Welke surround receiver voor kleine, niet zo'n efficiente monitoren?

Started by sandervg, September 8, 2009, 09:56:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Quote from: frank2 on September 16, 2009, 18:44:55
hdmi 1.1 of 1.3 is totaal niet belangrijk. Deep colour en andere gadgets worden toch niet geleverd.
Da's duidelijk. Ik neem aan dat je de content bedoelt?

Quote from: frank2 on September 16, 2009, 18:44:55
En te weinig hdmi aansluitingen is ook al zo "dom" verhaal. Je hebt ze totaal niet nodig.
Een dvd of bluray sluit je immers rechtstreeks aan op je tv, waarom via een reciever laten lopen (als ie tenminste geen HD audio ondersteunt). Je hebt max. 2 of 3 hdmi aansluitingen nodig. 1x dvd of bky ray / 1x spelcomputer?? / 1x sat of ziggo kastje. Maar je kunt alles ook rechtstreeks op tv aansluiten op de daar aanwezige hdmi aansluitingen.
Maar: hoe zorg je dan het het HD geluid bij de receiver terecht komt?

Ik neig dus naar een Marantz SR9600 om die te 'voeren' met een PCM stroom van HD geluid. Naar de toekomst toe wil ik de volgende apparaten kunnen aansluiten:
- Een mediastreamer
- Een bluray speler
- Een spelcomputer
- Af en toe een laptop om foto's af te spelen --> deze zou rechtstreeks kunnen omdat er geen geluid bij betrokken is
- In de toekomst een ziggo kastje om HD films te ontvangen (film 1 HD etc.)

Totaal dus: 4 a 5 HDMI aansluitingen. En natuurlijk kun je ook met 1 HDMI aansluiting volstaan en steeds één apparaat loskoppelen en aankoppelen (je kijkt per slotte maar naar één bron tegelijk), maar da's natuurlijk niet echt praktisch en ik kan me zelfs voorstellen dat je HDMI aansluiting naar een half jaar lam is geworden.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

celerontje

Film1 gaan kijken in je HT zou ik niet doen, de kwaliteit is minder dan dat van een 720p MKV ripje.

Houdt er rekening mee dat veel mediastreamers lang niet alles om kunnen zetten naar PCM, dus je zult handig moeten zijn op de PC om bv. DTS-HD etc. om te zetten naar PCM.
Of je neemt een HD Dune; heb je meteen een (regiovrije) Blu-ray speler en een mediatank die alles naar PCM om kan zetten.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ronin79

Met jouw HDMI kabels, kun je toch gebruik maken van een HDMI switcher. Op deze menier is het probleem opgelost.

Switchers heb je van; Monster, Geffen en oa. Qed.

frank2

HD geluid wordt omdat je geen reciever hebt die HD geluid ondersteunt omgezet door de bron naar PCM geluid eb via 5.1 uitgang van de bron naar de 5.1 ingang van de reciever gedaan.
Indien je wel een reciever koopt die HD ondersteunt wordt het een geheel ander verhaal, dan heb je wel meerdere hdmi ingangen op je reciever nodig.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

celerontje

We hebben het niet over 5.1 analoog, maar over PCM 5.1 via HDMI, dus dat zal je via de receiver moeten doorlussen,
Wat over analoog gaat is geen PCM, maar gewoon ''analoog'' ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

tiptop

Quote from: frank2 on September 16, 2009, 18:44:55
hdmi 1.1 of 1.3 is totaal niet belangrijk. Deep colour en andere gadgets worden toch niet geleverd.
En te weinig hdmi aansluitingen is ook al zo "dom" verhaal. Je hebt ze totaal niet nodig.
Een dvd of bluray sluit je immers rechtstreeks aan op je tv, waarom via een reciever laten lopen (als ie tenminste geen HD audio ondersteunt). Je hebt max. 2 of 3 hdmi aansluitingen nodig. 1x dvd of bky ray / 1x spelcomputer?? / 1x sat of ziggo kastje. Maar je kunt alles ook rechtstreeks op tv aansluiten op de daar aanwezige hdmi aansluitingen.

Via de reciever laat je alleen het geluid lopen, geen beeld.
De nieuwste cambridge geeft ook mogelijkheid tot heightkanalen (nog 2 boven de fronts), SACD over hdmi, en de kleurdiepte is geen onzin als beide apparaten het ondersteunen (tv en bd-speler).

Ook weet je niet wat je in de toekomst nog wil aansluiten, dus meerdere hdmi-aansluitingen zijn ook geen onzin, lijkt me.

De Sr9600 was een goede receiver, maar de nieuwere zijn gewoon nog mooier.

Ik zou voor de nieuwe Cambridge gaan. De 650R (rond de 1400 euro)

De Marantzen zijn geen stroomleveranciers en hebben daardoor niet echt punch. Wel een mooi geluid, maar niet echt groundshaking of iets.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

celerontje

Je wordt sowieso bedonderd qua HDMI standaard; zodra 3D Blu-ray komt, heb je HDMI 1.4 nodig.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ronin79

Tja ... zo gaat dat nou eenmaal.

Hetzelfde is ook met speaker kabels;

Wat koop jij het liefst ? een kabel van de rol, bij de Gamma .... of een mooi uitziende Qed of Monster kabel ?
Het mooie is; het signaal wat door deze kabels gaat, is nagenoeg gelijk. Maar wij willen een mooie afwerking,
achter onze dure HT sets. Wij willen goude of zilveren pluggen.


Ze hebben pas bij kassa zo'n test gehad .. alleen ging het dan om een lederen stoel.
Er stonden 2 dezelfde stoelen naast elkaar. De een was € 700, en de ander € 1500.
Iedereen koos die stoel van € 1500, en waarom ?
Omdat het prijs verschil zo groot was, dat ze dachten; dat de versie van € 1500 veel beter was, dan die van € 700.
Het prijs verschil zou hem toch, ergens in moeten zitten. Het gegeven was, dat de stoelen exact hetzelfde waren ..
dezelfde kwaliteit, dezelfde kleur ... alleen het prijs-kaartje was anders.

Moraal van dit verhaaltje.

Zolang wij de duurdere en de nieuwste producten blijven kopen .... en zolang wij ons prettig voelen bij die producten en aankopen,
dan zullen de fabrikanten en de winkeliers; altijd de lachende derde zijn.

sandervg

Quote from: tiptop on September 16, 2009, 21:14:47
... en de kleurdiepte is geen onzin als beide apparaten het ondersteunen (tv en bd-speler).
Dat snap ik nog steeds niet. Ik lees overal dat de CONTENT ook moet zijn opgenomen met de extra kleurdiepte en dat dit niet in de specificaties van de bluray zit. Hooguit zou je er voordeel van hebben als je bv. foto's projecteert vanuit een PC die deep color ondersteund. Hoe zit dit nu precies?

Quote from: tiptop on September 16, 2009, 21:14:47
Ik zou voor de nieuwe Cambridge gaan. De 650R (rond de 1400 euro)

De Marantzen zijn geen stroomleveranciers en hebben daardoor niet echt punch. Wel een mooi geluid, maar niet echt groundshaking of iets.
Hoe zou je de klank van bv. deze Cambridge vergelijken met de SR9600 van Marantz? De Marantz was natuurlijk destijds veel en veel duurder?

Ik kan overigens niets vinden over de nieuwe Cambridge receivers. Enig idee wanneer ze uitkomen in NL?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Ronin79

Ik denk dat het Deep Color gebeuren inderdaad kan bijdragen aan betere en mooiere kleuren.
Maar je kunt dit niet in content vinden .. je apparaat kan het wel ondersteunen (weergeven)

Het is een grijze zone ... niemand weet exact of het merkbaar of aantoonbaar is.
Verder denk ik dat je niet je geld moet uitgeven, aan een appraat die dit speciaal ondersteund (HDMI 1.3)
Je kunt ook gewoon gebruik maken van 1.1, en je apparatuur anders aansluiten.

Deep Color is een eigenschap die HDMI 1.3 heeft. Het is niet een losstaande applicatie of functiie.
Je koopt dus niet een apparaat speciaal voor Deep Color gebruik.



Uitleg, Deep Color:

Deep Color is a term used to describe the gamut of digital images composed of a great many colors. The broadest definitions of Deep Color include anything superior to Truecolor, typically over a billion colors.

Usage:

At present, Deep Color is rarely employed for actual video display outside high-end workstations and other specialized markets. Common uses of deep color are inside accessories such as digital camera RAW images, scanners and printers to reduce aliasing and banding artifacts during internal image processing prior to final storage and output.

Sufficiently good analog displays can produce deep color merely by connecting them to a display adapter that outputs it, but digital displays must be designed for deep color from the beginning in order to produce it. Though some purely digital displays, such as early LCDs, have only analog video connectors, their input is internally digitized at a fixed depth.


Industry Support:

The HDMI 1.3 specification supports Deep Color bit depths. It defines bit depths for Deep Color as 30 bits (1.073 billion colors), 36 bits (68.71 billion colors), and 48 bits (281.5 trillion colors).

At WinHEC 2008 Microsoft announced that color depths of 30-bit and 48-bit would be supported in Windows 7 along with the wide color gamut scRGB (which can be converted and output as xvYCC).


ksi

Quote from: sandervg on September 17, 2009, 08:53:23
Dat snap ik nog steeds niet. Ik lees overal dat de CONTENT ook moet zijn opgenomen met de extra kleurdiepte en dat dit niet in de specificaties van de bluray zit. Hooguit zou je er voordeel van hebben als je bv. foto's projecteert vanuit een PC die deep color ondersteund. Hoe zit dit nu precies?
Hoe zou je de klank van bv. deze Cambridge vergelijken met de SR9600 van Marantz? De Marantz was natuurlijk destijds veel en veel duurder?

Ik kan overigens niets vinden over de nieuwe Cambridge receivers. Enig idee wanneer ze uitkomen in NL?
Nooit, hij zou al beschikbaar zijn in de lente van 2009. Dat heet mooi consumenten aan het lijntje houden...

Edit: Correctie inmiddels ook op de site meer info hier

sandervg

Quote from: ksi on September 17, 2009, 14:01:05
Nooit, hij zou al beschikbaar zijn in de lente van 2009. Dat heet mooi consumenten aan het lijntje houden...
Hoezo nooit? Stopt Cambridge Audio ermee?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

tiptop

Hij komt uit in november.

Even leek het erop dat de receiver en blurayspeler pas in 2010 uit zouden komen, maar nu toch weer vervroegd naar november. Voor echie dit keer. ::)

Cambridge kennende klinkt hij neutraler dan een marantz, met meer kracht en detail. De marantz is iets warmer qua karakter, maar minder power. (niet gerelateerd aan het opgegeven vermogen. Dat zijn alleen maar de transistoren die ze er in stoppen. Die kunnen dat aan, maar het circuit er om heen en de voeding is net zo belangrijk en is beter erop gemaakt bij cambridge).
Niet gezegd dus dat marantz slechte spullen maakt, maar in vergelijk kan de cambridge ECHT meer stroom leveren en dus meer kracht.

Deep colour dient theoretisch ook op de schijf verwerkt te zijn, maar als alle apparaten het ondersteunen heb je toch een beter kleurenpalet en minder rainbowvorming dan wanneer ze dat niet doen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

sandervg

Ik lees dat de oude Cambridge Audio wel een PCM stroom van HD geluid aan kan, dus dan zou dat eventueel ook een optie zijn.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian