15" Exodus Audio Tempest-X verstopt in een mooi modern meubel.

Started by ProXius, August 26, 2009, 19:07:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

Dat valt qua prijs nog mee... Verleidelijk om gelijk een boel te bestellen en allerhande dingen te gaan bouwen ;D

RP

- Marantz SR-4500 - Marantz DV-6500 - Parasound HCA-2200MkII - Infinity Kappa 8.1i - 4 x Infinity Reference 51MKII - Infinity Kappa Video II - Panasonic TH42-PV70 - Sony VPH-1271QM - Holo3D - Reckhorn A401 - Peerless SLS-12 - Boston TSU 501 -

ProXius

Ik heb de Tempest op 4ohm draaien en de Reckhorn doet dan 290watt.
Voor mijn doeleinden is dat meer dan genoeg, de reckhorn is dan ook wel van goede kwaliteit. Bovendien kan je aardig wat instellen; handy!

Voor een opkomend subwoofer project voor een vriend gaan we echter een klein stapje verder en pak ik een BSBPV500 van BK.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

RP

Ik ben namelijk ook van plan om een zelfbouw projectje met een Tempest te starten, maar dan waarschijnlijk in een 340L sonosub ontwerp (gepoort). Aangezien ik al een Reckhorn heb, was ik hier wel benieuwd naar. Maar dit gaat dus waarschijnlijk wel goed komen.  :D
- Marantz SR-4500 - Marantz DV-6500 - Parasound HCA-2200MkII - Infinity Kappa 8.1i - 4 x Infinity Reference 51MKII - Infinity Kappa Video II - Panasonic TH42-PV70 - Sony VPH-1271QM - Holo3D - Reckhorn A401 - Peerless SLS-12 - Boston TSU 501 -

B.

Erg mooi geworden dit project :)
Iemand bekend met het verschil tussen deze Exodus Audio Tempest-X en de CSS SDX-15?
Ik twijfel tussen deze 2.. en meer..  :sleepy:

Interficior

Vooral de Qts en de Vas zijn bij de SDX 15 lager waardoor deze in een stuk "beschaafdere" kast kan. Hiervoor betaal je wel een meerprijs die fors is.
Take it or lease it

B.

Quote from: Interficior on January  3, 2010, 22:10:02
Vooral de Qts en de Vas zijn bij de SDX 15 lager waardoor deze in een stuk "beschaafdere" kast kan. Hiervoor betaal je wel een meerprijs die fors is.

Oke, thanks.
Dat was nu al net het punt bij de SDX 15.. :D

Interficior

Andere optie is om hem in een te kleine (gesloten) kast te zetten en vervolgens met een linkwitz-transform de curve naar je eigen hand te zetten. Hiervoor zal je dan wel weer een forse versterker nodig hebben.
Take it or lease it

g6reke

Super gedaan man  :blink:

Met dit idee speel ik ook al een tijd maar dan frontfiring .

yorkie13

Na wat speurwerk deze topic eens opgedoken .

100 liter voor een gesloten Exodus Audio Tempest x15 woofer .

Laat ik nu een 110 liter testkast willen gaan gebruiken en ook een gesloten afstemming.

gebruikte map zal een Oaudio 500 watt BASH map zijn........


ProXius

Hey Ralf,
Geinig om mijn topic weer eens te zien!
100 liter is wat aan de kleine kant, maar het speelt hier nog steeds naar behoren. Wel heb ik een Reckhorn zodat ik wat boost op 20hz kan toevoegen en een -4db kan geven op 45hz. Dat strijkt de pieken en dalen (van de kamer) hier redelijk strak.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

yorkie13

Heeft de reckhorn voldoende power ?

Ik denk dat ik met de 500 watt van de BASH amp ook wel goed weg kom.
Verder heb ik er ook een Eq op zitten waar je 1 frequentie mee kunt bewerken en anders kan de antimode hier zijn werk doen.

Het enige wat ik verder kon vinden waren ontwerpen met 200 tot 400 liter en dat wordt toch echt te groot :D

ProXius

Het is te doen, je merkt wel dat hij z'n grip begint te verliezen bij wat hoger volume, maar dat komt ook omdat mijn kast vrij slecht is gemaakt. (naar subwoofer principes, namelijk haast geen bracing e.d.)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Clifdon

Ik zag dat er in dit topic gebruik gemaakt werd van hout gekocht bij hout4sale. Jammer genoeg is dit bedrijf failliet verklaard op 9 maart van dit jaar. Jammer want als ik het zo zie heeft het bedrijf wel net houtwerk afgeleverd. De sub met kast zit er zo overigens erg netjes uit! top gewoon.

morca

Quote from: Clifdon on September 19, 2011, 22:30:38
Ik zag dat er in dit topic gebruik gemaakt werd van hout gekocht bij hout4sale. Jammer genoeg is dit bedrijf failliet verklaard op 9 maart van dit jaar. Jammer want als ik het zo zie heeft het bedrijf wel net houtwerk afgeleverd. De sub met kast zit er zo overigens erg netjes uit! top gewoon.
Houtfineer en een kopfrees,ik ga het binnenkort ook gewoon proberen,ik heb me pa het wel eens zien doen,en heb nu een paar keer met de frees gewerkt.
Moet lukken denk ik als je handig bent

Mooi kast he  :wub: echt gaaf

Heb allen nog geen mooi adresje gevonden voor het fineer...... iemand tips?

skyfox

Quote from: ProXius on September 18, 2011, 13:40:07
Het is te doen, je merkt wel dat hij z'n grip begint te verliezen bij wat hoger volume, maar dat komt ook omdat mijn kast vrij slecht is gemaakt. (naar subwoofer principes, namelijk haast geen bracing e.d.)

Hoezo denk je dat je kastontwerp die invloed heeft op de grip? Bracing heeft een Velodyne DD18 bijvoorbeeld ook niet, en die blaast prima mee. Wellicht dat de Reckhorn met 290 watt juist wat tekort komt bij hogere volumes.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9


Clifdon

Naar mijn weten is dat nog best gevaarlijk ook he? Als hij 'grip' verliest dan heb je te weinig vermogen op de spoel staan. Volgens mij kan de sub daar kapot aan gaan toch? Doordat hij niet goed gecontroleerd word?
Correct me if i'm wrong.

Ik hoop dat je een mooi worklog maakt over de bouw van de sub ;)

Timvg

Quote from: Clifdon on September 21, 2011, 19:33:06
Naar mijn weten is dat nog best gevaarlijk ook he? Als hij 'grip' verliest dan heb je te weinig vermogen op de spoel staan. Volgens mij kan de sub daar kapot aan gaan toch? Doordat hij niet goed gecontroleerd word?
Correct me if i'm wrong.

Ik hoop dat je een mooi worklog maakt over de bouw van de sub ;)

Nee, de woofer kan stuk gaan wanneer de versterker gaat clippen. Heeft dus niets te maken met controle of dergelijke..

ProXius

Ach jongens, de kraan staat voor 40% open en de Reckhorn is echt behoorlijk goed gebouwd met een Ringkerntrafo en 60.000uf aan elko's.
Maximale stroomafname is 700watt.  :D
Ik kom niks te kort, gebruik hem als kleine toevoeging en dat doet hij prima. Het was meer een project 'omdat het kon' ;)

Aan een dikke plate-amp heb ik niks en een lelijke PA-bak vind ik ook niks. Je houdt dan weinig goedkope opties over... ;)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

skyfox

Is de Behringer iNuke serie niet iets? Klein en krachtig en evt met dsp.

Maar als je tevree bent, wie zijn wij dan :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Clifdon


ProXius

Woei, zo'n iNuke 1000DSP ziet er al niet verkeerd uit zeg... Misschien toch maar eens over na denken. :)
Of moet ik meer denken aan een 3000DSP?
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

yorkie13

Hoe heb jij de te pest A15 aangesloten ?
Gebruik je 1 spoel .

ProXius

- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"