Het opknappen van een Luxman L-30

Started by Douma, August 28, 2009, 15:53:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na een (voor mij) lange periode zonder hobbyprojecten, heb ik er weer eentje gevonden. Ik heb een Luxman L-30 op de kop getikt.
Deze wil ik gaan opknappen en misschien modificeren. De cosmetische staat van de Luxman is zo goed als perfect. Ik heb twee kleine krasje op de behuizing kunnen vinden. Verder is de versterker wat stoffig van binnen. Op dit moment staat de versterker in een test setup te spelen. Puur om te kijken of alles functioneert.

In de eerste instantie wil ik de Luxman in goede staat brengen. Alle elco's vervangen, solderingen nalopen en wat ik nog maar meer tegenkom. Later zou ik enige modificaties kunnen uitvoeren. Maar eerst wil ik weten hoe de versterker origineel klinkt.
Voor wat betreft modificaties ben ik de volgende website tegen gekomen: http://www.hilberink.nl/codehans/luxman14.htm Al zou ik graag eerst wat meningen en tips van oud Luxman L-30 willen horen. Erik? Wolf? :D

Wat elco's betreft zit ik eerst de denken aan Panasonic FC. Fatsoenlijke kwaliteit en niet zo duur. Of kan ik eerst beter wat anders gebruiken?





"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

prachtig :inlove:


Als alles OK funktioneerd zou ik idd. gewoon lekker een tijdje luisteren 'as is', en daarna gericht aanpassen wat jij voeld dat aanpassing verdiend.

De L30 die ik ken is in de loop van de jaren ingrijpend op de schop gegaan, dus om je daar nou aan vast te grijpen ...




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteAls alles OK funktioneerd zou ik idd. gewoon lekker een tijdje luisteren 'as is', en daarna gericht aanpassen wat jij voeld dat aanpassing verdiend.

Alles lijkt goed te functioneren. Al zie ik hier en daar wel een elcootje bol staan. Daarom wil ik in ieder geval alle elco's uit voorzorg vervangen. Zoveel zijn het er niet en na al die jaren zullen ze niet meer in topvorm zijn. Ik hoef niet direct met allerlei exotische merken aan de slag te gaan. Gewoon goede kwaliteit elco's. Ik heb al even gekeken op internet en zie dan Panasonic FC niet hoger dan 2200uF te vinden is. Voor de voeding heb ik 50V 3300uF nodig. Denk dat ik daar eerst simpele Rubycon's in stop.

Tevens zal ik de goedkope potmeters voor het afstellen van de ruststroom en dc-offset vervangen door meerslagen potmeters. Dan kan ik de boel netjes af stellen. Maar wat ik al zei, ik wil niet direct gaan modificeren. Eerst in nette staat brengen om er vervolgens een tijdje naar te luisteren.

QuoteDe L30 die ik ken is in de loop van de jaren ingrijpend op de schop gegaan, dus om je daar nou aan vast te grijpen ..

Ah, ik meende dat jij er ook een in je bezit hebt gehad.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Zelf geen L30 gehad nee. Wel een L400 geintegreerde. En een MQ-36 als 'extended loan' (op Magnepan 3.6SE :inlove: 8) ). Een R-3800 receiver (:unhappy: :sadlike:). En ... regelmatig een Lux 'in transit' thuis gehad ... ze maken lekkere dingen :coffee:.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Dit is mijn derde Luxman. Mijn eerste was een L-200. Later heb ik nog een A-353 gehad.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Criterionlover

Geweldig om mijn oude Luxman hier te zien!!!

Ik denk zo'n 30 jaar geleden gekocht bij Eringa in Groningen. Samen met twee KEF Corelli  boxen en een Thorens TD 166draaitafel. Ik was de koning te rijk!

Heb hem nog in bezit en wil hem graag weer eens "aan de praat" horen. 1 LS uitgang is kapot.

Ben benieuwd naar je belevenissen !
T+A ; Sonos

Douma

Quote from: Criterionlover on August 28, 2009, 18:58:38
Geweldig om mijn oude Luxman hier te zien!!!

Ik denk zo'n 30 jaar geleden gekocht bij Eringa in Groningen. Samen met twee KEF Corelli  boxen en een Thorens TD 166draaitafel. Ik was de koning te rijk!

Heb hem nog in bezit en wil hem graag weer eens "aan de praat" horen. 1 LS uitgang is kapot.

Ben benieuwd naar je belevenissen !

Wat is er precies mis met de Luxman L-30? Misschien kan ik wat voor je betekenen.

De TD 166 heb ik ook nog eens gehad. Met een Benz Micro element en volledig afgesteld deed dit "oude kreng" mij - en mijn nieuwe NAD cd-speler - verbaast staan. Ik speelde toen met een Cyrus Two en Cyrus PSX op een stel Monitor Audio Silver 4i luidsprekers. Ik heb erg genoten van die set.








"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Ik heb mijn kleine voorraadje componenten een doorgespit. Ik heb nog een aantal Elna Silmic elco's liggen met de juiste waarden. Daarnaast heb ik een bestelling gedaan bij de Audiofabriek voor de overige elco's. Op twee elco's na heb ik voor Elna Silmic gekozen.
Alleen voor de voedingselco's heb ik nog geen goede vervanger gevonden. Ik heb hier nog wel twee 63V 10.000 uF liggen, maar die zijn wel erg groot. Daarvoor zou ik een andere plek in de versterker moeten vinden. Eerst maar even verder kijken voor beter passende elco's.

Is er iemand die een betaalbare goede kwaliteit elco weet van 50V 3300 uF met de maximale afmetingen van 50mm hoog en een diameter van 25mm?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Ik heb ook nog 2 meerslagen potmeters - van die nauwkeurige kleine blauwe - van 500 Ohm nodig en 2 van 10 kOhm. Waarbij het van belang is dat de afregelschroefje aan de zijkant zit en niet aan de bovenkant. De elektronicazaak waar ik normaal kom heeft deze alleen met het afregelschroefje aan de bovenkant.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Zonet de elco revisie afgerond. Voor de voeding heb ik eerst maar standaard elco's genomen. De juiste meerslagen potmeters heb ik nog niet kunnen vinden. Het afregelen zal dus nog even moeten wachten.







"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Nog twee fotootjes omdat ze zo mooi is. :D




"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

De Luxman even snel opgesteld met een stel Richard Allan RA8 monitoren. Ik had nog twee kleine stukjes VdH Magnum liggen, spades en bananen gemonteerd en gaan met die handel.:)
Het eerste dat mij opvalt is dat ik toch echt van die Marantz cd-speler af moet. :P Ik wordt niet vrolijk van die hoogweergave. Ik heb die speler al met verschillende versterkers en luidsprekers gecombineerd en telkens stoor ik me aan het wat agressieve hoog. Iemand nog een tip voor een 'goedkope' cd-speler met een vriendelijker hoog?
Maar goed, dat terzijde. De Luxman moet nu eerst inspelen. In een kort vergelijk met mijn Marantz Model 2215b klinkt de Luxman warmer/softer/romantischer. Maar de plaatsing/focussering is minder dan bij mijn Model 2215b.



"Nothing lasts, but nothing is lost."

disco

Een echte 'looker' deze Luxman, misschien is het weer eens tyd voor een update?
Op de print zie ik die typische draadbevestigingspinnen staan. Mogelijk dat fabrikanten na 1980 vanwege het oppikken van HF hiervan zijn afgestapt. Hoe bevallen de Elna Silmic elco's, niet teveel bas? Als je een account hebt kun je bij Farnell online zoeken naar die 3300/50. Via eBay kun je in het verre oosten aardige voedingselco's op de kop tikken van Panasonic.
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

JeKa

Quote from: disco on January 21, 2010, 15:40:02
Een echte 'looker' deze Luxman, misschien is het weer eens tyd voor een update?
Op de print zie ik die typische draadbevestigingspinnen staan. Mogelijk dat fabrikanten na 1980 vanwege het oppikken van HF hiervan zijn afgestapt. Hoe bevallen de Elna Silmic elco's, niet teveel bas? Als je een account hebt kun je bij Farnell online zoeken naar die 3300/50. Via eBay kun je in het verre oosten aardige voedingselco's op de kop tikken van Panasonic.

Volgens mij is geen enkel audioapparaat op de foto nog in Douma's bezit.....

Dirc


disco

QuoteVolgens mij is geen enkel audioapparaat op de foto nog in Douma's bezit.....
Zit er zo'n groot verloop in zijn aanschaffingen, audiophyllis nervotica? Of is de persoon permanent aan de Grote Woofer gekluisterd?
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

JeKa

Quote from: disco on January 21, 2010, 16:03:07
Zit er zo'n groot verloop in zijn aanschaffingen, audiophyllis nervotica? Of is de persoon permanent aan de Grote Woofer gekluisterd?

Ik houd me wijselijk stil en laat het woord aan de beste man zelf.
Quote from: Dirc on January 21, 2010, 15:50:21
Lol Jeka:


Flauw he....

Douma

QuoteEen echte 'looker' deze Luxman, misschien is het weer eens tyd voor een update?
Op de print zie ik die typische draadbevestigingspinnen staan. Mogelijk dat fabrikanten na 1980 vanwege het oppikken van HF hiervan zijn afgestapt. Hoe bevallen de Elna Silmic elco's, niet teveel bas? Als je een account hebt kun je bij Farnell online zoeken naar die 3300/50. Via eBay kun je in het verre oosten aardige voedingselco's op de kop tikken van Panasonic.

Het is zeker een 'looker'. En vooruit, een laatste update. De potmeters zijn uiteindelijk vervangen door nette meerslagen exemplaren. Daarna heeft deze Luxman een nieuw huis gevonden bij een Luxman liefhebber/verzamelaar. Verder:


QuoteVolgens mij is geen enkel audioapparaat op de foto nog in Douma's bezit.....

:D

Alleen de tv en de mediaspeler heb ik nog. Dus inderdaad, zoals JeKa al zei, is al het audiospul dat op de foto staat al weg.

QuoteZit er zo'n groot verloop in zijn aanschaffingen, audiophyllis nervotica? Of is de persoon permanent aan de Grote Woofer gekluisterd?

Een groot verloop, zeker... al is dit de afgelopen tijd minder geworden. Audiophyllis nervotica is het zeker niet. Tenminste, niet in de zin dat ik steeds beter wil. Als je kijkt wat er voor apparatuur op de foto staat en dan bedenkt dat ik jaren geleden ook wel met Audio Analogue en Dynaudio speelde... Nee, ik vind het leuk om af en toe van apparatuur te wisselen. Ik wil er nu ook eigenlijk geen geld meer insteken. De laatste keren heb ik mijn versterker gewoon 1 op 1 geruild. Kost niks en toch wat nieuws. :) De laatste tijd ben ik voornamelijk muziek aan het luisteren en ontdekken. Prachtig afgespeeld op mijn Meridian/Tannoy combi. Het kunnen genieten van muziek hoeft niet veel geld te kosten. Nu maar hopen dat die 'jeuk' even wegblijft. ;)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Who am I kidding? Haha, om heel eerlijk te zijn jeukte het zelfs toen ik bovenstaande poste.  ::) Heb ik even geluk dat ik momenteel geen financiele middelen heb. ;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on January 21, 2010, 21:26:33
Ik wil er nu ook eigenlijk geen geld meer insteken. De laatste keren heb ik mijn versterker gewoon 1 op 1 geruild. Kost niks en toch wat nieuws. :)

niet voor een basreflexpoort te vangen :devil:


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.