel audio uit je TV kunt horen als uit je receiver?
Als je het genoeg vindt om alleen audio uit je receiver te krijgen (en niet meer via/door/uit je TV luidsprekers) dan is het veel goedkoper om de S/PDIF van je laptop te gaan gebruiken. Die is er per slot, alleen een kabeltje nodig. Die is makkelijk zelf te maken, cq. te kopen op bijv. ebay (dell svideo breakout)

edit: ook bij Dell zelf te krijgen overigens

KingRichard

#19
@kaajee
oplossing lijkt nabij. Ik hoef inderdaad alleen geluid via mijn receiver. Zelf een kabeltje maken moet lukken. Ik las ergens dat je zelf een kabeltje gemaakt had. Is dat goed te doen?

Mvr.gr.
Richard

Edit: hmm... ik lees net dat S/PDIF alleen via de HDMI wordt doorgegeven en niet via de s-video poort :(

KingRichard

UPDATE.

Wat ik wil kan ik helaas niet met mijn laptop. Beeld is geen probleem, maar audio kan alleen maar stereo door beperkingen in uitgangen van lattop en TV.

Ik heb vandaag dan maar de XTREAMER (http://www.xtreamer.nl/) besteld. Goedkoop, goede reviews en kan precies wat ik wil.

Dank voor de reacties.

M.vr.gr.

Richard