Welke versterker voor KEF CI200.3QS/QR plafondspeakers in kantoorpand

Gestart door Likos, september 3, 2009, 13:01:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Likos

Hallo allemaal,

We hebben recentelijk een nieuw pand voor ons bedrijf waarbij ik een mediaportal oplossing heb neergezet om zo tv-signaal over ethernet te kunnen streamen naar elk van de 12 verdiepingen. Dit ziet er als volgt uit:

  • Er staat een satellietschotel op het dak
  • coax-trace naar de serverruimte op de begane grond
  • MediaPortal TV-Server (win 2008 server) in de serverruimte, aangesloten op 2 FireDTV-S2 satelliet-tuners
  • Via een apart gigabit ethernet netwerk zijn er op diverse verdiepingen mediaportal clients (HP 8530w laptops) via HDMI over CAT6 aangesloten op Samsung LED flatscreens (46 en 55")

Nu is mij gevraagd om te kijken hoe we de ingebouwde plafondspeakers het beste kunnen aansluiten op de mediaportal-clients. m.a.w. welke versterker(s) kunnen we hier het beste voor nemen?

Op de 12e verdieping (bedrijfsrestaurant) hangen 7 KEF CI200.3QS/QR speakers
Op de 11e verdieping (boardroom) hangen 5 KEF CI200.3QS/QR  speakers
http://www2.kef.com/GB/Custom/Ceiling/Ci200

Ik wil het volgende bewerkstelligen:

Audio vanuit de mediaportal client op verdieping 12 weergeven op verdieping 12
Audio vanuit de boardroom op verdieping 11 (presentaties) weergeven op verdieping 11 en 12

Er dienen dus mijn inziens:
Of 2 versterkers te komen (1 voor de 11e verdieping en 1 op de 12e verdieping)
Of 1 versterker te komen die twee groepen speakers afzonderlijk kan besturen.

Mijn vraag bij optie 2 is: kun je verschillende audiobronnen (bijv. tv-audio vanuit de mediaportal client / presentatie door microfoon) afzonderlijk aan een van de groepen speakers toewijzen?

Alles (flatscreens, mediaportal-clients en aan te schaffen versterker(s)) worden bediend met Logitech Harmony 895 afstandbedieningen (RF => IR)
Dus de versterker zal in ieder geval met IR bediend moeten kunnen worden.

Kan een van jullie me helpen met een oplossingsrichting of advies voor apparaatkeuze? 1 oktober is de officiele opening van ons pand dus dient alles up-and-running te zijn.

Alvast bedankt!

Eric
LG 50PK950 | Denon AVR-1906 | Denon DVD-700 | Zalman zelfbouw HTPC Win7 MCE | XBOX360 | ASRRock ION330HT| Speakers: Op zoek

waterman r.i.p.

Volgens mij zou bijv een Marantz receiver met Multi Room voldoende moeten zijn. Je kunt hiermee verschillende ruimtes aansturen met 1 versterker.
Tis hobby, dus mag geld kosten ...

Pioneer LX5090 - Marantz AV8003/MM8003 - Marantz NA7004 - Marantz BD7006 - Topfield HCSI-7000 - HDI Dune H1 - Phonar P5 Edma ++  - Phonar C3 Edma ++ - Phonar M3 Edma ++  - BK Monolith +

e-sonic

Hallo,

ik had een berichtje gestuurd, maar wellicht iets fout gegaan,

je kunt natuurlijk een surround versterker nemen, of zelfs twee,  maar de bronnen zijn stereo, en microfoon gebruik is zelfs mono, belangrijk is dan wel om de microfoon ook uit alle luidsprekers te horen, en niet heel zacht als een pseudo achter signaal met wat echo en galm effecten. 

Dit komt voort uit achtergrond van geluidsdistributie en een goede verstaanbaarheid voor je presentaties, soms afwijkend van een pure surround opstelling.

Is er geen geluidssysteem aanwezig voor de ontruiming, wat gebruikt kan worden?  Vaak is voor 12 verdiepingen een gesproken woord ontruiming noodzakelijk.

groetjes e-sonic




SpeedyAndré

Ik vind laag-ohmige speakers in een kantoorpand ook wel apart  ::)
Heb je al gekeken hoe ze bedraad zijn, dan krijgen we een indruk van het benodigde vermogen per verdieping.
Aan ontruimings speakers dacht ik ook omdat ik in die branche heb gewerkt.
Je kan hier niet zomaar geluid op zetten (is meestal een systeem met trafo's voor elke speaker) omdat deze speakers bewaakt worden op draadbreuk e.d.
Wel kan je mogelijk via de centrale (meestal op BG bij receptie) een signaal aanbieden op de gewenste etages.
Als er alleen van die rode 'sirenes' op de etages zitten gaat dit verhaal niet op.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Likos

Citaat van: e-sonic op september  5, 2009, 21:38:41
Hallo,

ik had een berichtje gestuurd, maar wellicht iets fout gegaan,

je kunt natuurlijk een surround versterker nemen, of zelfs twee,  maar de bronnen zijn stereo, en microfoon gebruik is zelfs mono, belangrijk is dan wel om de microfoon ook uit alle luidsprekers te horen, en niet heel zacht als een pseudo achter signaal met wat echo en galm effecten. 

Dit komt voort uit achtergrond van geluidsdistributie en een goede verstaanbaarheid voor je presentaties, soms afwijkend van een pure surround opstelling.

Is er geen geluidssysteem aanwezig voor de ontruiming, wat gebruikt kan worden?  Vaak is voor 12 verdiepingen een gesproken woord ontruiming noodzakelijk.

groetjes e-sonic

e-sonic,

Heb je berichtje gehad en ook beantwoord, bedankt nog voor je reactie!
LG 50PK950 | Denon AVR-1906 | Denon DVD-700 | Zalman zelfbouw HTPC Win7 MCE | XBOX360 | ASRRock ION330HT| Speakers: Op zoek

Likos

Citaat van: SpeedyAndré op september  5, 2009, 21:55:33
Ik vind laag-ohmige speakers in een kantoorpand ook wel apart  ::)
Heb je al gekeken hoe ze bedraad zijn, dan krijgen we een indruk van het benodigde vermogen per verdieping.
Aan ontruimings speakers dacht ik ook omdat ik in die branche heb gewerkt.
Je kan hier niet zomaar geluid op zetten (is meestal een systeem met trafo's voor elke speaker) omdat deze speakers bewaakt worden op draadbreuk e.d.
Wel kan je mogelijk via de centrale (meestal op BG bij receptie) een signaal aanbieden op de gewenste etages.
Als er alleen van die rode 'sirenes' op de etages zitten gaat dit verhaal niet op.

André  8)

Andre,

Ik ga vanmiddag even een foto maken van de kabels die vanaf de speakers komen...
Het gaat ons dus voor de duidelijkheid ook om stereo-weergave. het feit dat er op de 12e verdieping 7 speakers en op de 11e 5 speakers in het plafond zitten heeft te maken met de ruimte en dus niks met 5.1 of 7.1

Groeten,

Eric
LG 50PK950 | Denon AVR-1906 | Denon DVD-700 | Zalman zelfbouw HTPC Win7 MCE | XBOX360 | ASRRock ION330HT| Speakers: Op zoek

e-sonic

Ok, dit maakt het verhaal wat anders,

Het wordt dan voor HT wat off-topic,  maar dan is het goed te weten of de KEF luidsprekers via trafo's bedraad zitten.

Verder is een stereo opstelling in het plafond meer kritisch, sommige toehoorders horen wellicht maar een kanaal.

Als de routing van de audio via de flatscreen kan lopen, via de AB van de flatscreen, dan kun je eenvoudige versterkers toepassen evt, met trafo's

Audio voor meer openbare ruimtes gaat meestal zonder AB, dit heeft het risico van onbedoeld bedienen....

Likos

Citaat van: e-sonic op september  7, 2009, 09:29:32
Als de routing van de audio via de flatscreen kan lopen, via de AB van de flatscreen, dan kun je eenvoudige versterkers toepassen evt, met trafo's

Audio voor meer openbare ruimtes gaat meestal zonder AB, dit heeft het risico van onbedoeld bedienen....

Hoi!

De routing gaat niet via de flatscreens, de versterker komt naast de mediaportal PC te staan en kan dus direct aangesloten worden op de line-out
LG 50PK950 | Denon AVR-1906 | Denon DVD-700 | Zalman zelfbouw HTPC Win7 MCE | XBOX360 | ASRRock ION330HT| Speakers: Op zoek

e-sonic

Ok,


gelukkig hebben we de foto's   nog...

Ik ben even in m'n docs gedoken en kom iets tegen wat wellicht aan de eisen voldoet,

Distributie versterker optie laag-ohmig of 100 V,  twee kanalen stereo, of twee zone oproep en muziek. met controle via AB of RS232, 4 ingangen, 
De concept 1 van Apart.

Mocht het routing verhaal via de portal gaan, AB ->  PC  kan ook, soort van media-center.. , dan volstaat een gewone versterker met AB.

Prijzen zullen niet zoveel uitelkaar liggen is de inschatting.

Groetjes jurjen









Likos

Jurjen,

Bedankt voor je antwoord... Dit lijkt behoorlijk op wat we nodig hebben... Weet jij of er dealer is in NL?

Vanochtend was de installateur aanwezig die namens het electotechnisch bedrijf de speakers heeft aangesloten.
Hij vertelde me dat de speakers al netjes in serie zijn aangesloten.

Waar ik me wel zorgen om maak is dat de speakers met kanaal (L+R) oneven zijn:
Op de 12e verdieping 2 links en 3 rechts
Op de 11e verdieping 3 links en 4 rechts

Ik hoop dat we dit met de balansregeling kunnen tackelen, anders moet er een weerstand tussen de versterker en de speakers...

LG 50PK950 | Denon AVR-1906 | Denon DVD-700 | Zalman zelfbouw HTPC Win7 MCE | XBOX360 | ASRRock ION330HT| Speakers: Op zoek

e-sonic

Hallo likos,


bedankt voor je feedback,  is er een fotootje van je opstelling en aansluiting?

Je kunt de speakers niet in serie zetten, bij 8/6  ohm uitvoering, en ook niet parallel ,  hier is het systeem niet voor geschikt.

Bij 4 speakers per kanaal is wel een alternatieve mogelijkheid, maar als de speakers voor 100 V zijn bedraad, dan moeten ze parallel, niet in serie.

De impedantie van de speakers is niet gelijk aan die van een weerstand.

voor de levering kun je het beste even direct contact met mij opnemen, zie profiel

Likos

Hierbij dan eindelijk de foto's (was het usb kabeltje kwijt van mijn camera :( )

Jurjen, ik neem vanmiddag even contact met je op voor de levering...
LG 50PK950 | Denon AVR-1906 | Denon DVD-700 | Zalman zelfbouw HTPC Win7 MCE | XBOX360 | ASRRock ION330HT| Speakers: Op zoek

e-sonic

Likos,

bedankt voor de foto's  ik heb een berichtje gestuurd, ben even  wezen kijken naar de concept1, en dit ziet er goed uit!

Laat even weten of de demo en het advies uitkomt, bedankt jurjen

disco

Oud topic, maar wel interessant ;)

Het lokaal op de foto moet worden voorzien van audio? Plafondspeakers zijn wel de beroerdste oplossing die hiervoor denkbaar is: slechte verstaanbaarheid i.v.m. ontbreken <200Hz, fasedraaiing 1-5KHz, vervormde weergave. Neem toch 'gewoon' twee zuiltjes tegen de achterwand. Voordeliger dan een 100V-systeem en succes verzekerd. Het wordt anders wanneer we spreken van een oppervlakte >250m2, dan heb je vier zuiltjes nodig en mogelijk een delay.

Sorry voor de klets, ik moet mijn 'posts' boven 50 krijgen om een advertentie te kunnen plaatsen.
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?