Hoeveel Elac luisteraars in dit Forum.

Started by eip, September 6, 2009, 17:52:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

toetertje

Zijn er hier ook mensen die ervaring met de Elac unifi BS U5 hebben?

mijkie

ik vond het een heerlijk klinkend speakertje, mijn voetjes gingen op en neer op een Nuprime STA-9
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

JunkO

Ik ben nog steeds enorm blij met mijn 512 Jet speakers, maar ik wist eigenlijk nooit waar hij ergens in de range thuishoorde en hoe hij eigenlijk beoordeeld werd destijds. Toevallig liep ik onlangs op Ebay een oude "Hi-Fi World" uit 2001 tegen het lijf met daarin een review van mijn speakers, dus deze kon ik natuurlijk niet laten liggen.













Leuk om te lezen dat ze goed zijn beoordeeld (wist ik natuurlijk zelf al wist) en om mijn vermoedens te bevestigen dat ze goede versterking nodig hebben.  :)
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

TheMaestro

#553
De laatste tijd me aan het verdiepen in dit mooie merk. Vraagje, hou verhoudt de FS187 Hobo ed. zich tot een FS247 of de FS209? Ik kom ze regelmatig op MP tegen voor ongeveer dezelfde prijs, maar iets zegt me dat de 247 en de 209 toch beter zijn, klopt dat?
"The message is in the music"
Mystère  Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, Bluenote Piccolo, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

TheMaestro

Quote from: TheMaestro on April 15, 2020, 08:07:44
De laatste tijd me aan het verdiepen in dit mooie merk. Vraagje, hou verhoudt de FS187 Hobo ed. zich tot een FS247 of de FS209? Ik kom ze regelmatig op MP tegen voor ongeveer dezelfde prijs, maar iets zegt me dat de 247 en de 209 toch beter zijn, klopt dat?

Iemand??
"The message is in the music"
Mystère  Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, Bluenote Piccolo, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

TheMaestro

Heb heel wat jaren hier voorbij zien komen in dit draadje.
Ik merkte dat waar ik naar op zoek ben zich meestal verplaatste in de PM communicatie.
Ik las veel over speakers laten overspuiten, ik zou graag een idee krijgen van de kosten en of er goeie suggesties zijn waar dit te laten doen. Liefst onder de rivieren. Momenteel heb ik een set fs 209.2 op het oog met wat schade, deze hebben nu een titan zilver kleur maar dat zou dan zwarte pianolak moeten worden.
"The message is in the music"
Mystère  Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, Bluenote Piccolo, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

JunkO

Tja helaas is dit topic compleet doodgebloed, onbegrijpelijk eigenlijk..  ???
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

TheMaestro

Houdt ik dit topic zelf maar een beetje levend. Ik heb me ondertussen zeer verdiept in de FS187 Hobo Edition. Ik denk dat ik daarvoor ga als eerste Elac aankoop. Ik zie deze betaalbaar voorbij komen op de Markt. En ze lijken representatief voor het Elac geluid. Ik zal me hier weer melden als ik erin geslaagd ben een mooi setje te bemachtigen.
"The message is in the music"
Mystère  Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, Bluenote Piccolo, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

frank2

Kijk ook eens op Stereoforum daar zitten fanatieke aanhangers van elac, die kunnen vast verder helpen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

TheMaestro

En vanmiddag een mooi setje FS187 opgehaald in Leiden. Ondertussen aangesloten. Er komt een verassend goed geluid uit deze kleine rakkers. Ik moet ze nog echt kritisch gaan beluisteren maar mijn 1e indruk is een mooi hoog en strak laag. Mijn gevoel zegt me dat het midden iets op de achtergrond zit. Zo klinken mijn XT8F Tannoys een stuk opener.
"The message is in the music"
Mystère  Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, Bluenote Piccolo, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

TheMaestro

Maar toch kriebelt het om binnen dit mooie merk te gaan upgraden. De algehele soundstage van de FS187 vind ik toch wel lekker. Heb nu mijn oog laten vallen op een setje FS207 Anniversary Edition. Wat zeggen de kenners dan? Upgrade?.
"The message is in the music"
Mystère  Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, Bluenote Piccolo, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

El Nino

Die Tannoy's TD8 dat zijn (waren) hele mooie speakers.....zowel vwb geluid als vormgeving....had ze lang geleden bijna gekocht.

Terug on topic: Elac maakt hele mooie luidsprekers met een hele goede prijs/kwaliteits verhouding. Lijn is ook behoorlijk consistent.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

toetertje

De Bs243.2 staat nog op mijn lijstje, ben best benieuwd, hoor er goede dingen over.
Helaas zelden aangeboden op Mp.

toetertje

Quote from: TheMaestro on May  5, 2020, 01:13:37
Maar toch kriebelt het om binnen dit mooie merk te gaan upgraden. De algehele soundstage van de FS187 vind ik toch wel lekker. Heb nu mijn oog laten vallen op een setje FS207 Anniversary Edition. Wat zeggen de kenners dan? Upgrade?.

Had jij ze nu te koop staan op Mp?

frits marantz

Vandaag Setje Elac CL82 MK II opgehaald voor in de set beneden bij de TV i.p.v. de Hepta Four Tunes. Waardige vervanger. Klinkt groots voor een kleine, mooie speaker.

Richi

#565
Quote from: El Nino on May 12, 2020, 22:44:40
Die Tannoy's TD8 dat zijn (waren) hele mooie speakers.....zowel vwb geluid als vormgeving....had ze lang geleden bijna gekocht.

Terug on topic: Elac maakt hele mooie luidsprekers met een hele goede prijs/kwaliteits verhouding. Lijn is ook behoorlijk consistent.
Ik heb jaren met de Tannoy TD-8's gespeeld in een surround setup. Echt geweldige speakers. Het dual concentric principe geeft een soort coherentie in het geluid dat mij erg aansprak. Daarna ben ik overgestapt op Pioneer TAD S-1EX luidsprekers, ontworpen door Andrew Jones, met daarin een vergelijkbaar principe waarin de tweeter in de middenweergever zit ingebouwd. Ook dat was een heel mooie luidspreker, waar ik erg van heb genoten. Helaas vond mijn vrouw ze niet mooi om te zien.

Andrew Jones is inmiddels overgestapt naar Elac en hij heeft daar een aantal heel mooie en goed geteste luidsprekers ontwikkeld. Om eerlijk te zijn heb ik nooit veel gehad met Elac, maar de Andrew Jones 'sound' spreekt mij wel erg aan. Ik wil dan ook nog een keer naar Wifi Media gaan hier in Arnhem om de Elac Navis lijn daar te beluisteren.

Heeft iemand wel eens luidsprekers uit de Navis lijn beluisterd? En wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frits marantz

#566
De BS 200 serie is de opvolger met de nieuwe tweeter. Dat lijkt me wel wat i.p.v. de CL's die ik nu heb.

Alleen zijn er nogal wat type's gemaakt met een 200 nummer. Wat zijn de verschillen? Of is een hoger nummer gewoon de laatste versie ervan?

Iemand hier die er mee speelt als fronts?

frits marantz

Ik heb een mail naar Elac gestuurd en had de dag daarop al een reactie. Top! De hogere nummers zijn inderdaad de nieuwere versies.

Dus de knoop maar doorgehakt en afgelopen donderdag in de auto gestapt naar de MP verkoper. Inmiddels staan hier in de set beneden een mooi paartje BS 244 in zwarte pianolak te spelen. Qua hoog voor mijn al wat oudere oren een verbetering t.o.v. de CL's. Fraaie mooie degelijk gebouwde speakers met een mooi geluidsbeeld. Ik mis de Hepta Four Tunes nu niet meer.

Een setje LS70 stands in wit moet het nog compleet gaan maken. Hiervoor zoeker op MP geplaatst.

Moet ook nog wat stoeien met de Rel, die mag wel weer wat worden terug geschroefd. Verbazingwekkend wat er aan bas uit die ukkies komt.

frits marantz


frits marantz

Besef mij nu dat zonder verdere info de posting wel erg mager is.

De zwarte set zijn de FS 187 Hobo Special Edition en de noten set zijn de FS 247.

Beide klinken erg mooi, de 247 is wat groter en heeft wat meer basfundament. Voor mid en hoog zijn beide vergelijkbaar qua beeld.

Met de Hobo verbeteringen merk ik dat deze inderdaad wat versterker vriendelijker zijn dan de 247. De Denon moet bij de 247 iets harder werken, hij wordt op hogere geluid niveau' s wat warmer dan met de Hobo's.

audio_stabilo

Ik heb de 204.2 staan. Bevalt erg goed. Alleen de kleur vinden we niet mooi en wil de gok nemen om ze een andere kleur te geven. Alleen is het van dat gladde pianolak achtige spul. Kan ik dat gewoon opschuren ? Of hoe kan ik het beste te werk gaan

frits marantz

#571
Leuk, de 204.2 is gelijk aan de 244 die ik heb in de set beneden bij de TV. Klinken super. Ik heb ze in pianolak zwart.

Ik weet niet of andere kleuren ook dezelfde gladde afwerking hebben. Mijn Hobo' s in mijn luisterruimte boven zijn bv matzwart.

Welke kleur heb jij?

Groet,
Frits

audio_stabilo

Quote from: frits marantz on October  4, 2020, 12:46:23
Leuk, de 204.2 is gelijk aan de 244 die ik heb in de set beneden bij de TV. Klinken super. Ik heb ze in pianolak zwart.

Ik weet niet of andere kleuren ook dezelfde gladde afwerking hebben. Mijn Hobo' s in mijn luisterruimte boven zijn bv matzwart.

Welke kleur heb jij?

Groet,
Frits

Grijs...
Dus ik weet niet of dat zomaar kan ?

frits marantz

Op MP staan ze in zwart te koop, zag ik net.

Verkoop die van jou (Of heb je ze er al op staan?) en koop de zwarte terug. Dan heb je de oplossing voor weinig.




audio_stabilo

Quote from: frits marantz on October  4, 2020, 15:16:23
Op MP staan ze in zwart te koop, zag ik net.

Verkoop die van jou (Of heb je ze er al op staan?) en koop de zwarte terug. Dan heb je de oplossing voor weinig.

Mensen bieden er een schijntje op. Ga geen 150 bijleggen voor alleen de kleur.
Maar nogmaals de vraag....is dit zelf te doen op dat gladde spul ? Schuren ?
Brengt de waarde naar beneden... maar dat is niet anders