15" Exodus Audio Tempest-X verstopt in een mooi modern meubel.

Started by ProXius, August 26, 2009, 19:07:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProXius

Een gedeelte van het forum heeft de bouw van dit meubel / deze sub al meegekregen, omdat ik het globaal heb bijgehouden in mijn Home Cinema topic.
Maar, vaak krijg ik nog PM's met vragen en daarom dit topic... Een stukje geschiedenis, het bouwen, etc. :)

Let wel, het begint in het verleden. ;)

De plannen, huiskamer aanpassen en omgooien

Verhuizen zat er voorlopig niet in. Na wat huizen te hebben bekeken bleek het gewoon erg lastig om een geschikte woning (appartement met lift, dicht bij huisarts, apotheek, etc.) voor mijn moeder te vinden. Daarom besloten we om voor de laatste keer de huiskamer een beetje aan te pakken. Ik speelde al langer met het idee om de hele set tegen de andere muur te zetten. De situatie zoals het was:



De set stond tegen een vrij kleine muur. Aan de ene kant zat een duur om naar de gang/wc/trap e.d. te gaan, en aan de andere kant zat een inham voor het eetgedeelte van de kamer. De muur aan de andere kant, waar op dat moment de bank stond, is een stuk langer.

Dus, we openen floorplanner weer en gaan schuiven met alle meubels en objecten die in de kamer moeten passen.

Zo was het eerst:



Na wat schuiven:



Na wat schuiven bleek dus toch dat er het één en ander mogelijk te zijn. Tevens een leuke tip; Schuiven met de spullen betekend een dag hard sjouwen, maar het is gratis en je komt zo nog wel eens een leuke opstelling tegen.

De beslissing werd gemaakt om alles dus te verplaatsen, maar het huidige TV/audio meubel begaf het bijna. Dan ga je dus zoeken naar mooie en betaalbare meubels. Dat bleek lastig, de meubels van Poliform vinden wij allebei geweldig maar zaten absoluut niet in het juiste budget. Tsja... wat ga je dan doen? Juist, we gaan zelfbouwen...

Het ontwerpen van de meubels...

Aangezien ik vrij handig ben met 3D programma's, was dat dan ook de eerste stap. Ik maakte een simpel ontwerpje op basis van de afmetingen van de muur:



Dat ziet er toch redelijk strak uit dacht ik zelf! De pootjes zou ik als 'plinten' maken en deze wat dieper in de kast zetten. Als het goed is zou je dan niet echt zien dat de kasten op pootjes staan, een mooi gezicht!

Maar, er was een probleempje... Ik had net een nieuwe BK subwoofer en nergens was daar echt mooi plek voor. Al langere tijd speelde ik met het idee om iets gaafs te doen met (één van) de kasten. Waarom niet een subwoofer wegwerken in het meubel? In het TV-meubel zou het niet gaan, want dat is open.... maar in het andere meubel? Waarom niet...

Natuurlijk kan er niet zomaar een subwoofer in, dat moet wel vrij stevig en groot genoeg zijn. Na een uitgebreid topic op het zelfbouwaudio forum kwam de juiste subwoofer voor mij naar voren... Een mooie 15" Tempest-X van Exodus Audio. Dit zou worden geplaatst in het meubel, geheel gesloten en ongeveer 100L. Een externe Reckhorn versterker van Roland zou de boel dan versterken.

Een kleine simulatie in WinISD:



100L gesloten met een f3 punt van ongeveer 29hz. Een beetje een bobbel, maar dankzij de boost en cut van de reckhorn nam ik het risico. Dit werd tenslotte meer een project 'omdat het kon' dan een ultiem subwoofer project. ;)

De subwoofer unit en de versterker werden besteld en het technische deel was dus klaar. Het ontwerp moest worden aangepast op de nieuwe afmetingen dus ben ik 3D Studio Max weer ingedoken om alles aan te passen. Alles is gemaakt van 18mm MDF met dubbele lagen, dus in feite alles 36mm dik. Deze meubels zouden nooit meer inzakken. ;)



En natuurlijk even nakijken of het wel past in de platen MDF!



Bij het bovenstaande plaatje zit echter wat meer inbegrepen dan alleen het meubel... Ook de bracing, de koof voor het projectiescherm en de kabelgoot zitten hier bij.

Dan natuurlijk nog de vraag over het afwerken, hoe gaan we dat doen? Een two-tone ontwerp. De bovenkant en zijkanten krijgen hetzelfde fineer als mijn Focal luidsprekers en de rest wordt zijdeglans zwart. Dankzij een geweldige bedrijfje dat Hout4sale heet, kwamen we op het briljante spul dat 'Arpa HPL' heet. Jan van Hout4sale heeft erg geholpen bij het dilemma tussen echt fineer of HPL. Uiteindelijk toch voor HPL gekozen; het is sterk materiaal, grote afmetingen, redelijk goedkoop en had precies de juiste kleur.

De bouw!

Omdat wij natuurlijk geen auto, werkplaats, gereedschap o.i.d. hebben was natuurlijk de volgende vraag; Hoe komen we aan al dat hout?! Daar komt Hout4sale dus weer bij kijken... Zij kunnen alles gewoon opsturen, tot op de mm nauwkeurig zagen, maar zelfs ook infrezingen maken e.d.! WAUW, dat kwam natuurlijk fantastisch uit...

Meteen een offerte opgestuurd en diezelfde dag kreeg ik een zeer uitgebreide reactie terug met een prijs. Dat viel me echt heel erg mee, het was zelfs goedkoop! Super service wat mij betreft en ze krijgen dan ook een dikke 10 van me! Jan, als je dit leest, toppie! Toen al het hout en HPL binnen was, werd meteen duidelijk dat het behoorlijk veel was.  :angel:



Dan begint het bouwen en het bouwen...



Omdat ik niet goed had gekeken :D had ik een verkeerde lengte doorgegeven... dus een beetje zagen, maar niet veel, want alles was werkelijk op de millimeter nauwkeurig!  :-*



Zoals te zien is zijn het dus twee lagen. De subwoofer wordt 'downfiring' zodat de boel niet zichtbaar is. De twee platen worden hier op elkaar gelijmd, Ook zie je de bracing samen met de voetjes die de boel stevig op de grond zetten, zonder dat je ze meteen ziet!



En de bracing wordt al op z'n plek gezet. Let hier op! Ik heb duidelijk niet gekozen voor de ultieme subwoofer... Dan zou de bracing veel uitgebreider gedaan moeten worden en zou er bovendien moeten stil worden gestaan bij staande golven e.d.



De zijkanten stevig monteren.... Omdat het toch nog werd afgewerkt hebben we vaak gekozen voor schroeven. Als je de platen alleen met houtlijm lijmt, en ze vervolgens met lijmklemmen vastklemt, gaan ze zeer snel schuiven; dat wil je niet.
In de kast kwamen 5 zakken dempingswol, genoeg voor 100L dus.



Omdraaien en de subwoofer monteren... samen met z'n pootjes! De 'opening' komt aan de voorkant te zitten zodat de subwoofer toch nog een stukje van de muur af staat. Yep, ook niet optimaal voor een subwoofer maar hier gaat vorm boven functie!



En het 15" beest dat er in zit... 15kilo schoon aan de haak. ;)

Van de volgende stappen heb ik geen foto's dus moeten jullie het doen met mijn beschrijving. ;)
Na het afbouwen van de subwoofer zit je met het fineer dat er nog op moet. Bij 'normaal' fineer gebruik je al snel de strijkbout methode, maar dat werkt hier niet.
Wij hebben het dus op een 'cold press' methode gedaan. Gewoon mooi egaal houtlijm smeren, (gebruik bijvoorbeeld een verfroller hiervoor) het fineer er op leggen, er met de deegroller overheen gaan en daarna alles wat je in je kamer kan vinden op het fineer zetten. :D

Jan van Hout4Sale was zo slim om overal 2cm materiaal bij op te tellen, zodat ik het daarna netjes kon afwerken. (Stom, dat was ik gewoon vergeten!)

Dat afwerken bleek nog een stuk lastiger dan ik had verwacht... Dit materiaal is vreemd! :D Afknippen lukt niet, afzagen al helemaal niet, afbreken (na stanley mes) lukt ook niet. Even hadden we geen ideeën meer maar marktplaats was onze redder. Voor 5 euro incl. verzending kocht ik een Ferm dremelapparaatje. Voor nog een paar euro een setje opzetstukjes van de Aldi. Met onder andere een mini-cirkelzaagje!

Een enorm lawaai en een niet bepaald lekkere geur gingen samen met het verwijderen van de overtollige ruimte. Toch werkte het behoorlijk goed, al moet je oppassen dat je niet uitschiet en het goede deel verpest. We hebben daarom ook ongeveer 3mm aan alle kanten overgelaten.

Toen kwam mijn moeder in actie... Schuren, schuren en nog eens schuren! Een combinatie van een vlakschuurmachine en handwerk heeft ervoor gezorgd dat alles behoorlijk strak is geworden!

Nadat het fineer klaar was alles goed afplakken met schilderstape en gaan verven. Een tweetal lagen grondverf en daarna drie lagen zijdeglans zwart, de kast was af!







Zo, en de subwoofer is af, hoe staat dat dan met de rest van de apparatuur en aankleding?








Het testen en inregelen.

De subwoofer was af en werkte prima, maar het echte afregelen moest nog gebeuren. Natuurlijk hoorde ik meteen al dat er heel veel potentie in zat. Dankzij de reckhorn kon ik hem precies laten integreren met mijn fronts. Een crossover van 100hz, een boost van 4db op 20hz en een piek weghalen met een -5db op 55hz. Natuurlijk, het speelt niet zo strak als het zou kunnen, maar man wat ben ik tevreden.  8) 8) Genoeg volume, voldoende strak en als het moet, breekt de hel los!
Met de DVD 'The calibrator 6.1' heb ik de fase goed gezet en hebben we meerdere malen de boel getest met een sweep tussen 0 en 120hz. In-room is hij bij voldoende volume nog prima voelbaar op 20hz... missie geslaagd. :D

Ik hoop dat jullie nu begrijpen hoe de boel is gemaakt. Als laatste wil ik nog een aantal mensen bedanken:

- Roland, van Caps en Coils voor de Reckhorn. (Mijn vaste adres voor Reckhorn's en filtercomponenten.  8) )
- Jan, van Hout4sale voor zijn vele adviezen en geweldige service. (Je weet natuurlijk waar ik al mijn hout ga bestellen.... juist! het begint met 'hout' en eindigt op 'sale'  8) )
- Juriaan, van Bassmasters-heaven voor de snelle levering van de sub. (Netjes de lagere prijs opgeven terwijl het nog niet op de website staat, dat is service.  8) )

Fouten in spelling, vragen, of ben ik iets vergeten? Even een PM. :)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Koen K

Zo, dat is erg mooi geworden joh! Goed idee en mooi uitgevoerd :)

Dat Hout4sale is ook een goede tip trouwens. Leuk voor zelfbouwers en dergelijke!

koen29

denon dcd-1550
denon PMA-2000R
audio static es100
W&M LS-01
dual 505-2

Roger Black

Wow vet zeg!! zit de woofer nu aan de onderkant? En trilt niet alles wat je er op hebt staan?

Erg mooi nogmaals! Zie ik daar nu noppenschuim op je stoel??  :tongue2:

ProXius

Bedankt alvast allemaal!

@Roger:
Woofer aan de onderkant ja. Niks trilt, de kast + woofer wegen al een dikke 60 kilo. Ik heb nog halve squashballetjes klaarliggen die ik nog onder de apparatuur stop, voor extra demping.
HA! En je ziet het noppenschuim... een klein geintje ;)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Mario D


Godtoh

Mooi man :D

BTW kan je de fase ook op een andere manier goed krijgen?
Zo niet, waar heb jij de DVD vandaan?
Volgens mij moet dat bij mij thuis ook nog ::)

Heb wel de dvd Digital Video Essentials, maar of dat genoeg is :confused:
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

sj0er-D

nice!! toen ik even terug het scherm bij je kwam halen was je al redelijk ver met de sub! zag er toen al monsterlijk uit!! hele strakke opstelling!

ProXius

Bedankt allemaal ;)

@Godtoh: De enige manier die ik ken voor de fase is.... luisteren :D Ik zet de amp op mijn schoot (externe reckhorn) en laat een vaste toon spelen (ik begin bijvoorbeeld bij 55hz) dan zet ik de fase zo goed als het kan. Dan pak ik weer een andere toon, etc. Als laatste een sweep. De beste 'gemiddelde fase' van alle tonen neem ik dan als mijn uiteindelijk fase.

Toch moet ik toegeven dat ik niet heel erg veel verschil hoor. Het is voor mij, in onze ruimte, in ieder geval geen 'openbaring' als de fase goed staat. ;)

@sj0er-D: Klopt, klopt... ach, hij is al een behoorlijke tijd af hoor, maar had er geen extra topic over gemaakt wat ik wel had belooft.  ;D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

waterman r.i.p.

Ik heb deze in het echhie gezien en ik moet ook zeggen, het ziet er zeer netjes uit. Niet van een fabrieksmatige kast te onderscheiden.

Dus binnenkort Proxius meubels bij Eijerkamp  8)
Tis hobby, dus mag geld kosten ...

Pioneer LX5090 - Marantz AV8003/MM8003 - Marantz NA7004 - Marantz BD7006 - Topfield HCSI-7000 - HDI Dune H1 - Phonar P5 Edma ++  - Phonar C3 Edma ++ - Phonar M3 Edma ++  - BK Monolith +

NielsLu

Quote from: waterman on September  4, 2009, 21:04:51
Ik heb deze in het echhie gezien en ik moet ook zeggen, het ziet er zeer netjes uit. Niet van een fabrieksmatige kast te onderscheiden.

Dus binnenkort Proxius meubels bij Eijerkamp  8)

Proxius subwoofers bij Eijerkamp zeker?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Xander32

Knap stukje vakwerk: echt prachtig geworden. Mooie eenheid met tv-meubel en de Focals, top.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vtuinen

prachtig, nu nog een XBOX 360 en het is helemaal af ! :devil:
Equipment check my avatar

Umberto.






waarom heb je aan de binnenkant van de baffle een ring weggefreesd?
de wand is nu wel erg dun en er zit nu niet veel vlees  :-\





Disturbing the peace sinds 1975

Koen K

Zo te zien is het maar een heel dunne ring die daar weggesneden is ;)

morca

prachtig gemaakt man
heb je al je meubels zelf gemaakt je lijkt mijn vader wel die is standbouwer en maakt ook zulke dingen
maar de sub in het meubel had ik zelf nooit bedacht echt prachtig :thumbs-up:

Ejorne

Zo, da's zeker mooi gedaan!  
Past ook perfect bij je speakers.  8)

Umberto.

Quote from: Koen K on November  9, 2009, 20:31:05
Zo te zien is het maar een heel dunne ring die daar weggesneden is ;)

De montagering van de sub is ook maar heel smal maar daar heeft ie wel alle massa nodig  ;)

Het lijkt erop dat je de plaat ondersteboven hebt gemonteerd?  :sleepy:
of is er nog een messing ring ingeplaatst?  :)
Disturbing the peace sinds 1975

Koen K

Als ik het zo zie is het trouwens geen kwestie van frezen, maar van twee platen MDF die op elkaar liggen, waarvan er eentje een groter gat heeft dan de andere. Blijft de vraag inderdaad waarom je juist op dit punt de baffle dunner zou maken ;)

ProXius

Klopt wat Koen zegt.
De binnenste ring heeft een grotere diameter, en is netjes rond gemaakt met de frees. Zie het als wat extra adem-ruimte die je normaal alleen met de frees weghaalt. De buitenste ring is te klein gemaakt en is later ook met de frees rond gemaakt, zo sluit het soepel op elkaar aan. De 15" zit vast met grote bouten en moeren, hij hangt op z'n kop maar kan werkelijk nergens heen.

Laat ik erbij zeggen dat deze sub natuurlijk niet gebouwd is met absolute performance in het achterhoofd... Het was gewoon een geinig experiment. Op de volumes waar ik op speel werkt hij fantastisch en als ik wil, breekt de hel los bij een film.  ;D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Koen K

Ach ja, klopt, dat zie je wel vaker. Het is moeilijk in te schatten vanaf de foto's in hoeverre dat nodig is, maar ik snap absoluut dat je het gedaan hebt.

Me dunkt overigens dat de performance niet misselijk is... Goede sub, goede kast...

Mag ik vragen wat het MDF gekost heeft? Ik zit een beetje met het idee te spelen om een setje isobarische monitortjes te maken met wat drivers die hier nog liggen :smile:

Umberto.

Quote from: Koen K on November 10, 2009, 13:38:47
Ach ja, klopt, dat zie je wel vaker. Het is moeilijk in te schatten vanaf de foto's in hoeverre dat nodig is, maar ik snap absoluut dat je het gedaan hebt.

Me dunkt overigens dat de performance niet misselijk is... Goede sub, goede kast...

Mag ik vragen wat het MDF gekost heeft? Ik zit een beetje met het idee te spelen om een setje isobarische monitortjes te maken met wat drivers die hier nog liggen :smile:

je ziet het wel eens bij subs die een nogal gesloten korf hebben of een enorme baffledikte maar daar is hier geen sprake van  ;)

ziet er verder wel goed uit.  :)
Disturbing the peace sinds 1975

ProXius

Ik dacht ook niet echt dat het nodig was, maar ik had voor het eerst een frees in mijn handen en kon dus mooi oefenen.  O0

Het MDF heb ik gehaald bij Hout4Sale in Rotterdam, ik had daar nog een kortingskaart voor liggen. Zij hebben alles op de mm nauwkeurig gezaagd en hebben ook het HPL geleverd.
In totaal, dus al het hout (ook voor speakers e.d.) (en dat was veel kan ik je vertellen, ik geloof 6 platen 18/22mm) het HPL en het zagen kwam op een kleine 250 euro uit. Geloof ik!
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Ghosty J

staat je versterker nou op de sub?
dat lijkt mij niet de beste manier om een rustig geluid uit je speakers te krijgen :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

ProXius

Ik heb veel geëxperimenteerd met de plek van de versterker. Eerst in het andere meubel, toen op de sub, toen op de sub met halve squashballetjes.
Ik kan je zeggen, op de volumes waar ik mee speel, beweegt de sub geen micro-millimeter en voel je ook geen enkele trillingen.

Tot nu toe merk ik dus niks dat nadelig is, 'solid as a rock'. :D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"