Hoeveel Elac luisteraars in dit Forum.

Started by eip, September 6, 2009, 17:52:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Er was eens ... lang ... lang geleden,
een tevreden luisteraar naar Elac's 250 4-P.

Ha, dat was ik ! Ze waren gemod, maar niet compleet overhoop gehaald.

Het geluid werd me wat te 'ruizig' in het hoog, en er ontbrak wat aan 'vlees en bloed' in het systeem, en 'k heb ze van de hand gedaan.

In de juiste set zouden ze het waarschijnlijk nog steeds erg goed doen !

Niet helemaal mijn smaak meer, denk ik trouwens ...


Elacs zijn naar mijn ervaring muzikaal een beetje hit-or-mis, maar het is een degelijk merk, dus oha een degelijke aanschaf.



Wolf


_foto van m'n HD, oorsprong onbekend_
Hinterm Horizont geht's weiter.

vik

Ik zal dit topic eens ff wat opkrikken.  :) Sinds kort de trotse eigenaar van een set nieuwe Elac FS 609 Ce



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

WillyP

Imposant, hoor. Alleen al die spikes met bijbehorende schotels. Maar staan ze niet een beetje dicht bij de muur? Met drie van die woofers en de rondomstralers zou ik denken dat ruimte rondom wel gewenst is.

En voor welke instelling kies je? Ruimtelijk of meer focus?

Groet,

Willy

vik

Quote from: WillyP on March 25, 2011, 12:21:15
Imposant, hoor. Alleen al die spikes met bijbehorende schotels. Maar staan ze niet een beetje dicht bij de muur? Met drie van die woofers en de rondomstralers zou ik denken dat ruimte rondom wel gewenst is.

En voor welke instelling kies je? Ruimtelijk of meer focus?

Groet,

Willy

Dag Willy,

Absoluut nergens last van.

Ik heb voor de aanschaf van de 609 uitgebreid contact gehad met technische dienst van Elac. Ik heb ze mijn kamer doorgestuurd via tekening en foto's en ook duidelijk gemaakt waar ze komen te staan.

Ik had enorm de twijfel dat ik een mega overheersende laag weergave zou hebben. Elac vertelde mij dat dit de perfect luidspreker is in de meest slechte omstandigheden, en dat ik me ook niet druk moet maken voor een te overheersende laag weergave die ik bv had met de Focal Electra 1027 BE. Dit is echt niet te vergelijken.

En het klopt, ik ben ze nu op een laag volume aan het inspelen en het klinkt allemaal super.  Ik heb de tweeter gewoon in het midden gehouden 12 KHZ en de midrange op 0 DB.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

WillyP

Dag Vik,

Dat is dan helemaal geweldig. Jij had in eerste instantie dus ook enige twijfel, maar sommige (vaak Engelse) luidsprekers komen juist wel tot hun recht als ze dicht bij de achterwand staan.

Niets is zo vervelend als luidsprekers waar je je zinnen op hebt gezet het veld moeten ruimen omdat ze toch niet goed presteren bij je thuis. In feite is dat het geval geweest met je Focal 1027 BE.

Ik heb vaak verlekkerd staan kijken naar Elac en zo te zien passen ze heel goed bij je inrichting maar bij mij is dat jammer genoeg niet het geval. Er staat me alleen vaag bij dat er ook een monitor was in de 600 serie maar die zie ik niet meer op de website van Elac.

Veel luisterplezier,

Willy

vik

Quote from: WillyP on March 25, 2011, 12:44:20
Dag Vik,

Dat is dan helemaal geweldig. Jij had in eerste instantie dus ook enige twijfel, maar sommige (vaak Engelse) luidsprekers komen juist wel tot hun recht als ze dicht bij de achterwand staan.

Niets is zo vervelend als luidsprekers waar je je zinnen op hebt gezet het veld moeten ruimen omdat ze toch niet goed presteren bij je thuis. In feite is dat het geval geweest met je Focal 1027 BE.

Ik heb vaak verlekkerd staan kijken naar Elac en zo te zien passen ze heel goed bij je inrichting maar bij mij is dat jammer genoeg niet het geval. Er staat me alleen vaag bij dat er ook een monitor was in de 600 serie maar die zie ik niet meer op de website van Elac.

Veel luisterplezier,

Willy

Dank je wel Willy, die twijfel had ik zeker.

Bedoel je deze? http://www.elac.com/en/products/showid.php?35

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

WillyP

Inderdaad, ik had hem al gevonden, maar ik zie dat die nog niet is opgewaardeerd tot de CE versie. Misschien is die in ontwikkeling.

Groet,

Willy


vik

Quote from: WillyP on March 25, 2011, 12:50:01
Inderdaad, ik had hem al gevonden, maar ik zie dat die nog niet is opgewaardeerd tot de CE versie. Misschien is die in ontwikkeling.

Groet,

Willy



Ik denk het ja. Vaag idd.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Rob Eric Blank

Prachtige speakers, erg mooi die 609!

RHendriks

Ik heb nu 2 jaar de FS210CE en ben supertevreden. Had hiervoor de B&W 801 Matrix Series 3, de Elac's zijn zoveel beter!
Primare SPA21, Elac FS210CE, Celestion 1, Celestion CC1, Denon DVD3910, Sony Playstation3, Pro-Ject 2Xperience, Sumiko Bluepoint, Pro-Ject Phono Box II SE, Musical Fidility X-CanV3

TealCrowd

Hoi,

Ik had even een vraag ik heb de elac 247 gekocht en
Nu wil ik graag goeie luidsprekerkabels hebben is er iemand
die mij zou kunnen helpen met advies.

Op dit moment heb ik van den hul clearwater liggen.

Groeten Roel

Rob Eric Blank

Quote from: TealCrowd on May 17, 2011, 21:55:27
Hoi,

Ik had even een vraag ik heb de elac 247 gekocht en
Nu wil ik graag goeie luidsprekerkabels hebben is er iemand
die mij zou kunnen helpen met advies.

Op dit moment heb ik van den hul clearwater liggen.

Groeten Roel
Wat bevalt er niet aan V.D. Hul?

TealCrowd


Ik weet het niet hoor, maar is er niet meer winst te behalen qua klank
als je een wat duurdere kabel zou nemen en zoja wat zou een mooie
Kabel zijn i.p.v de van den hul.

De luidsprekers kosten 1050 euro per stuk met een kabel van 12 euro per meter
is de verhouding dan niet te groot.

Groeten Roel

Rob Eric Blank

Quote from: TealCrowd on May 18, 2011, 12:28:43
Ik weet het niet hoor, maar is er niet meer winst te behalen qua klank
als je een wat duurdere kabel zou nemen en zoja wat zou een mooie
Kabel zijn i.p.v de van den hul.

De luidsprekers kosten 1050 euro per stuk met een kabel van 12 euro per meter
is de verhouding dan niet te groot.

Groeten Roel
Daar zijn hele discussies over gevoerd.

Ik heb V.D. Hull Royal Jade gehad, QED Silver Anniversary, uiteindelijk voor Xindaf FS01 gegaan. VdH klonk wat gedempt, alsof er definitie mistte, QED aan de schelle kant maar wel veel definitie, Xindak zit daar precies tussen in en vind ik klankmatig fijn.

Als dingen niet bevallen aan de set zou ik eerder investeren in andere speakers of versterking. Kabels zijn maar een onderdeel van de schakel en naar mijn mening niet de meest bepalende.

Joris1988

Leuk topic! Ik heb veel Elacs gehad, nu in het bezit van;

EL 180 front
EL 121 rear
C 120 JET center
Bass 130

Erg tevreden, ben wel benieuwd naar de 4pi modellen. Mijn subwoofer is laatst stuk
gegaan, die heb ik laten maken waarna die verhuisd is naar de achterkanalen. Voor
is er een Rel Strata II bij gekomen.


knaap

Een paar weken terug mijn ELAC FS 57's vervangen door ELAC FS 247's, een mooie upgrade. :) De FS 247's zijn met Oehlbach 2,5 mm^2 aan een NAD C352 verbonden. 

De ELAC FS 247 heb ik tijdens een luistersessie bij Hobo hifi vergeleken met de Audio Physic Sitara en de ELAC FS 210A. De ELAC FS 210A was een regelrechte teleurstelling, het geluid stond mijn luistergenoot en mij direct al tegen. De speaker is erg vermoeiend om naar te luisteren. De Audio Physic Sitara speelde mooi weg maar miste wat details, ruimte en laag die bij de ELAC FS 247 wel goed naar voren kwamen. Referentie materiaal:

- Radiohead: Punk/pull revolving doors
- Monsieur Dubois: Pulpo
- Sparklehorse: diverse nummers van 'Good morning spider'



Links de ELAC FS 247 met rechts zijn zes jaar jongere broertje, de ELAC FS57:


Wanneer iemand nog suggesties heeft voor passende speakerkabels hoor ik het uiteraard graag!


NAD C 352
NAD C 565BEE
NAD C 446
NAD PP 2 ProJect Mark 1 eXpression III  Elac FS 247

vik

#41
Quote from: knaap on July  2, 2011, 17:34:05
Een paar weken terug mijn ELAC FS 57's vervangen door ELAC FS 247's, een mooie upgrade. :) De FS 247's zijn met Oehlbach 2,5 mm^2 aan een NAD C352 verbonden.  

De ELAC FS 247 heb ik tijdens een luistersessie bij Hobo hifi vergeleken met de Audio Physic Sitara en de ELAC FS 210A. De ELAC FS 210A was een regelrechte teleurstelling, het geluid stond mijn luistergenoot en mij direct al tegen. De speaker is erg vermoeiend om naar te luisteren. De Audio Physic Sitara speelde mooi weg maar miste wat details, ruimte en laag die bij de ELAC FS 247 wel goed naar voren kwamen. Referentie materiaal:

- Radiohead: Punk/pull revolving doors
- Monsieur Dubois: Pulpo
- Sparklehorse: diverse nummers van 'Good morning spider'



Links de ELAC FS 247 met rechts zijn zes jaar jongere broertje, de ELAC FS57:


Wanneer iemand nog suggesties heeft voor passende speakerkabels hoor ik het uiteraard graag!




Gefeliciteerd met je aankoop! Mooie set.  :)

Wel heel apart dat  de FS 247 beter beviel als de Elac FS 210 Anniversary.

Ik heb zowel de FS 210 Anniversary gehad, en de Elac FS 210 CE.  Dit 210 is de top van de gehele 200 serie van Elac.  De 210 A en de 210 CE zijn speciale edities geweest van Elac.

T.o.v. de 210A en de 247 die jij nu hebt, heeft de 247 een betere  bass weergave (door de nieuwe woofer techniek). Maar voor de rest heeft de 210A een X-jet tweeter die alleen in de 6 serie zit van Elac, de kast is veel beter opgebouwd en het filter is een stuk beter als de 247.

Misschien dat de x-jet tweeter niet beviel maar die verschilt niet echt veel van de gewone jet van Elac.

Heb je beiden Elac's bij Hobo geluisterd?

p.s. Elac gebruikt intern VDH bekabeling. Ik vond mijn eerste Elac's type 207.2 samen met Denon, erg goed klinken met de VDH Clearwater.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

FeaR1986

Quote from: vik on July  2, 2011, 18:04:59
p.s. Elac gebruikt intern VDH bekabeling.

Ook al? Naar mijn weten doen B&W en Focal dat namelijk ook :)
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

vik

Quote from: FeaR1986 on July  2, 2011, 18:18:30
Ook al? Naar mijn weten doen B&W en Focal dat namelijk ook :)

Is dat zo?  :) geen idee. Ik weet het alleen van Elac.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

knaap

Quote from: vik on July  2, 2011, 18:04:59
Gefeliciteerd met je aankoop! Mooie set.  :)
Ik heb zowel de FS 210 Anniversary gehad, en de Elac FS 210 CE.  Dit 210 is de top van de gehele 200 serie van Elac.  De 210 A en de 210 CE zijn speciale
Misschien dat de x-jet tweeter niet beviel maar die verschilt niet echt veel van de gewone jet van Elac.
Heb je beiden Elac's bij Hobo geluisterd?
p.s. Elac gebruikt intern VDH bekabeling. Ik vond mijn eerste Elac's type 207.2 samen met Denon, erg goed klinken met de VDH Clearwater.

Dankje! Wat ons voornamelijk tegenviel aan de ELAC FS 210A was dat het laag nogal vermoeiend klonk. Erg bonkerig vergeleken met de andere Audio Physic en de FS 247. We hebben ze beluisterd met een NAD C 375BEE amp en NAD C 565BEE cd speler. Alle drie de speaker sets zijn bij Hobo beluisterd, met de zelfde setup.

Het klinkt op zich logisch om dezelfde bekabeling extern te gebruiken als intern. De van den Hull Clearwater heeft met 1,97 mm^2 misschien een iets te kleine diameter voor een afstand van 5 meter (http://www.breem.nl/pgbekabeling.htm#Luidsprekerkabels), de ELAC FS 247 zit op 4 Ohm.
NAD C 352
NAD C 565BEE
NAD C 446
NAD PP 2 ProJect Mark 1 eXpression III  Elac FS 247

vik

Quote from: knaap on July  2, 2011, 21:22:14
Dankje! Wat ons voornamelijk tegenviel aan de ELAC FS 210A was dat het laag nogal vermoeiend klonk. Erg bonkerig vergeleken met de andere Audio Physic en de FS 247. We hebben ze beluisterd met een NAD C 375BEE amp en NAD C 565BEE cd speler. Alle drie de speaker sets zijn bij Hobo beluisterd, met de zelfde setup.

Het klinkt op zich logisch om dezelfde bekabeling extern te gebruiken als intern. De van den Hull Clearwater heeft met 1,97 mm^2 misschien een iets te kleine diameter voor een afstand van 5 meter (http://www.breem.nl/pgbekabeling.htm#Luidsprekerkabels), de ELAC FS 247 zit op 4 Ohm.

Vreemd want dat bonkerige herken ik zelf helemaal niet.  Misschien de combie van de set.

De nieuwere woofers leveren wel een wat drogere bass dat klopt, wat gecontroleerder.

Maar goed.. het belangrijkste is dat je nu wel tevreden bent.

Je hoeft je echt niet perse aan de bekabeling te houden die in de speaker zit. Gewoon flink wat kabels testen.

Mijn ervaring is ook dat je je interlink beter in de richting kan houden van je speakerdraad.

Ik heb in mijn set Kimber kable en klinkt prachtig met Elac.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

FeaR1986

Quote from: vik on July  2, 2011, 18:42:26
Is dat zo?  :) geen idee. Ik weet het alleen van Elac.

Volgens Van den Hul jr. (om zijn voornaam maar niet te noemen) zit er in B&W en Focal ook Van den Hul.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT


bazza74

Sinds vorige week eigenaar van een paar 207.2 Elac's. Overgenomen van Reza van dit forum.
Ben nog het eea aan het inregelen,maar dat duurt ff omdat ik er eigenlijk nog niet zo heel veel verstand van heb.
Dus ben een hoop dingen aan het nalezen op dit forum.
Draai momenteel met de Denon AVR-3805 met de 207 als fronts, de Elac 101 ESP als subwoofer en de bijpassende satelietspeakers als rears en center.
Zit nu alleen met het dillema of ik m'n cinemapipes als rear ga gebruiken of de sateliets moet houden.
Wil in de toekomst als center de elac 61.2 gaan aanschaffen.  http://www.hobo.nl/default.aspx?page=product&id=6511&title=CC61.2
Deze past het mooist qua maatvoering op het tv-meubel met dan de tv erop.

vik

Quote from: bazza74 on October 21, 2011, 16:09:33
Sinds vorige week eigenaar van een paar 207.2 Elac's. Overgenomen van Reza van dit forum.
Ben nog het eea aan het inregelen,maar dat duurt ff omdat ik er eigenlijk nog niet zo heel veel verstand van heb.
Dus ben een hoop dingen aan het nalezen op dit forum.
Draai momenteel met de Denon AVR-3805 met de 207 als fronts, de Elac 101 ESP als subwoofer en de bijpassende satelietspeakers als rears en center.
Zit nu alleen met het dillema of ik m'n cinemapipes als rear ga gebruiken of de sateliets moet houden.
Wil in de toekomst als center de elac 61.2 gaan aanschaffen.  http://www.hobo.nl/default.aspx?page=product&id=6511&title=CC61.2
Deze past het mooist qua maatvoering op het tv-meubel met dan de tv erop.

Gefeliciteerd met je FS 207.2.  Dit waren mijn eerste zuilen die ik kocht. :) En de nieuwe eigenaar is er ook super blij mee.

Ik zou de Cinema pipes gewoon gebruiken. Erg mooie speakers en ook die heb ik vroeger had.  Fronts fs 207.2 met een CC200.2 (heb ik nog steeeds) en in de surround opstelling had ik de Cinema pipes.

VDH clear water speaker kabel  erbij en je bent klaar.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike