Home Theater 7.1.4

Started by maximus79, August 30, 2009, 20:40:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gijs82

Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

Peerless Monster

Nu nog een copietje ervan trekken.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

maximus79

#152
Ben weer behoorlijk aan het luisteren geweest en ben me zelf behoorlijk gek aan het maken.......zo erg dat ik het complete stereo gebeuren wil laten vallen en alleen weer op HT gaan storten.......grrr zucht... :confused: Zo dat is er uit, nu weer verder....

Ik snap er inmiddels niets meer van, ik ervaar wel degelijk een ongewenste geluids weergave in het hoog. Dat terwijl kijkende naar alle gegevens dit niet zo zou moeten zijn....

- Volgens de geleerden is mijn musical fidelity m6i een goede versterker die vrij neutraal is en zelf iets aan de warme kant.
- Mijn speakers zijn volgens de geleerden "goede"speakers met geen overdreven hoog.
- Uit metingen is bovenstaande ook te zien en zijn ze zelf wat terug houdend in hoog....
- Akoestisch heb ik mijn best gedaan om de 1e reflecties aan te pakken, maar dit is op eigen inzicht en kennis van het net geplukt.

Ik luister het liefst op een redelijk hoog volume, dan ervaar ik gewoon te vaak een "Vervorming?" in het hoog....het resoneert voor me gevoel. Ook als ik ga lopen door mijn ruimte blijft dat....
Het komt vooral voor bij bepaalde stemmen, bijvoorbeeld van Elvis als hij uithaalt gaat het mis of bij bruce springsteen bijvoorbeeld...
Ik heb gisteren als test de bostons a25 even aan mijn versterker gehangen welke ik normaal voor surround gebruik, dit blijven overigens top speakertjes voor het geld.
Ook met de boston ervaar ik de vervorming....wat gaat het dan mis? Ik denk zelf nog maar aan 2 zaken.......mijn oren of toch nog de akoestiek......

HELP! ;D
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Peerless Monster

Quote from: maximus79 on August 17, 2017, 12:33:28
Ben weer behoorlijk aan het luisteren geweest en ben me zelf behoorlijk gek aan het maken.......zo erg dat ik het complete stereo gebeuren wil laten vallen en alleen weer op HT gaan storten.......grrr zucht... :confused: Zo dat is er uit, nu weer verder....

Ik snap er inmiddels niets meer van, ik ervaar wel degelijk een ongewenste geluids weergave in het hoog. Dat terwijl kijkende naar alle gegevens dit niet zo zou moeten zijn....

- Volgens de geleerden is mijn musical fidelity m6i een goede versterker die vrij neutraal is en zelf iets aan de warme kant.
- Mijn speakers zijn volgens de geleerden "goede"speakers met geen overdreven hoog.
- Uit metingen is bovenstaande ook te zien en zijn ze zelf wat terug houdend in hoog....
- Akoestisch heb ik mijn best gedaan om de 1e reflecties aan te pakken, maar dit is op eigen inzicht en kennis van het net geplukt.

Ik luister het liefst op een redelijk hoog volume, dan ervaar ik gewoon te vaak een "Vervorming?" in het hoog....het resoneert voor me gevoel. Ook als ik ga lopen door mijn ruimte blijft dat....
Het komt vooral voor bij bepaalde stemmen, bijvoorbeeld van Elvis als hij uithaalt gaat het mis of bij bruce springsteen bijvoorbeeld...
Ik heb gisteren als test de bostons a25 even aan mijn versterker gehangen welke ik normaal voor surround gebruik, dit blijven overigens top speakertjes voor het geld.
Ook met de boston ervaar ik de vervorming....wat gaat het dan mis? Ik denk zelf nog maar aan 2 zaken.......mijn oren of toch nog de akoestiek......

HELP! ;D


Zijn de tweeters of middentoners wel in orde?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

maximus79

Quote from: Peerless Monster on August 17, 2017, 13:20:22
Zijn de tweeters of middentoners wel in orde?

Geen idee, ga ik wel vanuit. Hoe kom ik daar achter? Maar het is toch raar dat ik het ook bij de andere speakers heb?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Ooit elders geluisterd hoe t daar klinkt? En qua volume...ergens gaat t natuurlijk altijd pjn doen..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Ik denk dat je set in zijn geheel met de Focal's best pittig is... Als je veel flutter hebt in de ruimte, zal dat het geheel versterken.

chansig

Elvis en Bruce die uithalen en dan een scherp hoog ervaren ? Oke...ik moet zeggen dat ik dat niet helemaal kan rijmen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

maximus79

Quote from: RalphH on August 17, 2017, 13:36:17
Ooit elders geluisterd hoe t daar klinkt? En qua volume...ergens gaat t natuurlijk altijd pjn doen..

Ga denk ik maar eens mijn set even beneden neer zetten in de woonkamer. Zeker geen akoestisch perfecte ruimte, maar wel groter en totaal anders.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

frank2

#160
Focal is best pittig, metingen zijn niet zaligmakend en at geleerden zeggen wil niet zeggen dat dat voor jouw ruimte geld. Maar metal ed zal vaker slecht klinken dan goed opgenomen normale muziek. Heb je die muziek ook geprobeerd? En jouw volume hard is ook niet geweldig voor je oren maar ook omdat dan de ruimte sterk meespeelt.

Om mijn muziek mooi te laten klinken en ik er in meegaan is hier 70 a 80 db ruim voldoende.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

maximus79

Quote from: bmateijsen on August 17, 2017, 13:38:28
Ik denk dat je set in zijn geheel met de Focal's best pittig is... Als je veel flutter hebt in de ruimte, zal dat het geheel versterken.

Ik snap de materie denk ik niet, als je in de meting een aflopend hoog terug ziet, hoe zit dan dan? Voor de gein heb ik van het weekend de speakers via de reciever laten lopen en Ypao laten draaien, deze stelt ook het hoog naar boven bij, dan klinkt het met film ook te fel. Normaal met film heb ik geen last van het hoog, alleen bij stereo valt het op.

Volgens de waterfall meting heb ik geen last van flutter echo, of staat dat los van elkaar....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Quote from: chansig on August 17, 2017, 14:04:06
Elvis en Bruce die uithalen en dan een scherp hoog ervaren ? Oke...ik moet zeggen dat ik dat niet helemaal kan rijmen.

Gr. Hans

Weet geen eens of het uberhaupt wel hoog is :-[.....bij bepaalde nummers lijkt het gewoon op vervorming van een bepaalde frequentie(s)? Bij die live opnames van elvis met de Royal Philharmonic Orchestra gaat zijn stem gewoon naar de klote....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

solitaire

Quote from: frank2 on August 17, 2017, 15:05:14
Focal is best pittig, metingen zijn niet zaligmakend en at geleerden zeggen wil niet zeggen dat dat voor jouw ruimte geld.
...

De Focal Aria serie luidsprekers zijn de minst 'pittige' van Focal, met een niet uitgesprokener mid/hoog dan een 'gemiddelde' LS.

Wat vermoedelijk meespeeld is de akoestiek, als ik zo eens kijk. Maar wat sterker een rol speeld is je brein. Als je eenmaal gaat zitten zoeken naar foutjes, ga je fouten ontdekken, en als je eenmaal bezig bent weergave te verbeteren is niets meer goed genoeg. Heel menselijk, dus proficiat ;)



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

maximus79

Quote from: frank2 on August 17, 2017, 15:05:14
Focal is best pittig, metingen zijn niet zaligmakend en at geleerden zeggen wil niet zeggen dat dat voor jouw ruimte geld. Maar metal ed zal vaker slecht klinken dan goed opgenomen normale muziek. Heb je die muziek ook geprobeerd? En jouw volume hard is ook niet geweldig voor je oren maar ook omdat dan de ruimte sterk meespeelt.

Om mijn muziek mooi te laten klinken en ik er in meegaan is hier 70 a 80 db ruim voldoende.

Wat is hard, ik zal eens meten tijdens het luisteren, ik draai nou ook weer niet dat het bloed uit mijn oren komt.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Laat ik daar wel nog steeds bij zeggen dat ik genoeg nummers heb welke uitmuntend klinken.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

#167
Quote from: solitaire on August 17, 2017, 15:13:42
De Focal Aria serie luidsprekers zijn de minst 'pittige' van Focal, met een niet uitgesprokener mid/hoog dan een 'gemiddelde' LS.

Wat vermoedelijk meespeeld is de akoestiek, als ik zo eens kijk. Maar wat sterker een rol speeld is je brein. Als je eenmaal gaat zitten zoeken naar foutjes, ga je fouten ontdekken, en als je eenmaal bezig bent weergave te verbeteren is niets meer goed genoeg. Heel menselijk, dus proficiat ;)



soli

Ik heb ook het gevoel dat er iets fout gaat bij mij ruimte. Dat van me brein ben ik zeker mee eens, maar dit is gewoon resonantie/vervorming wat ik me niet verbeeld.
Ik denk dat ik vrij snel tevreden kan zijn met een stereo weergave, ik hoef niet tot in het uiterste het stereo beeld goed te hebben en alle kleine detail te horen in het extreme. Het moet gewoon goed klinken op een redelijk geluids niveau en zonder dit probleem. Uiteraard blijven slechte opnames slecht....

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

chansig

#168
Quote from: frank2 on August 17, 2017, 15:05:14
Focal is best pittig, metingen zijn niet zaligmakend en at geleerden zeggen wil niet zeggen dat dat voor jouw ruimte geld. Maar metal ed zal vaker slecht klinken dan goed opgenomen normale muziek. Heb je die muziek ook geprobeerd? En jouw volume hard is ook niet geweldig voor je oren maar ook omdat dan de ruimte sterk meespeelt.

Om mijn muziek mooi te laten klinken en ik er in meegaan is hier 70 a 80 db ruim voldoende.

Frank....tuurlijk zegt een meeting heel veel...zeker als die is gemeten in de ruimte van de ts. Dat men een meting niet zo ervaart is een ander verhaal. De meting liegt niet. Als er een piek in het laag zit...dan zit er een piek in het laag. Die verdwijnt niet omdat de luisteraar zegt: Ik heb er geen last van.

Metal en slecht klinken. Ja een goede opname klinkt beter dan een slechte opname...maar een goede opname is een goede opname ook als de muziek metal is. Niet mijn smaak, maar als het een goede is dan is dat ook met metal muziek erg prettig.Net zoals bij klassiek. Beide kunnen erg dynamisch zijn en bijzonder complex. Anders dan bv zaaddodende Mark Knopfler.

Als je ruimte akoestisch in orde is kan je juist harder draaien zonder dat het opvalt omdat je ruimte dan juist minder meedoet.

Maar ik ben het wel eens dat 70 dB a 80 dB ook voor mij over het algemeen voldoende is. Maar ook op 90 dB is het hier erg goed te doen.

Maximus: Dat aflopende hoog schijnt te maken te hebben met de afstand waarop je meet. Op zicht wel logisch een lage frequentie heeft een langere lengte dan een hoge frequentie...dus laatste zal eerder afzwakken in volume. Tenminste...dat is mijn logica.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: maximus79 on August 17, 2017, 15:12:01
Weet geen eens of het uberhaupt wel hoog is :-[.....bij bepaalde nummers lijkt het gewoon op vervorming van een bepaalde frequentie(s)? Bij die live opnames van elvis met de Royal Philharmonic Orchestra gaat zijn stem gewoon naar de klote....

Draai voor de gein is Johnny Cash met Hurt....als je die heb. Als het daarop lijkt zou het ook nog een vervorming in de opname kunnen zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

maximus79

#170
Quote from: chansig on August 17, 2017, 15:24:00
Draai voor de gein is Johnny Cash met Hurt....als je die heb. Als het daarop lijkt zou het ook nog een vervorming in de opname kunnen zijn.

Gr. Hans

Aan het einde bedoel je. Ja dat is drama bij dat nummer. Maar als zo iets klinkt het wel ja.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

chansig

Quote from: maximus79 on August 17, 2017, 15:15:05
Laat ik daar wel nog steeds bij zeggen dat ik genoeg nummers heb welke uitmuntend klinken.

Precies....dan zou het heel toevallig zijn dat die nummers dan niet dat gebied aanspraken wat bij de andere nummers wel een probleem geeft.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: maximus79 on August 17, 2017, 15:25:42
Aan het einde bedoel je. Ja dat is drama bij dat nummer. Maar als zo iets klinkt het wel ja.

Dat zit in de opname...in ieder geval bij Cash.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

maximus79

Heeft iemand zin om als ik een paar muziek fragmentjes neer zet deze ook te luisteren en kijken of jullie het zelfde concluderen. Een reality check voor mij zeg maar.... ;D
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Quote from: chansig on August 17, 2017, 15:27:35
Dat zit in de opname...in ieder geval bij Cash.

Gr. Hans

Ja dat wist ik, helaas want het is een geweldig nummer..... :(
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2