Hoeveel Elac luisteraars in dit Forum.

Started by eip, September 6, 2009, 17:52:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Poldo

#75
Quote from: Mordante on January 31, 2012, 15:51:13
De set Elac speakers die ik hoorde werd aangestuurd door een Rotel versterker (RA1062??) en een Rotel Cd speler. Ik vond het schel en hard klinken een beetje het tegenovergestelde ban de Linn speakers die ik in die tijd heb gehoord. Die klonken alsof er een wolle deken over de speakers lag. De Elac waar zeer onrustig en na 20-30 minuten moest ik de muziek echt uitzetten wat het was te vermoeiend.
Ik miste ook een goed laag, maar dat wat niet wat mij zo irriteerde het hoog vond ik echt heel naar.

Dan kun je ook zeggen, Rotel is het meest slechte wat ik ooit heb gehoord, totaal niet onderbouwd deze mening. Tevens wanneer ik het laag zo hoor stonden erg brak opgesteld want Elac staat bekend om een zeer strak laag en zijn gevoelig voor juiste bekabeling. Ik heb laatst de 247 gehoord en vond deze samen met de audio physic een stuk relaxter dan Monitor audio en B&W indezelfde prijsklasse.
Het gaat allemaal om de match, de Gs20 van Monitor audio kan met de juiste versterking en bekabeling ook best relaxed klinken namelijk.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Mordante

Quote from: Poldo on February  1, 2012, 11:25:05
Dan kun je ook zeggen, Rotel is het meest slechte wat ik ooit heb gehoord, totaal niet onderbouwd deze mening. Tevens wanneer ik het laag zo hoor stonden erg brak opgesteld want Elac staat bekend om een zeer strak laag en zijn gevoelig voor juiste bekabeling. Ik heb laatst de 247 gehoord en vond deze samen met de audio physic een stuk relaxter dan Monitor audio en B&W indezelfde prijsklasse.
Het gaat allemaal om de match, de Gs20 van Monitor audio kan met de juiste versterking en bekabeling ook best relaxed klinken namelijk.

Ben ik niet met je eens. Ik ken namelijk diezelde type Rotel versterker ook op Impulse Aria SE, Sonus Faber, Linn, Totem en nog wat andere merken gehoord en dat klonk eigenlijk allemaal beter. Niet dat het allemaal mijn smaak was maar had niet de neiging om direct weg te lopen. Nu je monitor audio noemt ik heb de PL 100 een paar keer gehoord maar vond die ook niet al te best.

Poldo

Pl 100 met de juiste versterker is erg mooi, het kan met een verkeerde versterker niet zo lekker klinken, maar dat is gewoon altijd met hifi. Monitor audio, Elac etc. maken geen slechte speakers, misschien zijn ze wel gevoelig voor bepaalde versterking of bekabeling maar niet slecht.

Je kunt de speakers zo fine tunen dat ze het felle karakter behoorlijk wordt verlaagd.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

OMD

Heb een jaartje de FS207 gehad. Waren juist in het laag erg strak. Qua hoog vond ik ze erg agressief maar dat kan ook aan de versterking hebben gelegen ( Vincent SV-234 hybride amp )
Werden gevoed door CS122 kabel van van den hull.

HermanW.

Dat agressieve hoog komt waarschijnlijk door de Van den Hul kabels. Elac laat zich beter met koperen kabels aansturen. Die VDH kabels zijn vrijwel allemaal silverplated. In ek geval de CS 122. Ik vind dat dat dikwijls een rafelig randje geeft waardoor het geluidsbeeld onrustig, zeg agressief wordt.

gast2018

Mijn ervaring is ook dat Elac icm met (ver)zilver(d)en kabels niet lekker gaat. Daarnaast vind IK de combi Elac; Rotel evanals Yamaha, soms HK niet echt lekker. Meestal zie je ook Marantz, Denon en voor de liefhebbers NAD en dat soort spul. Wat ook erg goed gaat is Linn.

Luidsprekerkabel luistert ook zeer nauw. De ene kabel is lang de andere niet. Kimber bv deed het bij mij gruwelen.

Rob Eric Blank

Quote from: ergé on February  2, 2012, 09:04:56
Mijn ervaring is ook dat Elac icm met (ver)zilver(d)en kabels niet lekker gaat.

Luidsprekerkabel luistert ook zeer nauw. De ene kabel is lang de andere niet. Kimber bv deed het bij mij gruwelen.
Mee eens, Ooit QED (was verzilverd) gehad en dat klonk voor geen meter.

gast2018

Quote from: Rob Eric Blank on February  2, 2012, 09:12:25
Mee eens, Ooit QED (was verzilverd) gehad en dat klonk voor geen meter.

Die heb ik ook ooit eens gekocht en geprobeerd. Heb hem nog liggen maar is geen succes idd.

Rens

#83
Hierbij mijn Elac story.

Toen ik 16 was mijn eerste Elac speakers gekocht, was dacht ik de 8880 als ik me het goed kan herinneren. Altijd met veel plezier naar geluisterd en omdat ik daar zo'n positieve ervaring mee heb gehad altijd bij Elac gebleven.

Na de 8880 toch maar eens besloten om deze te gaan vervangen, mijn keus was gevallen op de 207 Anniversery, samen met de CC201 Anniversery als center. Als rear speakers de CL 82 gekocht (gebruikt).

Na enige tijd genoten te hebben van de combi besloten om wat grotere voorspeakers te nemen, miste wel iets in het laag. Daarom de 207's geruild voor de 209.2. Verschil vind ik zelf erg groot, het is natuurlijk een veel grotere speaker waardoor ik de balans tussen hoog en laag beter vindt.

De CL 82's hebben inmiddels ook het veld geruimd voor Teufel M1000D THX Ultra2 Dipool achter speakers. Ben er nu erg tevreden mee en al zeg ik het zelf het klinkt geweldig!
Vond "normale"achterspeakers toch wat te direct en met de dipool speakers krijg je nog meer het gevoel in de film/concert te zitten.
Alles zit aangesloten op een Onkyo 875 receiver en deze heeft hier geen probleem mee.

Dan heb ik op mijn kantoor nog een andere stereo set staan. Hier draai ik op een Advance Acoustic losse voor- en eindversterker. Momenteel staan hier 2 Elac Dolce Vita's met de beroemde 4Pi tweeter. In eerdere instantie had ik hier de CL82 MKII staan wat ik nog steeds een geweldige speaker vindt.  Ook heb ik op de slaapkamer een Elac 5.1 set staan, met als voor speakers de 305. Klinkt erg goed voor een kleine speaker. Verder als rear hier de cinema 2.

Komende week ga ik in duitsland een set 607's halen. Deze gaan de Dolce Vita's vervangen als ik er tevreden mee ben. Heb ze nog nooit mogen beluisteren maar als ik de diverse resenties lees dan zit dat wel goed. Had nog zitten twijfelen tussen de 330 en de 607's maar na diverse recenties gelezen te hebben ga ik toch voor de 607's.


Voor alle mensen die Elac niet kennen zou ik toch aanraden om eens bij de betere winkel te gaan luisteren!
Niet oneerbiedig maar ik heb diverse mensen in mijn kennissenkring welke helemaal verkocht waren voor Bose. Ik heb toen bij de Hifi winkel waar ik regelmatig kom gevraagd om een opstelling te maken met Bose naast een Elac Cinema 2 set. Prijs Bose 2x zo hoog ter indicatie. Conclusie is dat ze de Elac set gekocht hebben samen met een Marants receiver.

Ik hoop nog lang van mijn mooie Elac's te genieten,

Een Elac fan ;D

surftomichel

ik heb FS209.2 als front
de 204.2 als rear
de cc201.2 als center

vik

Quote from: surftomichel on April 23, 2012, 12:31:38
ik heb FS209.2 als front
de 204.2 als rear
de cc201.2 als center

Gefeliciteerd.  :)

Veel plezier ermee.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Rem395

Ik luister al een behoorlijke periode naar een setje 330JET's en ik ben er heel tevreden over. Eerst aangesloten op een setje rotels en nu met een buizen versterker en cd speler.

Mijn set is over de periode heen behoorlijk veranderd maar de 330's + SUB 203 esp die zijn gebleven en ik denk dat ze er ook nog wel 'even' blijven staan. Mogelijk de filters updaten en dan weer jaren naar luisteren en kijken!  ;D
Audiomat Arpege reference 10, Genalex KT77 Gold Lion, Cayin CDT-17A, Elac 330 Jet, Elac sub 211.2 ESP, Audioquest Gibraltar, Audioquest NRG4, Pioneer DV-868AVi, Logitech Duet

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

gast2018


gast2018

#89
Ik heb mijn Elac FS 209.2 de deur uit gedaan. Er voor in de plaats zijn een paartje FS 607 X-Jet in de kleur Titan shadow in de plaats gekomen.

De upgrade is groter dan ik gedacht had zeker nu ze een weekje staan te spelen. Ze voelen zich al helemaal thuis.


vik

Quote from: ergé on September 14, 2012, 14:58:14
Ik heb mijn Elac FS 209.2 de deur uit gedaan. Er voor in de plaats zijn een paartje FS 607 X-Jet in de kleur Titan shadow in de plaats gekomen.

De upgrade is groter dan ik gedacht had zeker nu ze een weekje staan te spelen. Ze voelen zich al helemaal thuis.



Nice! Nog een mooie deal kunnen sluiten met je 209?

De 607 is zeker een flinke upgrade t.o.v. de 209.2


Veel plezier!  8)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

gast2018

Ik heb de 607 zeer gunstig kunnen aanschaffen. O0 De 209's voor bijna het gewenste verkoopbedrag van eigenaar laten wisselen. Dus per saldo was het een leuke deal.

De wederhelft ook blij dat er niet 4 van die grote dingen al te lang in de huiskamer stonden.


vik

Quote from: ergé on September 14, 2012, 15:58:00
Ik heb de 607 zeer gunstig kunnen aanschaffen. O0 De 209's voor bijna het gewenste verkoopbedrag van eigenaar laten wisselen. Dus per saldo was het een leuke deal.

De wederhelft ook blij dat er niet 4 van die grote dingen al te lang in de huiskamer stonden.

De wederhelft ook blij dat er niet 4 van die grote dingen al te lang in de huiskamer stonden.

Herkenbaar.  ;D

Wat is voor jou het grote verschil wat je hoort tussen de 2?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

advr

Quote from: ergé on September 14, 2012, 14:58:14
Ik heb mijn Elac FS 209.2 de deur uit gedaan. Er voor in de plaats zijn een paartje FS 607 X-Jet in de kleur Titan shadow in de plaats gekomen.

De upgrade is groter dan ik gedacht had zeker nu ze een weekje staan te spelen. Ze voelen zich al helemaal thuis.



zeer mooie speaker. match heel goed met de Linn :music: :music:

was heerlijk luisteren vanmorgen :hehe:

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

gast2018

Quote from: vik on September 14, 2012, 16:50:27

Wat is voor jou het grote verschil wat je hoort tussen de 2?

Eigenlijk alles, je merkt gewoon dat het een speaker is die gewoon beter is, maar dat mag dan ook wel gezien die nominale nieuwwaarde van deze speaker.

gast2018

Quote from: advr on September 14, 2012, 20:52:36
zeer mooie speaker. match heel goed met de Linn :music: :music:

Match met de Linn is idd goed maar ja, Buizen, pfff, dat moet wel........ maar dat waren de oude 209.2's.

vik

Quote from: ergé on September 14, 2012, 22:02:00
Eigenlijk alles, je merkt gewoon dat het een speaker is die gewoon beter is, maar dat mag dan ook wel gezien die nominale nieuwwaarde van deze speaker.

Ik vond de stap naar de Crystal Membrane woofers erg groot.

Ik stapte van een FS 210 Anniversary naar een FS 210 CE ,en het verschil in het laag was zo duidelijk. Veel gecontroleerder. En nu dus de FS 609 CE.

Dit was mijn 210 CE :

Tot op heden ben ik nog steeds super tevreden met de 609. Ik heb behoorlijk wat speaker merken gehoord maar er zijn er weinig die kunnen tippen aan de 609.

Mocht ik ooit upgraden en ik heb de ruimte dan wordt het de Aurum Titan VIII.

Verder heb ik van iemand vernomen dat de nieuwe Diamond serie van B&W ook er goed moet zijn.  Maar veel te duur voor wat ze bieden.

Maar dat vind ik ook van mijn eigen 609 serie als ik die bijvoorbeeld vergelijk met de nieuwprijs van de Titan VIII.

Anyway de 607 is ook een absolute top speaker van Elac. Volgens mij heb ik wel eens gelezen in een review dat de kasten van de serie die jij hebt wat beter zijn als de nieuwste lijn.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

advr

Quote from: ergé on September 14, 2012, 22:08:49
Match met de Linn is idd goed maar ja, Buizen, pfff, dat moet wel........ maar dat waren de oude 209.2's.

buizen. ja nog mooier!! :music: :music:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

gast2018

Quote from: advr on September 15, 2012, 10:38:00
buizen. ja nog mooier!! :music: :music:

Alles op zijn tijd, Ad.

Quote from: vik on September 15, 2012, 10:19:08
Anyway de 607 is ook een absolute top speaker van Elac. Volgens mij heb ik wel eens gelezen in een review dat de kasten van de serie die jij hebt wat beter zijn als de nieuwste lijn.

Zou kunnen maar ik heb geen idee en ook nergens gelezen. HVT heeft wel een review geplaatst over deze speakers. De kasten zijn van het zgn Cross-Frame-Hybrid principe. Welke ongetwijfeld doorgevoerd zijn in nieuwere series. Al dan niet met doorontwikkelingen.

Wat me wel opvalt is dat zowel de 209.2's die ik had en in meerdere mate ook de 607's zeer kritisch zijn op de gebruikte luidsprekerkabel.


vik

Quote from: ergé on September 15, 2012, 20:03:30
Alles op zijn tijd, Ad.

Zou kunnen maar ik heb geen idee en ook nergens gelezen. HVT heeft wel een review geplaatst over deze speakers. De kasten zijn van het zgn Cross-Frame-Hybrid principe. Welke ongetwijfeld doorgevoerd zijn in nieuwere series. Al dan niet met doorontwikkelingen.

Wat me wel opvalt is dat zowel de 209.2's die ik had en in meerdere mate ook de 607's zeer kritisch zijn op de gebruikte luidsprekerkabel.

Kimber Kable en Van den Hul doen het prima als speaker kabel.

Wat gebruik jij of heb je geprobeerd?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike