Vista ultimate vers geinstalleerd. Iemand adviezen?

Started by lincoln, August 27, 2009, 21:26:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lincoln

hallo,

Vanwege problemen met het mediacenter deel in vista, heb ik vista ultimate opnieuw geinstalleerd.
Daar ik de vorige keer aardig aan het rommelen ben geweest met oa codec's en afspelen van blu-ray, waardoor de pc aardig vervuild is geraakt, vroeg ik mij af of er wellicht wat adviezen zijn wat wel en niet te installeren.

het betreft hier een AMD Phenom systeem met 4Gb geheugen, ATI 3300 vga on board, blu ray speler, 5x1TB hdd, en 2x hauppauge twin-tunerkaart.

bedoeling van het systeem is om ahw als tuner voor mijn plasma te fungeren, en dus TV kijken/opnemen, muziek beluisteren over de stereo (optical output), etc.

Wat zijn nu "de beste" codec pac's en players om er op te zetten?

Alvast dank.


kaajee

Tip voordat je met alle codecs etc. aan het klooien gaat............

Installeer eerst alles wat je hebben wilt qua software/updates etc. (behalve de codecs dus), maak dan een image van het geheel/partitie (ik neem aan dat je een aparte systeem partitie gemaakt hebt?) met Ghost of True Image (of vergelijkbaar). En ga daarna pas aan de slag me5t codes etc.

Dan kun je altijd eenvoudig terug naar het punt van je 'kale\ installatie en kun je met een gerust hart experimenteren zonder dat je daarna evt. weer Windows geheel opnieuw moet installerebn

Jeroen V

Ik gebruik liever geen codec packs, maar download en installeer de onderdelen die ik nodig heb liever handmatig. Dingen die ik erop heb staan:
- ffdshow
- matroskasplitter
- ac3filter

Voor mij genoeg, het gaat me eigenlijk met name om het kunnen afspelen van mkv bestanden. Eventueel kan je nog FFDShow Media Control for MCE installeren, dan kan je vanuit MCE de instellingen (bv soundtrack, subtitles) wijzigen

Robbo

Vista Ultimate heeft een ingebouwd Backup Center.   Werkt prima voor een snelle verse install.

lincoln

Pfffff....
Ik wordt gek van dat Windows...
Verse install gedaan, geupdate, drivers geinstalleerd, antivirus er op, alles prima.
uac (gebruikersaccountbeheer) uitgeschakeld, vraagt om een herstart: niet meer booten.
Een opstartscan met de cd helpt niet.
Nu bezig met het terugzetten van een herstelpunt...
Wat een bagger blijft dat Windows toch... :devil: :devil: :devil:

jantje112

Waarom trouwens niet even alvast windows 7 gepakt?

Mijn ervaring is dat alleen ffdshow het truucje wel doet, dus alles installen en dan nog even ffdshow  runnen.

lincoln

Quote from: Robbo on August 28, 2009, 11:36:58
Vista Ultimate heeft een ingebouwd Backup Center.   Werkt prima voor een snelle verse install.


jaaaahhh.....

"Een van de back-upbestanden kan niet worden gemaakt. (0x8078002A)




Fantaaaastisch, dat windows...



Windows 7?
Zou dat wel beter zijn?
Is nog niet leverbaar ook volgens mij, over 2 maanden pas?

Ben er ook nooit zo'n voorstander van om direct een nieuw product te moeten hebben... Ik wacht liever tot de bugs er uit zijn...

(al blijkt nu dat dat een eeuwig wachten kan betekenen...)

Tinuz

He, door dat driver geneuzel van vista ben ik ook alvast "overgestapt" naar windows 7 ultimate. Ik vind het echt een aanrader. Divx xvid en mpeg2 (DVD's) worden hier standaard ondersteund. Om mkv's af te kunnen spelen met DTS en ondertitels moet je alleen nog even haalli mediasplitter, vobsub, en ffwdshow installeren en goed instellen.

greetz Tinuz  :)

lincoln

En heeft windows 7 dezelfde beperkingen qua geheugen? Dus 32 bit max 4GB? Dacht namelijk dat dat aan de 32 bitten lag eigenlijk...
Ook weet ik niet of al m'n spul geschikt is voor win7... Drivers e.d.

jantje112


RonG

Quote from: lincoln on September  2, 2009, 06:05:10
En heeft windows 7 dezelfde beperkingen qua geheugen? Dus 32 bit max 4GB? Dacht namelijk dat dat aan de 32 bitten lag eigenlijk...
Ook weet ik niet of al m'n spul geschikt is voor win7... Drivers e.d.


Niet windows 7 (of vista) heeft deze beperking maar het feit dat je de 32bits versie installeert. Dit zal in windows 100 denk ik ook nog zo zijn.
wil je meer geheugen adresseren idd 64 bit versie installeren.

Tevens raar dat je vista cq windows gelijk afkraakt, heb zelf ook vista en ook bij anderen meerdere keren geïnstalleerd, nooit jou genoemd problemen gehad.
Misschien moet je een ander OS kiezen zoals linux.

Van windows 7 ben ik wel gecharmeerd trouwens en gezien je een clean install doet zou ik zeker deze installeren.

jschoorl

Over codecs en tips hoe mediacenter in te richten kijk eens op hack7mc.com. Is gericht op win7 maar volgens mij werkt 80% ook voor Vista

Gebruik zelf shark codecs

lincoln

#12
Quote from: RonG on September  2, 2009, 09:48:09

Tevens raar dat je vista cq windows gelijk afkraakt, .....


Vind ik niet;
Ik koop expres 1e klas A merk spullen omdat het gewoon goed moet zijn.
Als een softwarebouwer met 30 jaar ervaring en een mega-aantal programmeurs in dienst dan nog een product ontwikkeld dat (wereldwijd eigenlijk) afgekraakt wordt, mag ik er toch wel een beetje van balen?
Ik koop notabene expres een nieuwe, officiele versie...
reden dat ik oa geen win7 heb gekocht, is dat ervaringen uit het verleden mij hebben geleerd nooit binnen 2 jaar de nieuwste win versie te willen hebben. Ook niet bepaald uit de lucht gegrepen denk ik...

Waarom geen 64 bit?
Geen drivers te vinden voor mijn 2 hauppauge PVR 500 twintuners, en nog wat ander spul...
Dan "maar" de max op 4Gb...
Op zich al belachelijk dat je dat nodig hebt om "lekker" te draaien, maargoed.

Linux?
Leuk, maar veeeeeel te "tweaky"....

ALS ik al wat anders zou nemen, zou ik voor Apple gaan...
Mezelf al 20x voorgenomen, maar zoals dacht ik al gezegd: ik trap er telkens weer in, in dat Windows...
Zal wel gemakzucht zijn denk ik.... :(

Erik

Quote from: lincoln on September  2, 2009, 19:58:09

Vind ik niet;
Ik koop expres 1e klas A merk spullen omdat het gewoon goed moet zijn.
Als een softwarebouwer met 30 jaar ervaring en een mega-aantal programmeurs in dienst dan nog een product ontwikkeld dat (wereldwijd eigenlijk) afgekraakt wordt, mag ik er toch wel een beetje van balen?
Ik koop notabene expres een nieuwe, officiele versie...
reden dat ik oa geen win7 heb gekocht, is dat ervaringen uit het verleden mij hebben geleerd nooit binnen 2 jaar de nieuwste win versie te willen hebben. Ook niet bepaald uit de lucht gegrepen denk ik...

Waarom geen 64 bit?
Geen drivers te vinden voor mijn 2 hauppauge PVR 500 twintuners, en nog wat ander spul...
Dan "maar" de max op 4Gb...
Op zich al belachelijk dat je dat nodig hebt om "lekker" te draaien, maargoed.

Linux?
Leuk, maar veeeeeel te "tweaky"....

ALS ik al wat anders zou nemen, zou ik voor Apple gaan...
Mezelf al 20x voorgenomen, maar zoals dacht ik al gezegd: ik trap er telkens weer in, in dat Windows...
Zal wel gemakzucht zijn denk ik.... :(
Tja het blijft knap iedereen heeft Vista al 2 jaar lang afgebrand om div redenen, geen enkel bedrijf stapt (meer) over van XP naar Vista. De meesten willen alleen maar terug.
Alleen met alle updates en servicepacks is het nog iets van te maken.

Windows 7 is wat Vista eigenlijk had moeten zijn. Iedereen is er nu laaiend enthousiast over ook om div redenen.

En wat doe jij koopt Vista en verbaasd je dat het niet werkt voor jou. Terwijl Windows 7 al over een maand uitkomt en al zowat een jaar als beta draait.

Tja dan kun je je ook van alles gaan afvragen over waar je gedachten zaten toen je tot deze aanschaf besloot.

1 troost je kan voordelig upgraden van vista naar Win7 ik zou het doen.
Of alsnog naar Apple overstappen, is iets duurder.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

RalphH

Ik probeer het qua codecs altijd zo simpel mogelijk te houden, die dingen zitten elkaar meestal alleen maar in de weg, maar het ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je af wilt spelen.
Voor mkv gebruik ik:
Mplayer Classic - Homecinema (http://mpc-hc.sourceforge.net/)
Haali splitter
AC3Filter
In de config opties van MPC-HC wel even zekerstellen dat enkel bovenstaande codecs gebruikt worden. Heb in het verleden nog wel eens gehad dat het progje er zelfstandig wat powerdvd codecs ingooide en dan krijg je ook weer problemen.

Voor DVD/HDDVD/BR Arcsoft Total Media Theater en wachtende op de alles-speler van slysoft die als het goed is eind dit jaar uitkomt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Jeroen V

Quote from: lincoln on September  2, 2009, 19:58:09
Waarom geen 64 bit?
Geen drivers te vinden voor mijn 2 hauppauge PVR 500 twintuners, en nog wat ander spul...

Nou, belachelijk dat Microsoft niet voor iedere kaart die ooit op de markt is geweest drivers maakt! Klotesysteem dat Vista ;)

of zou dat toch de verantwoordelijkheid van de maker van de kaart zijn?

kaajee

Quote from: Jeroen V on September 21, 2009, 21:14:09
............

of zou dat toch de verantwoordelijkheid van de maker van de kaart zijn?

Wat denk je zelf?

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dmeerpa

#18
Ik gebruik al meer dan 2 jaar Vista , nooit geen problemen gehad. Sinds een tweetal weken gebruik ik nu Windows 7 Ultimate RTM. Ook dit gaat zonder noemenswaardige problemen. De probleempjes die ik heb zijn dat ik bepaalde programma's moet opstarten als administrator of in compatibility mode. Maar uiteindelijk werken ze wel, en dit zal wel opgelot worden wanneer deze programama's hun update uitbrengen.

Enige probleem die ik heb is met Blu-Ray's, deze geven mij een zwart beeld, zowel onder Vista als Windows 7, maar daar vermoed ik dat de ATI XT1950X voor iets tusen zit en/of de ATI driver software en dus niet het OS.

EDIT Het is inderdaad een driver probleem, het installeren van een driver uit 2008 lost mijn tot nu toe enige Windows 7 problemen op  :thumbs-up:
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup