Het Grote Sonus Faber topic!!!

Started by royal d, August 31, 2009, 22:45:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

kappa9

Quote from: denoontje on March 19, 2020, 09:09:53
ah oeps het is zo'n draden grill....
mijn tip was voor een gewone volledig stoffen grill.
:-)

:smile: Geen probleem. Vandaag maar eens op zoek naar hoedenelastiek.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

denoontje


stefan_82

Quote from: denoontje on March 19, 2020, 11:59:31
petje af :)

ik heb voorheen de liuto, cremona auditor en de guarneri memento gehad.
om eerlijk te zijn heb ik de beste herinnering aan de de auditors :) (was in combi met een sobere prima luna PL2). Ik heb huidig nog een electrocompaniet ECI-5. Deze mag vervangen worden maar ik vind dit in feite wel een top toestel.
Ik ben ah kijken naar een Amati waarbij de versterker niet zal voldoen.
Maar welke Amati heeft nog dé sound; de homage, anniversario, futura.
Welke vd 3 is het makkelijkst qua aansturing.
Ik zit parallel te kijken naar de Elipsa maar de ook de Tannoy Kensington Gr.

Welke verkiezen jullie en welke impact gaat dit hebben op de versterking?
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

Fransosowitz

Dat is een lastige vraag.
De Amati Homage heeft nog de "echte" SF sound naar mij idee. Mijn vader heeft die (al ca 20 jaar inmiddels), en dat is nog steeds erg mooi. En lijkt ook wel wat op de sound van de Guarneri Memento die ik gehad heb. Al blijft dat moeilijk te vergelijken: vloerstaander versus monitor.
De Aniversario heb ik wel eens gehoord, en klonk wat frisser/moderner dan de Homage. Ook zeker mooi! De Futura heb ik nooit gehoord.


De Homage heeft in mijn beleving power nodig om echt te zingen: een paar honderd Watt per kanaal is geen overbodige luxe. Dat vond ik trouwens ook van de Memento: ik heb daar oa een dikke Krell FPB700cx op aangesloten gehad. Al zijn er ook mensen die er een buizenversterker aan hangen. Het is ook zeker een smaakkwestie...

stefan_82

Quote from: Fransosowitz on March 28, 2020, 21:18:08
Dat is een lastige vraag.
De Amati Homage heeft nog de "echte" SF sound naar mij idee. Mijn vader heeft die (al ca 20 jaar inmiddels), en dat is nog steeds erg mooi. En lijkt ook wel wat op de sound van de Guarneri Memento die ik gehad heb. Al blijft dat moeilijk te vergelijken: vloerstaander versus monitor.
De Aniversario heb ik wel eens gehoord, en klonk wat frisser/moderner dan de Homage. Ook zeker mooi! De Futura heb ik nooit gehoord.


De Homage heeft in mijn beleving power nodig om echt te zingen: een paar honderd Watt per kanaal is geen overbodige luxe. Dat vond ik trouwens ook van de Memento: ik heb daar oa een dikke Krell FPB700cx op aangesloten gehad. Al zijn er ook mensen die er een buizenversterker aan hangen. Het is ook zeker een smaakkwestie...

ik heb bijna een deal voor een set Elipsa's
Heeft iemand deze speakers en ervaring qua aansturing?
ik zag dat de gevoeligheid op 92dB ligt,
wordt de keuze qua vrijheid versterkers groot?

Wat is volgens jullie een marktconforme prijs 2dehands?
Ik zie ze niet vaak passeren
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

kappa9

Quote from: stefan_82 on April  4, 2020, 10:24:47
ik heb bijna een deal voor een set Elipsa's
Heeft iemand deze speakers en ervaring qua aansturing?
ik zag dat de gevoeligheid op 92dB ligt,
wordt de keuze qua vrijheid versterkers groot?

Wat is volgens jullie een marktconforme prijs 2dehands?
Ik zie ze niet vaak passeren

Ik ga voor je duimen dat t lukt met de deal! Zeer mooie luidsprekers. Zijn het de stand mounters of de vloerstaanders?
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

stefan_82

de vloerstaanders  :pompom:

ik heb nu een Electrompaniet ECI-5
die ik wens te behouden (gezien ik hem 2de hands slechts voor peanuts verkocht krijg)
Zal deze voldoen? Mijn memento's ondervonden een zeker tekort maar ik denk ook wel dat deze moeilijker aan te sturen waren
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

RobertVanWoerden

Hoe verhoudt de Olympica Nova serie zich tov de originele Olympica qua geluidsweergave?

Samro

Quote from: RobertVanWoerden on April  4, 2020, 13:37:27
Hoe verhoudt de Olympica Nova serie zich tov de originele Olympica qua geluidsweergave?
Ik heb de Olympica 3 gehoord bij een vriend. Kinken prima aan de rustige kant, maar de Nova heeft een diepere bas heb ik in een review gelezen. Kost ook meer🤔 De Oly

Iver

#1659
.
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

camelus

Hello,

I think it's my first post here :)

I just wanted to learn something about the "maintenance" of the SF speakers.
I know the "old" models like Cremona were delivered along with some silicone oil to lubricate the leather fronts. I heard some owners lubricated the rubber suspensions of the bass drivers?

Is this a correct move?

Iver

Vrij recent heb ik mijn Focal Kanta 2 vervangen door de Sonus Faber Olympica Nova 3. Bijzonder gelukkig mee. Ik vond de Kanta's te veel "in the face". De SF's zijn zijde-zacht. Meest bijzondere vind ik dat het geluid nu volledig los van de luidsprekers komt. De Kanta's deden dat al goed, maar dit is nog veel beter.

Vind wel dat de SF veel inloop-tijd nodig heeft. Ze draaien nu al een week non-stop maar zijn nog niet volledig "los". Hebben jullie die ervaring ook?

Groet
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

MichielB

Luidsprekers hebben inderdaad wat tijd nodig om mooie los te komen dus het is niet vreemd dat je er met een week spelen nog niet helemaal bent. Ik heb zelf luidsprekers van een onbekend maar geweldig merk; Ubiq Audio de Model One SE, ze spelen de drivers, kabels en filters voor inbouw een week in. Was gelijk al goed maar ook dan maakte ik de 2 weken na aansluiten nog stappen. Dus, gewoon lekker spelen en genieten van elke stap die je nog maakt!
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Tabcam

Quote from: MichielB on June  6, 2020, 22:28:59
Luidsprekers hebben inderdaad wat tijd nodig om mooie los te komen dus het is niet vreemd dat je er met een week spelen nog niet helemaal bent. Ik heb zelf luidsprekers van een onbekend maar geweldig merk; Ubiq Audio de Model One SE, ze spelen de drivers, kabels en filters voor inbouw een week in. Was gelijk al goed maar ook dan maakte ik de 2 weken na aansluiten nog stappen. Dus, gewoon lekker spelen en genieten van elke stap die je nog maakt!
Daar is een behoorlijke discussie over gaande op AudioScienceReview. Ik heb zelf het gevoel van wel, maar wie weet neemt mijn brein het over de tijd gezien anders waar en hou ik mezelf voor de gek :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Broem

Kan me nog goed herinneren dat ik mijn eerste serieuze setje speakers kocht. Geluisterd tijdens een demo en helemaal verkocht. Nieuw setje thuis afgeleverd en met verbazing zitten luisteren. Dacht dat ze kapot waren. Ruggespraak met de dealer en de term inspelen werd me duidelijk. Oh ja, het was een setje Translator impact 30. Mooi was die tijd.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Iver

#1665
Quote from: TabCam on June  6, 2020, 22:34:39
Daar is een behoorlijke discussie over gaande op AudioScienceReview. Ik heb zelf het gevoel van wel, maar wie weet neemt mijn brein het over de tijd gezien anders waar en hou ik mezelf voor de gek :angel:.

Ze spelen nu al fantastisch maar ik merk dat er nog een kleine vorm van terughoudendheid in zit. De Nova's staan op circa 75cm van de achterwand een een kleine toe-in. Ik laat ze nog wat verder inspelen en dan probeer ik volgede week de positionering/plaatsing nog iets te verfijnen

De combinatie met Naim lijkt overigens erg goed te passen

Iver
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

Xander32

Volgens mij is dat juist kenmerkend voor SF speakers, een ingetogen karakter. Daarin zijn de Nova's het tegenovergestelde waar je vandaan komt, ls van Focal. Die spelen veel meer vooruit, direct en dynamisch.

Quote from: Iver on June  6, 2020, 22:53:16
Ze spelen nu al fantastisch maar ik merk dat er nog een kleine vorm van terughoudendheid in zit. De Nova's staan op circa 75cm van de achterwand een een kleine toe-in. Ik laat ze nog wat verder inspelen en dan probeer ik volgede week de positionering/plaatsing nog iets te verfijnen

De combinatie met Naim lijkt overigens erg goed te passen

Iver
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Iver

Vraag aan Sonus Faber gebruikers:

Ik heb recent nieuwe Sonus Faber Olympica Nova 3 luidsprekers gekocht. Ben erg onder de indruk. Ik stuur ze aan met een volledige Naim set. Voor de plaatsing van de luidsprekers heb ik nu circa 90 cm van de zijwanden en 80cm van baffle tot de achterwand. Onderlinge afstand ongeveer 270cm. Ik heb een lichte "toe-in": de denkbeeldige hartlijnen kruisen "achter" de luister-positie. Nu zie ik soms wel eens foto's bij testverslagen van SF, waarbij de "toe-in" veel sterker is en de hartlijnen exact op de luisterpositie kruisen.

Hebben jullie ook zo'n sterke toe-in? Ik kan natuurlijk zelf priberen maar twijfel omdat ik graag een heel breed stereo)beeld hoor.

Groet,
Iver
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

Xander32

Gewoon zelf uitproberen, eventueel de huidige positie even markeren met een paar stukjes tape.

Het resultaat van het indraaien is afhankelijk van de akoestiek en de luisterplek. Ook al zijn er leden met dezelfde ls, de akoestiek en de luisterplek zullen dat nooit zijn. Daarmee gaat ieder vergelijk mank.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Robiwan

Quote from: Iver on July  3, 2020, 22:53:01
Vraag aan Sonus Faber gebruikers:

Ik heb recent nieuwe Sonus Faber Olympica Nova 3 luidsprekers gekocht. Ben erg onder de indruk. Ik stuur ze aan met een volledige Naim set. Voor de plaatsing van de luidsprekers heb ik nu circa 90 cm van de zijwanden en 80cm van baffle tot de achterwand. Onderlinge afstand ongeveer 270cm. Ik heb een lichte "toe-in": de denkbeeldige hartlijnen kruisen "achter" de luister-positie. Nu zie ik soms wel eens foto's bij testverslagen van SF, waarbij de "toe-in" veel sterker is en de hartlijnen exact op de luisterpositie kruisen.

Hebben jullie ook zo'n sterke toe-in? Ik kan natuurlijk zelf priberen maar twijfel omdat ik graag een heel breed stereo)beeld hoor.

Groet,
Iver

De Focals alweer zat?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Lion of Judah

Quote from: Iver on June  6, 2020, 18:14:52
Vrij recent heb ik mijn Focal Kanta 2 vervangen door de Sonus Faber Olympica Nova 3. Bijzonder gelukkig mee. Ik vond de Kanta's te veel "in the face". De SF's zijn zijde-zacht. Meest bijzondere vind ik dat het geluid nu volledig los van de luidsprekers komt. De Kanta's deden dat al goed, maar dit is nog veel beter.

Vind wel dat de SF veel inloop-tijd nodig heeft. Ze draaien nu al een week non-stop maar zijn nog niet volledig "los". Hebben jullie die ervaring ook?

Groet
Gaaf hoor, ben nooit een fan geweest van de combi Naim en Focal. Helaas nog nooit Naim met SF mogen beluisteren, ik vind de Olympica Nova op Macintosh dermate fraai klinken dat ik ze wel als volgende speaker op mijn lijst heb staan.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Iver

Hi Lion,

The Nova's zijn hier nu een kleine maand. Ben er erg van onder de indruk. Weer een hele stap omhoog vergeleken met de Kanta's (die ook al niet mis waren, maar erg "direct"). Het inspelen van de Nova's ging vrij snel. Ze zijn helemaal open gespeeld nu. Diepte en plaatsing zijn indrukwekkend. Verder valt me op dat de luidsprekers volkomen lijken te verdwijnen. Erg mooi. Het hoog is véél zachter dan bij de Kanta's. Heb ook het gevoel dat de 300Dr voldoende krachtig is.

Iver
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

MichielB

Leuk te horen! Dus met inspelen toch een behoorlijke stap gemaakt!? Kunnen we mooi als bewijs aanvoeren dat je luidsprekers toch moet inspelen ;-)

Met betrekking tot versterking, heb je het gevoel dat de 300Dr alles uit de speakers haalt en voldoende "drive" heeft?
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Iver

Oh ja, absoluut. De 300Dr is erg machtig. Heeft een aparte PSU en geen enkel probleem met de Nova's (die ook al een tamelijk hoog rendement hebben)
Iver
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

Lion of Judah

Quote from: Iver on July 29, 2020, 09:27:20
Hi Lion,

The Nova's zijn hier nu een kleine maand. Ben er erg van onder de indruk. Weer een hele stap omhoog vergeleken met de Kanta's (die ook al niet mis waren, maar erg "direct"). Het inspelen van de Nova's ging vrij snel. Ze zijn helemaal open gespeeld nu. Diepte en plaatsing zijn indrukwekkend. Verder valt me op dat de luidsprekers volkomen lijken te verdwijnen. Erg mooi. Het hoog is véél zachter dan bij de Kanta's. Heb ook het gevoel dat de 300Dr voldoende krachtig is.

Iver
Klinkt goed Iver, zou je set best eens willen horen.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML