15" Exodus Audio Tempest-X verstopt in een mooi modern meubel.

Started by ProXius, August 26, 2009, 19:07:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Quote from: Clifdon on September 24, 2011, 11:40:32
queeste van een nieuw batterijtje of nieuwe condensator toch? Al weet ik niet of het makkelijk te achterhalen is welke zorgt voor de stroom van het memory?

Ja, batterij heb ik naar gezocht maar kon ik niet vinden. Zal dus wel een condensator zijn? Maar ik zou niet weten welke...
Is ook niet zo heel belangrijk meer omdat hij nu toch op stand-by blijft en daarbij zijn instellingen onthoudt.

morca

Quote from: Ejorne on September 24, 2011, 14:31:16
Ja, batterij heb ik naar gezocht maar kon ik niet vinden. Zal dus wel een condensator zijn? Maar ik zou niet weten welke...
Is ook niet zo heel belangrijk meer omdat hij nu toch op stand-by blijft en daarbij zijn instellingen onthoudt.

Nee die zit er niet in,die van mij doet hetzelfde en allebij nieuw gekocht toen.
Dus gebrek aan denk ik

sublover

Ik las in dit topic dat je een F3 punt hebt van 29hz
Das niet zo best voor een 15" er toch?
-3db 29hz.... als je kijkt naar een xxls400 van BK, dit is een 12inch met F3 20hz...

ProXius

Wat is niet goed... Wat mij betreft bepaal je de kwaliteit van een sub niet alleen op het -3dB punt. ;)
Mijne speelt in een (te) kleine gesloten behuizing, maar door de Reckhorn kan ik hem op de juiste plekken een boost en cut geven.
Ik zelf heb een XLS200 en een XLS400 gehad en ik prefereer toch echt mijn Exodus Audio. (Al zijn de BK's echt wel erg goed hoor!!)

Als je de tempest-X wel met een laag -3 punt wil krijgen, dan gooi je hem in een 340L basreflex.... -3db punt van 16hz zonder EQ. :)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

sublover

Quote from: ProXius on November 15, 2011, 22:57:48
Wat is niet goed... Wat mij betreft bepaal je de kwaliteit van een sub niet alleen op het -3dB punt. ;)
Mijne speelt in een (te) kleine gesloten behuizing, maar door de Reckhorn kan ik hem op de juiste plekken een boost en cut geven.
Ik zelf heb een XLS200 en een XLS400 gehad en ik prefereer toch echt mijn Exodus Audio. (Al zijn de BK's echt wel erg goed hoor!!)

Als je de tempest-X wel met een laag -3 punt wil krijgen, dan gooi je hem in een 340L basreflex.... -3db punt van 16hz zonder EQ. :)

Heb je enig idee hoeveel DB je sub doet op 20hz en op 16hz gemeten?
Ben wel nieuwschierig of je de 95db range op 20hz haalt.


ProXius

Geen idee, nooit gemeten ook. 16hz zal er weinig bruikbaars uitkomen denk ik. Onder de 20hz vind ik het toch allemaal veel van hetzelfde. (niet echt boeiend meer)
Met een 2000-20hz sweep klinkt het best leuk op 20hz. Of nouja, rammelt het best leuk want alles trilt.

Mijn subwoofer is absoluut niet gemaakt op het diepste laag. maar meer een mooi muzikaal en 'soepel' aflopend laag. :)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"


Ejorne

Quote from: sublover on November 15, 2011, 22:16:58
Ik las in dit topic dat je een F3 punt hebt van 29hz
Das niet zo best voor een 15" er toch?
-3db 29hz.... als je kijkt naar een xxls400 van BK, dit is een 12inch met F3 20hz...

Het -3dB punt van mijn SDX15 in een kleine 100 liter ligt volgens mij een heel eind richting de 40Hz. Zal die dan minder laag weergeven dan een xxls?

sublover

Quote from: Ejorne on November 24, 2011, 11:28:19
Het -3dB punt van mijn SDX15 in een kleine 100 liter ligt volgens mij een heel eind richting de 40Hz. Zal die dan minder laag weergeven dan een xxls?


Wat ik op diverse audio fora lees, schijnt het f3 punt toch belangrijk te zijn.
Illka van Hometheatreshack is echt geen groentje. Kijk maar eens wat hij hiervan vindt.

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/972-audio-pro-sub-focus.html

Hier noemt Ilkka een F3 punt van 33,5Hz " Weak extension"



Since the Audio Pro Focus is probably one of the best sold subwoofers in Finland, I had to eventually test one. It has a relatively weak extension. 34 Hz would be more like a woofer instead of a subwoofer. The crossover works as promised and the slope is steep enough. The maximum upper bass output barely reaches 100 dB, while the deep bass output is among the lowest I have ever tested. 77 dB @ 20 Hz won't shake your guts at all. THD stays reasonably low above 40 Hz at very low output levels, but skyrockets at lower frequencies and at higher levels. Group delay stays low at all frequencies. Spectral decay shows only little ringing. Spectral contamination test shows average maximum output capability with higher than average overall distortion. Performance wise geared more towards gentle music use, but the shape of the frequency and high distortion probably makes the mid bass bloom too much, which makes it sound boomy. The enclosure is pretty light and doesn't feel very rigid. The overall build quality is average.

+ Price
+ Low group delay
+ Short decay time

- Weak extension
- Very weak output below 50 Hz
- High distortion in deep bass range

Read more: Audio Pro Sub Focus - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Timvg

Bekijk het in zijn context.. een gesloten sub zonder EQ of linkwitz transform (wat de BK wel heeft en vele commerciƫle gesloten subs hebben) zal snel beginnen afvallen.
Dit is gewoon fysica. Maar, en nu komt het, dit is gerekend zonder enige vorm van room gain. Zet zo'n sub in een gemiddelde huiskamer en de laagste frequenties worden automatisch aangedikt, daarna nog wat EQ om alles uit vlakken en klaar is kees..

Wees maar zeker dat zo'n SDX in een 100l kist niets heel laat van een BK400XXLS

sublover

De subs die gemeten zijn ook in "open air"gemeten. Dus zonder roomgain.
De gemeten subs zullen denk wel geboost zijn in het laag.
Dus als je een sub van bijvoorbeeld -3db op 30hz hebt dan zal je flink moeten gaan boosten in het laag.
Dit kost veel vermogen.
Bij de Tempest x15 in 85 liter wordt een 3db boost geadviseerd op 20hz
De tempest in 140 liter is het niet meer nodig omdat het f3 punt een stuk lager ligt in een grotere kist.
Dus in de 85 liter heb je bijvoorbeeld 750-1000 watt nodig. In de 140 liter heb je aan 500 voldoende.
Dus als jouw F3 punt in de 30-40 hz regionen ligt, dan zal je flink moeten gaan boosten in het laag.
Een sub die outfoor gemeten is en een F3 punt van -3db 20hz heeft, heeft met roomgain een -3db van bijvoorbeeld 15hz

yorkie13

Alleen nu nog een SDX15 op de kop zien te tikken  :D

het zou overigens knap vervelend zijn als een 15 inch weggespeeld wordt door een 12 inch.

Verder is de xxls400 zeker nu zo gebouwd om het huis te laten schudden.

het ontwerp is meer muzikaal afgestemd.Maar kan de gemiddelde woonkamer prima van laag voorzien.

Verder natuurlijk wel een compliment dat deze BK subwoofer vaak als referentie wordt aangehaald.


morca

Quote from: sublover on November 24, 2011, 12:32:30
De subs die gemeten zijn ook in "open air"gemeten. Dus zonder roomgain.
De gemeten subs zullen denk wel geboost zijn in het laag.
Dus als je een sub van bijvoorbeeld -3db op 30hz hebt dan zal je flink moeten gaan boosten in het laag.
Dit kost veel vermogen.
Bij de Tempest x15 in 85 liter wordt een 3db boost geadviseerd op 20hz
De tempest in 140 liter is het niet meer nodig omdat het f3 punt een stuk lager ligt in een grotere kist.
Dus in de 85 liter heb je bijvoorbeeld 750-1000 watt nodig. In de 140 liter heb je aan 500 voldoende.
Dus als jouw F3 punt in de 30-40 hz regionen ligt, dan zal je flink moeten gaan boosten in het laag.
Een sub die outfoor gemeten is en een F3 punt van -3db 20hz heeft, heeft met roomgain een -3db van bijvoorbeeld 15hz
Boosten is nooit goed je moet de hogere tonen dempen,vlak trekken ,het is je vaker genoemd maar je leest eroverheen en gaat dan wel ergens anders lezen om weer erop terug te komen.
Jammer van die theorie ga je niks leren,beter zelf gaan testen  ;)
Hoe verklaar je deze meting die op papier nooit zou kunnen volgens jouw,met 0 db boost  ;)


Ralf Ejorne wil vast wel een shootout doen ,Ik heb de SDX gevonden als ejorne wil kom je langs met een BK.
Kom je meteen een bakkie hier doen  ;)

yorkie13

Dat noemen ze toch vragen naar de bekende weg  8)

Je woont aan de andere kant va Nederland, sorry mij te ver weg.
En ik hoef niets te bewijzen , lijkt Show Your Sound forum wel hier :D

sublover

Quote from: morca on November 24, 2011, 12:53:25
Boosten is nooit goed je moet de hogere tonen dempen,vlak trekken ,het is je vaker genoemd maar je leest eroverheen en gaat dan wel ergens anders lezen om weer erop terug te komen.
Jammer van die theorie ga je niks leren,beter zelf gaan testen  ;)
Hoe verklaar je deze meting die op papier nooit zou kunnen volgens jouw,met 0 db boost  ;)


Ralf Ejorne wil vast wel een shootout doen ,Ik heb de SDX gevonden als ejorne wil kom je langs met een BK.
Kom je meteen een bakkie hier doen  ;)


hmmmm, dat ziet er inderdaad goed uit.


Maar goed jongens, als het F3 punt dan volgens sommige niet zo belangrijk is, waarom wordt je hier dan mee doodgegooid op het avsforum en hometheatreshack?
Svs kletst ook alleen maar over 18hz -3db etc....

Timvg

Quote from: sublover on November 24, 2011, 12:32:30
De subs die gemeten zijn ook in "open air"gemeten. Dus zonder roomgain.
De gemeten subs zullen denk wel geboost zijn in het laag.
Dus als je een sub van bijvoorbeeld -3db op 30hz hebt dan zal je flink moeten gaan boosten in het laag.
Dit kost veel vermogen.
Bij de Tempest x15 in 85 liter wordt een 3db boost geadviseerd op 20hz
De tempest in 140 liter is het niet meer nodig omdat het f3 punt een stuk lager ligt in een grotere kist.
Dus in de 85 liter heb je bijvoorbeeld 750-1000 watt nodig. In de 140 liter heb je aan 500 voldoende.
Dus als jouw F3 punt in de 30-40 hz regionen ligt, dan zal je flink moeten gaan boosten in het laag.
Een sub die outfoor gemeten is en een F3 punt van -3db 20hz heeft, heeft met roomgain een -3db van bijvoorbeeld 15hz


Een gesloten kist zal altijd meer vermogen nodig hebben, zeker bij een kleine gesloten kist, indien je moet gaan boosten,  daar heb je gelijk in. Maar roomgain mag je zeker niet gaan veralgemenen zoals 'buiten meet die vlak tot 20hz, dus in de kamer zal hij tot 15hz gaan'.. dat is echt overal verschillend. Bij Morca gaat z'n subsysteem vlak tot onder de 20hz zoals hij reeds aangaf, zonder enige vorm van boosten.. en het -3 db punt ligt bij zijn subs echt niet op 20hz hoor..

Maar een sub minder goed noemen omdat hij sneller afvalt buitenshuis gemeten? Hmm, dan toch liever een sub die sneller afvalt maar toch nog 100db op 20hz kan leveren dan eentje die van 20-100hz vlak is maar met moeite aan 90db komt op die 20hz..  beide zullen EQ kunnen gebruiken in een kamer, maar geef mij toch dan maar die met de meeste output.

sublover

Quote from: Timvg on November 24, 2011, 13:10:01

Een gesloten kist zal altijd meer vermogen nodig hebben, zeker bij een kleine gesloten kist, indien je moet gaan boosten,  daar heb je gelijk in. Maar roomgain mag je zeker niet gaan veralgemenen zoals 'buiten meet die vlak tot 20hz, dus in de kamer zal hij tot 15hz gaan'.. dat is echt overal verschillend. Bij Morca gaat z'n subsysteem vlak tot onder de 20hz zoals hij reeds aangaf, zonder enige vorm van boosten.. en het -3 db punt ligt bij zijn subs echt niet op 20hz hoor..

Maar een sub minder goed noemen omdat hij sneller afvalt buitenshuis gemeten? Hmm, dan toch liever een sub die sneller afvalt maar toch nog 100db op 20hz kan leveren dan eentje die van 20-100hz vlak is maar met moeite aan 90db komt op die 20hz..  beide zullen EQ kunnen gebruiken in een kamer, maar geef mij toch dan maar die met de meeste output.

Mee eens, daarom vroeg ik ook in eerste instantie of hij zijn sub gemeten heeft.

Misschien heeft zijn tempest x in meubel wel een f3 van 29hz maar toch 95db op 20hz...

Timvg

Quote from: sublover on November 24, 2011, 13:09:54

hmmmm, dat ziet er inderdaad goed uit.


Maar goed jongens, als het F3 punt dan volgens sommige niet zo belangrijk is, waarom wordt je hier dan mee doodgegooid op het avsforum en hometheatreshack?
Svs kletst ook alleen maar over 18hz -3db etc....

Het zal goed verkopen zeker? ;p Wat belangrijker is, zijn de output (op lage frequenties), de vervorming daarbij en de group delay.. Met de huidige prijs voor watts is dit nu al iets minder belangrijk dan x aantal jaar geleden.

Bart_M

Quote from: morca on November 24, 2011, 12:53:25
Boosten is nooit goed je moet de hogere tonen dempen,vlak trekken ,

Je mag best boosten, als je het maar niet smalbandig doet.

Om bijvoorbeeld een house curve te krijgen kan je het hoog 6 dB dempen of het laag 6dB boosten, maakt niets uit.

morca

Bart M @ ik bedoel dat je daar meer als het RMS vermogen voor nodig hebt(amp),dus ik doe dat liever niet als ik toch het voor ogen resultaat behaal.

Ralf @ Je weet toch best dat ik een grapje maak kerel  ;) show your sound hoor ik niet thuis ,wel de woofers niet de toepassing.
Ik hoef trouwens niet te showen hoor ,geef alleen aan dat dat verhaal dat je 6 db moet boosten om 0db laag (glad) te behalen nvt is,dus zo zijn er zat meer,
Bv : SDX ,TC ,noem er nog een paar.....

Bart_M

Quote from: morca on November 24, 2011, 15:08:52
Bart M @ ik bedoel dat je daar meer als het RMS vermogen voor nodig hebt(amp),dus ik doe dat liever niet als ik toch het voor ogen resultaat behaal.

Dat maakt niets uit. Of je nu onderin boost of bovenin cut, je zal het volume moeten aanpassen om het op elkaar af te kunnen stemmen. Het kost je dus precies even veel vermogen. ;)

yorkie13

Dat had ik ook wel door hoor  :D

Vandaar ook mijn verwijzing naar SYS forum

Ejorne

Quote from: sublover on November 24, 2011, 13:09:54
Maar goed jongens, als het F3 punt dan volgens sommige niet zo belangrijk is, waarom wordt je hier dan mee doodgegooid op het avsforum en hometheatreshack?
Svs kletst ook alleen maar over 18hz -3db etc....

Natuurlijk zijn bepaalde waarden van specs belangrijk. Maar de manier waarop specs worden gegeven door sommige merken is ook een stukje creativiteit. Zo wordt volgens mij voor veel speakers/subwoofers het -3db een waarde opgegeven die rekening houd met  'een gemiddelde' roomgain. Of zetten ze er stiekem geen -3dB bij en praten ze intussen over het -10dB punt... Het gevaar met spec is mi dus dat ze nogal eens 'scheef' met elkaar vergeleken kunnen worden, zonder dat de vergelijker daarbij zich van enig kwaad bewust is...

Quote from: morca on November 24, 2011, 12:53:25
het is je vaker genoemd maar je leest eroverheen en gaat dan wel ergens anders lezen om weer erop terug te komen.

Ik kan me de frustratie goed voorstellen. Echter ook het verder/elders lezen of vragen. Ik heb zelf die 'slechte' eigenschap ook. Dat weet je maar al te goed.  :P (hoewel een aantal dingen meer WAF gestuurd dan eigenwijsheid gestuurd waren...   ;) )



morca

Quote from: Bart_M on November 24, 2011, 15:12:35
Dat maakt niets uit. Of je nu onderin boost of bovenin cut, je zal het volume moeten aanpassen om het op elkaar af te kunnen stemmen. Het kost je dus precies even veel vermogen. ;)
Bart M ik heb wel eens begrepen van wat zelfbouwers ,dat een boost van 6 db bv op 20 hz ,ook zoveel meer vermogen nodig heeft om die boost daadwerkelijk goed uit te voeren.
Ejorne jij las toen toch ook mee,een 6 db boost zou zoveel meer vermogen nodig hebben,dus de amp zou dan zwaarder moeten zijn?weet jij het nog
Ik weet dit niet heb het alleen gehoord,maar jij zegt dat dit niet zo is Bart,dit is vragend bedoeld niet sarcastisch  ;)


Ejorne was geen frustratie maar just kidding  ;)

Ejorne

Een boost van 3db zou ongeveer neerkomen op een benodigde verdubbeling van het vermogen. Maar dat is dus nodig om het geluid harder te laten spelen. Indien je alleen maar dempt en niet corrigeert op volume dan heb je geen extra vermogen nodig. Maar wat Bart bedoeld is in het geval eer wel gecorrigeerd wordt met volume. Bijvoorbeeld, je komt op 80db op 20hz maar je wilt naar de 83. Dan maakt het voor het benodigde vermogen niet veel uit of je dit bereikt door te bootsten op 20hz of door de rest te dempen en dan het volume verder open te zetten.

Volgens mij heeft de voorkeur voor dempen in plaats van boosten te maken met de kans op clippen van het bronsignaal. Als je een bronsignaal met een toon van 20Hz op 0dB gaat boosten loop je kans dat het signaal gaat klippen. Dit signaal gaat vervolgens naar de versterker en wordt daar in klippende vorm versterkt doorgestuurd naar de speaker. Wanneer je de rest van het bronsignaal dempt dan blijft de toon van 20Hz op 0dB en zal niet klippen. Als de versterker in dat geval sterk genoeg is om toch het aantal benodigde db's te halen dan heb je dus het doel bereikt zonder clipping...

Ik hoor het graag wanneer ik dit fout zie van de experts...  :blush: