Home Theater 7.1.4

Started by maximus79, August 30, 2009, 20:40:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Quote from: maximus79 on August  6, 2017, 11:36:26
Ok dus als jij "Death Magnetic" van Metallica op een goed volume op zet dan klinkt dat niet schel?

Ik zou m nog ff proberen, maar poeh dat was van korte duur zeg...
Dynamic rate van dat album zit ook op een all time low. Geen heel goeie opname zullen we bet maar op houden (buiten of je dat geram aankan... ;D en ik ben wel wat gewend ;))
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Daarom vond ik met alle respect de uitspraak van Frank2 nog al vreemd.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Dirk

't is natuurlijk wel een autoriteit mbt het interpreteren van akoestiek & meetgegevens, of was het een onderlegd technicus met veel audio ervaring  ::)
maw hij weet overal bijna alles wel wat van...moeilijk om zijn raad serieus te nemen volgen soms  :dry:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

frank2

Afd takkeherrie zal op geen enkele speaker goed klinken of die nu duur of goedkoop is. Is ook geen referentie, vaak zijn dit soort albums belabberd slecht opgenomen, 0 dynamiek alles even hard. Zo zijn bijna alle albums van U2 ook niet geweldig opgenomen en dat hoor je. Maar tot nu toe heb ik inderdaad nog nooit schel geluid uit mijn speakers gehoord.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Quote from: frank2 on August 11, 2017, 07:13:44
Afd takkeherrie zal op geen enkele speaker goed klinken of die nu duur of goedkoop is.

Al zolang met audio bezig en dan nog van dit soort dingen zeggen.

Quote from: frank2 on August 11, 2017, 07:13:44
Is ook geen referentie, vaak zijn dit soort albums belabberd slecht opgenomen, 0 dynamiek alles even hard. Zo zijn bijna alle albums van U2 ook niet geweldig opgenomen en dat hoor je.

Voor de grap Tool eens proberen. Oh nee...Takkeherrie klinkt nergens goed op.

Quote from: frank2 on August 11, 2017, 07:13:44
Maar tot nu toe heb ik inderdaad nog nooit schel geluid uit mijn speakers gehoord.

Komt ws door dat weerstandje voor je tweeter.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

maximus79

Quote from: frank2 on August 11, 2017, 07:13:44
Afd takkeherrie zal op geen enkele speaker goed klinken of die nu duur of goedkoop is. Is ook geen referentie, vaak zijn dit soort albums belabberd slecht opgenomen, 0 dynamiek alles even hard. Zo zijn bijna alle albums van U2 ook niet geweldig opgenomen en dat hoor je. Maar tot nu toe heb ik inderdaad nog nooit schel geluid uit mijn speakers gehoord.

Hier klinkt genoeg takkeherrie goed, bijvoorbeeld Muse: 2nd law 24bit of System of a down: Toxicity om maar wat op te noemen.
Maar bijvoorbeeld Seven nation army van de White Stripes klinkt op zich niet verkeerd, maar in het begin wanneer hij iets schreeuwerig begint te zingen (0:45) dat heb ik op nog geen een installatie niet schel gehoord op luid volume. 
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Quote from: frank2 on August 11, 2017, 07:13:44
Afd takkeherrie zal op geen enkele speaker goed klinken of die nu duur of goedkoop is.

Wat een geouwehoer weer..Als de opname goed is (en die zijn er zat) en je set prima, gooit waarschijnlijk je akoestiek roet in het eten als het een versmeerde boel wordt.
Maar blijf inderdaad vooral weerstandjes en kabels wisselen als je ervaart dat daar de grote winst zit. O0

De eerste albums van metallica zijn overigens erg goed opgenomen (klik). Tool scoort ook erg goed inderdaad, al vind ik daar het laag wat teveel aangedikt op 1 of andere manier. Sowieso een grappige site om eens wat albums in te bekijken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Quote from: RalphH on August 11, 2017, 09:55:49
Wat een geouwehoer weer..Als de opname goed is (en die zijn er zat) en je set prima, gooit waarschijnlijk je akoestiek roet in het eten als het een versmeerde boel wordt.
Maar blijf inderdaad vooral weerstandjes en kabels wisselen als je ervaart dat daar de grote winst zit. O0

De eerste albums van metallica zijn overigens erg goed opgenomen (klik). Tool scoort ook erg goed inderdaad, al vind ik daar het laag wat teveel aangedikt op 1 of andere manier. Sowieso een grappige site om eens wat albums in te bekijken.

Ja die site ben ik wel eens eerder tegen gekomen, maar dit zegt toch eigenlijk alleen wat het "loudness" niveau is van de specifieke uitgave maar niets over hoe goed iets is opgenomen en afgemixt.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Ook daar verschillen de meningen ook weer over geloof ik ;D
Maar voor zover ik het begrepen heb geeft dit, op zn simpelst gezegd, het onderscheid aan tussen de luidste en stilste passage in een nummer. Hoe definieerbaarder dit is, hoe beter. Shoot if I'm wrong. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Leuke discussie weer ;) Ik durf te zeggen dat mijn akoestiek en set redelijk in orde is, maar er zijn nog altijd opnames die gewoon niet lekker klinken. Heeft dus wat mij betreft niets met apparatuur, speakers, tweaks en akoestiek te maken en alleen met de opname. Een leuke test voor een systeem zijn de hoge gitaren in Keith don't go van Nils Lofgren Acoustic Live. Ik heb die nog niet op heel veel sets goed horen klinken. En dat waren geen alles-in-1 setjes zal ik maar zeggen :D Maar weer terug on topic, de akoestsiche meting en eventuele aanpassingen van maximus79 ;)

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

maximus79

Quote from: HTip on August 11, 2017, 12:35:39
Leuke discussie weer ;) Ik durf te zeggen dat mijn akoestiek en set redelijk in orde is, maar er zijn nog altijd opnames die gewoon niet lekker klinken. Heeft dus wat mij betreft niets met apparatuur, speakers, tweaks en akoestiek te maken en alleen met de opname. Een leuke test voor een systeem zijn de hoge gitaren in Keith don't go van Nils Lofgren Acoustic Live. Ik heb die nog niet op heel veel sets goed horen klinken. En dat waren geen alles-in-1 setjes zal ik maar zeggen :D Maar weer terug on topic, de akoestsiche meting en eventuele aanpassingen van maximus79 ;)
Grappig dat je dat nummer aanhaalt, die vind ik namelijk uitmuntend klinken bij mij en gebruik ik als eerste nummer om mijn set te laten horen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HTip

Quote from: maximus79 on August 11, 2017, 13:38:38
Grappig dat je dat nummer aanhaalt, die vind ik namelijk uitmuntend klinken bij mij en gebruik ik als eerste nummer om mijn set te laten horen.
Op zich is het een nummer dat in het begin goed klinkt, maar in het midden wordt het wel moeilijk. Als dat goed wordt weergegeven denk ik niet dat je de oplossing van de schelheid moet zoeken in laagabsorptie. Ik zou eens proberen te kijken of je een experiment kunt doen met diffusie. Neem maar eens een kijkje bij het topic van Jefften en wat hij recent ervaren heeft.

Ik heb heel veel baat bij mijn diffusiepanelen (4 stuks aan iedere kant) voor de ruimtelijkheid van het stereobeeld.

Ik heb jouw afmetingen in de calculator van Bob Golds ingevoerd en daar mag je heel blij mee zijn. Eigenlijk alleen paar problemen in het laag. Voor de rest is het prima. Je RT60 is voor HT heel goed. Echter voor stereo iets te kort. Ik heb hetzelfde probleem gehad en dat is best een uitdaging geweest om dat goed te krijgen. Waterval heeft eigenlijk alleen zin tot 200 Hz en ook daar zit je goed.

Wat voor microfoon heb je?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

maximus79

Begin ook steeds meer overtuigd te raken dat ik geen "probleem" heb. Andere die komen luisteren bij mij zeggen dat ook. Het is ook alleen maar bij een bepaald aantal numner 70-80% klink goed en is er niet te spreken over schelheid van het geluid.

Ik zal je topic eens door spitten, met difussie wil ik ook nog gaan experimenteren.

Gebruik de volgende meet spulletjes.



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HTip

#138
Aan je meetapparatuur ligt het niet. Ik heb dezelfde dB-meter. De microfoon (Behringer ECM8000?) zit ook bij de Velodyne DD-series. Is die gekalibreerd? Ik heb een Umik-1 met kalibratiebestand wat je in REW kunt inladen, waardoor de meting veel nauwkeuriger is.

In mijn topic (staat in mijn sig) kun je vanuit de inhoudsopgave de diffusiepanelen vinden. In het topic van Jefften (kamer in kamer) staat het in de laatste post ;)

Als je nu 70-80% goed vind klinken zou ik er niet teveel aandacht aan besteden. Er zijn nu eenmaal nummers die niet goed zijn opgenomen/gemixed/gemastered. Die zijn vaak heel geschikt voor mindere apparatuur en bijv. in de auto, maar niet op een goede set in een aparte ruimte...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

maximus79

Quote from: HTip on August 11, 2017, 14:38:35
Aan je meetapparatuur ligt het niet. Ik heb dezelfde dB-meter. De microfoon (Behringer ECM8000?) zit ook bij de Velodyne DD-series. Is die gekalibreerd? Ik heb een Umik-1 met kalibratiebestand wat je in REW kunt inladen, waardoor de meting veel nauwkeuriger is.

In mijn topic (staat in mijn sig) kun je vanuit de inhoudsopgave de diffusiepanelen vinden. In het topic van Jefften (kamer in kamer) staat het in de laatste post ;)

Als je nu 70-80% goed vind klinken zou ik er niet teveel aandacht aan besteden. Er zijn nu eenmaal nummers die niet goed zijn opgenomen/gemixed/gemastered. Die zijn vaak heel geschikt voor mindere apparatuur en bijv. in de auto, maar niet op een goede set in een aparte ruimte...
Ja de ecm8000, heb een kalibratie van inet geplukt of dat goed is weet ik niet. Had gelezen dat ze geen bestanden hebben per mic. Verschil was btw niet zo groot met die kalibratie file.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Net nog even keith don't go helemaal geluisterd maar klinkt gewoon strak van begin tot eind.[emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

#141
Zoals ik het begrijp, valt t met de schelheid inmiddels wel mee en beperkt het zich tot een aantal nummers. De conclusie lijkt inmiddels te zijn dat dit in de nummers zelf zit. Of vergips ik me?

Diffusie blijft voor mij een lastig te begrijpen iets. Mijn logica zegt me dat je het geluid gaat verstrooien, mogelijk juist meer reflecties creeert en dat dit een (negatieve) invloed op het originele geluids/stereobeeld gaat hebben. Ruimtelijkheid kan ik me wat bij voorstellen, maar is dit niet een gemaakte ruimtelijkheid? Je gaat iets toevoegen wat er eigenlijk niet is.
Bij absorbtie haal je denkbeeldig de muren weg waardoor reflecties juist (deels) verdwijnen en het geluidsbeeld zo puur mogelijk blijft.

Uitleg van bert stoltenborg in deze is dat diffusie in grote zalen juist gebruikt wordt om overal vulling te krijgen. Rijmt wel een beetje je met mijn perceptie van diffusie.
Maar nogmaals meningen/inzichten verschillen en dat moet kunnen ;D
hier een topic over diffusie waar beide kampen hun zegje doen. Wellicht brengt gecombineerd met Philip zijn ervaringen weer wat food for thought. Of een hoop verwarring  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Heb een paar posts gemist merk ik ;D, je geeft nu zelf ook al aan dat het bij een beperkt aantal nummers is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

AudioEnZo



Quote from: maximus79 on August 11, 2017, 13:38:38
Grappig dat je dat nummer aanhaalt, die vind ik namelijk uitmuntend klinken bij mij en gebruik ik als eerste nummer om mijn set te laten horen.
Hier ook al, een genot om te beluisteren!

maximus79

Net Guadians of the Galaxy 2 gekeken op blu-ray. Beetje de 1e knaller die ik nu kijk met de hele nieuwe situatie. Man man man wat klinkt het goed, ook absoluut referentie kwaliteit die blu-ray voor zowel beeld als geluid en wat een top film!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HTip

Mooi dat je nu al zo kan genieten! Daar gaat het allemaal om.

In de discussie over diffusie stonden Bert/Eric lijnrecht tegenover Toine. Toine heeft de WaveWeaver niet voor niets bedacht [emoji6] Maar meningen verschillen nu eenmaal. Zonder diffusie was mijn geluid niet zoals het nu is.

Helaas is de kennisbank van Toine niet meer online, want daar legde hij perfect uit wat de verschillen waren tussen absorptie en diffusie. Als je een bal tegen de muur aan gooit stuitert die onder exact dezelfde hoek van de muur af. Bij absorptie wordt de bal gevangen en bij diffusie spat de bal uiteen in heel veel kleine balletjes die alle kanten op bewegen (ook terug richting speaker) maar met veel minder energie.

Kalibratie van de microfoon is wel belangrijk en daarom heb ik een Umik-1 gekozen. Als je mijn persoonlijk bestand ziet snap je waarom.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

maximus79

Maakt het lastig dat er zo veel verschillende meningen over zijn, zelf uit proberen dus......Wat is er eigenlijk gebeurt met Toine, is hij helemaal gestopt?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HTip

Quote from: maximus79 on August 11, 2017, 20:30:44
Maakt het lastig dat er zo veel verschillende meningen over zijn, zelf uit proberen dus......Wat is er eigenlijk gebeurt met Toine, is hij helemaal gestopt?
Zelf uitproberen is altijd het beste. Het gaat om jouw voorkeur en niet een theoretisch rekenmodel of andere technische zaken.

Toine is inderdaad helemaal gestopt. Hij haalde er steeds minder voldoening uit, niet in de laatste plaats door alle discussies (o.a. met wijlen Eric Dessart en Bert Stoltenborg) en het elke keer moeten verantwoorden van zijn keuzes, terwijl je juist zou mogen verwachten dat hij meer respect had gekregen na ca. 800 ruimtes in de thuissituatie succesvol te hebben veranderd in een prettige luisterruimte.

Tingsha Audio heeft zijn merknaam Soundscapes overgenomen, maar hebben daar alleen de WaveWeaver diffusers (die door een ingenieus concept slechts iets meer dan 50% van de diepte van een QRD-diffuser is) van gecontinueerd. Zij zouden ook de kennisbank waar Toine jaren werk in heeft gestoken online houden. Hebben ze dus niet gedaan, wat ik op zijn zachtst gezegd niet netjes vind.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Gijs82

Quote from: HTip on August 11, 2017, 19:16:09
Helaas is de kennisbank van Toine niet meer online, want daar legde hij perfect uit wat de verschillen waren tussen absorptie en diffusie.

https://web.archive.org  :worship:
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive