Zelfbouw sub vraagjes

Started by CrocoDillon, August 2, 2003, 20:30:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CrocoDillon

Omdat goede subwoofers zo duur zijn en zelfbouw een hoop scheelt, wil ik mijn sub zelf gaan bouwen.

Heb al het een en ander gelezen op het forum en zit nu met een paar vraagjes...

Ik wil een sub die bij films voldoende vermogen heeft om bepaalde film effecten te voelen :D maar ook bij muziek goed en gecontroleerd  klinkt. Hoeveel vermogen is voldoende voor een kamer van 5x5 meter (ht gebied 4x3)?

Wat zijn de dingen waar ik op moet letten? Zoals verzwaring, demping, afgeronde hoeken binnenin etc...

En welke driver/versterker is aan te raden voor een minimaal budget? (paar honderd euro) tweedehands is ok. (hoeveel kost een Hypex HS 200 2dehands?)

CrocoDillon

Oh jah, ik heb de tijd... moet het geld nog bij elkaar sparen (tegen einde van het jaar?) Tegen die tijd ben ik van plan een Onkyo 600/601 receiver (evt. 2dehands) samen met Magnat Motion 2x144,center,2xsurround. Een voorlopig goedkope DVDspeler en 70cm Philips PixelPlus (2dehands?) tv.

Sullivan

#2
Hoi,

Ik denk dat de Hypex 200 inderdaad een goede keuze is voor jouw ruimte.
Geen idee wat deze tweedehands kost, maar nieuw kost hij 365 euro. Dit ligt dus wel boven jouw budget. Wat wil je eigenlijk totaal uitgeven aan je sub?

Lees mijn thread anders even door. Daar heb ik precies omschreven, wat ik allemaal gebruikt heb.

Als je beslist alleen voor film gevoel gaat en de peerless sub je wat lijkt, zou ik in iedergeval voor een zwaardere slave (400 gram) gaan. Deze zal lager gaan dan de zijn lichtere broertje.

Heel veel plezier met bouwen. Het is echt heel leuk om te doen en gaaf om straks naar je eigen gebouwde sub te luisteren.

mvg,
Frank

CrocoDillon

#3
Bedankt voor je reply, even een vraagje terwijl ik je thread lees... waarvoor dient een slave en hoe is deze aangesloten?

edit: laat maar, ben er uit je thread al achter :D toch een vraag over die passieve radiator(en)... het is dus beter om 1x 12" woofer icm 2x 10" radiatoren ivm 40% meer opp. maar jij hebt dat niet en bent dik tevreden? Als je nou 2 neemt kan je dan de ene zwaarder kiezen dan de andere om zowel laag als strak te gaan?

ik denk dat ik voor zo'n ontwerp ga, waar kan ik bezuinigen in de kosten? iemand nog een HS200 versterker te koop? :)

Sullivan

Quote from: CrocoDillon on August  2, 2003, 21:31:39
Bedankt voor je reply, even een vraagje terwijl ik je thread lees... waarvoor dient een slave en hoe is deze aangesloten?

edit: laat maar, ben er uit je thread al achter :D toch een vraag over die passieve radiator(en)... het is dus beter om 1 12" woofer icm 1 10" radiatoren ivm 40% meer opp. maar jij hebt dat niet en bent dik tevreden? Als je nou 2 neemt kan je dan de ene zwaarder kiezen dan de andere om zowel laag als strak te gaan?

Ik ben uit gegaan van Klang & Toon ontwerp. Deze heeft gewoon 1 pasive woofer en 1 active. Deze zijn daarbij even groot. Ik heb geen ervaring met twee passive woofers, maar je zal denk ik een minder 'snelle' sub krijgen.
Je kan ook kiezen om de 12 inch versie te bouwen. Deze zal weer lager gaan.

mvg,
Frank

CrocoDillon

#5
ziet ernaar uit dat ik wat langer moet doorsparen  ::)

want jou sub ziet er wel erg  8) uit! en klinkt denk ik ook super ;)
ik ga op zoek naar een 2dehands HS200 versterker, denk daar wel een stuk de kosten te kunnen drukken. iemand?? :)

Sullivan

Je kan ook voor minder een goede sub bouwen hoor! ;)

Ga eens kijken en luisteren bij speakerland of speaker-en-co.

mvg,
Frank

CrocoDillon

#7
zal ik zeker doen!

maar ik denk dat ik zo en zo boven mijn budget uit zal komen, kan het net zo goed nu al bijstellen.

Ik heb wat onderdelen gezocht, heeft iemand ervaring met:

Adire Shiva Mark III Driver $125
http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/shiva.htm

Adira PS15 PR $90
http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/pr15.htm

Op deze manier is de PR iets groter wat ervoor zorgt dat hij lager kan.

Tommessen Proteus SW 2.5 Versterker 220Watt €310
http://www.thommessen.de
RCM Detonation DT 300 Versterker 300Watt €319

2 sterke versterkers die toch iets goedkoper zijn dan de HS200...

edit:

Nog goedkopere versterker, AVA250 270Watt $180
Waarschijnlijk goed voor HT, maar heeft iemand ervaring met deze versterker? Wat is de kwaliteit in deze prijsklasse? Je vind wel meer goedkope sub-versterkers van 250Watt op www.acoustic-visions.com Lever je veel kwaliteit in door het verschil van €200?

CrocoDillon

Weet iemand waar je goedkoop onderdelen kan bestellen? De goedkoopste tot nu toe zijn de officiele Adire dealers in USA... daar bestellen dan maar?

Bart_M

Hoi,

Wacht ff met bestellen bij ADIRE, ik heb al maanden geleden iets besteld bij hun Duitse dealer en dat is ook nog niet in orde. De sub die ik kreeg was kapot en ik ben nu alweer tijden aan het wachten op een nieuwe.
Volg mijn topic anders ff (Tumult is coming) over hoe het uitpakt.

Je moet ook nog de verzendkosten erbij pakken, en dit tikt ook redelijk aan.

Grtn,
Bart

CrocoDillon

ik zal zeker je topic volgen

grt, Dillon

dddac

even mijn bijdrage....

als je een zogenaamde bass shaker (te koop bij bv www.ebay,de, zoeknaam ook zo ingeven) achter op je sofa schroeft, dan heb je samen met je gewone subwoofer (die dan kleiner kan uitvallen) een ongelovelijke "voel-sensatie" !! Echt heel goed effect voor weinig geld...

Ik heb dit ook zo in mijn heimkino (zie www.dddac.de ) en het is echt geweldig !!  8)

Let wel: Dit is EFFECT LAAG, minder geschikt voor echte hifi.....

groetjes !!
doede

CrocoDillon

ey cool, die dingen zijn niet eens duur ofzo... zeker een wannahaves voor mijn HT :D

thnx