Het Grote Sonus Faber topic!!!

Started by royal d, August 31, 2009, 22:45:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bertus69

Erg mooie verschijning zo, is het formaat niet een tikkeltje aan de grote kant of vergis ik me in de ruimte?
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Kerre

#1801
Ze zijn redelijk aan de grote kant. Anders gezegd groter formaat gaat niet lukken. En inderdaad zoals Twani al aan gaf is ademruimte wel een dingetje. Binnenkort wordt de blauwe muur aan de linker kant groen geverfd. Daarna wil ik het platenmeubel, wat verschuiven zodat er meer ruimte bij de rechter luidspreker komt.

Als de set volgende week compleet is, zal ik eens een overzichtsfoto hier posten. (Een oudere (met de III's) hiervan kun je trouwens terug vinden in mijn eigen topic). Dan krijgt iedereen een beter beeld van de ruimte.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Piebas

Las dat Paolo Tezzon (hoofd Research & Development van Sonus faber) het bedrijf heeft verlaten.  :sadlike: Er zijn geen officiële mededelingen door Sonus faber gedaan. Wel is op de facebook-pagina van Paolo te lezen dat hij heeft besloten om te vertrekken. Verrassend. Ben benieuwd wat dit gaat betekenen want het duo Paolo Tezzon en Livio Cucuzza was zeker succesvol in de afgelopen jaren...  :huh2:

Speedy Donderball

Na vele jaren naar mijn JM Lab 710 Onyx speakers te hebben geluisterd gaan ze nu vervangen worden door de Sonus Faber Olympica Noca III. Ik heb al eerder de Nova II een weekend op proef gehad, en die klonken wel beter dan de JM Labs, maar niet zo heel veel. Het hoog was mooier, de bassen waren strakker, maar als het echt op geweld aankwam, dan moest de Nova II er te hard voor werken. In de showroom klonken de Nova's III op alle punten completer.
Ik heb gekozen voor de versie in zwart, een speaker zou te vaak in het zonnetje staan bij de schuifpui, met alle verkleuring van dien. Ik zie de Nova III niet vaak genoemd op deze site, is hij zo weinig verspreid? De recensies zijn zeer lovend. Ik ben wel erg benieuwd wat ze gaan doen op mijn Counterpoint buizenversterker set, de SA-3.1 met de SA-12. Eind augustus worden ze verwacht.....

Kerre

Als eerste welkom op het HTForum. Dat doe je goed  :pompom: Zeer mooie luidsprekers, zou ze ergens stiekem zelf ook wel willen. Maar het prijskaartje.... Misschien dat ze daarom hier niet vaak voorbij komen. Ben wel benieuwd hoe ze je straks bevallen (een foto kan nooit kwaad  ::))
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Speedy Donderball

Dank je wel. Ik ben bepaald geen fanatieke poster van berichten, maar deze site bezoek ik wel zo nu en dan.
Ja, het prijskaartje is inderdaad niet mals, maar zowel mijn eigen gehoor als de recensies laten mij denken dat het z'n geld waard is.

Ik zal wel een foto posten als ze er eenmaal zijn, maar ik denk dat ze de lakstraat nog in moeten. De Nova II in het zwart is ook nog maar net op de markt. Foto's van de Onyx en de collectie Sonus Faber van de winkel, met de Nova II in zwart.

Xander32



Prachtig vind ik ze, zoals bijna alle SF ontwerpen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

WillyP

Mooi hoor, allen staat de Heritage lijn er niet bij. Die ziet er heel anders uit. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

WillyP

twani

Quote from: Xander32 on July 21, 2022, 10:19:05


Prachtig vind ik ze, zoals bijna alle SF ontwerpen.

Mee eens zolang ze nog maar uit de Serblin/Italië tijd komen. 

De nieuwere lijnen zien er verdomd Aziatisch/Chinees/kitsch uit.

Samro

Quote from: Speedy Donderball on July 20, 2022, 16:15:08
Na vele jaren naar mijn JM Lab 710 Onyx speakers te hebben geluisterd gaan ze nu vervangen worden door de Sonus Faber Olympica Noca III. Ik heb al eerder de Nova II een weekend op proef gehad, en die klonken wel beter dan de JM Labs, maar niet zo heel veel. Het hoog was mooier, de bassen waren strakker, maar als het echt op geweld aankwam, dan moest de Nova II er te hard voor werken. In de showroom klonken de Nova's III op alle punten completer.
Ik heb gekozen voor de versie in zwart, een speaker zou te vaak in het zonnetje staan bij de schuifpui, met alle verkleuring van dien. Ik zie de Nova III niet vaak genoemd op deze site, is hij zo weinig verspreid? De recensies zijn zeer lovend. Ik ben wel erg benieuwd wat ze gaan doen op mijn Counterpoint buizenversterker set, de SA-3.1 met de SA-12. Eind augustus worden ze verwacht.....
Ik heb de SF Olympica 3 mogen beluisteren bij een vriend. Deze was de klank heel fraai maar de bas wat terughoudend. Ik denk dat je een goede koop heb gedaan met de nieuwere SF Olympica 3 Nova. Deze zou volgens meerdere testen een betere en vollere diepere bas geven. Ik ben benieuwd naar jou ervaring!

Speedy Donderball

@ Samro: Ik ben zelf dus ook erg benieuwd hoe ze uiteindelijk gaan klinken. Ik heb ze dus alleen bij de dealer beluisterd, en daar was het verschil met de Nova II aanzienlijk. En de Nova II klonk al beter dan de JM Lab, dus ik ga een flinke stap vooruit maken. Zoals gezegd zit er een levertijd op, en in september ben ik op vakantie dus pas eind september (ook eerst nog inspelen) kan ik pas echt een oordeel vellen. Het model Nova III in gefineerde afwerking is er al een jaar of 2 dus ik hoopte op dit forum iemand tegen te komen die ze zelf ook heeft (en niet alleen de man die ze aan mij verkocht heeft, echt waar).

Samro

Quote from: Speedy Donderball on July 22, 2022, 08:26:07
@ Samro: Ik ben zelf dus ook erg benieuwd hoe ze uiteindelijk gaan klinken. Ik heb ze dus alleen bij de dealer beluisterd, en daar was het verschil met de Nova II aanzienlijk. En de Nova II klonk al beter dan de JM Lab, dus ik ga een flinke stap vooruit maken. Zoals gezegd zit er een levertijd op, en in september ben ik op vakantie dus pas eind september (ook eerst nog inspelen) kan ik pas echt een oordeel vellen. Het model Nova III in gefineerde afwerking is er al een jaar of 2 dus ik hoopte op dit forum iemand tegen te komen die ze zelf ook heeft (en niet alleen de man die ze aan mij verkocht heeft, echt waar).
Wordt zeker spannend! Prachtige speakers zijn het. Ik heb de Sonetto 5 waar ik ook al heel blij mee ben. Alleen enkel wel eens wat teveel bas vanwege dat ze in een wat té kleine ruimte staan vermoed ik (geen toonregeling op mijn Leema Tucana 2). Als je pianolak hebt gekozen net als die van mij, - dat vind ik wel wat gevoelig voor vinger afdrukken! Vooral als je kinderen hebt.. Ik begrijp dat de SA-12 een hybride versterker is?

Kerre

#1812
@samro, nog altijd bas problemen met de Sonetto 5? Dat herken hier totaal niet, maar andere ruimte andere regels kwa geluid.

Pianolak is je eigen keuze. Komt er hier nooit in, houden we niet van. Doe mat wit (minder vinger gevoelig tov de hoogglans Q Acoustics die ik hiervoor had) of hout (echt als het kan).  :D

Ff terzijde mbt het Olympica Nova verhaal. Hier bevallen de Sonus Fabers Sonetto's zeer goed. Binnenkort ga ik ze op de GAIA III's zetten net zoals ik met de Sonetto's 3 had. Ingespeeld zijn ze inmiddels wel en het geluid ken ik inmiddels ook goed genoeg om hiermee te gaan experimenteren.  :colgate:
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Samro

Quote from: Kerre on July 22, 2022, 16:49:16
@samro, nog altijd bas problemen met de Sonetto 5? Dat herken hier totaal niet, maar andere ruimte andere regels kwa geluid.
QuoteBeetje wel soms. Had ik ook last van met mijn Monitor Audio GS60 in het verre verleden. Maar ik heb al 3 weken niet geluisterd. Zal nog eens bass traps oid proberen als de Zomer om is

Pianolak is je eigen keuze. Komt er hier nooit in, houden we niet van. Doe mat wit (minder vinger gevoelig tov de hoogglans Q Acoustics die ik hiervoor had) of hout (echt als het kan).  :D

Ff terzijde mbt het Olympica Nova verhaal. Hier bevallen de Sonus Fabers Sonetto's zeer goed.
QuoteKlinken ook heel mooi. Luistervriend die nu zelf Sonus Faber Amati Homage heeft vond ze zelfs heel goed klinken!
Binnenkort ga ik ze op de GAIA III's zetten net zoals ik met de Sonetto's 3 had. Ingespeeld zijn ze inmiddels wel en het geluid ken ik inmiddels ook goed genoeg om hiermee te gaan experimenteren.  :colgate:
Ben wel nieuwsgierig wat je ervaringen ermee zijn.

Kerre

Quote from: Samro on July 22, 2022, 17:56:10


Pianolak is je eigen keuze. Komt er hier nooit in, houden we niet van. Doe mat wit (minder vinger gevoelig tov de hoogglans Q Acoustics die ik hiervoor had) of hout (echt als het kan).  :D

Ff terzijde mbt het Olympica Nova verhaal. Hier bevallen de Sonus Fabers Sonetto's zeer goed. Binnenkort ga ik ze op de GAIA III's zetten net zoals ik met de Sonetto's 3 had. Ingespeeld zijn ze inmiddels wel en het geluid ken ik inmiddels ook goed genoeg om hiermee te gaan experimenteren.  :colgate:
Ben wel nieuwsgierig wat je ervaringen ermee zijn.

Ergens hoop ik op meer Bass.  ;D :worship: :headbanging: O0 >:D :D
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Samro

Quote from: Kerre on July 22, 2022, 18:15:11
Ergens hoop ik op meer Bass.  ;D :worship: :headbanging: O0 >:D :D
? Ik denk eerlijk gezegd iets minder bas. Want staan ze op die voetjes niet iets hoger? Hoe hoger je de speakers plaatst hoe minder bas volgens mij. Waarschijnlijk maakt het niet zo'n groot verschil  :nowink:

Xander32

Meer bas in de zin van luider, ga je er zeker niet door krijgen. Mogelijk wel een meer strakke, gedefinieerde bas. Gehoormatig klinkt dat steevast minder luid.

Quote from: Kerre on July 22, 2022, 18:15:11
Ergens hoop ik op meer Bass.  ;D :worship: :headbanging: O0 >:D :D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kerre

#1817
Was ook meer sarcastisch bedoeld.  ;) :tounge: (Daarom ook zoveel emoticons)
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Xander32

Goedemorgen  ;D

Quote from: Kerre on July 23, 2022, 07:44:01
Was ook meer sarcastisch bedoeld.  ;) :tounge: (Daarom ook zoveel emoticons)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Speedy Donderball

Quote from: Samro on July 22, 2022, 16:30:35
Wordt zeker spannend! Prachtige speakers zijn het. Ik heb de Sonetto 5 waar ik ook al heel blij mee ben. Alleen enkel wel eens wat teveel bas vanwege dat ze in een wat té kleine ruimte staan vermoed ik (geen toonregeling op mijn Leema Tucana 2). Als je pianolak hebt gekozen net als die van mij, - dat vind ik wel wat gevoelig voor vinger afdrukken! Vooral als je kinderen hebt.. Ik begrijp dat de SA-12 een hybride versterker is?

De Counterpoint SA-12 is een buizenversterker met MOSFET's gecombineerd en dat noemt men inderdaad hybride geloof ik. Hij heeft wel een enorm vermogen, met de zachtste muziek (de intro van een nummer bijv. zoals Private Investigations van Dire Straits) kan ik de voorversterker op half vermogen zetten en dan ben ik al dicht bij de grens wat de Onyxen kunnen weergeven. Mijn kleine kind is inmiddels het huis uit, dus dat risico is er niet meer. De keuze voor pianolak was vooral ingegeven door het feit dat de fineerlaag van 1 speaker zal verkleuren onder invloed van de zon bij de schuifpui. Om dat iedere keer af te schermen zie ik niet zitten. En ik heb de Nova II in pianolak in huis gehad, en dat staat wel strak in het pak. Mijn Men in Black zal ik maar zeggen :P

Samro

Quote from: Speedy Donderball on July 25, 2022, 08:20:58
De Counterpoint SA-12 is een buizenversterker met MOSFET's gecombineerd en dat noemt men inderdaad hybride geloof ik. Hij heeft wel een enorm vermogen,
QuoteInteressant met de buiskes gecombineerd..Zit er wel een 4 ohm tap op? Soms is de klank niet goed van 4 ohm speakers op 8 ohm tap. Had ooit een Lavardin versterker waar het echt niet op klonk, raar maar waar.
met de zachtste muziek (de intro van een nummer bijv. zoals Private Investigations van Dire Straits) kan ik de voorversterker op half vermogen zetten en dan ben ik al dicht bij de grens wat de Onyxen kunnen weergeven. Mijn kleine kind is inmiddels het huis uit, dus dat risico is er niet meer. De keuze voor pianolak was vooral ingegeven door het feit dat de fineerlaag van 1 speaker zal verkleuren onder invloed van de zon bij de schuifpui. Om dat iedere keer af te schermen zie ik niet zitten.
QuoteEr zitten wel hoezen bij de SF's denk ik. Zwart pianolak wordt wel gloeiend heet in de 
felle zon. 
En ik heb de Nova II in pianolak in huis gehad, en dat staat wel strak in het pak. Mijn Men in Black zal ik maar zeggen :P Yep het staat best Sjiek pianolak.  ::) De Nova is weer een stuk luxer dan mijn Sonetto's! Mooi man.  :wub:

Speedy Donderball

@ Samro: ehhh, 4 Ohm tap? Er zijn gewone aansluitingen voor links en rechts, voor banaan- of vork-aansluitingen wat toen gangbaar was. Ik hoef in de versterker niets 'om' te zetten of zo, als ik 8 Ohm speakers zou aansluiten. De JM Labs zijn 4 Ohm in ieder geval, en die klinken nog altijd prima. Maar staan nu wel te koop via de bekende Markt-site voor weinig. De JM Labs zijn ook zwart, met een marmer-motief, en dat gaat al jaren goed met betrekking tot de zon. Ik zal eens voelen hoe warm dat eigenlijk wordt, als het weer eens zonnig is (niet vandaag dus).

Samro

Quote from: Speedy Donderball on July 26, 2022, 11:20:48
@ Samro: ehhh, 4 Ohm tap? Er zijn gewone aansluitingen voor links en rechts, voor banaan- of vork-aansluitingen wat toen gangbaar was. Ik hoef in de versterker niets 'om' te zetten of zo, als ik 8 Ohm speakers zou aansluiten. De JM Labs zijn 4 Ohm in ieder geval, en die klinken nog altijd prima.
QuoteAls de JM Labs goed klonken zal dat met de SF ook wel goed gaan. De Lavardin versterker stond ook op vermeld dat er minimaal 8 ohm luidsprekers op aangesloten moesten worden. Heb ik met andere versterkers ook nog nooit meegemaakt. Komt goed dus.

A3-D

#1823
Donderdag een afspraak staan om de Sonetto V en III te gaan beluisteren. Moeten gaan spelen op een Lyngdorf TDAI-1120.

Heb in een iets hogere prijscategorie ook de PMC Twenty5 23i op mijn shortlist staan en heb er al een aantal van het lijstje afgehaald omdat die me sowieso niet bevielen. Ben ook erg benieuwd hoe de Sonetto bij mij thuis gaat klinken t.o.v. de PMC.

Dus wie weet misschien straks ook een SF volgeling 😉

Samro

Quote from: A3-D on July 26, 2022, 22:18:12
Donderdag een afspraak staan om de Sonetto V en III te gaan beluisteren. Moeten gaan spelen op een Lyngdorf TDAI-1120.

Heb in een iets hogere prijscategorie ook de PMC Twenty5 23i op mijn shortlist staan en heb er al een aantal van het lijstje afgehaald omdat die me sowieso niet bevielen. Ben ook erg benieuwd hoe de Sonetto bij mij thuis gaat klinken t.o.v. de PMC.

Dus wie weet misschien straks ook een SF volgeling 😉
Thuis beluisteren op je eigen versterker is het beste. De Sonetto heeft een heel mooi open midden/hoog gebied zonder scherp te worden. Ik denk dat je wel voor de Sonetto V gaat. Ben wel nieuwsgierig wat je ervan vindt. Veel luisterplezier morgen. Mvg, Samro